Hönstråden II

Vissa kan man ju helt säkert "bevisa" att de inte var tuppar från början eftersom de har värpt :)
och för övrigt är jag visst helförvirrad med vem som skriver vad 🙈
Äsch, kvittar väl vem man svarar, vi har ju samma intresse allihop här... 😄

Henrietta har inte värpt än, iaf. Och lär nog inte göra heller... 🤪
 
Väldigt passande att det togs upp det här med galande.
Om man vill minska galandet, är det mörklägga fönster som gäller? Funkar det?
Har hönsen i gamla stallet som sitter ihop med ladan, det nya stallet. Har två hästar på box och tycker synd om dem när tuppen galer.
Det lär inte bli bättre när det blir ljusare direkt.
Förtillfället verkar inte hästarna särskilt bekymrade, men det känns inte heller riktigt schysst, särskilt inte om det börjar tidigare och tidigare (hästarna på box har bara bott här i knappt två månader).
 
Väldigt passande att det togs upp det här med galande.
Om man vill minska galandet, är det mörklägga fönster som gäller? Funkar det?
Har hönsen i gamla stallet som sitter ihop med ladan, det nya stallet. Har två hästar på box och tycker synd om dem när tuppen galer.
Det lär inte bli bättre när det blir ljusare direkt.
Förtillfället verkar inte hästarna särskilt bekymrade, men det känns inte heller riktigt schysst, särskilt inte om det börjar tidigare och tidigare (hästarna på box har bara bott här i knappt två månader).
Det fungerar absolut att mörklägga på nätterna. Vi har mörkt från 16 och ingen tupp galer efter mörkret.
 
Jag bor i Norrland :laugh: då är det mörkt vid 16. :angel:
Ahaaa haha okej.
Jag har nämligen vaknat vid fyra nu ett par gånger i veckan (inte av tuppen) men hört att han galt sporadiskt. Nu är det ju mörkt då, så jag vill inte tänka på hur det blir på sommaren.

Funderar på tunn plywood på insidan, men det blir estiskt fult. Har gammalt stall med snygga fönster, så känns sådär att sätta för.
Ev. köpa mörkläggningstyg att häfta fast på en ram som sätts mot fönstret? Risken är bara att allt är grådassigt inom ett par dagar.
 
Ahaaa haha okej.
Jag har nämligen vaknat vid fyra nu ett par gånger i veckan (inte av tuppen) men hört att han galt sporadiskt. Nu är det ju mörkt då, så jag vill inte tänka på hur det blir på sommaren.

Funderar på tunn plywood på insidan, men det blir estiskt fult. Har gammalt stall med snygga fönster, så känns sådär att sätta för.
Ev. köpa mörkläggningstyg att häfta fast på en ram som sätts mot fönstret? Risken är bara att allt är grådassigt inom ett par dagar.
Fönsterluckor på utsidan/insidan? Öppna på morgonen och stäng på kvällen?
 
Går har orparna kommit igång med äggläggningen efter vilan :up: . Alltså, jag älskar våra coola gulliga orpar. Jag älskar också dom blå äggen vår CL lägger, men både hon och tuppen är så flaxiga i jämförelse med orparna.

Skulle på ett sätt bara vilja ha orpington, men då vi haft otur med aggressiv tupp känner jag mig osäker på det igen. Vår CL-tupp är så himla bra med oss (dvs går undan även för sonen på knappt 3 år).
Vågar man chansa på att få en trevlig orpingtontupp?
 
Ok, frågan huruvida Henrietta är höna eller tupp är fr o m idag utagerad. Han har stått på sin lilla avsats och galit (galt?) hela dagen, och brodern Henry har stått bredvid och stirrat chockat på honom. Lite ljusare dagar var det som behövdes, alltså. 😄

Så nu har jag TRE tuppar, eftersom jag väntar på att gammeltuppen Gullan (nej, jag har ingen tur med tuppnamnen... 🤪) ska lämna in. Han är nu åtta år, lite stel i benen men väldigt alert och fin för övrigt. Hur gamla kan dom bli, egentligen..? 🧐
 
Ok, frågan huruvida Henrietta är höna eller tupp är fr o m idag utagerad. Han har stått på sin lilla avsats och galit (galt?) hela dagen, och brodern Henry har stått bredvid och stirrat chockat på honom. Lite ljusare dagar var det som behövdes, alltså. 😄

Så nu har jag TRE tuppar, eftersom jag väntar på att gammeltuppen Gullan (nej, jag har ingen tur med tuppnamnen... 🤪) ska lämna in. Han är nu åtta år, lite stel i benen men väldigt alert och fin för övrigt. Hur gamla kan dom bli, egentligen..? 🧐
Vet inte om det är skillnad på hur gamla hönor och tuppar blir, men en kompis hade en höna som var 14 år.
 
Jag la ju några ägg i kläckaren i mitten på förra veckan. Lyste dom igår på dygn 5 då jag är så nyfiken 🙈 Av 8 ägg var det väldigt tydligt att 7 var befruktade med tydlig utveckling så långt. Ett var lite mer oklart och där är jag osäker. Väldigt roligt. Alltid lika spännande att se vad det blir :love: hoppas att så många som möjligt fortsätter utvecklas fint! 7 i första omgången känns ändå lagom. Så tänkte jag försöka mig på ett lite större kläck nästa gång :) bäst att mjukstarta ändå.... dom blir ju väldigt lätt väldigt många. Men några fler hönor skulle vi behöva själva och det har tidigare inte varit några som helst problem att sälja överskottet!
 
@Miiikaela_ spännande! Vad har du för kläckare?

Jag har en Covatutto som rymmer 16 ägg. Igen proffskläckare direkt men den har ännu inte gjort mig besviken utan gett nästan 100%-iga kläck :) Helautomatisk och sköter sig fint själv. Fyller på lite vatten ca var 4:e dag och luftar några gånger enligt instruktion dag 12-18 tror jag. Väldigt smidigt. Men jag har bara använt den med förinställda inställningar så vet inte hur den beter sig om man vill ändra mycket. Så kläck av annat än kycklingar vet jag inte hur den funkar med!
 
@Miiikaela Ah okej, passande för jag har samma. 😁
Har däremot haft oflytt med mina kläck, min är halvautomatisk (tror jag att de kallar den för). Funderar på att rota fram den.
 
@Miiikaela Ah okej, passande för jag har samma. 😁
Har däremot haft oflytt med mina kläck, min är halvautomatisk (tror jag att de kallar den för). Funderar på att rota fram den.

Aha men kanske dags att ge den ett försök igen då ;) Jag har som sagt varit nöjd med min, men vi har haft väldigt bra befruktning på äggen och sådär också. Och haft tillräckligt med höns för att inte behöva samla ägg mer än i 2-4 dagar. Vilket kanske är en fördel. Eller så har jag bara haft tur hittills. Inte kläckt speciellt mycket! :) men jag tycker det behövs fler kycklingar i tråden. Så kör!
 
Aha men kanske dags att ge den ett försök igen då ;) Jag har som sagt varit nöjd med min, men vi har haft väldigt bra befruktning på äggen och sådär också. Och haft tillräckligt med höns för att inte behöva samla ägg mer än i 2-4 dagar. Vilket kanske är en fördel. Eller så har jag bara haft tur hittills. Inte kläckt speciellt mycket! :) men jag tycker det behövs fler kycklingar i tråden. Så kör!
Jag har alltid köpt ägg på post, så jag tänker att det påverkar resultatet?
Men jag blev sugen att köra igång den nu när du skriver!
 
Hej! Jag är inte så aktiv på buke men tänkte att det kanske går för sig att ställa en hönsrelaterad fråga? Jag vågar faktiskt inte fråga på Facebook utifall jag är dum i huvudet 😬 Är den här sittpinnen på tok för tjock för en dvärgwyandotte?

20210125_112824.jpg
 
Hej! Jag är inte så aktiv på buke men tänkte att det kanske går för sig att ställa en hönsrelaterad fråga? Jag vågar faktiskt inte fråga på Facebook utifall jag är dum i huvudet 😬 Är den här sittpinnen på tok för tjock för en dvärgwyandotte?

Visa bifogad fil 63824
Nej det tycker jag inte. Höns griper inte om pinnen när de sover. De lägger fram fötterna framför pinnen och balanserar på ben och bröstben
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 269
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp