Hönstråden II

Vi behöver också ta bort tre tuppar, tycks inte kunna skänka bort dom trots att de är renrasiga :(.
För övrigt börjar de rugga nu, nästan så man tror att det varit slagsmål i hönsgården av fjädrarna längs kanterna :p.
 
Vi behöver också ta bort tre tuppar, tycks inte kunna skänka bort dom trots att de är renrasiga :(.
För övrigt börjar de rugga nu, nästan så man tror att det varit slagsmål i hönsgården av fjädrarna längs kanterna :p.

Det är inte så konstigt att det inte går att ge bort tuppar. Det föds ju lika många tuppar som hönor ungefär och man behöver ju egentligen inte mer än 1 på 7 eller så.

Ja, herregud vad fjädrar det är överallt!
 
Jag vet inte om jag skrev om det tidigare, men unghönsen har verkligen sin egna lilla flock och hänger för sig själva. De är väldigt sammansvetsade fortfarande. Så fort de kommer ut så piper de iväg till sitt favorit tillhåll, rhododendronnusken, sen knäcktes plommonträdet så ibland är de där och letar småkryp.
Tar sig vissa friheter gör de också... 🙄
DSC_0669.JPG
 
Bumblefoot på minst en höna och en tupp, resten har jag inte kollat. Hönan hade så ont nu på morgonen att jag kunde få tag på henne utan problem (dock inte utan att bli attackerad av vår vorwerk-tupp :p).

Verkar finnas lite olika råd och teorier kring varför hönsen drabbas. Nån här inne som haft det på sina?

Jag börjar få allt mer förståelse för de som slaktar av hela sin flock och börjar om. Fjäderätare, röda hönskvalser och nu detta. Det ska banne mig inte vara enkelt att ha höns. :cautious:
 
Bumblefoot på minst en höna och en tupp, resten har jag inte kollat. Hönan hade så ont nu på morgonen att jag kunde få tag på henne utan problem (dock inte utan att bli attackerad av vår vorwerk-tupp :p).

Verkar finnas lite olika råd och teorier kring varför hönsen drabbas. Nån här inne som haft det på sina?

Jag börjar få allt mer förståelse för de som slaktar av hela sin flock och börjar om. Fjäderätare, röda hönskvalser och nu detta. Det ska banne mig inte vara enkelt att ha höns. :cautious:

Jag har haft det på en höna (bumblefoot). Jag vet inte varför och har inte fått igen det, än så länge men jag räknar med att få igen det med tanke på hur många jag har. Det var en tung höna, så jag antar ett litet sår på grund av sten eller skav med baskelusker i.

Kan det möjligen vara så att de, på grund av röda hönskvalster, har lite sämre immunförsvar? Kan det vara så att de uppehåller sig på ett mindre rent ställe eller där det finns små envisa stenar?
 
Jag har haft det på en höna (bumblefoot). Jag vet inte varför och har inte fått igen det, än så länge men jag räknar med att få igen det med tanke på hur många jag har. Det var en tung höna, så jag antar ett litet sår på grund av sten eller skav med baskelusker i.

Kan det möjligen vara så att de, på grund av röda hönskvalster, har lite sämre immunförsvar? Kan det vara så att de uppehåller sig på ett mindre rent ställe eller där det finns små envisa stenar?

Ja, det kan absolut ha ett samband.
Däremot har de ju tillgång till 10 hektar mark, blandat mellan åker, gräsmatta, grusgång etc så markmässigt går det ju inte riktigt att göra annorlunda än hur vi har det idag.
 
Bumblefoot på minst en höna och en tupp, resten har jag inte kollat. Hönan hade så ont nu på morgonen att jag kunde få tag på henne utan problem (dock inte utan att bli attackerad av vår vorwerk-tupp :p).

Verkar finnas lite olika råd och teorier kring varför hönsen drabbas. Nån här inne som haft det på sina?

Jag börjar få allt mer förståelse för de som slaktar av hela sin flock och börjar om. Fjäderätare, röda hönskvalser och nu detta. Det ska banne mig inte vara enkelt att ha höns. :cautious:
Med tanka på vädret är det kanske inte så konstigt, väldigt varmt och fuktigt.
Jag vet att det finns en sida som kommer fram när man googlar som är väldigt bra.
Jag blev av med det väldigt enkelt. Jag desificerade sittpinnarna också.
 
Med tanka på vädret är det kanske inte så konstigt, väldigt varmt och fuktigt.
Jag vet att det finns en sida som kommer fram när man googlar som är väldigt bra.
Jag blev av med det väldigt enkelt. Jag desificerade sittpinnarna också.

Tack för tips! Ja, vädret har säkert också hjälpt till lite!
 
Ja, det kan absolut ha ett samband.
Däremot har de ju tillgång till 10 hektar mark, blandat mellan åker, gräsmatta, grusgång etc så markmässigt går det ju inte riktigt att göra annorlunda än hur vi har det idag.

Nä, då kan det absolut vara lite nedsatt immunförsvar. När min fick det så misstänkte jag sittpinnarna för att jag har naturpinnar. Men, vem vet?

Men jag fattar det som att det är en vanlig bakterie så det finns överallt. Man har liksom bara otur.
 
Bumblefoot på minst en höna och en tupp, resten har jag inte kollat. Hönan hade så ont nu på morgonen att jag kunde få tag på henne utan problem (dock inte utan att bli attackerad av vår vorwerk-tupp :p).

Verkar finnas lite olika råd och teorier kring varför hönsen drabbas. Nån här inne som haft det på sina?

Jag börjar få allt mer förståelse för de som slaktar av hela sin flock och börjar om. Fjäderätare, röda hönskvalser och nu detta. Det ska banne mig inte vara enkelt att ha höns. :cautious:

Jag gjorde ett omslag och bandagerade enligt ett tips från Krygegårds Hönshus på Instagram. Tog ett par veckor, sedan var det borta :) tror att min fick det för att jag slarvat med att vika ner putsnätet på ett ställe vid tröskeln där de hoppar ut ur hönsgården, så hon hade troligtvis stuckit sig på en sådan ståltrådsspets.
 
Bumblefoot på minst en höna och en tupp, resten har jag inte kollat. Hönan hade så ont nu på morgonen att jag kunde få tag på henne utan problem (dock inte utan att bli attackerad av vår vorwerk-tupp :p).

Verkar finnas lite olika råd och teorier kring varför hönsen drabbas. Nån här inne som haft det på sina?

Jag börjar få allt mer förståelse för de som slaktar av hela sin flock och börjar om. Fjäderätare, röda hönskvalser och nu detta. Det ska banne mig inte vara enkelt att ha höns. :cautious:
Fått det på några av våra orpington, framförallt när de bara gått i hönsgården och inte fritt i trädgården. Hårt underlag och tung ras tror jag är anledningen. Har gjort omslag ett tag och sen har det blivit bra.
 
Ska man ta hål på bölden? Hur har ni gjort?

Jag har gjort så här:

Ställt hönan i varmt vatten och epsomsalt (epsolsalt ska tydligen vara bra, men man behöver inte det) i ca 5-15 minuter, beroende på mitt och hönans tålamod. Hönans är bättre; de somnar oftast.

Sedan lindat hönans kropp med en gammal t-shirt där jag knutit med ärmarna och sedan lagt den på rygg i en vagga av hästtäcken. Även här är de förvånansvärt tålmodiga.

Efter detta har jag pillat bort skorpan så gott det går. Detta är oftast sår och skorpor med en djup ”rot” så det är i det närmaste omöjligt.

På såret har jag en liten klick tjära och strör lite epsomsalt även på det och sedan lindar in det Som @AraSlei visar på bilden. Märk väl att det finns ingen veterinär som rekommenderar detta men jag tycker tjäran ger et litet extra skydd mot väta och har ju enligt gammal tradition antibakteriella funktioner.

Jag väntar minst två dygn innan jag öppnar bandaget och kollar igen. Har inte haft så stora sår och inga Direkta värmeinflamationer/rött Så detta har fungerat bra.
 
Jag tror att gråsparvarna lärt sig äta hönsägg.. de hänger i hönshuset och äter foder och jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med dom. Jag tror några även har lärt sig ta sig bakvägen via hönsgård och lucka. Dörren har vi byggt igen och satt ett draperi för, det fungerade tyvärr inte alls.
Jag har lagt i extra "låtsasägg" och hoppas att det hjälper. Än så länge verkar dom bara vara i ett rede.
IMG_20210916_105452.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 274
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 280
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp