Hönstråden II

Kiselgur i badjorden är toppen vilket som, eftersom det kan ha en förebyggande effekt också. Använd kiselgur och ge lite extra protein en period och se hur det artar sig?

Jag fyller på lite mer jord och kiselgur får vi se. Tack.

I vanliga fall har jag ingen badbalja då de går i hönsgård med jord men här är det nödvändigt då eventuellt torven inte ger effekt.
Det "lustiga" är att ungkalkonerna är inte påverkade alls och de går med unghönsen. Så, antingen är det artspecifikt eller så är maten som ju ges till alla mer passande till kalkonerna.
 
Nu väntas kläck! Imorgon har vår duniga Hedemora Floffan legat i 21 dagar. :) Inte lyst äggen, men med fyra tuppar borde åtminstone nånting titta ut på tio ägg.

Jag har åtta gässägg som ligger och kämpar sig ut. Jag är benägen att lägga ut även dem till gåsmammorna då kläcket gick bättre hos dem än det gjort i kläckaren förra året. Jag funderade ju på att släppa ut dem till de andra gässlingarna sedan men kanske ska man vara lite tidigare?
En av dem (den andra än den som ruvade fram de två) verkar ligga och ruva nu.

Tankarna går fram och tillbaka hela tiden.
 
Jag fyller på lite mer jord och kiselgur får vi se. Tack.

I vanliga fall har jag ingen badbalja då de går i hönsgård med jord men här är det nödvändigt då eventuellt torven inte ger effekt.
Det "lustiga" är att ungkalkonerna är inte påverkade alls och de går med unghönsen. Så, antingen är det artspecifikt eller så är maten som ju ges till alla mer passande till kalkonerna.

Jag har faktiskt inte haft badbalja inne förrän nu när vi haft skyddsnivå 3. Men jag har spridit ut kiselgur regelbundet i hönsgården och även tidigare på ställen ute där jag vet att de gärna badar. Har ni kollat ordentligt bak i rumpan också? Där samlas de gärna, om det är löss/kvalster.
 
Jag har åtta gässägg som ligger och kämpar sig ut. Jag är benägen att lägga ut även dem till gåsmammorna då kläcket gick bättre hos dem än det gjort i kläckaren förra året. Jag funderade ju på att släppa ut dem till de andra gässlingarna sedan men kanske ska man vara lite tidigare?
En av dem (den andra än den som ruvade fram de två) verkar ligga och ruva nu.

Tankarna går fram och tillbaka hela tiden.

Jag har ingen erfarenhet av gäss, men det ser ut att ändra sig framöver då sambon är väldigt sugen. :) Vad är det för gäss du har?
 
Jag har faktiskt inte haft badbalja inne förrän nu när vi haft skyddsnivå 3. Men jag har spridit ut kiselgur regelbundet i hönsgården och även tidigare på ställen ute där jag vet att de gärna badar. Har ni kollat ordentligt bak i rumpan också? Där samlas de gärna, om det är löss/kvalster.

Jo, där och under vingarna har jag kollat men ärligt är det väl jäkligt svårt att se, i alla fall kvalster. Kvalster är dock inte så jättetroligt då alla väggar är kalkade i alla ekonomibyggnader (stall och fågelhus) men utesluta ska man givetvis inte.

Har inte sett de typiska samlingen i fjäderroten heller. Men ska nog kolla igen.
 
Jo, där och under vingarna har jag kollat men ärligt är det väl jäkligt svårt att se, i alla fall kvalster. Kvalster är dock inte så jättetroligt då alla väggar är kalkade i alla ekonomibyggnader (stall och fågelhus) men utesluta ska man givetvis inte.

Har inte sett de typiska samlingen i fjäderroten heller. Men ska nog kolla igen.

Tycker också det är svårt, jag har trott att flera av mina individer varit fria från fjäderätare och att det bara varit vissa drabbade men icke, nu får jag räkna med att precis hela flocken har skiten. Ibland får man liksom stå ett tag och vänta tills en liten jävel irrar förbi, jag har tidigare varit för snabb med att tro att där inte finns något för att jag inte sett nått direkt eller på några sekunder.
 
Jag har ingen erfarenhet av gäss, men det ser ut att ändra sig framöver då sambon är väldigt sugen. :) Vad är det för gäss du har?

Ja, du......Gäss är svårt att få tag i renrasigt, vilket jag helst vill ha. Ville helst ha skånegås men det blev inte så.

2 stycken italiensk/skåne (tydligen en vanlig blandning för att få ägg och kött i en bra kombination). Det är de som är mammorna.

2 gässlingar, skåne och troligtvis amerikansk om man ska se till hur honan såg ut men ägaren påstår skåne men det är det definitivt inte.

8 i kläckaren, tjeckisk lantgås med eller utan hätta.

Jag älskar verkligen mina gäss!
 
Ja, du......Gäss är svårt att få tag i renrasigt, vilket jag helst vill ha. Ville helst ha skånegås men det blev inte så.

2 stycken italiensk/skåne (tydligen en vanlig blandning för att få ägg och kött i en bra kombination). Det är de som är mammorna.

2 gässlingar, skåne och troligtvis amerikansk om man ska se till hur honan såg ut men ägaren påstår skåne men det är det definitivt inte.

8 i kläckaren, tjeckisk lantgås med eller utan hätta.

Jag älskar verkligen mina gäss!

Även om man kollar genbank alltså? Har kikat på både skåne och öland, jättefina!
 
Höns, ett år gamla, som alltid gått fritt och inte är särskilt tama. Är det rimligt att lägga ut annons och sälja dem?

Jag har för många och kan inte riktigt bestämma mig för om de skall säljas eller slaktas. De flesta har ju hönsen i hönsgårdar och de här har alltid kunna röra sig fritt i hela trädgården och jag vet inte om de kan anpassa sig till ett mera instängt liv. Jag har inga egentliga betänkligheter mot att slakta dem men det är ändå lite synd på så unga höns.
 
Höns, ett år gamla, som alltid gått fritt och inte är särskilt tama. Är det rimligt att lägga ut annons och sälja dem?

Jag har för många och kan inte riktigt bestämma mig för om de skall säljas eller slaktas. De flesta har ju hönsen i hönsgårdar och de här har alltid kunna röra sig fritt i hela trädgården och jag vet inte om de kan anpassa sig till ett mera instängt liv. Jag har inga egentliga betänkligheter mot att slakta dem men det är ändå lite synd på så unga höns.

Klart du kan sälja unghöns, det är hett villebråd just nu. Skriv bara att de är vana att gå fritt så får väl eventuell intresserad göra vad de vill med den informationen.
 
Höns, ett år gamla, som alltid gått fritt och inte är särskilt tama. Är det rimligt att lägga ut annons och sälja dem?

Jag har för många och kan inte riktigt bestämma mig för om de skall säljas eller slaktas. De flesta har ju hönsen i hönsgårdar och de här har alltid kunna röra sig fritt i hela trädgården och jag vet inte om de kan anpassa sig till ett mera instängt liv. Jag har inga egentliga betänkligheter mot att slakta dem men det är ändå lite synd på så unga höns.
Du kan säkert sätta frigående som krav. Du kommer bli nerringd! Om du väntar tills restriktionerna släpper blir du av med dom.direlt, jag kan tänka mig att en del avvaktar en stund.
 
Jag sätter ett litet avtryck här i tråden. Mitt hönshusbygge blev pausat under vintermånaderna men nu ska jag dra igång det igen, det kommer inte gå fort men framåt är framåt. Hoppas kunna skaffa höns under året i alla fall :)
 
Höns, ett år gamla, som alltid gått fritt och inte är särskilt tama. Är det rimligt att lägga ut annons och sälja dem?

Jag har för många och kan inte riktigt bestämma mig för om de skall säljas eller slaktas. De flesta har ju hönsen i hönsgårdar och de här har alltid kunna röra sig fritt i hela trädgården och jag vet inte om de kan anpassa sig till ett mera instängt liv. Jag har inga egentliga betänkligheter mot att slakta dem men det är ändå lite synd på så unga höns.
Absolut. Hade unga problem bli av med våra orpington.
 
Då sätter jag nog ut en annons och säljer dem :) Skall försöka hinna med att hantera dem lite innan så de blir lättare att handskas med vid transport.
 
Helvetes faan
Hittade favorittuppen död idag 😭. Det är andra tuppen på kort tid. Den här har varit som vanligt förutom att en vinge hängde lite mer när han satt på pinnen i förrgårkväll. Inatt när jag stängde så pratade vi med varandra på vanligt sätt och i morse betedde han sig också normalt. Vad är det som händer :confused:
 
Vi skulle slakta lilltuppen idag när sonen var hos dagmamman. Jag tog upp honom, gick till stubben där sambon stod redo. Men där fegade jag ur. Jag fick sånt jävla ångestpåslag. Kändes så fel att slakta. Jag tar ju bort folks älskade husdjur i jobbet, det går bra. Men slakt av tupp, vet inte om det är att det ju känns lite brutalt (slag i huvudet) som ger ångesten eller vad det är. Sambon har heller aldrig missat eller slagit för löst förut.

Men tuppen blev kvar till imorgon, då grannen ska hjälpa till att hålla.

Känns så skämmigt att inte klara det. Sambon tyckte jag kan skylla på amningshormoner och sa att i bondepraktikan står det att kvinnor och barn ändå inte bör vara med vid slakt.
 
Vi skulle slakta lilltuppen idag när sonen var hos dagmamman. Jag tog upp honom, gick till stubben där sambon stod redo. Men där fegade jag ur. Jag fick sånt jävla ångestpåslag. Kändes så fel att slakta. Jag tar ju bort folks älskade husdjur i jobbet, det går bra. Men slakt av tupp, vet inte om det är att det ju känns lite brutalt (slag i huvudet) som ger ångesten eller vad det är. Sambon har heller aldrig missat eller slagit för löst förut.

Men tuppen blev kvar till imorgon, då grannen ska hjälpa till att hålla.

Känns så skämmigt att inte klara det. Sambon tyckte jag kan skylla på amningshormoner och sa att i bondepraktikan står det att kvinnor och barn ändå inte bör vara med vid slakt.

Skämmigt är det verkligen inte! Även om jag har relativt lätt för detta så är det ändå ett liv man tar och ibland är det bara jobbigt.
Det är nog minst lika många som klarar det som inte gör det. Kan absolut ha med amningshormonerna att göra.

Jag kan säga att jag hade slaktat många höns och tuppar här hemma när det helt plötsligt blev aktuellt att ta ihjäl en liten vaktelkyckling. Jag säger det att en mamma ska inte ha ihjäl barn, oavsett art. Jäklar vad jag tjöt! Och det var länge sedan jag ammade!

Nästa gång var det lite lättare men helt klart en annan sak än en vuxen fågel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 271
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 279
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp