Hönstråden II

Såg att en av årets nya hönor haltade idag, en tå såg svullen ut. Avvaktade tills nu, då dom gått och lagt sig och plockade ner henne från pinnen. Jag tror att tån var av, så nu är hon avlivad. Synd, hon var den av årets hönor som var mest "tam". Jag har inte hanterat kycklingarna nästan alls, så de är rätt skygga allihopa.
 
Såg att en av årets nya hönor haltade idag, en tå såg svullen ut. Avvaktade tills nu, då dom gått och lagt sig och plockade ner henne från pinnen. Jag tror att tån var av, så nu är hon avlivad. Synd, hon var den av årets hönor som var mest "tam". Jag har inte hanterat kycklingarna nästan alls, så de är rätt skygga allihopa.

Vad tråkigt att höra. :(
 
Vad tråkigt att höra. :(
Ja, det var en väldigt trevlig höna! Jag hoppades imorse att det skulle vara en stukad fot eller liknande, men tyvärr verkade det inte vara så enkelt. Jag är dock tacksam över att hon bodde i en liten besättning hos mig och inte med tusentals andra höns. Då hade nog ingen märkt att hon inte var helt okej..
 
Min son tycker att vi borde ha större höns. Just nu har vi 3 öländska dvärghöns, som är pyttesmå och en typ 10 år gammal höna som eventuellt är en svensk dvärghöna, eller något liknande.
Jag tänker att jag absolut kan ha höns av någon mer ras, vi behöver ändå ha fler hönor eftersom vi gör av med mer ägg än de nuvarande producerar. Men frågan är vad vi ska ha?
Våra höns går helt fritt på gården (åtminstone när ingen fågelinfluensa härjar 🙄) och på nio år har vi bara förlorat en enda höna, som vi inte vet var hon tog vägen, trots att här finns både räv och rovfåglar. Min logik säger mig att våra små hönor dels kan räddas pga att de är så små att de faktiskt kan flyga och att de kanske har kvar mer av sin överlevnadsinstinkt än vad mer förädlade raser har. Jag har ingen aning om ifall detta stämmer, men det känns rimligt. (kommentera gärna...)
Men, med ovanstående i bakhuvudet så tänker jag att det kanske vore bra att ha en lantras av något slag även fortsättningsvis. Och gärna då en som är typ halvstor. (vi äter inte våra höns, så de behöver inte var stora av den orsaken)
Någon som har tips om hur jag ska tänka? Tänker jag rätt redan nu? Vilken ras ska jag titta efter?
 
@ameo Vill ni att de ska kunna flyga?

Jag tror det blir svårt med större/tyngre höns, de har en helt annan kropp.

Men något mittemellan kan vara blommehönsen, större och kan sätta sig i en gren. Men mina har iaf ogärna flugit (tror inte direkt de kan, inte på samma sätt).
Oflaxiga, förutom när jag har släppt ut dem direkt och de vill springa av sig och hoppa runt.

Vill du ha lantras (men ny ras) som kan flyga finns det åsbohöns, hönarna blir lätt tama och tupparna är stiliga.
Apoenzellerr också väldigt snygga, med sin hätta på huvudet.
Men båda två är rätt små raser.
 
@ameo Vill ni att de ska kunna flyga?

Jag tror det blir svårt med större/tyngre höns, de har en helt annan kropp.

Men något mittemellan kan vara blommehönsen, större och kan sätta sig i en gren. Men mina har iaf ogärna flugit (tror inte direkt de kan, inte på samma sätt).
Oflaxiga, förutom när jag har släppt ut dem direkt och de vill springa av sig och hoppa runt.

Vill du ha lantras (men ny ras) som kan flyga finns det åsbohöns, hönarna blir lätt tama och tupparna är stiliga.
Apoenzellerr också väldigt snygga, med sin hätta på huvudet.
Men båda två är rätt små raser.
Alltså, jag vill gärna ha hönor som är ganska små, men större än våra yttepyttiga öländska dvärgar. Jag vill INTE ha några stora hönor.
249402345_10158642357262404_500694244401072206_n.jpg

Den svarta hönan i förgrunden är också en dvärg av något slag, men mycket större än de tre ölänningarna.

Angående flygegenskaper så tänker jag att det kanske är en fördel att kunna flyga åtminstone en liten bit om man ska kunna rädda sig från rovdjur, när man gå fritt. Jag vet inte om det är så, utan det är bara en känsla jag har - som gärna får bekräftas eller förkastas om någon vet bättre!
 
Min son tycker att vi borde ha större höns. Just nu har vi 3 öländska dvärghöns, som är pyttesmå och en typ 10 år gammal höna som eventuellt är en svensk dvärghöna, eller något liknande.
Jag tänker att jag absolut kan ha höns av någon mer ras, vi behöver ändå ha fler hönor eftersom vi gör av med mer ägg än de nuvarande producerar. Men frågan är vad vi ska ha?
Våra höns går helt fritt på gården (åtminstone när ingen fågelinfluensa härjar 🙄) och på nio år har vi bara förlorat en enda höna, som vi inte vet var hon tog vägen, trots att här finns både räv och rovfåglar. Min logik säger mig att våra små hönor dels kan räddas pga att de är så små att de faktiskt kan flyga och att de kanske har kvar mer av sin överlevnadsinstinkt än vad mer förädlade raser har. Jag har ingen aning om ifall detta stämmer, men det känns rimligt. (kommentera gärna...)
Men, med ovanstående i bakhuvudet så tänker jag att det kanske vore bra att ha en lantras av något slag även fortsättningsvis. Och gärna då en som är typ halvstor. (vi äter inte våra höns, så de behöver inte var stora av den orsaken)
Någon som har tips om hur jag ska tänka? Tänker jag rätt redan nu? Vilken ras ska jag titta efter?
Jag vet inte om Hedemora blir för stora? Jag har inte förlorat en höna trots att höken har gjort försök några gånger. De flyger inte så gärna, men de kan definitivt om de vill. Har haft någon på carporten och taket på hönshuset vid tillfälle. Väldigt trevliga höns, har dock ingen annan ras att jämföra med.
 
Jag vet inte om Hedemora blir för stora? Jag har inte förlorat en höna trots att höken har gjort försök några gånger. De flyger inte så gärna, men de kan definitivt om de vill. Har haft någon på carporten och taket på hönshuset vid tillfälle. Väldigt trevliga höns, har dock ingen annan ras att jämföra med.

Skulle också slå ett slag för hedemora. Tuffa individer som trots liten storlek hävdar sin plats i flocken bland normalstora och kombinationsraser.
Inte flygiga och flaxiga men verkar ha en bättre överlevnadsinstinkt än de lite tyngre raserna.

Om man tycker det är för litet (det verkar ju inte vara ett problem här) så är väl de mellanstora lantraserna som typ silverudds blå något att tänka på. Lite flaxigare (jag tycker dock inga av mina är speciellt flaxiga och jag har många raser) och kan ta sig undan lätt. Lägger bra med ägg.
De engelska araucanorna jag har är väldigt små, typ hedemora, men ska vara kombinationsras eller åtminstone större. De är jäkligt duktiga på att gömma sig, kan flyga fint och snabbt. Ger blå ägg och lägger en hel del.
 
@ameo
Jag håller med @Efwa om araucanorna, de är något större, ger rolig färg och har en del personlighet (men det tycker väl alla om sina hönor).
 
Jag har två hönor som har rymt och vägrar flytta hem. Nu såg jag precis den ena nästan 4 m upp i en tall, spatserandes runt på en gren. 🤦‍♀️
Vi har precis haft vår första frostnatt, men det är väldigt mycket mat ute fortfarande. Jag hoppas de kan tänka sig att flytta in med de andra hönsen när maten börjar tryta, de har nog haft en lite väl fri uppfostran i sommar.

(väl medveten om att de inte är optimalt, men jag har lite för stort för att hitta dem om de inte vill)
 
@ameo Vill ni att de ska kunna flyga?

Jag tror det blir svårt med större/tyngre höns, de har en helt annan kropp.

Men något mittemellan kan vara blommehönsen, större och kan sätta sig i en gren. Men mina har iaf ogärna flugit (tror inte direkt de kan, inte på samma sätt).
Oflaxiga, förutom när jag har släppt ut dem direkt och de vill springa av sig och hoppa runt.

Vill du ha lantras (men ny ras) som kan flyga finns det åsbohöns, hönarna blir lätt tama och tupparna är stiliga.
Apoenzellerr också väldigt snygga, med sin hätta på huvudet.
Men båda två är rätt små raser.

Mina årskycklingar har också varit mycket förtjusta i friluftslivet och bar himmel, och ville helst alltid sova i ett gäng på tunna grenar, flera meter upp i ett inte alltför stabilt bigarråträd när de ännu hade chansen. Har också noterat att åtminstone hönorna är otroligt observanta och duktiga på att hålla sig på säkrare ytor, lubbar för det mesta på allt vad de kan när de ska passera ytor där de kan synas uppifrån. Men några av tupparna kan vara mycket mer oförsiktiga av sig och ge sig iväg på tur långt ut i hästarnas hage ibland.

Jag stod och gav dem mat på en lite för öppen yta en gång när jag såg hur en av unghönorna vinklade huvudet och pilade iväg från godsakerna i full fart mot skydd i buskarna. Jag hade inte märkt någonting, men när jag kollade så var där mycket riktigt en silhuett av någon fågel som bara cirklade runt högt högt upp. Sedan har jag sett det ett par gånger till, så de är vaksamma. För ganska många år sedan nu miste jag ett par blommehönor och en tupp till rovfåglar på vårvintern när de inte hade samma skydd av buskar och löv, men i den nya omgången har ingen strukit med ännu. Iofs en del fågelinfluensatid som påverkat utevistelsen också.

Att ha sluppit rävattacker är nog mer tur, vet att det har synts räv i området. Men kanske just min gård inbjuder lite mindre till besök för den måste komma via öppna ytor på åkrarna in mellan husen och via gårdsplanen, innan den tar sig in i trädgården där hönsen oftast håller hus när de går fritt.
 
Mina årskycklingar har också varit mycket förtjusta i friluftslivet och bar himmel, och ville helst alltid sova i ett gäng på tunna grenar, flera meter upp i ett inte alltför stabilt bigarråträd när de ännu hade chansen. Har också noterat att åtminstone hönorna är otroligt observanta och duktiga på att hålla sig på säkrare ytor, lubbar för det mesta på allt vad de kan när de ska passera ytor där de kan synas uppifrån. Men några av tupparna kan vara mycket mer oförsiktiga av sig och ge sig iväg på tur långt ut i hästarnas hage ibland.

Jag stod och gav dem mat på en lite för öppen yta en gång när jag såg hur en av unghönorna vinklade huvudet och pilade iväg från godsakerna i full fart mot skydd i buskarna. Jag hade inte märkt någonting, men när jag kollade så var där mycket riktigt en silhuett av någon fågel som bara cirklade runt högt högt upp. Sedan har jag sett det ett par gånger till, så de är vaksamma. För ganska många år sedan nu miste jag ett par blommehönor och en tupp till rovfåglar på vårvintern när de inte hade samma skydd av buskar och löv, men i den nya omgången har ingen strukit med ännu. Iofs en del fågelinfluensatid som påverkat utevistelsen också.

Att ha sluppit rävattacker är nog mer tur, vet att det har synts räv i området. Men kanske just min gård inbjuder lite mindre till besök för den måste komma via öppna ytor på åkrarna in mellan husen och via gårdsplanen, innan den tar sig in i trädgården där hönsen oftast håller hus när de går fritt.
Det är väldigt tudelat när de gör lite som de vill, samtidigt som det känns väldigt bra att kunna ge dem den möjligheten.
Att kunna erbjuda mat, vatten och skydd om de vill, annars få leva så fritt. Sen får man lite ägg som tack. 🙏
 
Snabbstädat och äntligen öppnat upp så de har två boxar inne + rastgård. I den ena kommer det finnas vatten + sovpinne och andra mat + vatten.
Jag hoppas det gör bidrar till att de rör på sig. Ska hänga upp några gungor både inne och ute tänkte jag.
I matboxen har de fått halm på golvet, ny favoritaktivitet är att få någon näve säd utslängd som de kan få sprätta efter.

Just nu känns det löjligt fint att kunna erbjuda dem bra yta inne, och okej yta ute (sammanlagt 12 kvm inne och 12 kvm ute) .
Blir mycket bättre än under förra årets fågelinfluensa.
 
Idag fick jag meddelande från jbv att fågelinfluensan är här. Känns inte det lite väl sent? Jag fick reda på det från annat håll först och för ca 2 veckor sedan.
 
Idag fick jag meddelande från jbv att fågelinfluensan är här. Känns inte det lite väl sent? Jag fick reda på det från annat håll först och för ca 2 veckor sedan.
Väldigt sent! Jag fick också reda på det senare, men bara några dagar.
Man behöver ju kunna lämna feedback på att det inte riktigt fungera.
(sen vet jag inte om det hänger ihop med alla datorer som blev stulna?)
 
Jag har haft lite problem med fukt i hönshuset och sambon har precis installerat en paxfläkt. Vilken skillnad! Den är fuktstyrd och jag jobbar med att ställa in den så det blir "lagom". Går den för fullt hela tiden tar den med sig lite väl mycket värme ut. Sen blev det såklart -15 dagen efter vi fick igång den. Jag har även köpt en ny lysrörsarmatur med tillhörande lysrör som ska vara flimmerfri. Den är dock löjligt ljusstark, men det borde bli bra ändå :laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 295
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp