Hönstråden II

Det sitter en MÅRD i ett träd vid gårdsplanen. :arghh: Inte ens tio meter ifrån hönshuset. Har jagat runt på den i en och en halv timme nu med kastruller och hysteriska hundar. Måtte den få PTSD och aldrig återkomma. :cool:
 
Fyra tuppar mindre blev det ikväll! Tonårstuppen vågade inte vara i hönshuset längre, så den plus tre mindre fick vandra vidare. Nu har vi 21 hönor (🙈) och en tupp! Jag hoppas jag lyckas sälja lite hönor till våren. 15 hönor räcker alldeles utmärkt..
 
Gullefjun hamnar närmare och närmare grannes frys. I morse när jag släpte ut dem och vattnade fick jag vifta med hinken mot honom och varulven tror jag har lagt märke till hans fasoner. Jag tycker att han ofta är i närheten och bryter när Intesågullefjun är i farten. :cautious:
 
Gud så skönt! Fyra hönor är bokade och delbetalda och hämtas i slutet av november! :D det är dels helt fel säsong att sälja höns och jag är dessutom dyr, så jag hade inte väntat mig det. Det kommer fortfarande vara lite trångt i vinter, men hanterbart. Borde kunna sälja 3-4 till i vår om ingen av mina äldre damer behöver tas bort.
 
Igår när jag släppte ut hönsen låtsades Intesågullefjun att det regnade och när jag hunnit ca 10 m kom han farandes efter mig men varulven räddade mig och jag motade bort tuppskrället.

Senare fick jag onda ögat när jag plockade ägg och en höna skvallrade, Gullefjun(NOT!) som var långt borta i trädgården med sina andra fruar stod plötsligt utanför dörröppningen och jag kunde riktigt känna T-Rexen i honom vakna till liv. Som tur var hade jag hundarna ute och varulven kom till min undsättningen när jag visslade. :laugh:

1635347781652.jpeg


Idag släppte min granne ut dem då det var mörkt när jag åkte till jobbet och jag inte ville utmana ödet om en räv skulle tassa förbi. Nu när jag kom hem och skulle stänga var Intesågullefjun ute men alla flickorna utom ungdomarna var inne. När jag skulle schasa in dem kom den långsinte T-Rexen farande igen och den här gången fick han faktiskt en liten dutt av min stövel och såg mycket uppbragd ut. Ungdomarna schasades in och en sur Intesågullefjun blev även han tvungen att gå in så jag kunde stänga. :cautious:
 
Men jag orkar inte!!! Ska detta vara någon jäkla säsongsgrej nu, att hela vinterhalvåret (och halva sommar-) ska återkomma med skyddsnivåer år efter år?

Men det är ju en säsongsgrej? Smittan är ju styrd av flyttfåglarna främst.
 
Jo det fattar jag också att det är en viss säsong som det KAN bli aktuellt, därmed kunde man kanske ändå få hoppas att slippa påbud och inspärrning något år eller åtminstone att det inte ska bli så långvarigt som förra året.
 
Men jag orkar inte!!! Ska detta vara någon jäkla säsongsgrej nu, att hela vinterhalvåret (och halva sommar-) ska återkomma med skyddsnivåer år efter år?
Ja, i år känns det verkligen extra deppigt just för att man vet hur det var förra säsongen. Nått år har det gällt i en månad eller två, så jag hoppas så innerligt att det blir så i denna rundan... Vill inte ha mina hönor inne :(
 
Jag funderar mest på hur man ger hönor, som är vana vid att gå fritt ute och sprätta, en mer meningsfull tillvaro inomhus. Någon som har nåt förslag?
 
Jag funderar mest på hur man ger hönor, som är vana vid att gå fritt ute och sprätta, en mer meningsfull tillvaro inomhus. Någon som har nåt förslag?

Berikning i alla dess former. Odla ärtskott, havre, vete etc i tråg inomhus som du sen lägger ut inne hos hönsen. Häng upp en gunga, ett äpple, runda knäckebröd.
 
Jag funderar mest på hur man ger hönor, som är vana vid att gå fritt ute och sprätta, en mer meningsfull tillvaro inomhus. Någon som har nåt förslag?
Släng in halm, de gillar att sprätta och äta en del. Slänger in lite solrosfrön på halmen så roar de sig en stund.

Jag njuter faktiskt lite av att bo i norra Sverige, här får de fortfarande gå fritt!
 
Det känns lite sent eller vad man ska säga…..tycker flyttfåglarna var iväg för ca 2-3 veckor sedan. I och för sig har vi just nu miljoner fasaner men…
 
Min Stort upp gick hädan härom dagen, hade det på känn, han har varit väldigt trött stundvis.
Men jag har klämt och känt på honom, utan att hitta något direkt fel på honom.
Hittade honom död med favorithönan sittande bredvid honom. 🧡

Har två ynglingar som kommer ta över är snygga maran/blomme- och aracuana/blomme- korsningar.

Gjorde en in räkningar och har haft bortfall (räv, katt osv) 7 hönor och 2 tuppar. Ev. så köper jag in ett litet gäng aracuana eller maraner.
Sorgligt 😢. Alltid trist när favoriterna trillar av pinn. Lycka till med de nya!:heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 295
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp