Hönstråden II

Tack! :love: Hittade mer info nu när jag fick ett namn på det, och det verkar ganska vanligt när det är en ovan höna. ❤️ Då hoppas vi att det rättar till sig av sig självt!
Kalkbrist?
Mina höns har aldrig lagt skinnägg, du kan ge dem krossade äggskal i fodret eller köpa krossade musselskal att ge dem. Musselskalen hittar du på bl a Granngården. :)
 
Kalkbrist?
Mina höns har aldrig lagt skinnägg, du kan ge dem krossade äggskal i fodret eller köpa krossade musselskal att ge dem. Musselskalen hittar du på bl a Granngården. :)

De får både äggskal och snäckskal i fodret, så jag tror inte att de har brist. Vi har dock bara haft hönorna i två veckor som sagt, så jag vet ju inte vad de ätit innan iofs.

Men här får de alltid hönsfoder (pellets) snäckskal, äggskal, havregryn, solrosfrön, grönsaker, majs, potatis och gröt varje dag. Plus att de går lösa på gården över dagen och pickar i sig allt möjligt, och är i hönsgården tidig morgon och eftermiddag/kväll.

Här är hela gänget ❤️

1FC8BDEA-278A-47A4-B212-98943BB24643.jpeg


Hjördis, som blev sönderhackad av tuppen på förra stället har snart fått tillbaka sin fjäderdräkt igen. Det är Greta, den andra spättade hönan som la gulan nu i kväll.
 
Senast ändrad:
Tack! :love: Hittade mer info nu när jag fick ett namn på det, och det verkar ganska vanligt när det är en ovan höna. ❤️ Då hoppas vi att det rättar till sig av sig självt!

Det brukar det göra. I början kan det bli precis vad som helst, skinnägg, långa ägg, små ägg och stora ägg med dubbel gula. Systemet är inte riktigt igång liksom.

Detta händer även de vana hönsen också emellanåt.
 
Om jag slaktar tuppar ikväll och hänger dem som de är, så borde det väl inte vara någon fara att göra vid dem först i morgon kväll?
 
Vad tror ni @Efwa , @Fruentimber som jag vet slaktar själva?

Vet du….jag är fortfarande lika osäker varje gång jag ska slakta. Hur ska jag göra och hur länge ska det hänga? Just detta är jag dock ännu mer osäker på. Jag har ju ingen slakt- eller jägarbakgrund så detta kan jag inte.
Jag tror jag fattat det som att vissa djur ska man ta ut direkt och andra kan/ska man ta ut lite senare.
Jag hade dock inte väntat med höns Utan att verkligen läsa på.
 
Vet du….jag är fortfarande lika osäker varje gång jag ska slakta. Hur ska jag göra och hur länge ska det hänga? Just detta är jag dock ännu mer osäker på. Jag har ju ingen slakt- eller jägarbakgrund så detta kan jag inte.
Jag tror jag fattat det som att vissa djur ska man ta ut direkt och andra kan/ska man ta ut lite senare.
Jag hade dock inte väntat med höns Utan att verkligen läsa på.

Änder och fasaner låter jag alltid hänga utan att ta ur, men jag blev osäker nu också :p
 
Går fint att hänga dom som de är. :) Jag har vid någon enstaka gång hängt mina i 40 dygnsgrader innan jag tar ut dom.

Vad bra att höra. Det är så få i min omgivning som slaktar höns så jag har inte många att fråga och de man frågar (de har bara slaktat andra djur) säger alla olika. Därför blir man osäker.
Har man däremot hört av någon som gjort så, då blir man ju säkrare.
 
Går fint att hänga dom som de är. :) Jag har vid någon enstaka gång hängt mina i 40 dygnsgrader innan jag tar ut dom.

En fråga till då. Änder och fasaner hänger jag alltid i huvudet och med fötterna neråt, men det är ju svårt med hönor som inte har något huvud kvar… :p men det blir inga problem med innanmätet om de hänger uppochner?
 
Hade precis höken på besök, slog en ungtupp mitt på gårdsplanen som var dum nog att vara ute vid skymning medan resten av flocken redan gått in. Nåväl, den hade ändå hamnat i frysen framöver. Rovfågeln lyfte när jag kom ut för att hämta ved och jag såg till att föra väsen och vifta med vedkassen för att skrämma den ordentligt. Tog bort kadavret och lade det vid skogskanten, så får väl antingen fågeln fortsätta äta där eller så går det till räven istället.
 
Här sprutar de ur sig ägg som vanligt. :D Har över 10 stycken 12-äggskartonger som står fulla just nu. Strax kommer en granne och hämtar två av dem.

I förrgår var höken här på besök igen och tog nästan en höna, men denna gång var jag kvick ut och hönan klarade sig utan skador, bara några fjädrar färre. Igår satt höken mitt på fältet och verkade ha slagit nått småvilt. Nu får hönsen vara inne ett tag för säkerhets skull.
 
Jag fick (förhoppningsvis) sista kycklingen för året. Den minsta storleksmässigt jag har fått i år, jag undrar om det kan komma ur ett Hedemoraägg?
Det är en marankorsning som har ruvat fram det, hon "försvann" och när jag väl hittade henne och gömman kändes det som om det hade gått för länge för att rensa.

Nu är det storstädning inför vintern kvar på deras schema.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 291
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp