Hönstråden II

Vi hade ju en diskussion här om galler för fönsterna för ett tag sedan, sköt det framför mig -dumt nog. Vaknar av att hunden totalt loses her shit, vid min glasdörr i sovrummet där hon har utsikt över en del av gården.
En fasan och en tupp har slagsmål med fönstret emellan, sa -pang- och det gjordes ett fint runt hål. Inget blodvite, men hade inte direkt trott att det här var möjligt??

Mina katter kan ibland bråka med ett fönster emellan sig, en ute och en inne, men då har jag tänkt att de trott att de ser en okänd katt på andra sidan.

Men en fasan och en tupp? Någon annan som varit med något liknande?
 
Vi hade ju en diskussion här om galler för fönsterna för ett tag sedan, sköt det framför mig -dumt nog. Vaknar av att hunden totalt loses her shit, vid min glasdörr i sovrummet där hon har utsikt över en del av gården.
En fasan och en tupp har slagsmål med fönstret emellan, sa -pang- och det gjordes ett fint runt hål. Inget blodvite, men hade inte direkt trott att det här var möjligt??

Mina katter kan ibland bråka med ett fönster emellan sig, en ute och en inne, men då har jag tänkt att de trott att de ser en okänd katt på andra sidan.

Men en fasan och en tupp? Någon annan som varit med något liknande?

Att vad inte var möjligt? Att glaset går sönder?
Fasan är en hönsfågel så att de slåss förvånar mig inte alls. Har sett flera videor och bilder på höns och närgångna fasaner.
 
Att vad inte var möjligt? Att glaset går sönder?
Fasan är en hönsfågel så att de slåss förvånar mig inte alls. Har sett flera videor och bilder på höns och närgångna fasaner.
Jag har då aldrig varit med om det, och då har jag mycket fasaner här. Två olika grupper bor i/ runt min trädgård och har aldrig varit med om att de blivit griniga mot varandra. För det mesta verkar de låtsas som om den andra inte finns.
 
Jahapp, i morse låg hon med äggen runtom sig, iskalla allihop. Gjorde vattentestet med dem, men det visade inte på något liv alls, så då knäckte jag dem försiktigt. Fullutvecklade kycklingar i alla, men döda. Så trist! Kanske att hon får en chans till längre fram, nu har hon ju varit lite sjuk, så det kanske fanns en mening med att hon inte fick några kycklingar ändå.
 
Har ni några bra tips på kycklingfoder (nödlösning). Jag inser att det foder jag beställt troligen inte hinner komma innan äggen kläcks. Att köpa annat kycklingfoder är inte aktuellt utan jag behöver hitta en lösning till det beställda kommer (vägrar köpa lantmännens). Ägg är delvis en lösning men jag vill ha annat att fodra med också. Funkar småbitar av havregryn? Har lite hirs och kanske borde köpa mer sådan
 
Har ni några bra tips på kycklingfoder (nödlösning). Jag inser att det foder jag beställt troligen inte hinner komma innan äggen kläcks. Att köpa annat kycklingfoder är inte aktuellt utan jag behöver hitta en lösning till det beställda kommer (vägrar köpa lantmännens). Ägg är delvis en lösning men jag vill ha annat att fodra med också. Funkar småbitar av havregryn? Har lite hirs och kanske borde köpa mer sådan

Borde ju fungera bra. Ägg är protein och sedan lite annat, fiber (havren) och kalorier (hirs?). En del vill ju ha filmjölk de första dagarna så det kan man säkert också blanda i.
 
Jag har då aldrig varit med om det, och då har jag mycket fasaner här. Två olika grupper bor i/ runt min trädgård och har aldrig varit med om att de blivit griniga mot varandra. För det mesta verkar de låtsas som om den andra inte finns.

Oj, har också fasantupp i trädgården och har faktiskt funderat på om det skulle kunna vara ett problem med tuppen/tupparna. Men har hittills aldrig sett annat än motsvarande "ignore"-grej dem emellan.
 
Oj, har också fasantupp i trädgården och har faktiskt funderat på om det skulle kunna vara ett problem med tuppen/tupparna. Men har hittills aldrig sett annat än motsvarande "ignore"-grej dem emellan.
Det kan nog hända de råkar i luven på varandra men det är sällsynt. Här i min trädgård finns normalt alltid ett till två fasanrevir och jag har aldrig sett något slagsmål trots att hönsen alltid går helt fritt. Fasanerna är också skyggare och mycket kvickare än tamhönsen.
 
Har ni några bra tips på kycklingfoder (nödlösning). Jag inser att det foder jag beställt troligen inte hinner komma innan äggen kläcks. Att köpa annat kycklingfoder är inte aktuellt utan jag behöver hitta en lösning till det beställda kommer (vägrar köpa lantmännens). Ägg är delvis en lösning men jag vill ha annat att fodra med också. Funkar småbitar av havregryn? Har lite hirs och kanske borde köpa mer sådan
Mina får ägg, mosade havregryn och undulatfrön (finns på Coop) när de är nya. :)
 
Så har tre av våra orpar flyttat idag, känns mer i hjärtat än jag trodde. Den ena hade vi ju haft i fyra år. Bad köparen uppdatera med lite bilder nån gång i alla fall, hoppas det kommer.

Kollade igenom dom en extra gång innan flytten och såklart såg jag löss på den ena - för första gången på våra fyra år :banghead: . Så himla typiskt. Som tur var inte så många vad jag såg, men rekommenderade behandling med kiselgur i sandbadet.

Hoppas dom har det bra nu, hönepönorna :heart .
 
Bästa tuppen Gullan är nu åtta år och börjar bli stel. Lika pigg och uppmärksam som vanligt och tar så fantastiskt bra hand om flocken att man blir riktigt rörd. Men hur ska man tänka när de börjar bli gamla? Han kan fortfarande hoppa upp på pinnen, men jag vill ju att han ska få behålla sin värdighet ända till slutet så jag försöker ligga ett steg före i tanken.
Hur har ni andra tänkt med gamla tuppar?
 
Har ni några bra tips på kycklingfoder (nödlösning). Jag inser att det foder jag beställt troligen inte hinner komma innan äggen kläcks. Att köpa annat kycklingfoder är inte aktuellt utan jag behöver hitta en lösning till det beställda kommer (vägrar köpa lantmännens). Ägg är delvis en lösning men jag vill ha annat att fodra med också. Funkar småbitar av havregryn? Har lite hirs och kanske borde köpa mer sådan
Jag ger alltid bara havregryn (kört i mixer) de första två-tre dagarna. Mina kycklingar har alltid varit väldigt bra i magen, så jag rekommenderar det.
 
@Shaggy Sent svar, men har du hönspellets? Funkar utmärkt att blöta upp och ge, luktar dock sådär och man behöver byta minst en gång under dagen (är det kallt så står det sig dock).
Det är såklart inget man ska ge i längden, men någon dag funkar fint.
 
Tack för svaren :)
Hoppas fortfarande på att godhet kommer innan kläck men borde beställt minst en vecka tidigare men nu har jag ju en lösning om det inte kommer.
 
Idag flyttade våra sista orpar. Väldigt blandade känslor. Men köparen verkade trevlig, så de får nog ett bra hem.
Såklart hade en av hönorna lusbon, erbjöd mig att behandla innan dom hämtade men dom ville ha dom ändå.

Imorgon blir det slakt av lilltuppen och så skickas våra nya avelsägg, så de borde komma på tisdag och hamna i kläckaren på onsdag.
Så verkligen liv och död här nu.

Sista bilden på damerna som flyttade. De fick sitta i marsvinens utebur i väntan på att bli hämtade. Gräs under fötterna för första gången på evigheter, de var rätt nöjda :).
 

Bifogade filer

  • IMG_20210502_123830.jpg
    IMG_20210502_123830.jpg
    342,5 KB · Visningar: 20
Angående löss och ohyra.

Misstänker att mina unghöns har något men kan fasiken inte hitta något i "pälsen". De får så där som ryck, som att det springer något under vingen eller i fjädrarna.
Jag har vridit och vänt och bett vuxna dottern ta en koll också. Misstänker att det kan vara som med löss på barn? Man hittar inte, letar i dödagar och när man sett den första ser man alla?

Men hur behandlar jag? Är det med kiselgur i badjorden bara eller tar ni till mer drastiska metoder?

Min andra teori är proteinbrist. Kliar det då? De plockar sig lite och äter fjädrar eller så ruggar de och leker med fjädrar för en tar upp en fjäder och springer och de andra springer efter. Kan alltså vara vilket som.
 
Angående löss och ohyra.

Misstänker att mina unghöns har något men kan fasiken inte hitta något i "pälsen". De får så där som ryck, som att det springer något under vingen eller i fjädrarna.
Jag har vridit och vänt och bett vuxna dottern ta en koll också. Misstänker att det kan vara som med löss på barn? Man hittar inte, letar i dödagar och när man sett den första ser man alla?

Men hur behandlar jag? Är det med kiselgur i badjorden bara eller tar ni till mer drastiska metoder?

Min andra teori är proteinbrist. Kliar det då? De plockar sig lite och äter fjädrar eller så ruggar de och leker med fjädrar för en tar upp en fjäder och springer och de andra springer efter. Kan alltså vara vilket som.

Kiselgur i badjorden är toppen vilket som, eftersom det kan ha en förebyggande effekt också. Använd kiselgur och ge lite extra protein en period och se hur det artar sig?
 
För övrigt....min kalkon släpptes in tillbaka till de andra fast hon inte hade börjat äta än men var lite piggare.
Det började inte bra. Hon satte sig i ett hörn och kurade och jag tänkte att det var inget bra beslut.

En timme senare var det som en lysknapp gick igång och hon satte igång att äta och är nu helt återställd.
Jag tror att det är tuppen som går hårt åt dem, så tung han är. En viloperiod är ett måste ibland.
Det var bara det där dilemmat; när ska hon tillbaka?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 295
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp