Hömage? Proteinbrist? Fel sadel?

Sofiiiia

Trådstartare
Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen.

Jag har haft honom i 3 veckor, en angloarab 7 år, 168 hög om det spelar någon roll. Innan han kom till mig här på Gotland åt han höensilage fri tillgång och lucern + musli 3 kg per dag. hölls igång 6-7 dagar i veckan. Var avställd sommaren så bara varit igång sedan Juli/Augusti skulle jag tro. Han var i full kondition när jag fick hem honom. Åkte klockan 19 på kvällen från gamla ägaren och kom hit vid 15 dagen efter, anlitade lastbil. Stod i box på natten.

Nu rids han ca 5 dagar i veckan. Testat att ge 11kg hö per dag, vanligt hö. Lucern 1kg groov 90 1 kg per dag. Mest ridits på bana då jag inte vågat mig ut i skogen själv utan ridit med kompis isåfall men bara blivit få antal gånger, sådär 2 gånger. Och sen genom skogen (en annnan) till ridhus, iallafall några fler gånger, 6 gånger eller så. Rids ca 30 minuter-45 minuter, normalt arbete. första dagarna han kom tog vi det lugnt och longerade och gick promenader osv.

Till saken efter all information: Jag har börjat uppleva att han fått stor mage/buk. Han har lagt på sig lite över revbenen tycker jag än när han kom, inte alls lika benig. Men liksom fått mage. Varför? Googlat hur mycket som helst och verkar finnas något som heter proteinbrist? men han får ändå lucern och groov 90?:confused: Och eftersom han ändå gått upp lite när han ändå äter mindre här känns de ändå som bra hö? Rykte om bra hö här på gotland också. Har också läst att de kan få för mycket protein? Att de kan få mage av de? Nogon erfarenhet??:confused: Och sista funderingen kan det vara sadeln? för där har vi också ett problem.. När han kom passade min sadel ok när man kände och så från marken så inte tänkt mer på det. Allt känts bra. Men nu de senaste veckan har sadeln börjat åka bak när jag rider, han har slutat komma framåt, typ blivit "seg" så kollade den igår och den låg inte alls bra??:confused: kan det vara så att han slutat jobba med ryggen för det tryckt så han också tappat magmuskler och där med blivit magig?

Kan tillägga att kolla masken är köpt och det ska göras. senast han avmaskades var i slutet av juli.

HJÄLP!:eek::bump:
 
Bukighet kan bero på flera saker, dels försvagade muskler genom proteinbrist och/eller stora mängder grovt grovfoder som spänner ut tarmarna. Det är inte säkert att hästen får tillräckligt med protein bara för att du ger de tillskotten. Har du analys på höet? En sak till som är oerhört viktig för muskelbyggnaden är att hästen får sitt behov av mineraler och vitaminer tillgodosett.
 
Vad har du för värden på ditt grovfoder? En häst som blir bukig har oftast proteinbrist så har du ingen analys på grovfodret så skicka in en analys så att du vet vad du behöver komplettera med. Om han tidigare hade fri tillgång på både ensilage och lucern så får han förmodligen helt enkelt för lite mat hos dig nu för att hålla musklerna uppe. Det kan också vara så att han numera rids så lite att han tappar muskler av den anledningen och att det är därför han upplevs som bukig och att sadeln inte passar för att han tappar muskler. Hur du rider spelar ju också stor roll. Rider du honom i en ändåmålsenlig form?
 
@MonteRose
Har ingen höanalys, lagt ut en tråd om det också nyss. Har ju problemet att jag hämtar hö varje månad så at ta höanalys varje månad fugerar ju inte? Hitta gärna den tråden och svara där om du vet hur man kan göra ang. höanalys :)

Vad tycker du man ska göra? Ang. Bukigheten?
 
@MonteRose
Har ingen höanalys, lagt ut en tråd om det också nyss. Har ju problemet att jag hämtar hö varje månad så at ta höanalys varje månad fugerar ju inte? Hitta gärna den tråden och svara där om du vet hur man kan göra ang. höanalys :)

Vad tycker du man ska göra? Ang. Bukigheten?
Börja rid i rätt form, se till att få köpa hö från samma parti så du kan göra en analys.
 
@TinyWiny Läs tidiagre tråd om mitt problem med höanalys, svara gärna om de vet på den också :)

Men känner ändå att han gått up i vikt över revbenen och det borde han ju inte göra om han får för lite mat? :confused: Formen kan jag inte säga något om, fått hjälp och de säger att det ser bra ut, bara haft honom 3 veckor. Dressyr lektion uppbokad. Men kan de vara så att han inte jobbar i korrekt form pga sadeln? Känns så himla konstigt att han inte passar sadeln heller längre.. Men ny tråd om det :up: Länkar så får ni gärna spåna vidare på alla problem.. Så himla nojjig och nogran! :bump:
 
Svar nej.
Problemet ligger troligen i för dåligt med protein i grovfodret.

Pratat men sadelutprovare idag och hon säger att men stor sannolikhet kan vara att han tappat muskler på ryggen pga. Han inte kunnat jobba med den av en sadel som tryckt. Pratade också med de i stallet om analys om hö och det kommer ej fungera då det är blandat. Men genom åren har det varit riktigt bra protein i höet och han får också lucern som grovfoder. Han har fått betydligt mera hull på bara 3 veckor så snart blir det nog att sluta/eller dra ner på någon del så han inte går och blir tjock istället. En bit kvar tills dess men går uppåt i hullet. Sen som sagt det där magen... En tjej här i stallet hade samma probelm när hon tog hem en häst från fastlandet som hade ätit höensilage tidigare, att de fick stor mage, typ uppblåst. Men de hade lagt sig när han vant sig och lagt över på muskler istället. Om det är samma med min häst vet jag inte men frågan är hur man ska gå tillväga nu? Bara avvakta eller göra någpt? Har ju 2 problem, det här med hömagen (stor buk) Och att att hans rygg har ändrats på bara 3 veckor. Tråd här ----> http://www.bukefalos.com/threads/min-sadel-passar-inte-efter-3-veckor.1284737/#post-16701016

Spåna gärna vidare på mina såkallade fel haha:up: Helt sjukt nojjig över allt såhär med ny häst!
 
I o m att den rids mindre har den kanske bara fått större omfång o tappat bukmuskler.
Jag tror inte alls att hästar som dessutom är lite kantiga bara har protein brist.
Om de måste äta mkt hö av även lägre kalorinivå så tas det fett ur muskulaturen. Bantning skulle jag vilja kalla det för. Som att fodra med bara halm.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 394
Senast: emma-vsm
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 312
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp