Hönstråden II

Jag löste bajs och spånproblemet med att köpa en sådan här https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/grilltillbehor/tvattbalja-for-grillgaller-2000035810 ställe i tegelsten så det blir ca 10 cm högt och sedan ställa vattenbehållaren på stenen. Lite skit blir det i när de tvättar klorna men det där konstanta problemet med hälften av spånet i hönshuset i vattenbehållaren är borta
Jag har en vattenbehållare på ställning från granngården + har bara halm under. Det fungerar hyfsat också!
 
Jag löste bajs och spånproblemet med att köpa en sådan här https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/grilltillbehor/tvattbalja-for-grillgaller-2000035810 ställe i tegelsten så det blir ca 10 cm högt och sedan ställa vattenbehållaren på stenen. Lite skit blir det i när de tvättar klorna men det där konstanta problemet med hälften av spånet i hönshuset i vattenbehållaren är borta

Oj, det hade inte alls hjälpt hos oss. Vattnet står på tegelsten redan. Hink med lock och nipplar eliminerar ju problemet helt. :)
 
Oj, det hade inte alls hjälpt hos oss. Vattnet står på tegelsten redan. Hink med lock och nipplar eliminerar ju problemet helt. :)
Bara tegelsten funkade inte hos mig heller utan det är den där stora ytan där spånet inte dras in lika lätt så att spånsprättandet kommer bort från vattnet som gör skillnad. Det påverkar inte heller med det spån som hamnar på plattan utan det ligger mer still antagligen för att det inte blir så stor fri yta det kan röra sig på. Sen beror det förstås också på hur tjockt med spån man har. Jag har inte jättetjockt
 
Bara tegelsten funkade inte hos mig heller utan det är den där stora ytan där spånet inte dras in lika lätt så att spånsprättandet kommer bort från vattnet som gör skillnad. Det påverkar inte heller med det spån som hamnar på plattan utan det ligger mer still antagligen för att det inte blir så stor fri yta det kan röra sig på. Sen beror det förstås också på hur tjockt med spån man har. Jag har inte jättetjockt

Nej, har inte heller jättetjockt. Men många hönor på mindre yta blir det nu när enda avdelningen är avstängd. Oavsett, det ska bli skönt att slippa krångla med vattnet!
 
Klappar mig själv på axeln för att jag har börjat bli riktigt bra på att köna små kycklingar. 😁
Sist lämnade jag två för att jag var osäker, men tänkte att jag brukar inte ha fel.
Visst var det två tuppar till!
Mina blomme lägger ägg var dag nu, trots att vi fått en köldknäpp. Vill att Aracuanan ska komma igång också.
Har läst nyheterna om att fågelinfluensan drabbat fler anläggningar, jäkla skit!
 
Klappar mig själv på axeln för att jag har börjat bli riktigt bra på att köna små kycklingar. 😁
Sist lämnade jag två för att jag var osäker, men tänkte att jag brukar inte ha fel.
Visst var det två tuppar till!
Mina blomme lägger ägg var dag nu, trots att vi fått en köldknäpp. Vill att Aracuanan ska komma igång också.
Har läst nyheterna om att fågelinfluensan drabbat fler anläggningar, jäkla skit!

Kul på första delen av inlägget!

Inte så roligt med det sista däremot.
Jag skrev in mig på prenumerationsmöjligheten på JBVs sida men fick ingen jäkla uppdatering ändå. Jag fick en bekräftelse på att jag registrerat mig.
 
Mina höns kommer nog igång med vägningen snart. Fick nämligen sätta in två värmelampor då temperaturen blev lite låg. De klarade det bra men det ska ju vara bekvämt också. De brukar ta det som ljus och värpa. De har tagit nästan 2 månader vila Så jag har inget dåligt samvete angående eventuellt sätt igång dem med ljus.

Nästa år blir det installation av kamrörselement.
 
Idag fick jag ägg från alla mina fem hönor :)
Alla i olika färger!
0A29B17E-11F9-4963-A4A8-8E2C86AEE2CE.jpeg
 
Antar att flera här också har sett att vi numera måste anmäla oss till Jordbruksverket, från april i år, dvs vi som håller hobbyhöns utanför kommersiellt bruk? Undrar i hur stor utsträckning det kommer ske, egentligen.
 
Antar att flera här också har sett att vi numera måste anmäla oss till Jordbruksverket, från april i år, dvs vi som håller hobbyhöns utanför kommersiellt bruk? Undrar i hur stor utsträckning det kommer ske, egentligen.
Jag har faktiskt gjort det idag, anmält hästarna också. Hoppas däremot de jobbar för att få en mer användarvänlig sida!
Jag tänker att "gamla rävar" inte gör det, men annars vet jag inte. Hästar och får kommer säkert "räknas" varje år, kommer höns göra det samma?
Tycker det har varit lite information om varför och hur det ska skötas framöver.
Om det överhuvudtaget kommer kunna gå att göra en uppföljning?
 
Jag har faktiskt gjort det idag, anmält hästarna också. Hoppas däremot de jobbar för att få en mer användarvänlig sida!
Jag tänker att "gamla rävar" inte gör det, men annars vet jag inte. Hästar och får kommer säkert "räknas" varje år, kommer höns göra det samma?
Tycker det har varit lite information om varför och hur det ska skötas framöver.
Om det överhuvudtaget kommer kunna gå att göra en uppföljning?

Jag antog att det främst var ur smittspårningssynpunkt, men vet faktiskt inte riktigt. Har mycket svårt att tro att det skulle finnas tillräckliga resurser för uppföljning och kontroll? Verkar lite väl, faktiskt. Yppar jag det till sambon lär han väl gå i taket, han som vill ha så lite som möjligt med myndigheter att göra... :p
 
Jag har faktiskt gjort det idag, anmält hästarna också. Hoppas däremot de jobbar för att få en mer användarvänlig sida!
Jag tänker att "gamla rävar" inte gör det, men annars vet jag inte. Hästar och får kommer säkert "räknas" varje år, kommer höns göra det samma?
Tycker det har varit lite information om varför och hur det ska skötas framöver.
Om det överhuvudtaget kommer kunna gå att göra en uppföljning?
Det är väl ungefär samma sak som att hundar måste registreras. En del gör det, många gör det inte. Håller med om sidan, den var inte helt enkel!
 
Jag har ju redan SE-nummer för fåglarna så jag behöver bara tilläggsregistrera hästarna.

Det kommer bli ett jäkla meck däremot känner jag. Jag och kompanjonen kommer att ha tre hästar tillsammans som kommer alterneras mellan oss i rullande schema. Varje häst kommer vara hos mig mer än 30 dagar men ganska snart efter det ändra sig till nästa häst.

Det kommer bli ett jävla jobb att komma ihåg att ändra och jag undrar ärligt talat om det har någon som helst betydelse då de troligen i alla fall inte har koll.
 
Meh. Gick in på fb och läste i en fjäderfä grupp, och naturligtvis var det någon som var tvungen att påpeka att istället för höns spm ska räknas borde det vara invandrare.
Men, jag vet inte vad jag tycker? Kontrollsamhälle? Bra mot smittspridning?
 
Jag har ju redan SE-nummer för fåglarna så jag behöver bara tilläggsregistrera hästarna.

Det kommer bli ett jäkla meck däremot känner jag. Jag och kompanjonen kommer att ha tre hästar tillsammans som kommer alterneras mellan oss i rullande schema. Varje häst kommer vara hos mig mer än 30 dagar men ganska snart efter det ändra sig till nästa häst.

Det kommer bli ett jävla jobb att komma ihåg att ändra och jag undrar ärligt talat om det har någon som helst betydelse då de troligen i alla fall inte har koll.
Det var lite det jag funderade på, har ofta mina hästar på bete i 3 månader. Då gäller det att betet har ett PPN nr, och det kommer bli meckigt för de (pensionärer) som håller i det.
De har nog uppemot 50 hästar på bete på olika ställen, från olika stall, grupperat.
De har pandra sidan lantbruksdjur hemma, så de lär vara vana.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 267
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 276
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp