Hönstråden II

Har någon mer haft problem med att katten vill jaga hönsen? Vi har skaffat katt och den är så intresserad av hönsen att jag inte vågar släppa ut dem. Sist så var jag på katten och skrämde bort den ifrån dem rejält men har sedan inte vågat/orkar testa igen.
I helgen ska vi hämta fler unghöns och en tupp. Borde bli bättre med en tupp som kan sätta katten på plats, väl? Andra tips på hur man kan göra? Katten är fortfarande ung, född i april, men har en sjutusans jaktinstinkt. Hönsen verkar inte vara kaxiga nog att bita ifrån...
 
Har någon mer haft problem med att katten vill jaga hönsen? Vi har skaffat katt och den är så intresserad av hönsen att jag inte vågar släppa ut dem. Sist så var jag på katten och skrämde bort den ifrån dem rejält men har sedan inte vågat/orkar testa igen.
I helgen ska vi hämta fler unghöns och en tupp. Borde bli bättre med en tupp som kan sätta katten på plats, väl? Andra tips på hur man kan göra? Katten är fortfarande ung, född i april, men har en sjutusans jaktinstinkt. Hönsen verkar inte vara kaxiga nog att bita ifrån...
"Våra" katter var väldigt intresserade av hönsen. Jag jagade dom rejält några gånger och det blev mycket bättre snabbt. Nu tittar inte katterna ens åt kycklingarna. Tuppen kan inte ta åt sig någon ära alls, han är alldeles för snäll.
 
"Våra" katter var väldigt intresserade av hönsen. Jag jagade dom rejält några gånger och det blev mycket bättre snabbt. Nu tittar inte katterna ens åt kycklingarna. Tuppen kan inte ta åt sig någon ära alls, han är alldeles för snäll.
Jag kanske får testa igen och vara ihärdig! Och hoppas vår tupp är lagom morsk. Skönt att höra att det löste sig för dig. :) Läste ju på innan och de flesta säger att katter och höns inte är något problem, vi hade ju också katter och höns när jag var barn. Men just denna katt kanske är väl övermodig... :laugh:
 
Jag kanske får testa igen och vara ihärdig! Och hoppas vår tupp är lagom morsk. Skönt att höra att det löste sig för dig. :) Läste ju på innan och de flesta säger att katter och höns inte är något problem, vi hade ju också katter och höns när jag var barn. Men just denna katt kanske är väl övermodig... :laugh:
Spruta vatten på den så fort den ens tittar på hönsen! De jag har lärt har varit vuxna och ändå gått att lära. Den som var värst var så sjukt social och skulle in i hönshuset heeela tiden. Jag kastade ut honom på gräsmattan typ 10 gånger innan han lärde sig. Nu tittar han inte ens på de små kycklingarna som passerar precis framför honom.
 
Har någon mer haft problem med att katten vill jaga hönsen? Vi har skaffat katt och den är så intresserad av hönsen att jag inte vågar släppa ut dem. Sist så var jag på katten och skrämde bort den ifrån dem rejält men har sedan inte vågat/orkar testa igen.
I helgen ska vi hämta fler unghöns och en tupp. Borde bli bättre med en tupp som kan sätta katten på plats, väl? Andra tips på hur man kan göra? Katten är fortfarande ung, född i april, men har en sjutusans jaktinstinkt. Hönsen verkar inte vara kaxiga nog att bita ifrån...
Grannkatten lyckades ta sig in i hönsgården och dödade min vackre och snälle Kalle Kapun, min första tupp. Jag hörde att det var ett våldsamt kackel och sprang dig, Kalle dog i min famn, katten flydde, hönsen och en annan tupp satt livrädda inne i huset.

En annan gång när det var dåligt väder och jag räknade ihop dem fattades en, jag hör honom stressat ropa på hjälp och hittar samma katt uppe på ett 2 m högt vindskydd på väg att hoppa ner till ungtuppen som trasslat in sig i ett skräphörn och inte hittade ut. Katten sprang och en lättad tupp sprang före mig till huset och skydd undan katt och oväder.
 
Grannkatten lyckades ta sig in i hönsgården och dödade min vackre och snälle Kalle Kapun, min första tupp. Jag hörde att det var ett våldsamt kackel och sprang dig, Kalle dog i min famn, katten flydde, hönsen och en annan tupp satt livrädda inne i huset.

En annan gång när det var dåligt väder och jag räknade ihop dem fattades en, jag hör honom stressat ropa på hjälp och hittar samma katt uppe på ett 2 m högt vindskydd på väg att hoppa ner till ungtuppen som trasslat in sig i ett skräphörn och inte hittade ut. Katten sprang och en lättad tupp sprang före mig till huset och skydd undan katt och oväder.
Hoppas jag kan få bättre pli på våran mästerjagare..! Allt man läser om höns och katter är ju att de aaaaldrig tar höns. 🙄
 
Har någon mer haft problem med att katten vill jaga hönsen? Vi har skaffat katt och den är så intresserad av hönsen att jag inte vågar släppa ut dem. Sist så var jag på katten och skrämde bort den ifrån dem rejält men har sedan inte vågat/orkar testa igen.
I helgen ska vi hämta fler unghöns och en tupp. Borde bli bättre med en tupp som kan sätta katten på plats, väl? Andra tips på hur man kan göra? Katten är fortfarande ung, född i april, men har en sjutusans jaktinstinkt. Hönsen verkar inte vara kaxiga nog att bita ifrån...
Vår nuvarande katt jagar hönsen, även våra stora orpington. Vet inte om han skulle döda dom, men tar inte risken.
Hans syster, som tyvärr inte finns längre, brydde sig inte om hönsen (dom vuxna).
Vet inte om kisse kommer lära sig, eller snarare att jag vågar lita på honom. Vi brukar hålla honom inne när hönsen får öppen dörr ut.
 
Vår katt jagar hönsen (och allt annat). Vi låter dem vara ute i skift eftersom vi inte fått honom (katten alltså) att sluta trots kaxig tupp, vattenspruta, bjällra m.m.
Nu får katten vara ute på nätterna och hönsen på dagarna.
 
Just nu har jag en ganska harmonisk grupp av hönor och tuppar.

24 hönor av olika raser varav de senaste är kläckta i februari och de tidigaste 2017 är tämligen sams med några små konfrontationer där ingen blir skadad och ingen enstaka är utsatt. Det var ett tag sedan det kändes så här bra faktiskt.

Den ena av tupparna är Nazgull från förra året som är en liten tupp (trots att de ska vara kombinationsras Eng. aracuana. Hans höns är också små. Skulle jämföra dem med hedemora typ. Men jäklar vad de lägger stora ägg). Han är än så länge en trevlig tupp och alla parningar är lugna. Han är ett år och med det då äldst av tupparna.

Den andra tuppen är årets Wyandotte, Tuppen Ja! Det syntes att han var tupp redan som tvåveckors kyckling vilket är ovanligt enligt min mening. Jag var lite rädd att det skulle tyda på extremt testosteronfylld tupp men som vanligt är det meningen att man ska vara ödmjuk och ändra uppfattning. En lugn men alert tupp som inte heller parar vilt och fult (som min lilla hedemora förra året) och är som en stor struts när han springer. Tung gung!

Dessutom verkar de komma bra överens tupparna. Jo, lite får han springa, Tuppen Ja! men inte så det stressar honom. Vi får se till våren.

De lägger himla bra just nu trots att hälften ruggar.

Hur har ni det?
 
Just nu har jag en ganska harmonisk grupp av hönor och tuppar.

24 hönor av olika raser varav de senaste är kläckta i februari och de tidigaste 2017 är tämligen sams med några små konfrontationer där ingen blir skadad och ingen enstaka är utsatt. Det var ett tag sedan det kändes så här bra faktiskt.

Den ena av tupparna är Nazgull från förra året som är en liten tupp (trots att de ska vara kombinationsras Eng. aracuana. Hans höns är också små. Skulle jämföra dem med hedemora typ. Men jäklar vad de lägger stora ägg). Han är än så länge en trevlig tupp och alla parningar är lugna. Han är ett år och med det då äldst av tupparna.

Den andra tuppen är årets Wyandotte, Tuppen Ja! Det syntes att han var tupp redan som tvåveckors kyckling vilket är ovanligt enligt min mening. Jag var lite rädd att det skulle tyda på extremt testosteronfylld tupp men som vanligt är det meningen att man ska vara ödmjuk och ändra uppfattning. En lugn men alert tupp som inte heller parar vilt och fult (som min lilla hedemora förra året) och är som en stor struts när han springer. Tung gung!

Dessutom verkar de komma bra överens tupparna. Jo, lite får han springa, Tuppen Ja! men inte så det stressar honom. Vi får se till våren.

De lägger himla bra just nu trots att hälften ruggar.

Hur har ni det?
Jag har i grunden 9 hönor och en tupp. Men nu har jag också 14 kycklingar i olika åldrar. De sju yngsta går inte att könsbestämma än, men av de sju äldre är jag bara helt säker på en tupp! (Jag har redan tagit bort 4-5 tuppar ur de kullarna)

Jag ska börja med att bygga ut en sittpinne, det börjar nämligen bli lite trångt! Sen tänkte jag försöka sälja en hel grupp till senhösten, vi får se hur det går. Annars får de ha det lite "trångt" till våren, eller så tar vi bort någon äldre höna för att skapa plats. Vi ska i alla fall INTE bygga ut. Jag tycker cirka 10 hönor är lagom för oss egentligen.
 
Ni som har flera raser, håller ni dem separerade? Eller går alla tillsammans hela tiden? Separerar ni om ni planerar att kläcka fram ägg (i syfte att få renrasigt), eller låter ni raserna blandas?

Jag är sugen på två olika raser, men vill ju helst kunna behålla raserna också och få kycklingar, utan att det bara blir blandraser tillslut. Så blir kanske onödigt krångligt om man då måste hålla två olika grupper?
 
Ni som har flera raser, håller ni dem separerade? Eller går alla tillsammans hela tiden? Separerar ni om ni planerar att kläcka fram ägg (i syfte att få renrasigt), eller låter ni raserna blandas?

Jag är sugen på två olika raser, men vill ju helst kunna behålla raserna också och få kycklingar, utan att det bara blir blandraser tillslut. Så blir kanske onödigt krångligt om man då måste hålla två olika grupper?

Mina går tillsammans hejvilt, skulle aldrig orka med att ha separata grupper. Tror att man måste vänta i ca 3 veckor innan man kan ta avelsägg om man separerat en grupp i och med att tuppens spermier överlever så pass länge i hönan? Så nja, det blir överdrivet krångligt för vår del. De vi kläcker fram här räknar vi som blandraser, även om man ibland kan se att en och annan förmodligen är rasrent. Av våra fyra tuppar parar endast två.
 
Just nu har jag en ganska harmonisk grupp av hönor och tuppar.

24 hönor av olika raser varav de senaste är kläckta i februari och de tidigaste 2017 är tämligen sams med några små konfrontationer där ingen blir skadad och ingen enstaka är utsatt. Det var ett tag sedan det kändes så här bra faktiskt.

Den ena av tupparna är Nazgull från förra året som är en liten tupp (trots att de ska vara kombinationsras Eng. aracuana. Hans höns är också små. Skulle jämföra dem med hedemora typ. Men jäklar vad de lägger stora ägg). Han är än så länge en trevlig tupp och alla parningar är lugna. Han är ett år och med det då äldst av tupparna.

Den andra tuppen är årets Wyandotte, Tuppen Ja! Det syntes att han var tupp redan som tvåveckors kyckling vilket är ovanligt enligt min mening. Jag var lite rädd att det skulle tyda på extremt testosteronfylld tupp men som vanligt är det meningen att man ska vara ödmjuk och ändra uppfattning. En lugn men alert tupp som inte heller parar vilt och fult (som min lilla hedemora förra året) och är som en stor struts när han springer. Tung gung!

Dessutom verkar de komma bra överens tupparna. Jo, lite får han springa, Tuppen Ja! men inte så det stressar honom. Vi får se till våren.

De lägger himla bra just nu trots att hälften ruggar.

Hur har ni det?

Mina ruggar som tusan, så trots ca 20 höns får vi tokdåligt med ägg just nu. Dessutom fortsätter de att skapa äggömmor ute, men det avtar nog nu när de bara kan gå ut på eftermiddagarna när vi kommit hem.

Jag har ingen koll på antal just nu. Har fyra tuppar och en höna avskilt som väntar på slakt. I övrigt är det väl 15-20 vuxna höns, fyra tuppar och ett tonårsgäng. Haft två misslyckade kläck på raken tyvärr men frysen lär väl fyllas i höst ändå!

Ska hämta ut Exzolt nu i veckan för att påbörja kampen mot röda hönskvalster.
 
Mina går tillsammans hejvilt, skulle aldrig orka med att ha separata grupper. Tror att man måste vänta i ca 3 veckor innan man kan ta avelsägg om man separerat en grupp i och med att tuppens spermier överlever så pass länge i hönan? Så nja, det blir överdrivet krångligt för vår del. De vi kläcker fram här räknar vi som blandraser, även om man ibland kan se att en och annan förmodligen är rasrent. Av våra fyra tuppar parar endast två.
Man kan ju i och för sig lösa det genom att hålla tuppar av bara ena rasen i så fall, under förutsättning att de raser man har lägger ägg med olika färg.
 
Fina tuppen Ragge som trevligt nog inte är agressiv!
20210717_191349.jpg
 
Ingen ruggning påbörjad här än. Men får ju inga ägg ändå av de stora. Av ungdjuren förväntar jag mig inte ägg förrän tidig vår.

Ska försöka få hum om vilken tupp vi ska spara. Verkar vara svårt bli av med renrasiga tuppar med, så blir väl slakt och små filéer av de andra. Tänkte inte vänta alltför många veckor innan vi slaktar.
 
Ni som har flera raser, håller ni dem separerade? Eller går alla tillsammans hela tiden? Separerar ni om ni planerar att kläcka fram ägg (i syfte att få renrasigt), eller låter ni raserna blandas?

Jag är sugen på två olika raser, men vill ju helst kunna behålla raserna också och få kycklingar, utan att det bara blir blandraser tillslut. Så blir kanske onödigt krångligt om man då måste hålla två olika grupper?

Jag har alla tillsammans. Vid några tillfällen har jag haft renrasig tupp och hönor av samma ras som då lägger ägg av en specifik färg. Då visste jag vilka som var renrasiga avkommor om jag kände att det var så att jag ville ha renrasigt kläck.

Nu har jag två raser som lägger blå ägg och två tuppar av olika ras så nu går det inte.

Jag vill ha renrasiga i basgruppen så jag vet vilken äggfärg jag får. Ibland kläcker jag fram slaktdjur och de får gärna vara blandras för då blir det avkommor i alla storlekar vilket vi gillar att ha i frysen. Jag har gett bort ägg som är blandras då men det har mottagaren vetat om.

Jag har det så bra att jag åker till grannländer och köper kläckägg av olika raser så det är enkelt. Det är också enkelt att köpa över nätet tycker jag.
 
Igår åkte fyra av mina ungtuppar, så nu har vi lite mer lugn och ro i hönsgården igen. Min stora, fina tupp Sören är dock för stor för de hönorna han har nu :( de flesta är små hedemorahönor. Förhoppningsvis har jag en kollega som vill ta in honom i sin grupp där tuppen har dött. Vore så trist att behöva ta bort honom!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 294
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp