Hönstråden II

Man gör ju det mesta när man går upp i varv.
Hunden brydde sig inte om elstängslet eller hästarna i hagen när det väl gällde.
Normalt sett går hon aldrig in (hon var ju såklart ganska påhejad av mig).
Hon har dessutom hjälpt mig hitta de flesta av hönsen som nu befinner sig i stallet.
(själv sprang jag genom ett hav av brännässlor)
De brukar göra så att om de lyckas ta en höna så passar de noga den närmsta tiden efteråt för att se om det blir ett nytt tillfälle. Blir det inget mer så går det längre mellan besöken, de har helt enkelt inte möjlighet att lägga för mycket tid på något som inte ger resultat. Att ni lyckades skrämma iväg den tror jag var bra, det lär den att det inte är helt fritt fram hos er :)
 
De brukar göra så att om de lyckas ta en höna så passar de noga den närmsta tiden efteråt för att se om det blir ett nytt tillfälle. Blir det inget mer så går det längre mellan besöken, de har helt enkelt inte möjlighet att lägga för mycket tid på något som inte ger resultat. Att ni lyckades skrämma iväg den tror jag var bra, det lär den att det inte är helt fritt fram hos er :)
Den dök precis upp igen, men var väldigt mycket mer försiktig och hunden efter den (den vände så fort den såg oss). Så förhoppningsvis har du rätt och vi lyckas skrämma bort den.
(så här mycket spänning i vardagen var det länge sen jag hade)
 
🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

(förstår om det börjar bli långrandigt - skippa inlägget)
Sitter och dricker saft med hunden i knät när Räven kommer smygande IGEN.
Börjar tro att det är en större komplott det handlar om. :cautious:
Den blev jäkligt förvånad när den upptäckte oss. Tyvärr tog det oss lite tid att ta oss igenom grinden.
Men jag ser det som en win att den vände när den märkte att den var upptäckt.

Den har ändrat taktik, suttit och tryckt under en tall där det växer rejält med sly.
 
🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

(förstår om det börjar bli långrandigt - skippa inlägget)
Sitter och dricker saft med hunden i knät när Räven kommer smygande IGEN.
Börjar tro att det är en större komplott det handlar om. :cautious:
Den blev jäkligt förvånad när den upptäckte oss. Tyvärr tog det oss lite tid att ta oss igenom grinden.
Men jag ser det som en win att den vände när den märkte att den var upptäckt.

Den har ändrat taktik, suttit och tryckt under en tall där det växer rejält med sly.

Men alltså.

Det här är ju helt sjukt? :cautious:
 
🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

(förstår om det börjar bli långrandigt - skippa inlägget)
Sitter och dricker saft med hunden i knät när Räven kommer smygande IGEN.
Börjar tro att det är en större komplott det handlar om. :cautious:
Den blev jäkligt förvånad när den upptäckte oss. Tyvärr tog det oss lite tid att ta oss igenom grinden.
Men jag ser det som en win att den vände när den märkte att den var upptäckt.

Den har ändrat taktik, suttit och tryckt under en tall där det växer rejält med sly.
Spännande att följa, får se vem som är listigast, du och hunden eller räven :)

Den här räven är kanske något mera orädd än vanligt, men annars är beteendet ganska typiskt för en räv som tagit en höna. Den vet att det finns fler och tror att de går att komma åt eftersom den lyckades ta en.
 
Höna nummer två fick också 7 kycklingar! Alltså har vi 14 små just nu. Det tänker jag att räcker för i år :angel: hoppas hönsen tänker samma sak! Är hälften hönor och överlever till hösten måste jag sälja några för första gången. Det tar emot lite, jag har insett att höns är "slit och släng" för många och att kunskapen är jättelåg hos många hönsägare..
 
Spännande att följa, får se vem som är listigast, du och hunden eller räven :)

Den här räven är kanske något mera orädd än vanligt, men annars är beteendet ganska typiskt för en räv som tagit en höna. Den vet att det finns fler och tror att de går att komma åt eftersom den lyckades ta en.
Men alltså.

Det här är ju helt sjukt? :cautious:

JAHAPP!
Förstår varför Räv kommit tillbaka, saknar en höna till och Räv verkar ha den tappat den i höga gräset/ dödat den först och bara kommit undan med den andra. Så Räv var precis och hämtade den.

Vi var totalt osynkade, hund sprang åt det håll hon trodde räv skulle springa åt igen, jag hade inga skor så sprang rakt över tistlarna och fick vända. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
Hönorna lägger sig om en timme, så jag hoppas det är nog för idag. Men håller fortsatt utkik. 👀
 
Höna nummer två fick också 7 kycklingar! Alltså har vi 14 små just nu. Det tänker jag att räcker för i år :angel: hoppas hönsen tänker samma sak! Är hälften hönor och överlever till hösten måste jag sälja några för första gången. Det tar emot lite, jag har insett att höns är "slit och släng" för många och att kunskapen är jättelåg hos många hönsägare..

Ja hjälp, jag har inte sålt ett enda djur i hela mitt liv och börjar redan oroa mig för hur jag ska lyckas avyttra kommande blommehönsbäbisar. De första blommehönsen jag köpte var av en kvinna som hade en lång intervju om hur jag skulle sköta dem och vad de skulle äta och hur de skulle bo, men nu känner jag att jag riskerar att bli ännu värre.
 
Ja hjälp, jag har inte sålt ett enda djur i hela mitt liv och börjar redan oroa mig för hur jag ska lyckas avyttra kommande blommehönsbäbisar. De första blommehönsen jag köpte var av en kvinna som hade en lång intervju om hur jag skulle sköta dem och vad de skulle äta och hur de skulle bo, men nu känner jag att jag riskerar att bli ännu värre.
Du har inga bruna blommebebisar ev. Till salu ( :angel:)
Visst bor du också i Skåne?
 
Du har inga bruna blommebebisar ev. Till salu ( :angel:)
Visst bor du också i Skåne?

Jag vet inte färgen ännu men typ alla hönorna är brunspräckliga och tupparna också - så går allt väl kläcks det ett antal mini-blomme (genbank) i slutet av nästa vecka! Som jag definitivt skulle våga sälja till någon i tråden (i hopp om att de undgår rävdöden men hellre det ändå än att vara inspärrade i ett litet boende hela livet). Och ja, nordvästra Skåne. :)

De senaste inläggen har dock påmint mig om att försöka säkra hönsmammas krypin (i ett uthus som de valt som äggplats, alltså inte hönshuset som sådant) kommande helg, och bygga en liten inhägnad där hon kan hållas i lugn och ro till att börja med.
 
Jag vet inte färgen ännu men typ alla hönorna är brunspräckliga och tupparna också - så går allt väl kläcks det ett antal mini-blomme (genbank) i slutet av nästa vecka! Som jag definitivt skulle våga sälja till någon i tråden (i hopp om att de undgår rävdöden men hellre det ändå än att vara inspärrade i ett litet boende hela livet). Och ja, nordvästra Skåne. :)

De senaste inläggen har dock påmint mig om att försöka säkra hönsmammas krypin (i ett uthus som de valt som äggplats, alltså inte hönshuset som sådant) kommande helg, och bygga en liten inhägnad där hon kan hållas i lugn och ro till att börja med.
Jag har däremot inte genbank, om det är ett problem? Jag hade gärna haft ett par svarta och bruna. 🙂
 
Höna nummer två fick också 7 kycklingar! Alltså har vi 14 små just nu. Det tänker jag att räcker för i år :angel: hoppas hönsen tänker samma sak! Är hälften hönor och överlever till hösten måste jag sälja några för första gången. Det tar emot lite, jag har insett att höns är "slit och släng" för många och att kunskapen är jättelåg hos många hönsägare..
Jag fick en bra känsla när jag sålde våra gula, men jag vet ju inte om den stämmer. Bad bägge köpare höra av sig ett par gånger hur det gick, men ingen har gjort det. Fick dock svar av bägge när jag frågade, samt bild från den ena.
Mina fina gula :(.

Jag tror att om man säljer vuxna hönor så kan man vara lite säkrare i alla fall, för de kan man ju ta lite betalt för (även om jag sålde våra billigt har jag insett).
 
Skulle säkert kunna men jag vill faktiskt hellre att de får med någon veckas mellanrum utifrån att vi tidigare haft höns som snor varandras kycklingar (precis som de gärna snor ägg) om de får bara med någon dag eller två mellanrum. Blir lätt en ledsen höna eller blodvite innan det är över... De ska ju helst inte ta ägg från varandra, då de ju på slutet pratar med sina kycklingar och därmed också "vet" vilka som är deras. Kan bli både ledsna och arga höns vilket jag helst undviker 😅
Aha, tack för info. Jag fick för övrigt bara en kyckling och han har alltså tre mammor som passar på honom...
 
Skulle säkert kunna men jag vill faktiskt hellre att de får med någon veckas mellanrum utifrån att vi tidigare haft höns som snor varandras kycklingar (precis som de gärna snor ägg) om de får bara med någon dag eller två mellanrum. Blir lätt en ledsen höna eller blodvite innan det är över... De ska ju helst inte ta ägg från varandra, då de ju på slutet pratar med sina kycklingar och därmed också "vet" vilka som är deras. Kan bli både ledsna och arga höns vilket jag helst undviker 😅
Aha, tack för info. Jag fick för övrigt bara en kyckling och den passas noga av sina tre mammor...
 
Jaha.

Vorwerken har kläck men valde att ha ihjäl sin första kyckling. Nu sitter jag och vakar, redo med en egengjord kläckare bestående av hink, fuktig handduk och värmelampa. Har en förhoppning om att hedemoran med nån vecka gamla kycklingar kan tänka sig att adoptera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 268
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp