Hönstråden II

Äntligen verkar det även här bli en höna som vill ruva. Har väntat länge.

Vissa hönor KAN bli bättre med åren. Det är iallafall ganska vanligt bland vattenfåglar och kalkoner så varför skulle det inte vara så med höns tänker jag?
Ja jag tänkte hon kunde få en chans i alla fall, men garderade som sagt med inte så många ägg :P
 
Ja jag tänkte hon kunde få en chans i alla fall, men garderade som sagt med inte så många ägg :P

Jag ska testa med en förstagångare idag och lägga ägg under. Hon är dessutom lite feg och inte så arg så vi får se hur det går. Kanske är det någon som kastar ut henne och tar över.
 
Jag har en förstagångare som ligger på ägg nu, men wyandotte. Herregud så platt hon är :laugh: i morgon har hon legat en vecka, än så länge verkar hon ligga väldigt fint på äggen. Hon är rejält sur när jag försöker kolla, men tänkte lysa äggen i morgon :) så spänd på befruktningen.
Gav bort ett gäng ägg till en kollega, alla från araucanorna. Det borde bli kläck där på fredag, men han har inte lyst så det ska bli väldigt spännande att se hur det blir.
 
Jag har en förstagångare som ligger på ägg nu, men wyandotte. Herregud så platt hon är :laugh: i morgon har hon legat en vecka, än så länge verkar hon ligga väldigt fint på äggen. Hon är rejält sur när jag försöker kolla, men tänkte lysa äggen i morgon :) så spänd på befruktningen.
Gav bort ett gäng ägg till en kollega, alla från araucanorna. Det borde bli kläck där på fredag, men han har inte lyst så det ska bli väldigt spännande att se hur det blir.

Haha, min är ju en CCL så det är en platt höna med peruk. :D
 
Jag lade 10 ägg under Barbie igår kväll. Hon hade lagt sig på andra ägg så länge, de jag inte hade hunnit plocka än (plockar 3 ggr per dag).

Dock är jag tämligen osäker på att detta går vägen. När jag flyttade henne till det redet jag lagt äggen och som hon egentligen föredrar så lyfte jag henne och två ägg hade klistrats fast i bröstfjädrarna för att ett annat ägg hade gått sönder (eller blivit sönderpickat) och uppätet.

Jag vet ju inte om det är hon som haft sönder det eller någon annan. Vi misstänker ju en äggätare som vi ännu inte hittat eller så är hon bara en oförsiktig höna.
Hon tog fint hand om de nya äggen i alla fall så det är bara att hoppas på det bästa.

Vi har tagit 10 blåa ägg då vi vet att tuppen åtminstone klarar av "sina" egna hönor medan de han tagit över från Brolle nog inte släpper till än.
 
Ska bygga nya reden åt våra hönor. Knappt ägg och ingen surhöna. Nåt måste det ju vara som inte stämmer.
Inte kan det väl vara för att de inte får komma ut i trädgården och picka grönt?
 
Ska bygga nya reden åt våra hönor. Knappt ägg och ingen surhöna. Nåt måste det ju vara som inte stämmer.
Inte kan det väl vara för att de inte får komma ut i trädgården och picka grönt?

Inte det sista, nej. Mina går i hönsgård som inte har en gnutta grönt sedan oktober och de lägger som satan.

Det kan bero på redena men om de är tämligen traditionella så borde det inte vara något problem. För mycket mat? För lite mat?
 
Ska bygga nya reden åt våra hönor. Knappt ägg och ingen surhöna. Nåt måste det ju vara som inte stämmer.
Inte kan det väl vara för att de inte får komma ut i trädgården och picka grönt?
Är du säker på att de inte värper? Tänker så det inte är äggätning vilket är ett 'intressant' problem att hanteta
 
Är du säker på att de inte värper? Tänker så det inte är äggätning vilket är ett 'intressant' problem att hanteta
Hittar inga rester och aldrig haft problem med det innan. Och CL-ägget är ju orört. Kommer nåt enstaka orp-ägg.

I februari (?), efter vintervilan, la de ett om dagen. Var. Men inte nu.
 
Hittar inga rester och aldrig haft problem med det innan. Och CL-ägget är ju orört. Kommer nåt enstaka orp-ägg.

I februari (?), efter vintervilan, la de ett om dagen. Var. Men inte nu.
Jag ser aldrig några rester mer ön möjligen en blöt fläck. Verkar dock underligt om de inte skulle gå på alla ägg. Håll dock utkik för mina äter ägg ur 2 av 6 reden så de är inte helt förutsägbara
 
Idag väntas kläck, eller ja sent ikväll men det finns hålslag på två ägg än så länge i alla fall. Och ett himla kvittrandes :love: hade ju först tänkt att den hönan som ruvar kanske skulle få ett par från maskinen vid behov... men med tanke på hur hon hanterat ägg och ruvning så vete tusan om jag vågar det. Om inte annat ligger hon några dagar efter troligen eftersom hon lämnat lite i början etc. När vi lyste sist verkar det i alla fall vara liv i 3 av 4 men eftersom hon titt som tätt kommer på roligare saker att göra och lämnar så kan ju det ha ändrats... hon är förstagångare så kanske inte helt enkelt men ibland tycker jag att dom är lite dumma... får se om hon får en chans längre fram kanske!
 
Idag väntas kläck, eller ja sent ikväll men det finns hålslag på två ägg än så länge i alla fall. Och ett himla kvittrandes :love: hade ju först tänkt att den hönan som ruvar kanske skulle få ett par från maskinen vid behov... men med tanke på hur hon hanterat ägg och ruvning så vete tusan om jag vågar det. Om inte annat ligger hon några dagar efter troligen eftersom hon lämnat lite i början etc. När vi lyste sist verkar det i alla fall vara liv i 3 av 4 men eftersom hon titt som tätt kommer på roligare saker att göra och lämnar så kan ju det ha ändrats... hon är förstagångare så kanske inte helt enkelt men ibland tycker jag att dom är lite dumma... får se om hon får en chans längre fram kanske!
Jag kan säga att det inte alltid är så att ruvningssäkerhet och goda mammaegenskaper gått helt hand i hand. Min absolut bästa ruvhöna någonsin var inte alltid så snäll mot sina små innan hon var 5+ år så räkna inte ut henne som god mor redan innan du sett hur hon reagerar i nästa steg :)
(Att hon fick fler chanser var för att hon var klockren som ruvare. När hon visade ruvlust så var det bara att lyfta upp henne och lägga henne på de tilltänkta äggen på utvald plats så tog hon dem direkt så när jag beslutat att hon visat sig som dålig mor och inte skulle få fler möjligheter så fick hon ändå ta över äggen efter en höna som blev tagen av räven= extremt bråttom för att de skulle överleva. Den gången skötte hon ungarna exemplariskt)
 
Jag kan säga att det inte alltid är så att ruvningssäkerhet och goda mammaegenskaper gått helt hand i hand. Min absolut bästa ruvhöna någonsin var inte alltid så snäll mot sina små innan hon var 5+ år så räkna inte ut henne som god mor redan innan du sett hur hon reagerar i nästa steg :)
(Att hon fick fler chanser var för att hon var klockren som ruvare. När hon visade ruvlust så var det bara att lyfta upp henne och lägga henne på de tilltänkta äggen på utvald plats så tog hon dem direkt så när jag beslutat att hon visat sig som dålig mor och inte skulle få fler möjligheter så fick hon ändå ta över äggen efter en höna som blev tagen av räven= extremt bråttom för att de skulle överleva. Den gången skötte hon ungarna exemplariskt)

Nej du har säkert en poäng. Självklart hoppas jag att det finns liv i ett par fortsatt som kläcks och hon visar sig vara en fantastisk mamma. Hon är en utav mina absoluta favoriter från förra årets kycklingar. Men hittills är ruva bara roligt när inget annat roligare finns att tillgå. Man kan gå ut för att sprätta omkring, bala med de andra i solen, picka kål i flera timmar, hänga med flocken etc etc och helt glömma bort tiden. Tills hon plötsligt kommer på att hon ska tillbaka och blir visserligen smått hysterisk då 😅 så absolut man kan ju hoppas att hon inte bara drar iväg från kycklingarna för att något känns roligare. Kan ju bli en helt annat sak! Vi får se hur vi gör helt enkelt! Vår bästa ruvare är en god mamma men inte bäst. Vår bästa mammahöna är visserligen bra ruvare men som mamma är hon exceptionell :love: men båda dom är äldre, dvs 3-4+ år!
 
Hej igen!
Jag tänkte börja köpa in lite fröer nu inför odlingssäsongen, och tänker naturligtvis på mina höns. Vad gillar era att äta i växtväg? Funderar på palmkål eller grönkål, så en har lite senare i säsongen. Fler tips?
Pumpa som man delar i hälften och hänger upp eller spikar upp på väggen. :) Lätt att lagra, står sig hela vintern i rumstemperatur. Kålrot vet jag att pappa gav hönsen förr, också lättodlat och lagringsbart.
 
Började plötsligt fundera på om vi skulle ta och byta från orpington till någon mindre ras - som äter lite mindre :p. Men vilken? Tycker vår CL är lite flaxig. Och vill inte ha befjädrade ben.
Förslag?
 
Började plötsligt fundera på om vi skulle ta och byta från orpington till någon mindre ras - som äter lite mindre :p. Men vilken? Tycker vår CL är lite flaxig. Och vill inte ha befjädrade ben.
Förslag?
För mig så kommer alltid dvärg wyandotte vara vackrast. Roliga, blir halvtama, lägger mycket ägg (men små).
Finns i olika fina färger.
 
Behöver lite tankar.
Nackade ut stortuppen för ett par månader sedan och som jag misstänkte blev det aningen rörigt. Efter många om och men så har nu rangordningen utkristalliserat sig men inte alls som jag hoppades. Jag har nu 5 tuppar och hade 2 som potentiella stortuppar, ingen av dem tog positionen :(. I dagsläget är det an tupp som tidigare var världen snällaste och mest omtänksamme tupp som har hamnat högst upp. Förut så var han så go med hönorna och kröp in till dem i redet och bara låg där med dem och pratade. Han var snäll mot de andra tupparna och allmänt en riktig gentleman. Idag är han en våldtäktsman och diktator. Ingen av de andra tupparna sitter på golvet när jag kommer på morgonen utan håller sig över golvnivå. Han struttar runt som om han äger världen, vilket han iofs gör. Stundtals jagar han skrikande hönor för att betäcka dem. Han slåss massor och min favorittupp har fått rejält med stryk. Har någon av er stött på en tupp som bytt personlighet på det här sättet när han blev förstetupp? Han är 2 år (3?)i år så ingen ligistspoling. Är det grytan som gäller eller kan han återgå till sin trevliga personlighet?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 269
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp