Hönstråden II

Jag var i Blekinge för ett tag sedan @Efwa körde förbi en jätteliten, supercharmig gård som hade både ankor och kalkoner. Blev så avundsjuk när jag såg det, tänkte på dig!
Hoppas hon kommer tillbaka!

Visst är det häftigt att man aldrig träffats (vad vi vet) och ändå har en relation så pass att man liksom kommer att tänka på varandra.

Min kalkonhöna är tillbaka!!!
Vi misstänker att hon tyckte att vi var sena med att ta in och ge mat så hon gick till skogs och sov. Det kan vara ett bo också men nu kom hon tillbaka på förmiddagen och kom in på kvällen som vanligt.

Skönt iallafall!
 
Igår satte jag in de fem som bott i pallkragarna, med resten av gänget. Verkar gå bra hittills! Har nämligen råkat beställa lite fasaner och ev några pärlhöns, så jag behöver pallkragarna till småttingar :angel:

Själv vill jag kasta ut kycklingarna ut pallkragarna eftersom de behövs i köksträdgården! :cautious:
Vågar dock inte än pga råttor.
 
Vi introducerade de 13 januaribarnen med de 20 vanliga för någon vecka sedan. Före dess har de bott parallellt med varandra i hönsgården med galler mellan i tre veckor.

Det gick väldigt smidigt, som vanligt. Bara att öppna grinden och efter två dagar ta bort gallret helt (det är bra att ha det kvar så det finns lite extra väggar och vrår att skydda sig i).

Problemet blir lite senare i höst om de inte fattat att de ska in i hönshuset och man får ta in dem fysiskt. Något år tog de unga eget initiativ och började så smått flytta in själva men förra årets grupp fick vi bära in varje kväll. De hade inte fattat och det blev liksom kallt på hösten och dags att hålla sig i huset.

Nu tränar vi smågässen med storgässen vilket är lite av det vanliga problemet när alla går fritt och man inte kan ha dem parallellt i någon gård, det blir lite rabalder och kaos men inga farliga grejer.
 
En kyckling är tyvärr missing in action hur jag än räknar. :cry: Hörde att det var ett jäkla liv en morgon men det tystnade igen. Sedan när jag kom ut hade en liten stackare klämts vid vedträna så antagligen varit rädd och råkat hamna där i all hast. Men den gick att få ut utan skador, nr tio var bara borta.

Den ena strykarkatten var precis utanför senare på dagen, och häromkvällen när jag varit och badat hade den fan precis tagit sig in trots inhägnad både på sidor och ovanifrån. Han är huvudmisstänkt till nr tios kycklingrov men har inte synts till efter att ha blivit vildsint bortjagad
senast.

Trots dessa oinbjudna gäster så var hönan rätt tydlig idag med att nu får det vara nog med det här fängelset, bara släpp ut oss nu.

Så då fick de gå fritt, även till snäll-tuppens glädje. Han har varit utanför inhägnaden långa stunder och uppenbart velat hjälpa till med ”titta här bäbisar, här har jag hittat ett delikat frö som ni kan få av mig”. Men nu fick han äntligen vara med på riktigt. En riktigt fin och engagerad hönspappa. :heart
8561EFC0-FEBF-4964-9F11-FE1424AB8DDB.jpeg
 
Min kalkonhöna är borta igen, andra dygnet nu. Jag tror faktiskt att det är ett rede någonstans. Det värsta är att vi har massor med skrymslen och vegetation så vi hittar henne inte.
Det bästa är att vi har massor med skrymslen och vegetation så jag hoppas att inte heller räven hittar henne.
 
DSC_2945.JPG


Hur kan man bli så glad när man kommer ut och det finns kycklingar?

Har hela tiden trott att det inte skulle bli något, sista dag var igår. Var ute och kikade, men visst brukar det gå att höra ett lågt pipande när det är så nära?
Tänkte att jag får ge det en dag (eller två) till, och nu när jag skulle natta hönsen, och så fanns det fem kycklingar! 🧡
En sjätte är påväg ut, men den hade råkat få ett halvt ägg som hatt, men jag hoppas den klarar att kämpa sig ut ändå.

Jag har haft ett sådant skitår rent ut sagt med hönsen (har nog inte delgett allt här, pga känt mig som världens sämsta hönsägare) så blev så glad och lättad av kycklingarna. 🐥
 
Visa bifogad fil 72217

Hur kan man bli så glad när man kommer ut och det finns kycklingar?

Har hela tiden trott att det inte skulle bli något, sista dag var igår. Var ute och kikade, men visst brukar det gå att höra ett lågt pipande när det är så nära?
Tänkte att jag får ge det en dag (eller två) till, och nu när jag skulle natta hönsen, och så fanns det fem kycklingar! 🧡
En sjätte är påväg ut, men den hade råkat få ett halvt ägg som hatt, men jag hoppas den klarar att kämpa sig ut ändå.

Jag har haft ett sådant skitår rent ut sagt med hönsen (har nog inte delgett allt här, pga känt mig som världens sämsta hönsägare) så blev så glad och lättad av kycklingarna. 🐥

Alltså, vissa år är verkligen skit. Du behöver inte känna att du inte kan dela med dig, för min del iallafall. Ibland verkar det som om man bara inte får en brejk och man får känslan av att man brustit i uppmärksamhet men så är ju det knappast fallet i den här gruppen känner jag.
 
Städade i hönshuset idag och flyttade över mamma 🐔 och hennes kycklingar. Två till hade kläckts fram under natten.
Hon ville inte lämna de två sista äggen, så hon får en dag till på sig.

DSC_2962.JPG
 
Har ni något skydd (typ mask) när ni städar?
Det känns som om jag tänkt att det kan vara bra att ha de senaste åren, men har inte kommit längre än i tanken. För tillfället känns det som om jag kedjerökt minst ett packe cigg.

DSC_2985.JPG
 
Har ni något skydd (typ mask) när ni städar?
Det känns som om jag tänkt att det kan vara bra att ha de senaste åren, men har inte kommit längre än i tanken. För tillfället känns det som om jag kedjerökt minst ett packe cigg.

Visa bifogad fil 72288
Jo, jag har en rejäl mask med filter. Sambons order. Dessutom stänger jag ut hönsen så de inte kan komma in när jag städar av samma anledning.
 
Har ni något skydd (typ mask) när ni städar?
Det känns som om jag tänkt att det kan vara bra att ha de senaste åren, men har inte kommit längre än i tanken. För tillfället känns det som om jag kedjerökt minst ett packe cigg.

Visa bifogad fil 72288

Vi har mask av enklare sort. Tycker det är viktigt. Borde nog uppgradera till mer avancerat dock. Tänker på framförallt fågelinfluensan och vad sjutton heter den..........sorkfeber!?

Sorkfeber sprids väl av möss och råttor har jag för mig och det är inte så roligt att få. Vet inte hur vanligt det är men onödigt ändå.
 
Vi har mask av enklare sort. Tycker det är viktigt. Borde nog uppgradera till mer avancerat dock. Tänker på framförallt fågelinfluensan och vad sjutton heter den..........sorkfeber!?

Sorkfeber sprids väl av möss och råttor har jag för mig och det är inte så roligt att få. Vet inte hur vanligt det är men onödigt ändå.
Idag känner jag mig lite sur på mig själv, mår hyfsat kasst och hostar upp en massa guck. 🤦‍♀️
Väldigt dumt! Men kommer inte på det fören jag står mitt i.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 123
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp