Hönstråden II

Ah det har jag missat, jag tror det var det sist nämnda.
Är du intresserad kan jag leta och se om jag hittar annonsen igen.
tack för erbjudandet, men jag hoppar det. Hade förut en plan att ha öländska dvärgar i genbank, men det var så oklart om jag skulle kunna ha genbank här så jag gav upp det. Och köpte några avelsägg till min gammelhöna att ruva fram, för att få några såna till gården. Men jag siktar nog på nån större ras den här gången.
 
En av mina tre öländska dvärghönor låg död i hönshuset för några veckor sedan, så nu har jag bara två såna plus gammelhönan av okänd dvärg-/liten ras kvar. De var ju lite för få redan innan och nu har vi insett att vi behöver ha ytterligare några fler hönor. Det bästa är ju om vi kan få någon av hönorna att ruva fram nya familjemedlemmar.
Men... Vilken sort ska vi ha den här gången?
Sonen har framfört önskemål om större hönor. Jag känner att det kvittar just nu... Mitt önskemål är tåliga höns, inte alltför stora, som fungerar ihop med de tre små hönorna och som har bra överlevnadsinstinkt för att vara frigående på gården utan att bli överkörda av allehanda passerande fordon eller uppätna av räv eller rovfågel.
Förslag?

Jag skulle inte ta wyandotter. Det är mina absoluta favoriter och jag kommer alltid ha sådana men hittills är det de och CCL som blivit tagna av rovfågel, både äldre och yngre.

- Silverudds blå har ingen tagit än. Halvstora, bra läggare och mina är tämligen ruvvilliga.
- Skånsk blomme. En är extremt ruvvillig och arg den andra inte alls. Den ena är ganska tung, den andra lätt men hittills har ingen av dem heller blivit tagna av fågel.
- Maran verkar också smidiga och är relativt stora om man jämför med hedemora.
 
Jag skulle inte ta wyandotter. Det är mina absoluta favoriter och jag kommer alltid ha sådana men hittills är det de och CCL som blivit tagna av rovfågel, både äldre och yngre.

- Silverudds blå har ingen tagit än. Halvstora, bra läggare och mina är tämligen ruvvilliga.
- Skånsk blomme. En är extremt ruvvillig och arg den andra inte alls. Den ena är ganska tung, den andra lätt men hittills har ingen av dem heller blivit tagna av fågel.
- Maran verkar också smidiga och är relativt stora om man jämför med hedemora.

Jag får väl revidera mitt eget svar. :cry:

Igår blev jag av med en av mina två blomme-hönor. Jag är verkligen jätteledsen för det. Det var den tyngre av dem, dock.

Men, det värsta är väl att jag känner att jag inte vågar ha dem ute i det fria längre. Vi har stor hönsgård men det är ju inte samma sak som att gå fritt i stora hagen och äta grönt. Jag har blivit av med två stycken hönor på tre veckor.
Då ska man veta att hagen är rejält övervuxen så skydd finns precis överallt. De behöver faktiskt bara huka sig så hamnar de under vegetationen och syns inte.
Vi har även en stor ek och en stor fläderbuske, samt vildrosor och byggda tak lite här och var.
 
Ja jag har ju varit förskonad från större rovdjursproblem länge - och också tyckt att jag har bra med buskage till skydd när de går fritt - men det straffade sig riktigt hårt nu. Bara två kycklingar kvar, hönan och alla andra de små förlorade. Måste ha hänt tidigt på morgonen men ändå så konstigt att jag inte hört något. Så jäkla hjärtskärande med de stackars två små, de går och piper förgäves och vill att fina, duktiga mamma höna ska komma tillbaka till dem. Och det vill jag också. :cry:

Och nu är jag orolig för att vem mördaren än är så kommer den att scanna av området betydligt mer och våga sig in på gården fler gånger. Anfall uppifrån har de ju historiskt varit jätteduktiga på att parera men får räven korn på ett matställe så kan det snabbt bli total tragedi bland hela flocken av vuxna höns och tuppar. Fjädrar efter hönan ligger i och för sig på ett öppet ställe så helt uteslutet är det ju inte att det har varit rovfågel som varit framme. Och med tanke på att de andra också har gått fritt, så kanske det talar lite mot räv att inte fler av de vuxna strukit med? Vad det än är så är det eländigt och en stor dipp i livet som blommehönsfarmare.
 
Ja jag har ju varit förskonad från större rovdjursproblem länge - och också tyckt att jag har bra med buskage till skydd när de går fritt - men det straffade sig riktigt hårt nu. Bara två kycklingar kvar, hönan och alla andra de små förlorade. Måste ha hänt tidigt på morgonen men ändå så konstigt att jag inte hört något. Så jäkla hjärtskärande med de stackars två små, de går och piper förgäves och vill att fina, duktiga mamma höna ska komma tillbaka till dem. Och det vill jag också. :cry:

Och nu är jag orolig för att vem mördaren än är så kommer den att scanna av området betydligt mer och våga sig in på gården fler gånger. Anfall uppifrån har de ju historiskt varit jätteduktiga på att parera men får räven korn på ett matställe så kan det snabbt bli total tragedi bland hela flocken av vuxna höns och tuppar. Fjädrar efter hönan ligger i och för sig på ett öppet ställe så helt uteslutet är det ju inte att det har varit rovfågel som varit framme. Och med tanke på att de andra också har gått fritt, så kanske det talar lite mot räv att inte fler av de vuxna strukit med? Vad det än är så är det eländigt och en stor dipp i livet som blommehönsfarmare.

Jag lider med dig….det är fan inte kul!
 
Jag lider med dig….det är fan inte kul!

Verkligen inte. Det är ju helt frigående jag också VILL kunna ha när jag ser hur nöjda de är med att trava runt i sina små grupper typ "nu går vi hit och ser om vi hittar några goda bär som vi kan äta upp" "nej vi vill gå till någon av rabatterna och sprätta och jordbada" "jag vill gå ner i källaren och värpa ett ägg" och "vi vill sitta på människans uteplats på stolarna och borden och sola en stund, hörni vi ses framåt läggdags". :heart

Det gör så ont att tvingas spärra in dem när de är vana vid den friheten och se dem vanka av och an som fångar vid stängslet, redan när det beror på fågelinfluensamöget. Men är det alternativet för att de alls ska leva så får jag väl stålsätta mig ett tag i alla fall.
 
Så himla tråkigt @Lillgrådis 😓

Min höna kläckte fram 6 st, en gick hädan efter en vecka och nu 6 v in har en till hittats död. Båda har dött under natten utan yttre skador. 😕
De bor själva med hönsmamman under natten.
Tråkigt när man ser hur mån hon är om dem och inte vill lämna deras sida när de dött.
Jag fick ju in marek för 2 år sedan och många strök med, men det känns alldeles för tidigt för att det ska visa sig på unga kycklingar.
 
Usch, ja marek är något annat som jag knappt vågar säga att jag inte råkat ut för (hittills!) pga risk för tok-jinx... förknippat med stort obehag varje gång jag läser om det så jag fattar att det är tungt att se ens egna djur drabbas.

De små överlevarna fick flytta in på verandan nu så de kan hålla värmen någorlunda över natten, de är bara tre veckor så jag får ordna en värmelampa till dem i morgon. De blev lugnare när de fick sitta nära i min tröja och att jag blåste varmt på dem en stund, ska försöka ge dem lite kroppsvärme och tröst så gott det går i kväll. Måtte det nu inte vara två tuppar för om de klarar sig lär de ju bli jäkligt tama och jag har svårt som det är att ha ihjäl någon.
 
Verkligen inte. Det är ju helt frigående jag också VILL kunna ha när jag ser hur nöjda de är med att trava runt i sina små grupper typ "nu går vi hit och ser om vi hittar några goda bär som vi kan äta upp" "nej vi vill gå till någon av rabatterna och sprätta och jordbada" "jag vill gå ner i källaren och värpa ett ägg" och "vi vill sitta på människans uteplats på stolarna och borden och sola en stund, hörni vi ses framåt läggdags". :heart

Det gör så ont att tvingas spärra in dem när de är vana vid den friheten och se dem vanka av och an som fångar vid stängslet, redan när det beror på fågelinfluensamöget. Men är det alternativet för att de alls ska leva så får jag väl stålsätta mig ett tag i alla fall.
Enormt tråkigt! Det är lite därför mina bara är frigående när Jag är hemma. Jag vill ha lite koll. Jag vill helst att de får gå fritt jämt, men törs inte när jag inter hemma.
 
Enormt tråkigt! Det är lite därför mina bara är frigående när Jag är hemma. Jag vill ha lite koll. Jag vill helst att de får gå fritt jämt, men törs inte när jag inter hemma.

Mina har gått ute endast när vi varit hemma men vi är inte ute hela tiden och även när vi varit ute har det hänt. Tyvärr!
 
En kväll som ställföreträdande hönsmamma. Det ser ut att vara en höna (den gula intill kinden) och en tupp (som sträcker upp sig lite extra för fotograferingen). De hoppar redan självmant upp på axeln och kvittrar rakt in i öronen. :)

5DD36E91-37A2-4B77-BA44-B0C4C7ACE4D1.jpeg
 
Då piper det under mamma höna. Få se hur många det blir och vad, om ca 2 dygn skulle jag tro. Sedan sätter jag igång nästa höna. Vi ska ju ha slakthöns till våren och då kan de lika gärna, som jag, ruva fram. Det är ju bättre.

Vi har dock bara en ruvplats (har det för säkerhets skull då vi har många hönor och raser) så nästa får ta vid när mamma och barn flyttar.
 
Oops! Nu när det blev så många surhönor är det full sprutt här. En ligger på 14 av våra egna blandrasägg (till slakt nästa vår) och nu har jag visst beställt 10 Wyandotte-ägg till nästa surhöna.

Tänkte fylla ut de två platser som höken gjorde fria. Resten säljs, ges bort eller slaktas med de andra.
 
Jag trodde faktiskt att de blivit stekta i solen. Mamman har gått av under den varmaste tiden på dagarna (redet är ute i gården men med sol/halvskugga) och gått in i huset. Jag visste att de skulle kläckas i dagarna men tänkte att nu är det kört.
Vi skulle lysa dem på kvällen och antingen kasta äggen eller riskera att flytta henne och redet in i huset.

Döm om vår förvåning när minst 7 hade kläckts där på kvällen! Så skönt!
 
Tror att höns-/kycklingmördaren nu är identifierad, och att det är en grävling. Vaknade häromnatten av dåligt ljud = höna i nöd och förstod att den var i trädgården, dvs ditsläpad av någon med mycket dåliga avsikter. Hon tystnade nästan direkt och innan jag hann ut så det var för sent att rädda henne. :(

Det var mörkt och jag är närsynt och for ut utan kontaktlinser, så begränsad observationsförmåga.
Men tror mig vara rätt säker på att det var en grävlingformad varelse som rultade fram på nära håll och först kom rakt mot mig ut från en av rabatterna. Blev så rädd så jag skrek högt men då vände den i alla fall och rultade iväg på andra hållet. Den kan ha tagit sig in till hönsen via ett trasigt fönster i samma byggnad som där de bor, det är ganska lågt placerat så det är spärrat med galvat nät nu och inga fler incidenter efter det.

Men vet att de är starka och envetna så jag får hålla uppsikt om den kommer och försöker bryta sig genom nätet också. Något positivt i eländet att kan den nu bara hållas ute och borta från hönorna nattetid, så är den förhoppningsvis inte aktiv när de går ute på dagarna.

Den får gärna dra vidare någon annanstans för det känns kanske inte som den mest lämpliga trädgårdsbesökaren heller om man gillar att odla. Behöver kanske prioritera elstängsel högre än vanliga rådjursnät runt landen i så fall...
 
Turbobyggt mini”hönshus” idag pga höll på att köra över en höna med gräsklipparen, där gräset fått frodas ostört bort mot ridbanan. Men när hon inte rörde sig ur fläcken så gick det snabbt att konstatera att det ligger ett gäng ägg under henne... nästan på samma plats där fjädrarna efter fina Mor Höna hittades. Lite väl djärvt val av plats kan jag ju tycka. Även för de tjuvaktiga skatorna som är bra på att hitta nya äggömmor, men tydligen inte denna.

Tyvärr känns det väldigt oklart hur länge äggen kan ha legat där, även om det var långt gräs runt om och ganska skuggigt har det ju varit så varmt så flera kan ha surnat. Men hönan får en chans i alla fall. Bara att hoppas att det räcker med nät och lastpallar, har försökt med lite extra kamouflage som man kanske inte genomskådar om man är en grävling. Har i alla fall varit lugnt sedan nattmordet senast så hoppas den bytt rutt och letar på annat håll.

F715E785-1AE7-4CFB-84D8-909DAA107D6E.jpeg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 293
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp