Hönstråden II

Ja, jag skulle helst också vilja ha större, men ska vi köpa en färdig lösning verkar det vara ca 5 kvadrat som finns (det jag hittat i alla fall). Ska vi bygga helt själva blir det inte klart i år (finns mer som behöver göras på gården och vi har en ettåring som försvårar möjligheterna att vara ute och bygga några längre stunder) och då är risken att det inte blir av alls. Tänker då heller inte att börja med 10 hönor, utan det är maxantalet jag anser att jag skulle kunna ha på det utrymmet. Blir nog snarare kanske 5-6 som start och inte säkert att det ens blir en tupp. Är det så att vi vill utöka sen har vi som sagt möjlighet att bygga då, men ska vi skaffa höns i vår behöver det tyvärr bli att köpa en färdig hönsbod.
Alternativet är att kolla på t ex Blocket om det finns bodar till salu som ni enkelt kan bygga om. :idea:
Jag har byggt om ett gammalt bykhus till hönshus, slängde ut hydroforen och det gamla vedeldade bykkaret, satte putsnät på väggarna och sedan skivor som stoppar vind och råttor, en hylla med fack från IKEAs fyndhörna där jag satt in backar från IKEA som är lätta att ta ut och rengöra och som de har som reden.
 
Ja, jag skulle helst också vilja ha större, men ska vi köpa en färdig lösning verkar det vara ca 5 kvadrat som finns (det jag hittat i alla fall). Ska vi bygga helt själva blir det inte klart i år (finns mer som behöver göras på gården och vi har en ettåring som försvårar möjligheterna att vara ute och bygga några längre stunder) och då är risken att det inte blir av alls. Tänker då heller inte att börja med 10 hönor, utan det är maxantalet jag anser att jag skulle kunna ha på det utrymmet. Blir nog snarare kanske 5-6 som start och inte säkert att det ens blir en tupp. Är det så att vi vill utöka sen har vi som sagt möjlighet att bygga då, men ska vi skaffa höns i vår behöver det tyvärr bli att köpa en färdig hönsbod.

Vad är det för "färdig hönsbod" ni har kikat på? Ofta är dessa av undermålig kvalité, om det är de hus jag tänker på. Då är det både bättre och förmodligen också billigare med en gammal lekstuga, t ex. :)
 
Ser ganska gediget ut. Det du i så fall ska vara uppmärksam på är den indragna strömsladden, i byggnader där djur hålls är det särskilda regler angående el och är bygget gjort av en privatperson är nog dessa regler inte beaktade. Och framför fönstret måste du sätta nät. :) Såg trevligt ut!
Det är ett företag, så borde vara korrekt gjort. Men vi kommer ändå behöva elektriker för att dra el till hönshuset sen, så kan kontrolleras då i så fall. Tyckte också det såg och lät rejält ut på beskrivningen så förhoppningsvis är det så också. :D
 
Ser ganska gediget ut. Det du i så fall ska vara uppmärksam på är den indragna strömsladden, i byggnader där djur hålls är det särskilda regler angående el och är bygget gjort av en privatperson är nog dessa regler inte beaktade. Och framför fönstret måste du sätta nät. :) Såg trevligt ut!
Håller med detta! Och ser ingen ventilation heller, så det kan behöva monteras. @Hedinn
 
Våra brukar jag ropa in och, vid behov, skramla med lite mat. Oftast räcker det att ropa.

Samma här. De får bara mat en gång om dagen för att hålla bort råttor och möss och samtidigt är det en fantastisk lösning att lära dem att komma på inkallning.

Ankor och gäss är det nödvändigt att lära på det sättet. De är gärna ute hela nätterna och sitter ju inte heller i träd, så de är mer utsatta om man inte tar in dem.
 
Har försökt behandla en av våra orpar mot kalkben sen länge, utan framgång. Nu har hon, igen, dessutom en smärtsam bumblefoot så imorgon kommer en kompis som är veterinär och tar bort henne. Både jag och sambon är för blödiga för att slakta själva när det gäller hönan :p.
 
Hjälp, mina höns har satt i gång med att värpa massor pga avsaknaden av vinter och jag vet snart inte vad jag ska göra av äggen, grannen fick ett tjog häromdan och jag tänker ta med mig en påse efter helgen när jag ska till verkstan. Vad gör ni med era ägg?
 
Hjälp, mina höns har satt i gång med att värpa massor pga avsaknaden av vinter och jag vet snart inte vad jag ska göra av äggen, grannen fick ett tjog häromdan och jag tänker ta med mig en påse efter helgen när jag ska till verkstan. Vad gör ni med era ägg?
Jag har sålt på rekoring. :)
 
Har en hedemora som jag trott var en höna. Såg dock häromdagen att hen parade sig med en av hönorna. Kan de göra momentet fast de är hönor..? Är inte 100 % säker på könet, den har en megastor kam och rejäla slör, men gal inte... Är 6 månader gammal.
 
Hjälp, mina höns har satt i gång med att värpa massor pga avsaknaden av vinter och jag vet snart inte vad jag ska göra av äggen, grannen fick ett tjog häromdan och jag tänker ta med mig en påse efter helgen när jag ska till verkstan. Vad gör ni med era ägg?

Mellanmålsmuffins! :) Går åt minst 10 ägg på en batch med 18 muffins. Ugnspannkaka?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 122
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp