Hönstråden II

Meh. Gick in på fb och läste i en fjäderfä grupp, och naturligtvis var det någon som var tvungen att påpeka att istället för höns spm ska räknas borde det vara invandrare.
Men, jag vet inte vad jag tycker? Kontrollsamhälle? Bra mot smittspridning?

Jag tror inte att det kommer ha någon som helst betydelse när det gäller smittspridning. Känns mest som kontrollsamhälle, just nu utan mer information.

Om hästarna blir sjuka så är det väl redan smittspridningssökning som gäller? Vem kan garantera att uppgifterna på JBV är sanna eller uppdaterade? Det enda jag känner är väl att du kan bli straffad för att INTE ha uppdaterat och således kan få punga ut med stålar till en myndighet?
 
Såg också de nya reglerna och vi registrerade fjäderfäna igår och sen ska vi ta och fixa hästarna också... Lite knölig och mindre användarvänlig sida så det kan man ju hoppas att dom fixar i alla fall :meh:

Det blev i alla fall 6 kycklingar av 8 ägg som kläcktes här. Startade igår kväll med 4 och sedan dök en upp i natt och en tidig morgon. 3 ljusa och 3 mörka små sötnosar blev det. :love: synd att man måste jobba annars hade jag gärna suttit och kollat på dom små liven hela dagen!
 
Såg också de nya reglerna och vi registrerade fjäderfäna igår och sen ska vi ta och fixa hästarna också... Lite knölig och mindre användarvänlig sida så det kan man ju hoppas att dom fixar i alla fall :meh:

Det blev i alla fall 6 kycklingar av 8 ägg som kläcktes här. Startade igår kväll med 4 och sedan dök en upp i natt och en tidig morgon. 3 ljusa och 3 mörka små sötnosar blev det. :love: synd att man måste jobba annars hade jag gärna suttit och kollat på dom små liven hela dagen!

Kul!! Hoppas på kläck imorgonkväll.
 
Ni som gjort registreringen hur funkar det med höns? Ska varje enskilt djur/korrekt antal registreras eller registrerar man flocken? Ska varje djur registreras blir det ju hopplöst för antalet skiftar ju kraftigt under året och det faller ju lätt ifrån djur då och då via sjukdom, ålder eller olyckor. Frågan är i så fall om stallägaren går med på så mycket merarbete för mina fåglar som bor där.
Jag tror inte heller det kommer funka ur ett smittskyddsperspektiv med tanke på att den där registreringen man ska göra för att sälja ägg inte ger någon information tillbaka till djurägaren om eventuella smittor som får eller ens ändrade fågelinfluensa nivåer. För mig känns det här precis som nämndes tidigare enbart som ytterligare en pusselbit i den totala kontrollen som byggs upp inom område efter område.
 
Ni som gjort registreringen hur funkar det med höns? Ska varje enskilt djur/korrekt antal registreras eller registrerar man flocken? Ska varje djur registreras blir det ju hopplöst för antalet skiftar ju kraftigt under året och det faller ju lätt ifrån djur då och då via sjukdom, ålder eller olyckor. Frågan är i så fall om stallägaren går med på så mycket merarbete för mina fåglar som bor där.
Jag tror inte heller det kommer funka ur ett smittskyddsperspektiv med tanke på att den där registreringen man ska göra för att sälja ägg inte ger någon information tillbaka till djurägaren om eventuella smittor som får eller ens ändrade fågelinfluensa nivåer. För mig känns det här precis som nämndes tidigare enbart som ytterligare en pusselbit i den totala kontrollen som byggs upp inom område efter område.
Jag har ju bara hobby. Som alla sidor myndigheter har tyckte jag det var lite luddigt för det står att man ska fylla i max vad man kan ha och sen max vad man avser att ha. Så jag skrev 5 st på bägge fast jag just nu har 3 st. Om det är fel får jag väl ändra sen.
 
Ni som gjort registreringen hur funkar det med höns? Ska varje enskilt djur/korrekt antal registreras eller registrerar man flocken? Ska varje djur registreras blir det ju hopplöst för antalet skiftar ju kraftigt under året och det faller ju lätt ifrån djur då och då via sjukdom, ålder eller olyckor. Frågan är i så fall om stallägaren går med på så mycket merarbete för mina fåglar som bor där.
Jag tror inte heller det kommer funka ur ett smittskyddsperspektiv med tanke på att den där registreringen man ska göra för att sälja ägg inte ger någon information tillbaka till djurägaren om eventuella smittor som får eller ens ändrade fågelinfluensa nivåer. För mig känns det här precis som nämndes tidigare enbart som ytterligare en pusselbit i den totala kontrollen som byggs upp inom område efter område.
Jag tror att det blir som på får. Då fyller man i en gång om året, "räknar" dem, vilket görs i december. D.v.s på webben skriver du hur många du har och trycker på sänd.

Eftersom de inte märks på sammavis som hästar/får så kommer man troligen (?) inte behöva regga försäljning. Det är t.ex. denna biten jag tycker är luddig.
 
Jag har ju bara hobby. Som alla sidor myndigheter har tyckte jag det var lite luddigt för det står att man ska fylla i max vad man kan ha och sen max vad man avser att ha. Så jag skrev 5 st på bägge fast jag just nu har 3 st. Om det är fel får jag väl ändra sen.
Max vad man kan ha. Skulle det då vara enligt djurskyddsreglerna för det blir ju typ 60 st i mitt hönshus men jag har runt 25, utom när det är beställda kycklingkullar
 
Max vad man kan ha. Skulle det då vara enligt djurskyddsreglerna för det blir ju typ 60 st i mitt hönshus men jag har runt 25, utom när det är beställda kycklingkullar
Jag tror att det kommer att komma ett förtydligande angående hobbyhöns innan april. Till exempel något liknande som genbanksrapporten som jag fyller i nu. Det ska göras en gång om året. Men enligt föreskriften ska alla ändringar fyllas i inom en vecka som jag tolkar det just nu.
 
Segt med registrering men jag förstår det, tycker dock det borde vara smidigt. Jag hade bin tidigare och då var man tvungen att registrera sig genom att maila ansvarig på länsstyrelsen. Inget mer än så. Men detta är ju EU-regler och Sverige tenderar att göra implementeringen av EU-direktiv oändligt krångliga...

Nåja. Det struntar jag i för just nu är vi så glada att hönsen börjat värpa! :heart Ett ägg om dagen i två dagar. Så jag gissar att de är från samma höna. Så himla roligt, vi har verkligen väntat!
 
När jag skulle plocka ägg igår hade jag inte mindre än TRE damer som låg platta som pannkakor i varsitt rede. Fick använda äggkartongen som skydd från de väsande ormarna som högg vilt omkring sig. :D Två Vorwerk och ytterligare en Cream Legbar (har ju redan en som värpt fram kycklingar). CL-hönan blev så otroligt uppgiven när redet var tomt att jag gav tillbaka några ägg, fick så dåligt samvete. :o:p Hon lät verkligen "ledsen", om man kan uttrycka det så.
 
Ni som gjort registreringen hur funkar det med höns? Ska varje enskilt djur/korrekt antal registreras eller registrerar man flocken? Ska varje djur registreras blir det ju hopplöst för antalet skiftar ju kraftigt under året och det faller ju lätt ifrån djur då och då via sjukdom, ålder eller olyckor. Frågan är i så fall om stallägaren går med på så mycket merarbete för mina fåglar som bor där.
Jag tror inte heller det kommer funka ur ett smittskyddsperspektiv med tanke på att den där registreringen man ska göra för att sälja ägg inte ger någon information tillbaka till djurägaren om eventuella smittor som får eller ens ändrade fågelinfluensa nivåer. För mig känns det här precis som nämndes tidigare enbart som ytterligare en pusselbit i den totala kontrollen som byggs upp inom område efter område.

När jag registrerade mina för att få SE-nummer så var det vad jag har eller vad jag max skulle ha, dvs det var inte så viktigt egentligen. Jag skrev vad jag max kommer att ha just av den anledningen att det fluktuerar under året/åren.

Däremot var det lite jobbigare att försöka lista ut hur jag har mina höns enligt deras egna definition. Är de inne-, ute- eller gårdshöns eller vad sjutton det fanns för alternativ. Det var inte helt tydligt vilket som var vad eller hur de tänkt i praktiken att det fungerar.

Samt att man skulle benämna hus eller platser där man skulle ha varje grupp. Jag har nämnt dem som 1, 2, 3 och 4 (hönshus, ankhus, vaktelgård och stall) men jäklar vad det var meckigt.
 
När jag skulle plocka ägg igår hade jag inte mindre än TRE damer som låg platta som pannkakor i varsitt rede. Fick använda äggkartongen som skydd från de väsande ormarna som högg vilt omkring sig. :D Två Vorwerk och ytterligare en Cream Legbar (har ju redan en som värpt fram kycklingar). CL-hönan blev så otroligt uppgiven när redet var tomt att jag gav tillbaka några ägg, fick så dåligt samvete. :o:p Hon lät verkligen "ledsen", om man kan uttrycka det så.

Kul! I alla fall om man vill värpa fram något nytt.
Förra året vid denna tid så hade jag också 3-4 hönor som var "broody". Nu är det ingen.
 
Kul! I alla fall om man vill värpa fram något nytt.
Förra året vid denna tid så hade jag också 3-4 hönor som var "broody". Nu är det ingen.

Ja, jag har egentligen bestämt mig för att inte låta någon värpa tills jag har fått iordning en ordentlig "barnkammare" i hönshuset.
 
Det blev 9 maraner och 5 wyandotter!

Jag höll på att ta kål på den ena då den flaggat men inte kommit ut. När vi tittade såg vi att ett annat halvskal hade glidit över som en mössa så jag tänkte att den inte kommit ut som den ska. Det var ju ett maranägg också och vissa säger att de kan ha svårt att ta sig ur dem äggen.
Valde att ta bort skalet runt men lämnade hinnan så den enentuellt kunde ta sig ut själv. Kollade in efter tre timmar och inget hade hänt. Kollade att ”hatten” var ledad och då tar ungen tag och sparkar sig ut och börjar blöda! Jag trodde det var kört men nu, ett och ett halvt dygn senare är den pigg men man vet ju aldrig hur det går snart.

Mina kalkonägg visade sig vara 5 av 6 befruktade. Jag misstänkte eventuellt 4 men det var ju roligt att vi har så bra befruktning redan första året. De kommer dock kläckas då i maskin och bo med kycklingarna men jag hoppas att de, när våren är här på riktigt, tar fram sina egna.
 
Alltså.....jag måste fråga....

Inga av mina kycklingar, ällingar, gässlingar eller kalkonkycklingar kan få obegränsat med mat från dygn tre.
Så fort de blir runt tre dygn börjar de få änglavingar. Inte alla och inte mycket men tillräckligt många och mycket för att jag ska börja begränsa maten och ge tre gånger per dag istället.

Det spelar ingen roll vilket märke foder jag använder och givetvis använder jag rätt foder till rätt art.

Det kan ju inte vara av ärftlig natur då det är olika arter och raser. Så givetvis är det maten.
Grannen föder också upp kycklingar varje år och hon har alltid fri tillgång och samma foder som jag och dessutom ibland några avkommor av mina djur. Hon har aldrig haft detta problem.

Nu är jag ju så uppmärksam på detta att jag ser det tidigt och tar då bort fodret och börjar ge kontrollerat istället och då växer det bort på någon dag. De kan få det även när de är lite äldre men då snålar jag in på maten i några dagar så går det tillbaka.
Någon enstaka kalkonäggen har jag fått tejpa några dagar.

Detta händer inte när de bor med mamma, såklart så något gör jag ”fel”.

Har ni några tankar?
 
@Efwa vad menar du med änglavingar?

De yttersta vingspetsarna böjer sig utåt. Det är oftast att lederna inte hinner tajta till sig när fågeln växer (En teori som verkar stämma ganska bra) då vingpennorna väger lite.

Om man inte gör något åt det blir det permanent. Är de fortfarande växande kan man tejpa, linda eller limma någon dag så har allt stramats åt. Man kan också ge lite mindre mat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 122
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp