Hönstråden II

IMG_20210715_212656.jpg

6 veckor gamla, nu har morsan ledsnat (hon sitter längst upp till höger)! :laugh: de som är sju veckor sover på golvet utanför bild med sin mamma.

Jag har inte hunnit storstäda än i år, nu är nästa kull på gång. I augusti ska det skuras!
 
Hälften av mina kycklingar sätter sig i fönster karmen (de är typ 2 dm djupa), och första kvällen var mamma väldigt stressad över hur hon skulle förhålla sig till det.
Hon verkar ha landat i att samla ihop de som sitter i fönstret. Får se om de andra pippisarna lyckas ta sig upp så småningom.
 
Här fick vi köra et ”rescue mission” igår. Vi började förlora ankungar i rask takt. Pigga, glada, äter och dricker kommer ut lite senare och någon är lite slö. De når vattnet och det är fräscht.
Efter någon timme till så ligger den död. Så var det i ett dygn.

Det var ju varmt som tusan men inte så farligt i ankhuset, tyckte vi. Vi hade öppet in också.
Men, för säkerhets skull blev alla flyttade till stallet där det är samma temperatur men vi kan göra lite luftgenomströmning genom att öppna båda sidor av stallet. Vi satte även in ett större fat med vatten med stenar i botten så vattnet är ännu mer tillgängligt men ingen kan simma eller drunkna.
En liten hann vi inte med men det hela verkar ha bromsat upp ordentligt och 12 timmar efter var alla levande när jag kom ut på morgonen. Kanske till och med lite svala för alla låg under sina mammor.
 
Men, vad fasen!! Nu har Kalle kalkon försvunnit! Ser inga spår av honom alls. En kalkon tappar fjädrar av att man klappar den (överdrivet men nästan) och inte en fjäder efter honom ser jag……
 
Ett par av våra troliga tuppar nackar vi snart, om jag bara är helt säker på att de är tuppar. Dom biter sig fast, framförallt en, när man ska ta upp och bära dom (bär dom till en utebur på gräs dagtid).
Gör ju inte ont, än....
 
Ett par av våra troliga tuppar nackar vi snart, om jag bara är helt säker på att de är tuppar. Dom biter sig fast, framförallt en, när man ska ta upp och bära dom (bär dom till en utebur på gräs dagtid).
Gör ju inte ont, än....

Ja, det är ju relativt ”aggressivt”. Har nog aldrig varit med om det på alla dessa kläck.
 
Då så….då blir alla fåglar instängda i obestämd tid framöver i sina inhägnade gårdar. Inte så roligt då det fattas damm för vattenfåglarna och vi måste ha pool.

Vi har blivit av med två kalkoner och en gås. Kalkonernas rester är nu hittade.
Gåsen tagen inne på gården utan att vi hörde något alls, kalkonerna uppe i skogen där de vandrar omkring själva.

Nu har räven (troligtvis) fått lite rutin på att komma och hämta mat, inte rävens.

Dessutom är det mina avelskalkoner och en av favoritgässen. :(
Nu får vi ta av våra slaktkalkoner för att få ihop en ”bra” avelsgrupp och missar mat i frysen.
 
Jag börjar fundera på att ta bort några tuppar. Det känns dock lite tråkigt, de är bara sju veckor. Men jag har sju tuppar som är 7/8 veckor. Och de som är sju veckor har hönan redan lämnat. Och jag får nya kycklingar på söndag och om två veckor. Det kommer helt enkelt bli lite trångt!

Det känns dock enklare att ta bort tupparna när de har blivit äldre och riktigt jobbiga. Nu är de ju fortfarande ganska söta kycklingar..

Men tar vi 2-3 stycken nu blir det lite mer utrymme. :cautious: är lite kluven!
 
Jag börjar fundera på att ta bort några tuppar. Det känns dock lite tråkigt, de är bara sju veckor. Men jag har sju tuppar som är 7/8 veckor. Och de som är sju veckor har hönan redan lämnat. Och jag får nya kycklingar på söndag och om två veckor. Det kommer helt enkelt bli lite trångt!

Det känns dock enklare att ta bort tupparna när de har blivit äldre och riktigt jobbiga. Nu är de ju fortfarande ganska söta kycklingar..

Men tar vi 2-3 stycken nu blir det lite mer utrymme. :cautious: är lite kluven!

Jag förstår att du är lite kluven.

Jag brukar tänka att de ger en middag för en/två och så får man lite utrymme. Man behöver inte ta alla samtidigt.
 
Men, vad fasen!! Nu har Kalle kalkon försvunnit! Ser inga spår av honom alls. En kalkon tappar fjädrar av att man klappar den (överdrivet men nästan) och inte en fjäder efter honom ser jag……

Jag börjar fundera på att ta bort några tuppar. Det känns dock lite tråkigt, de är bara sju veckor. Men jag har sju tuppar som är 7/8 veckor. Och de som är sju veckor har hönan redan lämnat. Och jag får nya kycklingar på söndag och om två veckor. Det kommer helt enkelt bli lite trångt!

Det känns dock enklare att ta bort tupparna när de har blivit äldre och riktigt jobbiga. Nu är de ju fortfarande ganska söta kycklingar..

Men tar vi 2-3 stycken nu blir det lite mer utrymme. :cautious: är lite kluven!
Har du hjärta att göra det nu så gör det. De äter ju rejält med mat tills de blir slaktklara. Skräniga är de också och de blir sällan snällare mot varandra med åldern.
 
Jag förstår att du är lite kluven.

Jag brukar tänka att de ger en middag för en/två och så får man lite utrymme. Man behöver inte ta alla samtidigt.

Har du hjärta att göra det nu så gör det. De äter ju rejält med mat tills de blir slaktklara. Skräniga är de också och de blir sällan snällare mot varandra med åldern.
Jo, det fungerar ju dock så bra än så länge, det går nästan inget foder när de är ute hela dagarna. Vi får nog gallra ut lite försiktigt!

Nästa grej jag är kluven över är om jag ska spara två småtuppar att ha i "reserv". Stortuppen är född -20 och jag är jättenöjd med honom, men skulle han bli akut sjuk har jag ingen efterträdare om jag tar bort alla små. Jag försökte dock spara två bröder förra året och de var inte snälla med varandra.. hm. Enda lösningen verkar vara att bygga ut! :laugh:
 
Jo, det fungerar ju dock så bra än så länge, det går nästan inget foder när de är ute hela dagarna. Vi får nog gallra ut lite försiktigt!

Nästa grej jag är kluven över är om jag ska spara två småtuppar att ha i "reserv". Stortuppen är född -20 och jag är jättenöjd med honom, men skulle han bli akut sjuk har jag ingen efterträdare om jag tar bort alla små. Jag försökte dock spara två bröder förra året och de var inte snälla med varandra.. hm. Enda lösningen verkar vara att bygga ut! :laugh:

Jag håller med, bygga ut är enda alternativeget! :D
 
Hönan tröttnade verkligen på detta med kycklingarna nästan från en dag till en annan här också. De har ju haft sitt eget lilla hönshus ute i vedboden, och hon har skött sitt uppdrag som ung förstagångsmamma ytterst väl. Men häromdagen dumpade hon dem nästan rätt av och bara "nej fi fan vad jag är trött på detta alltså jag pallar bara inte med er längre nu. Nu flyttar jag hem till mina tjejpolare i hönshuset, ni får klara er själva bäst ni kan. Följ inte efter mig. Hejdå.".

Och de plötsligt föräldralösa kycklingarna driver runt som vilsna ungdomar på stan och drar omkring ute i trädgården till kl 22 varje kväll.
 
Öppnade upp mellan hönsgården och hönshuset idag för första gången. Ena orpen satte sig i öppningen till huset varpå alla ungdomar förskräckt kastade sig in i hörnet längst bort - "en hönazilla!!"
Hönapöna själv verkade också skeptisk och gick ut till sin kompis igen. Får se om de går in imorgon, eller om ungdomarna börjar gå ut.
 
Tittade till hönan i fårhuset. När jag kommer närmare är det är en svärm av flugor över henne, lyfter henne lite grann i stjärten och ser ett trasigt ägg med ett pyttefoster.
Blod överallt och SÅ MYCKET FLUGLARVER. :yuck: :yuck: :yuck: :yuck:
Luktade så jäkla vidrig, har tvättat av äggen i en hink med ljummet vatten. Har ingen aning om hur det kommer gå för resterande ägg, men då får de iaf en chans istället för att vara täckta med blod och vätska.
Nu får hon sitta i en foderbalja och så ska jag se om jag även vågar mig på att flytta in henne i hönshuset för säkerhets skull ikväll.

Lite trevligare nyhet är att kycklingarna fick komma ut i hönsgården för första gången! Hade tyvärr en som dog förra veckan, men de andra verkar starka och friska, som det ser ut nu är det 3 hönor och 3 tuppar. 🙂
 
Tittade till hönan i fårhuset. När jag kommer närmare är det är en svärm av flugor över henne, lyfter henne lite grann i stjärten och ser ett trasigt ägg med ett pyttefoster.
Blod överallt och SÅ MYCKET FLUGLARVER. :yuck: :yuck: :yuck: :yuck:
Luktade så jäkla vidrig, har tvättat av äggen i en hink med ljummet vatten. Har ingen aning om hur det kommer gå för resterande ägg, men då får de iaf en chans istället för att vara täckta med blod och vätska.
Nu får hon sitta i en foderbalja och så ska jag se om jag även vågar mig på att flytta in henne i hönshuset för säkerhets skull ikväll.

Lite trevligare nyhet är att kycklingarna fick komma ut i hönsgården för första gången! Hade tyvärr en som dog förra veckan, men de andra verkar starka och friska, som det ser ut nu är det 3 hönor och 3 tuppar. 🙂
Fluglarver är verkligen blä blä blä.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 270
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp