Hönstråden II

Tuppen Lavendel med 2 av sina höner.
 

Bifogade filer

  • 20210918_171512.jpg
    20210918_171512.jpg
    381,9 KB · Visningar: 34
Jag har lagt ut lite unghöns till salu. Jag har genbank och skulle främst vilja att de får flytta till genbank men det verkar inte finnas något intresse. Jag vet att det är fel årstid, men de ryms inte i vinter :laugh:
Jag är dock jäkligt petig så vi får se om jag lyckas sälja dom.. folk har generellt så slapp inställning till höns, "det är inte så noga". Då avlivar jag hellre hönorna än säljer 🤷
 
Jag har lagt ut lite unghöns till salu. Jag har genbank och skulle främst vilja att de får flytta till genbank men det verkar inte finnas något intresse. Jag vet att det är fel årstid, men de ryms inte i vinter :laugh:
Jag är dock jäkligt petig så vi får se om jag lyckas sälja dom.. folk har generellt så slapp inställning till höns, "det är inte så noga". Då avlivar jag hellre hönorna än säljer 🤷
En fördel att lägga ut i hönsgrupper är att man kan se tidigare inlägg/ vad de skrivit i andra hönsgrupper på FB.

Men många har verkligen nollkoll. 🙈
 
Tror vi faktiskt bara har tre hönor av våra nio kläckta i somras :down: . Blir en himla massa att slakta, ska bara behålla en tupp. Märker ingen skillnad i temperament på dom än. Ett par stycken har hamnat i målbrottet nu, har jag hört på morgnarna :p.
 
Jag har lagt ut lite unghöns till salu. Jag har genbank och skulle främst vilja att de får flytta till genbank men det verkar inte finnas något intresse. Jag vet att det är fel årstid, men de ryms inte i vinter :laugh:
Jag är dock jäkligt petig så vi får se om jag lyckas sälja dom.. folk har generellt så slapp inställning till höns, "det är inte så noga". Då avlivar jag hellre hönorna än säljer 🤷
Vilken ras har du? Jag har oxå genbank,
 
Var handlar ni ert foder ifrån och varför?
Brukar köpa på GG, gillar deras helfoder (pellets) enkelt att beställa på hemsidan när jag behöver säd till min egen blandning.
Men dyrt.
Köper oftast någon säck på Ullared om jag åker dit.
I början av hönskarriaren köpte jag foder från en stor uppfödare och tyckte nog kvalitén var snäppet bättre.
 
Var handlar ni ert foder ifrån och varför?
Brukar köpa på GG, gillar deras helfoder (pellets) enkelt att beställa på hemsidan när jag behöver säd till min egen blandning.
Men dyrt.
Köper oftast någon säck på Ullared om jag åker dit.
I början av hönskarriaren köpte jag foder från en stor uppfödare och tyckte nog kvalitén var snäppet bättre.

Jag köper Edel. Vi har kvarnen/återförsäljaren i vår stad, Uppsala.

Till vuxna djur köper jag säd från samma återförsäljare och gör blandning som jag fermenterar. Sedan köper jag Edels koncentrat som jag blandar ut med enligt deras beskrivning.

Till de unga köper jag deras färdigblandade säckar med pellets eller krossat för de minsta.

Jag skulle säga att de är billiga och håller jämn kvalitet.

Svarthavren är den enda jag köper på annat håll; den lokala affären som är återförsäljare för Svenska foder.
 
Jag verkar inte lyckas sälja några höns, vilket kommer innebära att det bor runt dubbelt så många som förra vintern i mitt hönshus. :laugh: jag kommer behöva göra om min ventilation, det blev fuktigt vid några tillfällen förra året, men inte så farligt. Jag förstår själv att jag kommer få problem om jag inte gör något åt det.

Vad har ni som bor där det är kalla vintrar gjort för ventilation? Vi har minusgrader i kanske 4-5 månader och värmer upp hönshuset med ett kamrörselement för att hålla runt 7-8 grader varmt inne i hönshuset. Jag vill gärna undvika att ventilera ut all värme också. :cautious: hönsuset är mycket välisolerat.
 
Jag verkar inte lyckas sälja några höns, vilket kommer innebära att det bor runt dubbelt så många som förra vintern i mitt hönshus. :laugh: jag kommer behöva göra om min ventilation, det blev fuktigt vid några tillfällen förra året, men inte så farligt. Jag förstår själv att jag kommer få problem om jag inte gör något åt det.

Vad har ni som bor där det är kalla vintrar gjort för ventilation? Vi har minusgrader i kanske 4-5 månader och värmer upp hönshuset med ett kamrörselement för att hålla runt 7-8 grader varmt inne i hönshuset. Jag vill gärna undvika att ventilera ut all värme också. :cautious: hönsuset är mycket välisolerat.

Vi har lite kondens i huset under de värsta dagarna men vi öppnar upp luckan trots att det är kallt. Det ska vara bra ventilation med kanaler och springor i taket upp till "vinden" men det fungerar inte alltid.

Än så länge har vi bara värmelampor som sätts på när det är kallare än -5 grader i huset. Tänkte sätta in kamrörselement så småningom.

Så....inget svar på din fråga egentligen.
 
Nu har vi gjort höst för kvarvarande fåglar. Från 73 st fåglar i våras till 35 st nu.

24 hönor
2 tuppar
4 gäss
5 myskankor

Vi fick akut köpa ny hängkyl och ny frysbox men nu är fågelfrysarna fyllda med diverse mängder, av olika fåglar, så vi klarar oss i ett år minst.
Vi åt anka igår och den var fanimej helt underbart god! Jag tror att det är det som blir advents-bjudningens mat.
 
Jag stängde in mina hönor i huset och gården ett tag för att de nya ska lägga äggen på rätt ställe.
Men nu under ruggningen verkar de ha tagit en paus istället.
Hade de ätit äggen borde jag se spår av skal tycker jag?
Plockar ett ägg om dagen ungefär, på 10 hönor ungefär.

Ni som säljer ägg, hur säljer/ tvättar/ annonserar ni? Var köper ni kartonger och hur mångs säljer ni (flak eller kartong)?
När de kommer igång igen vill jag försöka sälja överflödet.
 
Jag stängde in mina hönor i huset och gården ett tag för att de nya ska lägga äggen på rätt ställe.
Men nu under ruggningen verkar de ha tagit en paus istället.
Hade de ätit äggen borde jag se spår av skal tycker jag?
Plockar ett ägg om dagen ungefär, på 10 hönor ungefär.

Ni som säljer ägg, hur säljer/ tvättar/ annonserar ni? Var köper ni kartonger och hur mångs säljer ni (flak eller kartong)?
När de kommer igång igen vill jag försöka sälja överflödet.

Mina ruggar också. Jag har 24 hönor och det kommer bara ca 4-6 ägg per dag just nu.
Om de äter ägg är det inte säkert att du ser några skal alls. De brukar äta upp allt. Enda gången jag märker att ett ägg gått sönder och ätits upp är när det är gula på ett annat ägg i samma rede.

Jag säljer mitt överflöd av ägg. Några punkter. Några av dem kan du garanterat men hellre nämna en gång för mycket än en gång för lite.


1. Du måste ha SE-nummer/anläggningsnummer från första sålda ägget.
2. Du får inte tvätta äggen. Putsa får du göra men inte tvätta. Köper putsklossar från högberga men de ska finnas på typ bauhaus också men vet inte vilken finhet det är så köper inte på annat ställe.
3. Jag tar 3:-/st för hönsägg och 4:-/st för ankägg
4. Jag har köpt kartonger på Högberga men folk är villiga att samla och ge till mig så de flesta är faktiskt gratis. Jag använder bara mina köpta i reserv.
5. Behöver inte annonsera. Kollegor, föräldrar och bekanta bråkar om äggen och då kan jag på en vecka sälja ca 35-65 st. Vissa köper 12-pack, andra 20 och 35, så det varierar verkligen.
 
@Efwa tack! Det enda jag kände var nytt var putsklossor. Hur funkar de? Använder du dem alltid, eller bara på skitiga ägg?

Behöver jag anmäla att jag säljer på jordbruksverket?

(vad bra att du skrev riktpris!)
 
@Efwa tack! Det enda jag kände var nytt var putsklossor. Hur funkar de? Använder du dem alltid, eller bara på skitiga ägg?

Behöver jag anmäla att jag säljer på jordbruksverket?

(vad bra att du skrev riktpris!)
Svarar mig själv, hittade det jag undrade på livsmedelsverkets hemsida.

@Efwa jag lyckades inte hitta putskloss på högbergas hemsida. Heter de något annat?
 
Förlorade min ena av två maranhönor igår. När grannen skulle stänga åt mig fattades en höna, alla andra satt redan inne så han lät det vara öppet och gick ner senare för att se om hon kommit in men fattades fortfarande och då stängde han. När jag kom hem någon timme senare var jag ute med hundarna och letade men hittade inget i mörkret, ska se om jag hittar några spår senare idag när det är ljust ute.

Vi såg bägge två vad jag tror var örn igår fm så idag får de vara inne då grannen kommer hem när det mörknat och jag något senare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 295
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp