Höns. Ägg

Seabaz

Trådstartare
Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även hand om 5 höns varav 2 lägger riktigt fina ägg varje natt.

Vi är helt novis på höns men har fått direktiv såklart om foder och sådant. Min pv är kock så han kan ta med hur mycket matrester hem från jobbet som han vill, hönsen äter bättre än mig :angel:

Hönsen går ute och sprättar dygnet runt, vi bor på en ö i Australien och det finns inga direkt rovdjur här/ i vår trädgård.
Vi har en liten hönsgård med där finns 2 reden och sedan en låda med ett rede på ett annat ställe i trädgården.
Varje morgon finns det två ägg antingen i samma rede eller i olika och varierande vilka reden.

Fråga 1: hur inreda reden? Gillar dom att ligga på hö? Eller bör jag lämna dom som dom är? (Enligt mig rätt så smutsigt och fullt med fjädrar endast)

Fråga 2: går det att få de andra 3 att börja värpa?

Jag har ingen aning om hur gamla hönsen är. Rasen är nog den 'vanligaste rasen' O_o

Andra nybörjartips mottages tacksamt!
Miljön här är ganska hög luftfuktighet och runt 28gr. Vi går mot vinter nu vilket betyder att luftfuktigheten kommer minska nu vart efter om detta nu spelar någon roll?

Vi har bott här i ca 1 vecka!
 
1. Ja hönsen gillar att ha halm eller hö i redena. De kan värpa även i kala reden men risken ökar då att äggen får sönder. Gör rent i redena för att minska risken för parasiter och tryck in en tuss hö. Hönsen bäddar själva till ett bra bo av det.
2. Det kan vara så att alla värper men om de är äldre så värper de vanligen inte varje dag. Det brukar gå att se på dem om de är i en fertil period genom att titta på kammen. Är kammen röd och fyllig värper de är den lite gråare och mindre så är de i vila. Det ska även gå att känna på någon benkonstruktion i bakdelen på dem men jag har aldrig testat. Det är vad jag förstått några ben som flyttas isär då de värper för att äggen ska få plats att komma ut.
 
@Shaggy intressant! Tack!
Det var en bekant som sa att man kunde greppa dom över bakre delen på ryggen och 'rugga' lite på dom för att få dom att lägga ägg. Vi började garva för det lät som att han beskrev det som att min pv borde fingra dom :rofl::yuck::crazy: för att stimulera processen.

Men måste ha menat det du beskrev. Nåja, jag kommer börja med att göra rent och peta in hö, tack :up:
 
Skadar ju inte att rengöra hönshuset, reden och hönsgården om det behövs, du kanske inte måste mocka ut det varje vecka men lite då och då är ju alltid bra. Är det mycket unga höns (under ~7m) så kanske de inte är könsmogna ännu :p Sen kanske de har nån viloperiod på gång? I Sverige är viloperioden på senhösten/vintern och det är väl typ där ni är nu årstidsmässigt - ruggar de eller ser de ut som 'folk'? :D
 
Jaa vi har precis haft vår första vecka med höstväder (fortf varmt men inte lika hög luftfuktighet) men egentligen borde vi nog få minst en till 'heat wave' innan vintern..

Fick med 3 av hönsen på bild men verkar inte finnas nån snabb väg att ladda upp dom här? Måste man gå via dator? Dooohh haha! Dom 3 hönsen ser helt ok ut med fina röda stående kammar. En fjärde höna ser mer ruggig ut och kammen hänger på sidan. Den femte har en slapp kam med men halva står upp
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I dag har jag och min pv röjt i trädgården, tänk er övervuxen djungel med 1-2 års torra löv och kvistar på marken. Men också att hon som...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Seabaz
·
Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 512
Senast: Yrja
·
Lantbruksdjur Hejj på er! Jag och min familj har funderat på att skaffa höns till sommaren :)) Vi tyckte det skulle vara roligt och bra och framför...
Svar
16
· Visningar
3 538
Senast: Dorro
·
Lantbruksdjur Hej! Funderar på att skaffa höns, men har dimmiga föreställningar om hur mycket skötsel de kräver. Frågor: 1) Räcker det att de får...
Svar
5
· Visningar
12 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp