Hönstråden II

De senaste gångerna jag har haft hönor som ruvat fram har jag flyttat hönan till ett eget ställe.
Börjat med att lägga halm i en balja och flytta ägg + hönan. Ibland funkar det på första försöket, Ibland får man lägga tillbaka äggen och testa någon dag senare.
Jag har gjort så sen jag hade en höna som kom åt och hacka ihjäl alla nykläckta kycklingar. :(
Och så slipper man att de trillar ur redet osv.
Får prova flytta henne om dom fortsätter lägga i samma. La i ny halm i alla igår.
 
Igår kläcktes en kyckling. Hönan ruvar vidare på de två kvarvarande äggen med, lyste dom idag och det rörde sig i dom. Borde kläckas om ett par dagar.
Mest rädd nu att råttorna vi inte lyckats fånga ska ta sig en munsbit :(.
 
Igår kläcktes en kyckling. Hönan ruvar vidare på de två kvarvarande äggen med, lyste dom idag och det rörde sig i dom. Borde kläckas om ett par dagar.
Mest rädd nu att råttorna vi inte lyckats fånga ska ta sig en munsbit :(.

Är hönan inte avskärmad? Tycker förvisso att hönorna (åtminstone bra sådana) beskyddar sina små bra, men jag vill alltid vara på den säkra sidan och stänger sonika in mina mammor så att råttorna inte ska nå dem.
 
20220421_102715.jpg


Här ruvas på kull nummer tre för våren! Det blev ju sju i vardera av de två första, denna hönan ligger nog på åtminstone 12-13 ägg och lär således få fullt upp. Hon har ruvat fram kycklingar innan och är en mycket bra mamma.
 
Är hönan inte avskärmad? Tycker förvisso att hönorna (åtminstone bra sådana) beskyddar sina små bra, men jag vill alltid vara på den säkra sidan och stänger sonika in mina mammor så att råttorna inte ska nå dem.
Nej, jag har bara en kaninbur i så fall och det känns som råttorna ändå kommer komma igenom det gallret.
 
Nej, jag har bara en kaninbur i så fall och det känns som råttorna ändå kommer komma igenom det gallret.

Ja, det låter varken särskilt säkert eller tillräckligt stort. Jag sätter två pallkragar 80x120 på varandra med ett tak av putsnät som mamma höna och de små får husera i ca 3 veckor.
 
Idag hade mammahöna klivit av de kvarvarande äggen också. Hönshjärna :meh:. Såg inte nåt som rörde sig i äggen när jag lyste dom, men slängde in dom i kläckaren och ska lysa ikväll igen.
 
I år har vi inga hönor som vill ruva. Förra året hade jag alldeles för många.

Däremot ligger tre av fyra myskankor på ägg. Två av dem delar rede, vilket de också gjorde förra året. Det ligger runt 20 ägg i varje men alla lär inte kläckas. De hamnar så småningom i frysen när de växt upp.

Även gåsen har äntligen bestämt sig för att ligga still nu. Det är runt 5-7 ägg men där är jag otroligt osäker om det ens blir en enda avkomma. Eftersom jag har varit tvungen att hålla isär ankor och gäss denna vår då de varit osams, så någon liten anka höll på att råka illa ut, så har äggen legat 12 timmar åt gången oruvade. Gässen är de som fått gått i hage utan tillgång till huset.
Det i sig hade ju inte varit ett stort problem om graderna var runt 14-16 men många dagar har varit väldigt kalla.
Men nu ligger hon i huset och på dagen stänger jag in henne i liten avskärmning i huset så ankorna inte kommer in (för myskdraken är inte heller så trevlig nu på våren) och det verkar gå bra.
 
I år slår vi nog rekord i antalet surhönor. Sex stycken imorse, inklusive den väntande som nu fått flytta till barnkammaren med sina ägg. Cirka tre dagar kvar till kläck. De tidigare 14 växer och frodas och det är minst sagt dags att börja fundera på sälj.
 
Det blev stilla i ägget i kläckaren, men mamma höna tar i alla fall bra hand om de två hon har :).
Hoppas nästan på nån ny surhöna senare i sommar. Då ska jag samla ägg istället så de är mer lika i tid.
En av våra stora orpar la ägg idag dessutom.
 
I år slår vi nog rekord i antalet surhönor. Sex stycken imorse, inklusive den väntande som nu fått flytta till barnkammaren med sina ägg. Cirka tre dagar kvar till kläck. De tidigare 14 växer och frodas och det är minst sagt dags att börja fundera på sälj.

Idag gick mamma höna av äggen. :down: Tokigt! Som tur var är det bara att välja och vraka bland de andra surhönorna och valet föll på en helsvart och ilsken förstagångsmamma som varsamt lät sig flyttas och lade sig tillrätta på äggen i barnkammaren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 122
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp