Hönstråden II

En annan fråga.
Jag tar ju hem ett gäng fasaner i slutet av veckan som sagt. Jag har en tupp som är snart ett år gammal, som jag funderar på att släppa ihop med fasanerna, men vet inte om jag vågar pga ev marek? Kan han bära smitta utan att vara sjuk själv?
Han är tyvärr ganska mobbad av Sören, så i annat fall hade jag tänkt nacka honom i sinom tid.
Den som var värst drabbad fick både vitaminer och selen direkt i näbben, men det gjorde ingen skillnad tyvärr :(
Man kan ju hoppas att det var brist oavsett, jag har duttat i båda preparaten i vattnet hos de andra nu, så får vi se om det kan hjälpa upp det.
Är de pigga nu, även om de är små?
En kvar av de drabbade, det är hon som har fått kycklingarna nu. :)
Det var någon som blev kvar, men blev så rejält mobbade så jag valde att ta bort dem.

Däremot så fanns det kycklingar som inte drabbades som de kom ihop med, och de räknas som immuna, och deras kycklingar i sin tur kommer bli immuna. Så egentligen bör man avla på de som inte drabbas.
Men du ska nog inte släppa in en "äldre" tupp som kommer ifrån en grupp med utbrott.
 
En kvar av de drabbade, det är hon som har fått kycklingarna nu. :)
Det var någon som blev kvar, men blev så rejält mobbade så jag valde att ta bort dem.

Däremot så fanns det kycklingar som inte drabbades som de kom ihop med, och de räknas som immuna, och deras kycklingar i sin tur kommer bli immuna. Så egentligen bör man avla på de som inte drabbas.
Men du ska nog inte släppa in en "äldre" tupp som kommer ifrån en grupp med utbrott.

Synd på de som blev mobbade, men kul med de som klarade sig! :)

Ja, det har jag läst om, att resistensavel är det mest effektiva!

Men jag började fundera nu, och när jag räknar på det är de ju bara 7 veckor gamla :cautious: Marek står ju från 9 veckor, men de kanske kan få det tidigare ändå?

Tillägg: läste nu på SVA att man kan se symptom från 4 veckors ålder.
 
Två av våra gula fluffrumpor kommer tillbaka hem imorgon :love: . Dom har inte kommit igång att lägga ägg, den ena hade lagt ett par ett tag efter flytten bara.
Så dom får återvända och gå här och skrota och äta och må bra även om de inte ger oss ägg.
 
Min kalkonerna har inte kommit tillbaka men ärligt talat är jag inte väldigt orolig eftersom hon försvann som hon gjorde; först ett dygn, hemma tre och sedan förvunnen igen.
Det finns ju inte mycket jag kan göra heller.
Om hon inte kommer tillbaka om ca 20 dagar så sparar jag en höna av avkommorna.

Min gulanka har precis fått två ungar och jag hoppas hon får fler. Även myskhonorna (tre stycken) ligger på ägg och är ca 1-2 veckor efter gudanamn. De är alla unga så vi får se hur det går.
 
Misstänker nitlott i höna/tupplotteriet här också, kanske tre av nio tämligen säkra hönor, någon tveksam men hoppas ännu höna men hyfsat säker på fem tuppar. Ledsamt. Det får väl bli midvinterblot så småningom om de funkar med de andra fram till dess. 🙁

CDDF2DE3-464F-47DD-A51A-69C9B82361DB.jpeg
 
Fröknarna fluff är hemma igen!
Ska kolla igenom dom noggrannare imorgon, såg en stor bumblefoot på ena, så får bli omläggning ett tag framöver.

De får bo i hönsgården så länge, kycklingarna bor inne i hönshuset och får komma ut i mindre bur dagtid.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210704_193528.jpg
    IMG_20210704_193528.jpg
    482 KB · Visningar: 52
En kyckling spårlöst borta nu ikväll. :( Från början två, men efter lite letande hittade vi en i ett buskage bredvid inhägnaden. Moder höna verkar ha tröttnat lite på sina små, men det skiljer ju lite i ålder på dem - den som fortfarande är borta är ett par veckor yngre. Så trist. Gick runt och letade i säkert en halvtimme men varken såg eller hörde något. Inga fjädrar eller blod någonstans heller, vad jag kunde se. Misstänker att de kanske kommit ifrån varande ute på havrefältet.

Lille kycklingen. Hoppas att den bara ligger och trycker någonstans och dyker upp imorgon igen, men det känns ju osannolikt.
 
En kyckling spårlöst borta nu ikväll. :( Från början två, men efter lite letande hittade vi en i ett buskage bredvid inhägnaden. Moder höna verkar ha tröttnat lite på sina små, men det skiljer ju lite i ålder på dem - den som fortfarande är borta är ett par veckor yngre. Så trist. Gick runt och letade i säkert en halvtimme men varken såg eller hörde något. Inga fjädrar eller blod någonstans heller, vad jag kunde se. Misstänker att de kanske kommit ifrån varande ute på havrefältet.

Lille kycklingen. Hoppas att den bara ligger och trycker någonstans och dyker upp imorgon igen, men det känns ju osannolikt.
Jag håller tummarna! Kommer mina bort så hör jag att de har en kris, mina är absolut inte tysta.. hoppas den dyker upp imorgon! :heart
 
Kycklingen är inte tillbaka och imorse hittade jag en favorithöna död. Har bölat av och till hela förmiddagen. Älskade lilla Maran/Kommandoran/Svarta Faran. :( Hon har dragits med förstoppning av och till som jag försökt hjälpa henne med ett par gånger, och de senaste dagarna har hon verkat helt okej. Så tråkigt.

Vem ska nu kräva famnplats med tillhörande gos så fort jag sätter mig ner ute och vem ska sedan hota varje lem jag har om jag så mycket som petar på henne all övrig tid? :cry::p Den dumme lilla goa hönan alltså. One of a kind.
 
VideoCapture_20210713-110230.jpg


Saker man kommer sakna med Maran:
- Hennes pompösa uppsyn
- Hennes ständiga invaderande av köket
- Ljudet av di smygande små tassarna när invaderandet påbörjades
- Hennes klart överdrivna kränkhet när husmor får nog när Maran invaderar frukosten för 157 gången samma morgon
- Att dela frukosten med ovan nämnda envisa invadör för att husmor ger upp (möjligen var hon fruktansvärt bortskämd :o)

Men alltså, goset. GOSET är givetvis det jag kommer sakna mest. Kunde borra ner hela näsan i nacken på'na och hon bara myste. Ja alltså, när hon var på det humöret och kunde nedlåta sig till att bli petad på av oss bonntölpar.

Av resterande hönor är det bara Gertrud med hårt G som går att klia lite på. Men absolut inte Maran-style. Behöver en ny gos-höna.
 
Visa bifogad fil 73538

Saker man kommer sakna med Maran:
- Hennes pompösa uppsyn
- Hennes ständiga invaderande av köket
- Ljudet av di smygande små tassarna när invaderandet påbörjades
- Hennes klart överdrivna kränkhet när husmor får nog när Maran invaderar frukosten för 157 gången samma morgon
- Att dela frukosten med ovan nämnda envisa invadör för att husmor ger upp (möjligen var hon fruktansvärt bortskämd :o)

Men alltså, goset. GOSET är givetvis det jag kommer sakna mest. Kunde borra ner hela näsan i nacken på'na och hon bara myste. Ja alltså, när hon var på det humöret och kunde nedlåta sig till att bli petad på av oss bonntölpar.

Av resterande hönor är det bara Gertrud med hårt G som går att klia lite på. Men absolut inte Maran-style. Behöver en ny gos-höna.

Vissa av de där små fjäderbollarna får en enormt stor plats i hjärtat, och man glömmer dom aldrig 😢😢😢
Jag har några fina fjädrar kvar av min älskade Jackson på paradplats i storarummet, som minne av en mycket speciell liten höna ❤️❤️❤️

Kram till dig! ❤️
 
Nu har en höna lagt sig i fårhuset!
Hon har testruvat i deras vanliga rede, men hon verkar ha varit lättstörd och har nu hittat ett bättre hörn.
Fåren är på bete, så det gör absolut inget. Det ska bli spännande och se om det blir något!
Jag har haft på känn att en höna har haft ett eget rede ute.
 
Här har äntligen de tre myskankorna kläckt fram "a plethora" av ungar!!

Gulankans två blev en när mannen snällt öppnade för skatorna (tror vi) i en gest att vara snäll.
 
Här är det full fart i hönshuset! Har, pepparpeppar, inte behövt ta bort någon mer pga mareksymptom, så det kanske är över nu. Har just nu 12 kycklingar, tre halvstora och tre vuxna. Hedemorahönan som kom med de flesta av kycklingarna har börjat värpa igen, så nu får jag ägg både från henne och araucanan :)

Fasanerna är utsläppta ur sin voljär och verkar hålla sig bra på den platsen jag tänkt mig att de ska husera på. Med fasanerna fick jag 6 st 6-veckors höns som kläckts ihop med fasanerna. Två tydliga tuppar fick bo kvar med fasanerna och de andra har varit i karantän och är numera insläppta i hönshuset. Två silkes, en dvärgkochin och en Hedemora. De fick antingen åka med mig eller så skulle de nackas, så vad tusan. Det verkar gå bra än så länge i alla fall.
Just nu skränas det i varje hörn och buske här hemma 😅
 
Visa bifogad fil 73538

Saker man kommer sakna med Maran:
- Hennes pompösa uppsyn
- Hennes ständiga invaderande av köket
- Ljudet av di smygande små tassarna när invaderandet påbörjades
- Hennes klart överdrivna kränkhet när husmor får nog när Maran invaderar frukosten för 157 gången samma morgon
- Att dela frukosten med ovan nämnda envisa invadör för att husmor ger upp (möjligen var hon fruktansvärt bortskämd :o)

Men alltså, goset. GOSET är givetvis det jag kommer sakna mest. Kunde borra ner hela näsan i nacken på'na och hon bara myste. Ja alltså, när hon var på det humöret och kunde nedlåta sig till att bli petad på av oss bonntölpar.

Av resterande hönor är det bara Gertrud med hårt G som går att klia lite på. Men absolut inte Maran-style. Behöver en ny gos-höna.

Så vacker bild!!

Förutom det så älskar jag din sjal på huvudet som är så sliten. Hemma, på något sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 120
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp