Hönstråden II

Första gruppen ankbebisar är ute ur boet. De har ju upphöjda reden våra myskankor, eller de har så de får välja och de väljer alltid de som ligger på ca en meters höjd.

Tre dygn har gått och mamma anka har under natten tagit sig ner på marken och bäbisarna har hoppat efter. Jag har inge som helst betänkligheter när det gäller ankor/trädankor och deras ungar. De hoppar ibland 5 meter från marken så det fjädrande packade torvgolvet utgör ingen fara för små ankbebisar.

Idag blir det mat och vattenbad och kanske lite extra värme i ankhuset.
 
Första gruppen ankbebisar är ute ur boet. De har ju upphöjda reden våra myskankor, eller de har så de får välja och de väljer alltid de som ligger på ca en meters höjd.

Tre dygn har gått och mamma anka har under natten tagit sig ner på marken och bäbisarna har hoppat efter. Jag har inge som helst betänkligheter när det gäller ankor/trädankor och deras ungar. De hoppar ibland 5 meter från marken så det fjädrande packade torvgolvet utgör ingen fara för små ankbebisar.

Idag blir det mat och vattenbad och kanske lite extra värme i ankhuset.
Biiiiiiiiild! Tack 😁
 
0F93D6A1-F49D-4F37-9E4A-7CE3D17B84BD.jpeg


Tretton till antalet men en är lite svag. Kan bero på att den eventuellt är den första kläckta och varit längst i redet utan mat och vatten men vem vet. Tvångsvattnade den (satte näbben i vattnet) så får vi se.
 
Hoppas vår tupp fortsätter som han gör. Han är väldigt mån om alla hönor. Han berättar när han hittat nåt gott, han springer direkt och kollar läget om nån av dom låter upprörd (stackarn får pinna på som sjutton ibland då de inte alltid håller ihop :laugh:) och han är mån om kycklingarna. Jag måste kolla så han är på behörigt avstånd när jag ska flytta dom, annars blir han sur. Han är dock inte sur annars, bara om man "bråkar" med nån höna (lyfter upp, tex). Annars flyttar han på sig när man kommer, även när ungarna springer förbi (fast jag brukar försöka få dom att gå lugnt).

Edit: herregud vad många "annars" det blev ovan :p.
 
Hoppas vår tupp fortsätter som han gör. Han är väldigt mån om alla hönor. Han berättar när han hittat nåt gott, han springer direkt och kollar läget om nån av dom låter upprörd (stackarn får pinna på som sjutton ibland då de inte alltid håller ihop :laugh:) och han är mån om kycklingarna. Jag måste kolla så han är på behörigt avstånd när jag ska flytta dom, annars blir han sur. Han är dock inte sur annars, bara om man "bråkar" med nån höna (lyfter upp, tex). Annars flyttar han på sig när man kommer, även när ungarna springer förbi (fast jag brukar försöka få dom att gå lugnt).

Edit: herregud vad många "annars" det blev ovan :p.
En bra tupp är guld värd!!! Våran Gullan är nu nio år och sköter sittjobb med bravur! Fattar inte att han inte dött av svält eller stress, han far som en galning ( ;) ) mellan hönorna för att visa mat och hålla flocken inom det avstånd han själv tycker passar... Fina gamla Gullan, inte en stjärtfjäder har han kvar, men han är värd sin vikt i guld! ❤️❤️❤️
 
Jag hade ju två hönor i vintras som jag inte fick in. Sen hönsen fick gå ut igen så höll de sig till sin flock, förutom nu inatt då de både bestämde sig för att sova ute.
Den ena högst upp i en tall och den andra sitter på lysrören i stallet ovanför hästarna, 7 meter upp.
Har aldrig varit med om något liknande. :confused:

Jag hade ett gäng dv kochin för många år sedan som hellre sov i äppelträdet, men det var lite rimligare höjd.
 
När jag kom hem från jobbet idag fann jag kycklingarna döda i hönshuset. Såg ut som hönsen haft ihjäl dom :(. Det har ju gått hur bra som helst hela tiden. Varför, liksom? Igår märkte jag att mamma höna inte brydde sig om dom så mycket, så vet inte om hon plötsligt tröttnat?
Hönshjärnor, känner jag bara :mad: .
 
När jag kom hem från jobbet idag fann jag kycklingarna döda i hönshuset. Såg ut som hönsen haft ihjäl dom :(. Det har ju gått hur bra som helst hela tiden. Varför, liksom? Igår märkte jag att mamma höna inte brydde sig om dom så mycket, så vet inte om hon plötsligt tröttnat?
Hönshjärnor, känner jag bara :mad: .
Ledsamt! Det är inte alla hönor som passar som mammor.
Ja har varit med om detsamma så kollar till de extra första dagarna och plockar bort om jag tycker hon är för tuff.

Kl
Jag fick 6 kycklingar av 15, hönan klev av på natten så resterande frös ihjäl. :cry:
Så himla typiskt och tråkigt. Jag tror att en kyckling kan ha smitit iväg och så har hönan hellre haft koll på de levande.
 
Ledsamt! Det är inte alla hönor som passar som mammor.
Ja har varit med om detsamma så kollar till de extra första dagarna och plockar bort om jag tycker hon är för tuff.

Kl
Jag fick 6 kycklingar av 15, hönan klev av på natten så resterande frös ihjäl. :cry:
Så himla typiskt och tråkigt. Jag tror att en kyckling kan ha smitit iväg och så har hönan hellre haft koll på de levande.
Hon var en duktig mamma tills igår, känns så onödigt och dumt efter två veckor. Ingen har visat tendenser att picka mot dom.
 
Åh missat att de var två veckor gamla. Det är inte möss eller råttor som kommit åt dem?
Såg tyvärr ut som hackskador...

Råttor har vi i hönsgården men de har inte varit på dom alls när de satt i öppen bur där, så tror inte det var råttor nu heller.
 
Jag har stött på något märkligt och tänkte fråga er om råd! Först hittar vi denna äckliga grej i hönshuset... En form av äcklig knöl som det syns att har suttit "mot huden" på en höna.
IMG20220526094117.jpg
 
Undersöker en höna som har varit något lugnare än de andra på slutet och hittar av en slump detta på ryggen/vid vingbasen
IMG20220526192209.jpg

Vad i hela friden är det? Försökte klämma lite på det gula, tänkte typ böld? Men kom inte riktigt ut något. Tror absolut inte hon blir pickad på.

Överväger att avliva, men tänker att det nog kan vänta till imorgon.. är såklart en av mina favorithönor.
 
Undersöker en höna som har varit något lugnare än de andra på slutet och hittar av en slump detta på ryggen/vid vingbasenVisa bifogad fil 91639
Vad i hela friden är det? Försökte klämma lite på det gula, tänkte typ böld? Men kom inte riktigt ut något. Tror absolut inte hon blir pickad på.

Överväger att avliva, men tänker att det nog kan vänta till imorgon.. är såklart en av mina favorithönor.
Det sitter en körtel vid basen, ev infektion i den?
Verkar hon inte påverkad så hade jag avvaktat.
 
Det sitter en körtel vid basen, ev infektion i den?
Verkar hon inte påverkad så hade jag avvaktat.
Hon är tunn, så jag tänker att hon ändå har varit påverkad en stund? Hon är lite mindre "snabb fram" än övriga, dock har hon alltid varit lite försiktig. Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 123
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp