Hönstråden II

Sex av åtta gässägg kläcktes. En blöder lite så jag hoppas den klarar sig.
En dog efter att ha lyckats sprätta sömmen runt men inte fått hål på hinnan. Stor, fin och välutvecklad.
Ett ägg vill inte alls.

Med tanke på att det var transportägg och vattenfågel är jag väldigt, väldigt nöjd med resultatet!

Imorgon ska vi testa att sätta ut dem hos de andra gässlingarna. Jag hoppas verkligen att det går vägen. Det skulle vara så himla mycket lättare.
 
Sex av åtta gässägg kläcktes. En blöder lite så jag hoppas den klarar sig.
En dog efter att ha lyckats sprätta sömmen runt men inte fått hål på hinnan. Stor, fin och välutvecklad.
Ett ägg vill inte alls.

Med tanke på att det var transportägg och vattenfågel är jag väldigt, väldigt nöjd med resultatet!

Imorgon ska vi testa att sätta ut dem hos de andra gässlingarna. Jag hoppas verkligen att det går vägen. Det skulle vara så himla mycket lättare.
Håller tummarna för att det går bra att sätta ihop dom. Är ju mycket enklare om de har en mamma och familj än att ha dom separat. Förhoppningsvis går det kanon!
 
IMG_20210504_174511_735.jpg

:) Ett litet gullefjun ur bild, så totalt fem än så länge.
 
Det fungerade inte med nya små barn till gässmammorna. De hade inte hjäl dem men efter 40 minuter så hade de blivit förpassade till utkanten av hagen och fick smånyp hela tiden.
De fick in igen i kläckaren för att värma upp sig och somnade som stenar. De var tämligen kalla.
Nu är de i egen bur med värmetak istället.

Det var tråkigt och jag hoppades verkligen att det skulle gå men det gör det inte alltid.
 
Men provade du på natten?

Nej, det gjorde jag inte, av några anledningar egentligen. Men jag förstår tanken.

Vi har ju värmelampa på så det är ändå ljust därinne.
Jag upplever inte att ankor och gäss kommer i dvala som höns gör och de är således är väldigt uppmärksamma på vad man gör. Kanske har andra en annan erfarenhet? Det vore intressant att höra.
Jag hoppades att de andra fåglarna skulle trigga deras försvara-alla-gässlingar-mot-andra-fåglar-temperament.
Jag vågar inte heller om det är så att de hamnar utanför och jag sover hela natten och vaknar till ihjälfrusna ungar som hamnar utanför redet.
 
Idag kom grannen över efter jobbet och höll lilltuppen medan sambon slaktade. Grannen tyckte inte det var några större problem, han brukar vara den som slaktar hos dom så han tyckte det var skönt att slippa vara bödeln för en gångs skull.
Sambon sa att allt gått bra med, tuppen hade nog dött av slaget för bedövningen (liten tupp och baksidan av stor yxa - och så sambon som tar i för att det inte ska bli för löst).

Skönt det är gjort. Nu ska hönshuset städas ur.

Trodde äggen skulle komma idag, dom lämnades in igår, men inte fått nån avisering än :(.
 
Visa bifogad fil 68959
:) Ett litet gullefjun ur bild, så totalt fem än så länge.

Det blev de fem som kommit! Öppnade resterande ägg igår och fyra var tomma, i en var det en nästan fullmånen kyckling som tyvärr var död.

Nu har den lilla flocken fått flytta till egen pallkrage-inhägnad. Ytterligare en Hedemora har lagt sig på ägg, har inte bestämt mig för om vi ska låta henne ruva eller ej. Det blir i så fall tredje kullen detta år. Men jag gillar ju verkligen detta med naturruvat! Och tuppkött är ju gott.
 
Åhhh, vad jag är trött på den här jävla fågelinfluensan och folk som inte följer reglerna. De vägrar "plåga" sina djur, vilket gör att jag, och andra som följer reglerna, måste plåga våra så mycket längre.

Skitirriterad är jag. Vår damm är full med vatten och massor med mat men inga fåglar i. Suck!!
Lagom till vi får släppa ut är dammen troligen torr för det blir den under sommarmånaderna.

Syns bitterheten genom mitt glada yttre, tro?
 
Jag har minst tre surhönor nu men orkar inte riktigt ta dem ur det, vilket jag gör genom att ta dem ur redet på natten och dra ner gardinen. Det tar lite längre tid än total isolering men vi har nog med ägg ändå.
Ingen idé att lägga ägg under heller för fåglar har vi nog av just nu. Alla på olika ställen.

4 ungkalkoner till slakt i höst, halvstora
7 ungkalkoner till slakt, yngre
13 påläggskalvar som vi ska sortera ut fem av
2 gässlingar med mammor som troligtvis behålls
6 gässlingar där kanske 2-3 behålls

Så fler är just nu inte aktuellt.😁
 
9 av 10 ägg klart befruktade. Det sista tyckte jag först var obefruktat, men när jag vände och lyste såg jag blodådror i det ändå.

Tror inte det blir nåt, men lyser igen om ett par dagar för säkerhets skull.
 
Frågade hur det går med våra sålda höns och de verkar ha det bra. Men det högg faktiskt i hjärtat. Saknar dom. Hoppas de nya kommer kännas lika självklara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 294
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp