Hönstråden 2017

Milene

Trådstartare
Gott Nytt År önskas alla gamla, nya och blivande hönsägare och övriga intresserade!
Jag följer min lilla tradition att starta årets hönstråd...

Sorgen över min förlorade favorithöna Jackson, som slogs av höken, blev för stor, så nu har jag gjort av med nästan alla fjäderfäna här. Kvar är bara gammeltuppen Gullan och en sällskapshöna till honom. Kanske startar jag upp med nya dunbollar till våren, kläckmaskinen står i gäststugan i väntan på att få komma till heders igen. Vi får se.
 
Här lyser äggproduktionen fortfarande med sin frånvaro efter hökattacken i höstas. Inte ett enda ägg på flera månader men flocken fungerar bra. Supernöjd med nya tupparna och är så nöjd med min lilla flock på 12 :)
 
Våra hönor värpte för fullt! De nya ägarna kommer att få en god skörd! Och den som är kvar lägger nog ett och annat också, sen får vi köpa utifrån. Blir konstigt... :crazy:
 
Jag är fortfarande supersugen på en egen liten trupp med höns. :love:
Men frågan om hönshus återstår fortfarande. Vill inte ha en fd lekstuga, vill ju gärna kunna stå upp när man städar osv. Just idag har vi dock ingen byggnad som passar, så frågan är om vi ska köpa ett färdigt förråd modell mindre eller bygga något själva. Och så en redig, säker hönsgård förstås!
 
15380373_716559488508895_8468634751953848756_n.jpg


Här är 6/9 av mina "Chicks"! Alla utom de tre mörka på bilden är unghöns, som började värpa först i slutet av sommaren eller i höstas så de värper på och vi får oftast 2-4 ägg/dag. Den ljusa Hedemorahönan längst ut till höger har sedan några veckor tillbaka bestämt att det är dags att ruva och jag lyckas inte få henne på andra tankar... I o m att vi inte har tupp hade det ju varit lönlöst även om jag låtit henne behålla äggen...! Men här om dagen kom hon faktiskt ut ur redet helt frivilligt (när jag bjöd på riven ost) så jag hoppas att det är ett gott tecken för tidigare har hon bara lämnat redet när jag lyft ut henne. Det här är min första vinter med höns (har bara hyrt över somrarna tidigare) och jag har verkligen inte ångrat att jag satsade på det för året runt!
 
Åhh, här hoppar jag in!! Har haft höns tidigare men det är några år sen, började dock jobba med höns för en månad sen, min flock består av sisådär 14 000 hönor och ett trettiotal tuppar:D
Trodde att det skulle vara svårt att se dem som individer och att det var mer av industri men ack så fel:love:
De är ju rätt unga och ännu lite ovana med människor, men jag strosar runt hos dem och sätter mig ner ibland och pratar med dem, och jisses så sociala där är! Numer brukar några av dem hoppa upp på axeln eller parkera sig på huvudet:laugh:
Undrar hur många jag kommer att ta med hem när de ska bytas ut??:p
 
Jag har för första gången råkat ut för en förkyld höna... :-O Har fått rådet av hönskunnig person att se till att hon håller sig varm och att luften är torr. Några andra tips?

Kollegorna på jobbet undrade om jag inte skulle ta en VAH(vård av höna)-dag för att kunna pyssla om henne ordentligt, men jag vet inte vad Försäkringskassan anser om det...?!
 
Jag har för första gången råkat ut för en förkyld höna... :-O Har fått rådet av hönskunnig person att se till att hon håller sig varm och att luften är torr. Några andra tips?

Kollegorna på jobbet undrade om jag inte skulle ta en VAH(vård av höna)-dag för att kunna pyssla om henne ordentligt, men jag vet inte vad Försäkringskassan anser om det...?!
Jag fick tipset att ta en halv brustablett med acetylsalicylsyra och blanda i dricksvattnet.
 
Hur gör ni med benbefjädrade raser för att hålla torrt och rent i ingången till hönshuset och även inne i deras hus? Hönorna blir ju så otroligt blöta och leriga både på fötter och i skägget när vädret är såhär blött, tar ju evigheter för dem att torka och de drar med sig allting in så att spån och halm blir fuktigt och äckligt.

Ska jag lägga något vid ingången som torkar upp det värsta? Eller hålla hönsgården fri från lera, och hur gör man det på bästa sätt?
 
Hur gör ni med benbefjädrade raser för att hålla torrt och rent i ingången till hönshuset och även inne i deras hus? Hönorna blir ju så otroligt blöta och leriga både på fötter och i skägget när vädret är såhär blött, tar ju evigheter för dem att torka och de drar med sig allting in så att spån och halm blir fuktigt och äckligt.

Ska jag lägga något vid ingången som torkar upp det värsta? Eller hålla hönsgården fri från lera, och hur gör man det på bästa sätt?
Har ingen aning, men hoppas du får svar, som jag då ska läsa. Har nämligen undrat över samma sak, och det är orsaken till att jag aldrig haft några raser med extra befjädring
 
Två tips än så länge.. att lägga dagstidningar vid ingången så att de skrapar av det värsta innan de går in. Och när man städar hönshuset så kan man lägga ut det gamla ströet i leran i hönsgården, så att det torkar upp snabbare.
 
Tog bort eller sålde alla mina 2016. Ohyreinvasionen i det gamla hönshuset (som ligger i en gammal lada, med loft och gammal halm uppepå, eldorado för småkryp) verkar allt för stor för att bli av med så till våren önskar jag mig ett nytt, fristående hönshus med en totat in och utbrottssäker rastgård till.
Där tänker jag mig att ha 4 hönor och 1 tupp. Bäst vore väl att kläcka fram själv (skaffar ny kläckare i så fall, den jag har är jag inte nöjd med, massa missbildningar de senaste 2 kläcken :( )eller köpa en grupp av en betrodd uppfödare. Men vilken ras ska jag ha :confused: Älskar Dvärgkochin MEN vill inte ha det där förbenade ruvandet.. Hade några trevliga Hedemora men de var lite.. för vanliga för min smak :p Åsbo vackra men flaxiga och var oerhört svåra att få tag på tyvärr. Helst vill jag ha utan befjädrade ben också..

Silke? Ruvar de? De har ju i alla fall "bara" dun på benen.
Har haft men de blev aldrig så pass gamla att de en började värpa, eller så hade jag bara tuppar :D
 
Någon som har eller har haft Engelsk araucana, hur är de i temperament och vad gäller ruvning? Gillade inte de vanliga araucana jag hade, de var rätt tama men så förbenat flaxiga och sparkades och revs när man hanterade dem. Vill ha lite snällare höns ;)
 
Tog bort eller sålde alla mina 2016. Ohyreinvasionen i det gamla hönshuset (som ligger i en gammal lada, med loft och gammal halm uppepå, eldorado för småkryp) verkar allt för stor för att bli av med så till våren önskar jag mig ett nytt, fristående hönshus med en totat in och utbrottssäker rastgård till.
Där tänker jag mig att ha 4 hönor och 1 tupp. Bäst vore väl att kläcka fram själv (skaffar ny kläckare i så fall, den jag har är jag inte nöjd med, massa missbildningar de senaste 2 kläcken :( )eller köpa en grupp av en betrodd uppfödare. Men vilken ras ska jag ha :confused: Älskar Dvärgkochin MEN vill inte ha det där förbenade ruvandet.. Hade några trevliga Hedemora men de var lite.. för vanliga för min smak :p Åsbo vackra men flaxiga och var oerhört svåra att få tag på tyvärr. Helst vill jag ha utan befjädrade ben också..

Silke? Ruvar de? De har ju i alla fall "bara" dun på benen.
Har haft men de blev aldrig så pass gamla att de en började värpa, eller så hade jag bara tuppar :D

Jag har åsbo och mina är i alla fall grymt tama, hoppar upp i handen/på armen om jag visslar. Orädda och tuffa :) dock har jag varit mycket hos dom enda sen dom kläcktes.
 
Mina var relativ tama men flaxiga och yviga. Vill ha mer "gosehöns" :p Var också inne hos mina och tuppen kunde jag bära, hönorna handmata osv. Men de var liksom inte som dvärgkochinerna som hoppade upp i knäet och borrade in huvudet under armen på en.
 
Tycker att brakel är sällskapliga av sig. Dock flyger de som bara den, men mina var gärna med gubben i garaget och mekade, och kom upp i knät för en pratstund, eller allra helst satt på axeln och tittade.

De allra tamaste jag haft var ett par broilers. Dom hade absolut ingen flyktinstinkt, och kom springande som små hundar när man ropade på dom... :love: Flyttade sig inte för varken bilar eller hästar, och en blev slutligen tagen av höken.

Men rekommenderas ändå inte, det var sorgligt att se hur deras kroppar blev groteskt tunga och oformliga när de uppnått några månaders ålder.
 
  • Jag har en genbanksbesættning med Hedemorahøns. Dom førsta jag hade var ganska tama och inte så lættskræmda. Tyværr ruvande ingen. Skaffade några till, ingen av dom ruvade heller. Då tog jag kontakt med någon som hade høns som var vældigt næra slækt med en av ursprungsbesættningarna. Dom har lagom med ruvanlag och ær duktiga mammor men tyværr har dom lætt att bli skygga. De som var tama då dom var små glæmmer bort att vara tama då dom blir større om jag inte umgås ordentligt med dom varje dag. Nej, vill du ha gullehøns så satsa på en annan ras! Till minas førdel kan jag sæga att dom ær vældigt sociala med varandra och jag har aldrig haft en endaste hackkyckling eller vuxen som blivit mobbad.
 
Vår tamaste höna var en Hedemora, hon brukade flyga upp och sitta på min arm! I början av januari när vi hade som allra kallast fick hon för sig att hon skulle ruva och låg nere på golvet (där det var som kallast) i flera veckor innan jag fick henne på andra tankar. Under denna tid drog hon på sig en förkylning som tyvärr tog livet av henne... :cry: Att hon var vår tamaste höna kan dock bero på att hon är den enda av våra hönor som vi haft sedan hon var nästan nykläckt. Och vår allra skyggaste höna är dessutom en av våra två kvarvarande Hedemorahönor... fast henne köpte vi som ettåring från någon som har mycket höns och inte verkar hantera dem så mycket... Så från dessa två ytterligheter inom samma ras kan man förstås inte dra några långtgående slutsatser om rasen. Min enda tidigare erfarenhet av Hedemorahönor var en vi hyrde för ett antal somrar sedan (vi hyrde fem hönor, fast bara en var Hedemora) och hon var extremt social så jag trodde då att de alla var så
 
  • Jag har en genbanksbesættning med Hedemorahøns. Dom førsta jag hade var ganska tama och inte så lættskræmda. Tyværr ruvande ingen. Skaffade några till, ingen av dom ruvade heller. Då tog jag kontakt med någon som hade høns som var vældigt næra slækt med en av ursprungsbesættningarna. Dom har lagom med ruvanlag och ær duktiga mammor men tyværr har dom lætt att bli skygga. De som var tama då dom var små glæmmer bort att vara tama då dom blir større om jag inte umgås ordentligt med dom varje dag. Nej, vill du ha gullehøns så satsa på en annan ras! Till minas førdel kan jag sæga att dom ær vældigt sociala med varandra och jag har aldrig haft en endaste hackkyckling eller vuxen som blivit mobbad.
Med så dåliga ruvegenskaper är jag förvånad att det ens blivit några kycklingar. Jag har själv hedemoror som inte är genbank utan ursprungsgruppen är maskinkläckta men de ruvar så det nästan är ett problem. Jag blir hackad när jag lyfter bort dem om det inte ska bli kycklingar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp