Hönstråden II

Mina fortsätter att hålla igen på äggen. Jag vet i sjutton vad det är får något....är det för lite mat? Är det för mycket mat? Måste känna genom några av dem ikväll vid nattning och se. Tycker de ser väldigt fina ut just nu så jag vet inte.

Myskankorna börjar lägga igen så de får nu behålla sina ägg så får vi se. De ska ju föda upp slaktbarn så vi hoppas på att det inte kommer en rejäl köldknäpp nu när äggen ligger och väntar på själva ruvningen.

Gässen fortsätter att lägga massor av ägg men de kan ännu inte ruva då de är utestängda halva dygnet och innestängda andra delen av dygnet. Detta på grund av att gäss och ankor just nu inte vill gå tillsammans utan blir osams hela tiden. Natten går bra för då sitter myskisarna på pinne men dagarna fungerar inte.

Gässen går på myskohonorna och myskhanen går på gässen. Ett jäkla kaos kan man säga.
 
Nu hoppar jag in i tråden som nybörjare 😁
Vi har planer på att skaffa 4-5 höns nu i vår/sommar. Där vi bor finns en befintlig hönsgård med möjlighet att gå in i ett litet "hus" (tänk oisolerad hundkoja). Alltså i mina ögon inte ett vinterboende..
Vi har möjlighet att ha dom inne vintertid i ett stall (utan andra djur) men tyvärr inte möjlighet att göra hål i väggen ut till hönsgården.
Så tanken slog oss att de kanske kunde ha lilla huset sommartid och att vi sen har dom inne på vintern. Är ju möjligt att det fungerar att släppa ut dom ett par timmar fina dagar lite beroende på hur rymningsbenägna dom är 😁
Är det synd om hönorna att inte ha fri tillgång att gå ut vintertid?
Isåfall får vi tänka om.. Vill göra det så bra som möjligt för dom 😊
 
Nu hoppar jag in i tråden som nybörjare 😁
Vi har planer på att skaffa 4-5 höns nu i vår/sommar. Där vi bor finns en befintlig hönsgård med möjlighet att gå in i ett litet "hus" (tänk oisolerad hundkoja). Alltså i mina ögon inte ett vinterboende..
Vi har möjlighet att ha dom inne vintertid i ett stall (utan andra djur) men tyvärr inte möjlighet att göra hål i väggen ut till hönsgården.
Så tanken slog oss att de kanske kunde ha lilla huset sommartid och att vi sen har dom inne på vintern. Är ju möjligt att det fungerar att släppa ut dom ett par timmar fina dagar lite beroende på hur rymningsbenägna dom är 😁
Är det synd om hönorna att inte ha fri tillgång att gå ut vintertid?
Isåfall får vi tänka om.. Vill göra det så bra som möjligt för dom 😊

"Det beror på", blir väl mitt svar. Var bor ni? Hur långa är era vintrar?
Så fort det inte är restriktioner pga fågelinfluensa vill jag alltid ha tillgång till att hönsen får gå i utegård/gå fritt även vintertid. Är det riktigt kallt vill ingen gå ut och då håller jag dem inne ändå, men milda dagar uppskattar de utevistelsen.
 
"Det beror på", blir väl mitt svar. Var bor ni? Hur långa är era vintrar?
Så fort det inte är restriktioner pga fågelinfluensa vill jag alltid ha tillgång till att hönsen får gå i utegård/gå fritt även vintertid. Är det riktigt kallt vill ingen gå ut och då håller jag dem inne ändå, men milda dagar uppskattar de utevistelsen.
Jo, det är klart.. Vi bor i norra Skåne så vintrarna är inte så långa och i regel milda. Samtidigt känns dom för kalla för att bara ha "lilla huset" att gå in i. Inne i stallet har vi möjlighet att ha en rejäl yta till dom.
Får kanske tänka på det några varv till.. Det allra bästa hade varit att ha hönsgården i anslutning till stallet. Då hade dom haft stort både inne och ute men tveksamt om det går att få ihop..
 
Jo, det är klart.. Vi bor i norra Skåne så vintrarna är inte så långa och i regel milda. Samtidigt känns dom för kalla för att bara ha "lilla huset" att gå in i. Inne i stallet har vi möjlighet att ha en rejäl yta till dom.
Får kanske tänka på det några varv till.. Det allra bästa hade varit att ha hönsgården i anslutning till stallet. Då hade dom haft stort både inne och ute men tveksamt om det går att få ihop..

Det lilla huset är ju inte aktuellt vintertid ändå eftersom man kan bli drabbad av restriktioner som säger att hönsen måste vara helt instängda. Dvs det bästa vore ju om ni kunde ha en hönsgård i anslutning till stallet ändå. Annars är det enda alternativet helt inne på vintern.
 
Vi fick 209 ägg i mars 🤪 vi är två personer som äter ägg :angel: jag ska försöka sälja 3-4 hönor, vi får se om jag hittar någon vettig att sälja till, många är väl ute efter "sommarhöns" den här tiden på året.. snart kommer hönorna vilja ruva fram kycklingar, flocken blir inte mindre direkt!
 
Har 3 st höner som legat och ruvat, dock bara ledarhönan som har ägg hos sig, hon hade 11 ägg, dock bara 5 de var kyckling i, men hon har legat i 25 dygn nu, hur länge ska man vänta, visserligen rätt kallt än, de har dock värmelampa. Lyser man äggen ser att man att de rör sig, så lever gör de.
 
Har 3 st höner som legat och ruvat, dock bara ledarhönan som har ägg hos sig, hon hade 11 ägg, dock bara 5 de var kyckling i, men hon har legat i 25 dygn nu, hur länge ska man vänta, visserligen rätt kallt än, de har dock värmelampa. Lyser man äggen ser att man att de rör sig, så lever gör de.
När hönan kliver av och inte är intresserad av att ruva längre brukar jag slänga resterande ägg.
Små kycklingar vill bara äta-dricka-sova, så det går ingen nöd på dem iheller.
 
3 som tittut ut än så länge, dock 1 död, :( 2 ägg kvar.
 

Bifogade filer

  • 277774810_10159163755388068_2179430832545416838_n.jpg
    277774810_10159163755388068_2179430832545416838_n.jpg
    104,7 KB · Visningar: 17
Märkt upp fyra ägg som hönan ruvar på nu. Tyvärr är de ju lite olika i dagar, en såg jag var tydligt befruktad när jag lös dom idag. Får lysa om några dagar igen och se resten.
 
Jag verkar ha missat att uppdatera, har 15 små kycklingar på 10 dagar i köket just nu. :love:
La 22 ägg i kläckaren, efter 10 dagar lös jag och då var 20 st befruktade. Så bortfall på 5 var mycket, men samtidigt inte helt oväntat på en mindre kläckare (tyvärr).
Jag kan redan nu plocka ut ett par tuppar men det är svårare att nacka kycklingar än äldre (på det känslomässiga planet). De blir ju dessutom hundmat.

När de är 3 veckor får de flytta ut i hönsstallet, jag har fått iordning så att jag har 3 boxar där jag kan dela upp hönsen. De kommer få bo i två pallkragar med värmelampa tills de blir lite äldre.
 
Jag verkar ha missat att uppdatera, har 15 små kycklingar på 10 dagar i köket just nu. :love:
La 22 ägg i kläckaren, efter 10 dagar lös jag och då var 20 st befruktade. Så bortfall på 5 var mycket, men samtidigt inte helt oväntat på en mindre kläckare (tyvärr).
Jag kan redan nu plocka ut ett par tuppar men det är svårare att nacka kycklingar än äldre (på det känslomässiga planet). De blir ju dessutom hundmat.

När de är 3 veckor får de flytta ut i hönsstallet, jag har fått iordning så att jag har 3 boxar där jag kan dela upp hönsen. De kommer få bo i två pallkragar med värmelampa tills de blir lite äldre.

Jag sparar alltid mina tuppar tills de är slaktfärdiga. Ger lite mat i slutändan.
 
Jag kan redan nu plocka ut ett par tuppar men det är svårare att nacka kycklingar än äldre (på det känslomässiga planet). De blir ju dessutom hundmat.

Förresten, detta är verkligen sant!
Jag som nackat hur många fåglar som helst till mat och vid skada/sjukdom, grät när jag skulle ta bort en missbildad liten vaktelunge. Det är nog inte meningen att man ska ha ihjäl barn liksom.
 
Det finns tre reden i hönshuset. Såklart ska den som lägger ägg lägga det precis i det redet där den ruvande hönan ligger. Resultatet: ett trasigt ägg :meh:

De senaste gångerna jag har haft hönor som ruvat fram har jag flyttat hönan till ett eget ställe.
Börjat med att lägga halm i en balja och flytta ägg + hönan. Ibland funkar det på första försöket, Ibland får man lägga tillbaka äggen och testa någon dag senare.
Jag har gjort så sen jag hade en höna som kom åt och hacka ihjäl alla nykläckta kycklingar. :(
Och så slipper man att de trillar ur redet osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 295
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp