Hönstråden II

Härligt att kunna ha så många tuppar till så ”få” hönor. Vi hade 3 till 19 hönor och det var mer än kalabalik, tycker jag.
Årets hormonparty är ju inte igång än så det kan skita sig rejält framgent. Det är dock bara vuxna tuppar inga åringar som tror de är guds gåva till alla damer så det underlättar ju situationen. Fick lägga ner slakten förra året pga depression så jag hade inte orken och förra sommaren var inte helt rolig iom för många tuppar även om det gick förvånandsvärt bra. Hade då 2 st åringar men även lite fler hönor som tyvärr föll ifrån under sommaren i form av dödsfall (en med grå starr så hon blev blind, en som bara dog av okänd anledning och en som blev svårt skadad pga hackande i kloaken och en såld)
 
Årets hormonparty är ju inte igång än så det kan skita sig rejält framgent. Det är dock bara vuxna tuppar inga åringar som tror de är guds gåva till alla damer så det underlättar ju situationen. Fick lägga ner slakten förra året pga depression så jag hade inte orken och förra sommaren var inte helt rolig iom för många tuppar även om det gick förvånandsvärt bra. Hade då 2 st åringar men även lite fler hönor som tyvärr föll ifrån under sommaren i form av dödsfall (en med grå starr så hon blev blind, en som bara dog av okänd anledning och en som blev svårt skadad pga hackande i kloaken och en såld)

Jag vill inte gilla ditt inlägg med tumme upp eller ledsen gubbe (det blir för definitivt) men vill uppmärksamma att jag läst och förstår.
 
Följer den här tråden i tystnad då jag inte har några egna hönor men jag har tyckt de är så himla härliga fåglar enda sen jag var pytteliten och fick umgås med farfars fina hönor som han hade på sin bongård :love: Han hade en jättetam höna som hette Agda, som gärna ville sitta i knäet och inte hade något emot att bli omkringburen av en djurälskande odräglig unge som jag, haha :love::love::love:

Snubblade över denna videon igår och ville dela med mig av den för jag tyckte den var fantastiskt/fascinerande på sitt sätt!

Det är en räv som försöker ta en höna mitt på dagen!? Men både tuppen, en hjältehöna och gubben försvarar hönorna från räven. Räven gör entré ca 30 sek in i klippet:

 
Jag tror jag nackar en av marantupparna som är ca tre veckor. Man kan ju ana att det är en tupp och han går dessutom på en av kalkonkycklingarna utan anledning.
Jag ska ju ändå inte ha tupparna och visst kan det ge mat om han får växa till sig men att ha en som ska ha ihjäl andra kycklingar känns som jobbigt att isolera någon annanstans.

Det går ju inte att ta bort kalkonkycklingarna ur buren heller för de vill ha stort sällskap och de andra är ju snälla, även om de lekbråkar med varandra.
 
Jag tror jag nackar en av marantupparna som är ca tre veckor. Man kan ju ana att det är en tupp och han går dessutom på en av kalkonkycklingarna utan anledning.
Jag ska ju ändå inte ha tupparna och visst kan det ge mat om han får växa till sig men att ha en som ska ha ihjäl andra kycklingar känns som jobbigt att isolera någon annanstans.

Det går ju inte att ta bort kalkonkycklingarna ur buren heller för de vill ha stort sällskap och de andra är ju snälla, även om de lekbråkar med varandra.
Är han så aggressiv redan så kommer du ju ändå inte kunna behålla honom tills det är matstorlek på honom.
 
Följer den här tråden i tystnad då jag inte har några egna hönor men jag har tyckt de är så himla härliga fåglar enda sen jag var pytteliten och fick umgås med farfars fina hönor som han hade på sin bongård :love: Han hade en jättetam höna som hette Agda, som gärna ville sitta i knäet och inte hade något emot att bli omkringburen av en djurälskande odräglig unge som jag, haha :love::love::love:

Snubblade över denna videon igår och ville dela med mig av den för jag tyckte den var fantastiskt/fascinerande på sitt sätt!

Det är en räv som försöker ta en höna mitt på dagen!? Men både tuppen, en hjältehöna och gubben försvarar hönorna från räven. Räven gör entré ca 30 sek in i klippet:

Påminner om när jag upptäckte att grannens hund gav sig på våra hönor. Tuppen slogs rejält med hunden, gav sig inte förrän han svimmade eller nåt (han var lite anfådd samma dag men repade sig direkt). Den gången dog ingen höna, tack vare tuppen.

Tyvärr var tuppen redan aggressiv mot oss så han åts upp till hösten. Men hade det inte varit för att han var så bra i hundattacken hade han slaktats tidigare.
 
Påminner om när jag upptäckte att grannens hund gav sig på våra hönor. Tuppen slogs rejält med hunden, gav sig inte förrän han svimmade eller nåt (han var lite anfådd samma dag men repade sig direkt). Den gången dog ingen höna, tack vare tuppen.

Tyvärr var tuppen redan aggressiv mot oss så han åts upp till hösten. Men hade det inte varit för att han var så bra i hundattacken hade han slaktats tidigare.
Det är ju på gott och ont det där, det är samma känsla man kan få av höns som blir för "tama". De blir mer oförsiktiga och "dumma" och det känns som de lättare faller offer för rovdjur för att de inte är tillräckligt skygga.
 
Ikväll klippte jag klorna på hönsen. I och med att vi har så lång vinter (minst 6 månader) nöter hönsen klorna för lite. Dock har jag i princip aldrig hört någon annan som gör det. Av 11 höns behövdes det verkligen på 3-4 stycken. Jag brukar göra det en gång per år. :)
 
Ikväll klippte jag klorna på hönsen. I och med att vi har så lång vinter (minst 6 månader) nöter hönsen klorna för lite. Dock har jag i princip aldrig hört någon annan som gör det. Av 11 höns behövdes det verkligen på 3-4 stycken. Jag brukar göra det en gång per år. :)
Jag har gjort det ibland på mina om de inte fått gå mer än i hönsgården, då är jorden för mjuk och de slits för lite när de sprätter.
Helt sjukt vad de kan växa.
 
Ikväll klippte jag klorna på hönsen. I och med att vi har så lång vinter (minst 6 månader) nöter hönsen klorna för lite. Dock har jag i princip aldrig hört någon annan som gör det. Av 11 höns behövdes det verkligen på 3-4 stycken. Jag brukar göra det en gång per år. :)
Jag klipper på de individer som behöver det. Något år är det en och något annat är det många.
 
Ikväll klippte jag klorna på hönsen. I och med att vi har så lång vinter (minst 6 månader) nöter hönsen klorna för lite. Dock har jag i princip aldrig hört någon annan som gör det. Av 11 höns behövdes det verkligen på 3-4 stycken. Jag brukar göra det en gång per år. :)

Jag kommer gör det på några i år också, till nästa helg. Annars är det bara hönan ”Hunden” som brukar behöva klippas.
 
Här har vi lite kaos med surhönan!

Jag lyste äggen häromdagen och det verkade vara spindel i alla. Lite svårt att se på de mörka... När jag lyfte ur hönan hade hon pillat upp ett par ägg under vingarna, så de åkte i backen. Ett klarade sig, men ett gick sönder tyvärr.
Hittade ett ägg på marken dagen efter, kan hon ha fått med det ner under vingen när hon skulle dricka tro? Det låg precis vid vattenautomaten och var inte från någon av de andra. Det var kallt, men jag pillade in det under henne igen...

Igår, kanske också det efter en mat- och vattenpaus, hade hon lagt sig på ett nyvärpt ägg i ett annat rede, i stället för på sin egen hög 😩 de var inte helt kalla, men vi får väl se hur det går med dem...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 268
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp