Hönstråden II

Jag har fått ett skatproblem. De snor ägg. Tidigare har jag satt upp ett draperi för dörren, men det lärde dom sig snabbt. Nu har jag stängt dörren och de tar sig in via hönsgården in via hönsluckan. Jag tror inte hönsen kommer acceptera en "kattlucka" eller liknande tyvärr 🤪 det går hyfsat att vara snabb och hämta ägg när hönsen talar om att de lagt ett, men jag kommer snart ha någon höna som vill ruva och då kommer det inte gå.

Fungerar det att hänga upp en död skata som avskräckning? Sambon är helt inne på den idén.

För två år sen råkade jag skrämma in två skator i hönsgården som blev enormt stressade och två hönor gick till full attack, då var det jäkligt lugnt det året :rofl:
Enklast är ju att köpa/ göra reden där äggen rullar iväg.
Det är ett aber när skator har lärt sig att de kommer in. :down::down::down:
 
Jag har fått ett skatproblem. De snor ägg. Tidigare har jag satt upp ett draperi för dörren, men det lärde dom sig snabbt. Nu har jag stängt dörren och de tar sig in via hönsgården in via hönsluckan. Jag tror inte hönsen kommer acceptera en "kattlucka" eller liknande tyvärr 🤪 det går hyfsat att vara snabb och hämta ägg när hönsen talar om att de lagt ett, men jag kommer snart ha någon höna som vill ruva och då kommer det inte gå.

Fungerar det att hänga upp en död skata som avskräckning? Sambon är helt inne på den idén.

För två år sen råkade jag skrämma in två skator i hönsgården som blev enormt stressade och två hönor gick till full attack, då var det jäkligt lugnt det året :rofl:

Problemet är alltför bekant... :meh: Förra året lyckades jag komma över två skatlik som jag monterade nära kycklingarna samt vid köksträdgården nära hönshusets lucka. De gav sig ju inte på kycklingarna i alla fall men det berodde nog mer på hönan. Men i år har de stulit många ägg ändå för mig också.

Hönorna går ju fritt så jag försöker uppmuntra dem att välja så svårtillgängliga platser de kan för sina ägg. Nu har de hittat en plats allra längst in i källaren och in i en tom tvättkorg som ligger där på golvet. Men då har jag ändå nätat upptill där dörren står på glänt för skatorna har tagit sig ner även i det utrymmet förut och stulit när äggen låg lite högre upp och mer synligt.

Jag tror möjligen också på att skrämma skiten ur dem då och då dvs ta dem på bar gärning under en stöld och spärra så de inte kommer ut. De är ju (tyvärr) inte dumma utan det sitter nog i ett tag.
 
Problemet är alltför bekant... :meh: Förra året lyckades jag komma över två skatlik som jag monterade nära kycklingarna samt vid köksträdgården nära hönshusets lucka. De gav sig ju inte på kycklingarna i alla fall men det berodde nog mer på hönan. Men i år har de stulit många ägg ändå för mig också.

Hönorna går ju fritt så jag försöker uppmuntra dem att välja så svårtillgängliga platser de kan för sina ägg. Nu har de hittat en plats allra längst in i källaren och in i en tom tvättkorg som ligger där på golvet. Men då har jag ändå nätat upptill där dörren står på glänt för skatorna har tagit sig ner även i det utrymmet förut och stulit när äggen låg lite högre upp och mer synligt.

Jag tror möjligen också på att skrämma skiten ur dem då och då dvs ta dem på bar gärning under en stöld och spärra så de inte kommer ut. De är ju (tyvärr) inte dumma utan det sitter nog i ett tag.
Vi har satt igen 90% av dörren in till hönsgården nu också, de kan åtminstone inte flyga in/ut. Hoppas jag tar dom på bar gärning! Mina höns sköter sig så snyggt och lägger bara ägg i sina reden 😅
 
Vi har satt igen 90% av dörren in till hönsgården nu också, de kan åtminstone inte flyga in/ut. Hoppas jag tar dom på bar gärning! Mina höns sköter sig så snyggt och lägger bara ägg i sina reden 😅

Mina senaste kycklingar tittade fram från en
öppning i innertaket intill hönshuset (dvs där hönsen inte skulle vara från början ens... ) uppenbarligen också ett ställe som funkat som äggömma för att överlista skatorna - och mig - men aningen opraktiskt om man är en nykläckt kyckling och har drygt två meter ner till marknivå.
 
Problemet är alltför bekant... :meh: Förra året lyckades jag komma över två skatlik som jag monterade nära kycklingarna samt vid köksträdgården nära hönshusets lucka. De gav sig ju inte på kycklingarna i alla fall men det berodde nog mer på hönan. Men i år har de stulit många ägg ändå för mig också.

Hönorna går ju fritt så jag försöker uppmuntra dem att välja så svårtillgängliga platser de kan för sina ägg. Nu har de hittat en plats allra längst in i källaren och in i en tom tvättkorg som ligger där på golvet. Men då har jag ändå nätat upptill där dörren står på glänt för skatorna har tagit sig ner även i det utrymmet förut och stulit när äggen låg lite högre upp och mer synligt.

Jag tror möjligen också på att skrämma skiten ur dem då och då dvs ta dem på bar gärning under en stöld och spärra så de inte kommer ut. De är ju (tyvärr) inte dumma utan det sitter nog i ett tag.
Ett år klapp skatorna ett gäng kycklingar från mig, trots putsnät så lyckades de få tag i ett par veckor gamla kycklingar och dra av vingar.
Rätt traumatiskt (såklart mer för kycklingar än mig). Men har fått stor respekt för dem.

Hade en stor uppfödare i närheten av mig som la av med höns, de ville ge hönsen ett drägligt liv med stor utegård, omöjligt att näta in och när de snodde ägg och kycklingar bestämde de sig för att lägga ner.

Edit: Sorry för deppinlägg, är söndags basis.
 
Men fy så ledsamt och obehagligt med kycklingarna! Jag trodde ändå att hönan skulle ge skatorna en match, men jobbar de i grupp så är det inte lätt för henne att rå på dem själv.

När jag väl fick asat ner kycklingarna i markhöjd så har jag ett eget uthus till dem med en liten rastgård som är täckt med nät upptill också för säkerhets skull. Men nu är de drygt två veckor och får gå fritt på dagarna, idag hade en hittat sig en naturlig sittpinne på mer lagom kycklinghöjd:

78C792F6-7B2F-42F1-A679-FCD14AEE1BAD.jpeg


Hönsen i sig är ju inte den besvärliga delen men kombinationen att de drar till sig råttor som snaskar upp foder för mer än 300 kr säcken och att man sedan också förlorar äggen till skatorna, det kan nog sänka vem som helst om det blir för mycket.

Men det är ju också en fröjd att komma ut och mötas av de där små dunbollarna som rusar fram i gräset på sina små tunna ben, och flaxar lite med sina små pyttevingar för att ta sig fram snabbare till den där människan som kommer med godsaker då och då. Så än så länge överväger det!
 
Ok, har skrämt skator omgång ett! Kastade igen dörren till hönsgården och sprang omkring och vrålade så de flög in i stängslet några gånger innan jag släppte ut dom igen. :laugh: det blev ett jäkla liv på skatorna efter det, jag hoppas att de två som skrämdes berättade om sin traumatiska upplevelser för sina kompisar. Sen var jag tvungen att leta fram livrädda kycklingar (som befann sig utanför hönsgården) och muta med lite frön, de blev lätt chockade av en galen, barfota kvinna som jagade skator :rofl:
 
Ok, har skrämt skator omgång ett! Kastade igen dörren till hönsgården och sprang omkring och vrålade så de flög in i stängslet några gånger innan jag släppte ut dom igen. :laugh: det blev ett jäkla liv på skatorna efter det, jag hoppas att de två som skrämdes berättade om sin traumatiska upplevelser för sina kompisar. Sen var jag tvungen att leta fram livrädda kycklingar (som befann sig utanför hönsgården) och muta med lite frön, de blev lätt chockade av en galen, barfota kvinna som jagade skator :rofl:

Jag gjorde en ofrivillig skrämselattack på våra skator i ankgården.

Det hade kommit en en skata, som vanligt, men nu var det natt och mörkt och den kom inte ut själv (ett litet, litet kryphål vid en inbyggd björk). Jag tänkte att jag gör väl som jag ibland måste göra på hönorna, jag tar helt sonika tag i gumpens alla fjädrar, tar sedan över vingarna och släpper ut den.
Döm om både min och skatans förvåning när jag står med hela stjärtplymen i handen. De släppte som om de inte ens satt fast ordentligt.
Då tänkte jag till en vända till och öppnade gårdsdörren som jag ju inte trodde den skulle se. Men det gjorde den och flög ut som om inget hade hindrat den. Pinsamt för både mig och skatan.

Sedan dess har ingen skata synts till där på nästan ett år nu.

Det "roliga" i kråksången var att dottern hälsade på en helg och pekar upp på ladunocken och utbrister "Kolla! Det sitter en skata där uppe utan stjärtfjädrar! Vad rolig den ser ut".
Jag fick ju bekänna färg på en gång.
 
Jag fångade också en skata i fjol som förirrat sig in i stallet och blev inklämd vid ett stängt fönster. Det var efter ett ganska intensivt äggtjuvande så min första tanke var att nu får den plikta med livet som straff och så har jag något avskräckande exempel att hänga upp utanför om det kan hjälpa.

Men så var det bara en ung, inte riktigt fullväxt, och vettskrämd varelse, som tittade helt bedjande på mig, så jag kunde bara inte med en avrättning. Utan skickade ut den med en hälsning att säg till din släkt att nu fick du leva på nåder, och kan ni nu bara ge fan i äggen så är jag med på en vapenvila.

Några dagar senare hittade jag en skata (också ungfågel) som bara låg och var stendöd på gräset utanför - och efter ytterligare några dagar en till som dränkt sig i hästarnas vattenbalja, så då fick jag mina kadaver att hänga upp ändå. Oklart om det var PTSD eller något annat, men den avskräckande effekten verkar hur som helst övergående på skatsläktet i stort.
 
Jag fångade också en skata i fjol som förirrat sig in i stallet och blev inklämd vid ett stängt fönster. Det var efter ett ganska intensivt äggtjuvande så min första tanke var att nu får den plikta med livet som straff och så har jag något avskräckande exempel att hänga upp utanför om det kan hjälpa.

Men så var det bara en ung, inte riktigt fullväxt, och vettskrämd varelse, som tittade helt bedjande på mig, så jag kunde bara inte med en avrättning. Utan skickade ut den med en hälsning att säg till din släkt att nu fick du leva på nåder, och kan ni nu bara ge fan i äggen så är jag med på en vapenvila.

Några dagar senare hittade jag en skata (också ungfågel) som bara låg och var stendöd på gräset utanför - och efter ytterligare några dagar en till som dränkt sig i hästarnas vattenbalja, så då fick jag mina kadaver att hänga upp ändå. Oklart om det var PTSD eller något annat, men den avskräckande effekten verkar hur som helst övergående på skatsläktet i stort.
Jag hoppas att det är två skator som lärt sig ta ägg och nu fick en släng av ptsd. Kommer annars låta sambon ta hand om en av dom. Om det fortsätter får han ta den andra om någon vecka, då bör eventuella ungar klara sig själva. Står inte ut med att göra eventuella ungar utan båda sina föräldrar. :crazy:
 
Jag har precis skickat avelsägg för första gången. Jag hoppas verkligen de kommer fram hela och att befruktningen är bra.
 
En av mina tre öländska dvärghönor låg död i hönshuset för några veckor sedan, så nu har jag bara två såna plus gammelhönan av okänd dvärg-/liten ras kvar. De var ju lite för få redan innan och nu har vi insett att vi behöver ha ytterligare några fler hönor. Det bästa är ju om vi kan få någon av hönorna att ruva fram nya familjemedlemmar.
Men... Vilken sort ska vi ha den här gången?
Sonen har framfört önskemål om större hönor. Jag känner att det kvittar just nu... Mitt önskemål är tåliga höns, inte alltför stora, som fungerar ihop med de tre små hönorna och som har bra överlevnadsinstinkt för att vara frigående på gården utan att bli överkörda av allehanda passerande fordon eller uppätna av räv eller rovfågel.
Förslag?
 
En av mina tre öländska dvärghönor låg död i hönshuset för några veckor sedan, så nu har jag bara två såna plus gammelhönan av okänd dvärg-/liten ras kvar. De var ju lite för få redan innan och nu har vi insett att vi behöver ha ytterligare några fler hönor. Det bästa är ju om vi kan få någon av hönorna att ruva fram nya familjemedlemmar.
Men... Vilken sort ska vi ha den här gången?
Sonen har framfört önskemål om större hönor. Jag känner att det kvittar just nu... Mitt önskemål är tåliga höns, inte alltför stora, som fungerar ihop med de tre små hönorna och som har bra överlevnadsinstinkt för att vara frigående på gården utan att bli överkörda av allehanda passerande fordon eller uppätna av räv eller rovfågel.
Förslag?
Jag har ju bara Hedemora så kan egentligen inte uttala mig om någon annan ras 🤪 ingen av mina har gått åt till rovdjur, aktar sig noga för bilar och fungerar fint frigående.
 
Och jag med blommehöns (men de kanske är för stora?) kan intyga att de sköter sig väldigt bra frigående hos mig. De går över hela gården som de vill när jag är på jobbet och det är någon enstaka som jag förlorat till rovfågel, många år sedan nu. Jag har själv sett att de har järnkoll när det kommer någon oroväckande silhuett som glidflyger ovanför dem, vinklar upp ett öga för att hålla koll på ev. fara och sedan pilar de blixtsnabbt in i buskarna för säkerhets skull.

Rävarna har av någon märklig anledning inte hälsat på hos mig (än så länge dvs) så där vet jag inte hur bra de skulle lyckas med att sätta sig i säkerhet. Och så värst mycket trafik har jag inte heller testat dem med, så långt som upp till landsvägen går de inte. Allmänt friska individer och lite lagom ruvvilliga. Men som sagt det är ju en av de större lantraserna.
 
En av mina tre öländska dvärghönor låg död i hönshuset för några veckor sedan, så nu har jag bara två såna plus gammelhönan av okänd dvärg-/liten ras kvar. De var ju lite för få redan innan och nu har vi insett att vi behöver ha ytterligare några fler hönor. Det bästa är ju om vi kan få någon av hönorna att ruva fram nya familjemedlemmar.
Men... Vilken sort ska vi ha den här gången?
Sonen har framfört önskemål om större hönor. Jag känner att det kvittar just nu... Mitt önskemål är tåliga höns, inte alltför stora, som fungerar ihop med de tre små hönorna och som har bra överlevnadsinstinkt för att vara frigående på gården utan att bli överkörda av allehanda passerande fordon eller uppätna av räv eller rovfågel.
Förslag?
Vill du inte fylla på med ölandshöns? Vet att jag såg en större uppfödare på FB som sålde kycklingar, men även ägg.
Obs att de inte är genbank.
 
Vill du inte fylla på med ölandshöns? Vet att jag såg en större uppfödare på FB som sålde kycklingar, men även ägg.
Obs att de inte är genbank.
menar du då ölandshöna eller öländsk dvärghöna? det finns ju båda alternativen...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 120
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp