Hönstråden II

Två kycklingar kläktes, resten av äggen har jag burit ut till hönan igen som lade sig mycket nöjt efter att hon försökt hugga av mig samtliga fingrar, hand och gärna även arm.

De två som kom har hittills tagits emot av hedemoran som redan har kycklingar. Herregud, hennes uttryck när det plötsligt kom två till? Pipandes och krälandes? OTROLIGT förvånad. :D De ligger under henne nu, så jag hoppas verkligen att det ska gå vägen.
 
Hönsgården byggs sakta med säkert.
Blir inte jättestor (den står lite dumt till) 9-10 kvm, men de kommer ha tillgång till båda boxarna inne som är ungefär på samma storlek. 🙂

En höna ligger på ett gäng ägg, räknade till 15 efter en vecka och tyckte det räckte, men glömde märka dem. Så nu ligger där 5 till. 🤦‍♀️
Men hon verkar lyckas hålla värmen på hela gänget, så lyser dem i mitten av veckan och plockar bort de som är tomma.

De får komma ut två timmar innan det börjar skymma, då håller de sig nära och vi kan ha koll medan vi bygger.
Ingen räv i sikte.
 
Två små nya nationaldagskycklingar har hittills vågat sticka fram näbben under mamma höna idag. :heart Har inte brytt mig om att stressa henne mer än att springa och spana på lite avstånd så oklart hur det ser ut med resten av äggen. Men det är ju så spännande och roligt!

Har serverat lite kokt ägg och havregryn så kanske jag kan smita förbi när hon har kallat ut dem för att smaka.
 
Varför tjuvar de varandras ägg och kycklingar? Om de redan har ägg de ligger på dvs. Är det hormonfnatt eller vad är det frågan om? :P
 
Ikväll fick dom flytta från buren inne till en begränsad yta i hönshuset.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210606_191234.jpg
    IMG_20210606_191234.jpg
    323,3 KB · Visningar: 20
Två kycklingar kläktes, resten av äggen har jag burit ut till hönan igen som lade sig mycket nöjt efter att hon försökt hugga av mig samtliga fingrar, hand och gärna även arm.

Imorse kollade jag till äggen igen och kunde konstatera att 1. hålslag i ytterligare ägg 2. mamma höna är högst förvirrad och lämnade äggen flera gånger.

Back to min provisoriska äggkläck då. :meh:

20210607_070922.jpg
 
Lyst alla äggen och det var en del att plocka bort tyvärr. :(
De grönblå äggen var väldigt svårlysta, någon kunde jag se kycklingen i, men vågade inte plocka bort något ifall jag skulle sett fel. 12 ägg är det kvar i redet (av 20).
Ska fundera på om jag vågar flytta henne och äggen till boxen bredvid innan de kläcks, eller om jag bara ska försöka avskärma henne.
Har inte låtit en höna kläcka fram egna ägg sen den gången jag hade en höna som hackade ihjäl alla sina kycklingar, tyckte det var sjukt jobbigt.
 
Lyst alla äggen och det var en del att plocka bort tyvärr. :(
De grönblå äggen var väldigt svårlysta, någon kunde jag se kycklingen i, men vågade inte plocka bort något ifall jag skulle sett fel. 12 ägg är det kvar i redet (av 20).
Ska fundera på om jag vågar flytta henne och äggen till boxen bredvid innan de kläcks, eller om jag bara ska försöka avskärma henne.
Har inte låtit en höna kläcka fram egna ägg sen den gången jag hade en höna som hackade ihjäl alla sina kycklingar, tyckte det var sjukt jobbigt.
Jag satt en bur av kompostgaller runt redet de första dagarna, så de skulle få ha sin mat ifred. :)
 
Jag satt en bur av kompostgaller runt redet de första dagarna, så de skulle få ha sin mat ifred. :)
Det dumma är att de har sitt/sina redan i en gamla grisho i sten, så behöver göra en specialare på åtminstone två av sidorna.
Men jag funderar på att lägga äggen i en mindre hink/ liten balja och ställa i hon, och dagen efter flytta hönan och baljan med ägg till boxen bredvid. Vad tror du?
 
Det dumma är att de har sitt/sina redan i en gamla grisho i sten, så behöver göra en specialare på åtminstone två av sidorna.
Men jag funderar på att lägga äggen i en mindre hink/ liten balja och ställa i hon, och dagen efter flytta hönan och baljan med ägg till boxen bredvid. Vad tror du?
Jag har aldrig flyttat en höna, utan jag har byggt specialare istället. Men någon annan i tråden har kanske erfarenhet?
 
Det dumma är att de har sitt/sina redan i en gamla grisho i sten, så behöver göra en specialare på åtminstone två av sidorna.
Men jag funderar på att lägga äggen i en mindre hink/ liten balja och ställa i hon, och dagen efter flytta hönan och baljan med ägg till boxen bredvid. Vad tror du?

Jag har flyttat höna med ägg och det har gått bra. Har mina reden en bra bit upp från marken, så flyttade ner henne till ett eget utrymme gjort av pallkragar och kompostgaller. De två senaste har fått kläcka sina kycklingar i redet, som jag då satt för med putsnät för att de ska få vara ifred och ingen kyckling ramla ut, och sen när kläcket är klart har de fått flytta till pallkragarna.
 
Jag har flyttat höna med ägg och det har gått bra. Har mina reden en bra bit upp från marken, så flyttade ner henne till ett eget utrymme gjort av pallkragar och kompostgaller. De två senaste har fått kläcka sina kycklingar i redet, som jag då satt för med putsnät för att de ska få vara ifred och ingen kyckling ramla ut, och sen när kläcket är klart har de fått flytta till pallkragarna.
Vad bra!
Kom på att det räcker med att jag får ut henne från hon till precis bredvid så blir det genast mycket enklare med kompostgaller. 🙂
 
Det dumma är att de har sitt/sina redan i en gamla grisho i sten, så behöver göra en specialare på åtminstone två av sidorna.
Men jag funderar på att lägga äggen i en mindre hink/ liten balja och ställa i hon, och dagen efter flytta hönan och baljan med ägg till boxen bredvid. Vad tror du?

Jag tror att det är olika på olika hönor och hur stark ruvlust de har. Den vi gjorde så med, flyttade ner på golvet med ägg och "bur" runt, tog det hela med ro och ruvade vidare.
Andra kan, vad jag förstår, bli så störda att de släpper ruvningen helt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 123
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp