Hönstråden II

Visa bifogad fil 71257
Hönan med de kycklingar som är 6 dagar vågade sig ut idag! Hönan som har kycklingar som är 11 dagar står kvar på bron och ser avundsjukt på, men hon vågar inte riktigt ut än.
(Tog bort skålen efter jag tog bilden, inte direkt kycklingvänligt)

Så härligt. :love: vår som har kycklingar förlorade en när hon var ett par meter utanför hönsgården till vad jag tror var en skata, hann bara vända bort huvudet. Jäkla skitfågel.... så nu vågar vi inte låta henne gå ut även om hon egentligen är en fantastisk mamma som har koll och månar otroligt om dom små. Känns som att hela livet ute är en stor fara, speciellt när man är liten kyckling :( Vi har i alla fall en flyttbar liten bur där dom får vara på gräset ett par timmar på eftermiddagen, växer ju inte så mycket gräs i gården så det brukar uppskattas!
 
Usch ja skator är jag också rädd för när de små ska ge sig ut, de kan vara himla snabba att hålla sig framme. Lyckligtvis har jag fått snabbmonterat en speciallösning med nät som skydd både som "tak" och från sidorna så hoppas det funkar där min lilla hönsfamilj håller till. Har ett par strykarkatter också att se upp för så småttingarna får hur som helst hållas i säkerhet till de är lite större.
 
Så härligt. :love: vår som har kycklingar förlorade en när hon var ett par meter utanför hönsgården till vad jag tror var en skata, hann bara vända bort huvudet. Jäkla skitfågel.... så nu vågar vi inte låta henne gå ut även om hon egentligen är en fantastisk mamma som har koll och månar otroligt om dom små. Känns som att hela livet ute är en stor fara, speciellt när man är liten kyckling :( Vi har i alla fall en flyttbar liten bur där dom får vara på gräset ett par timmar på eftermiddagen, växer ju inte så mycket gräs i gården så det brukar uppskattas!
Jo, jag vet att risken finns, har hittills aldrig förlorat någon på sex kullar, så jag hoppas att de fortsätter så. Katterna i grannskapet verkar inte speciellt intresserade sen tidigare och jag försöker hålla koll. Min hönsgård är supertråkig efter den här våren, finns ingen växtlighet alls i den längre.
Förra året råkade jag ställa in lite mat i öppen hönsgård som skatorna blev intresserade av och råkade på så sätt skrämma in kanske 5 skator i hönsgården, som flög mellan väggar och tak. Försökte gå in och få dom att flyga ut, då sambon också kom springandes (det blev ett jäkla liv), vilket gjorde att de inte vågade flyga mot utgången. Samma höna som ovan hade små kycklingar och befann sig mitt i kaoset. Då flög hon på en skata ordentligt och fick hjälp av en annan höna. Efter det kom det ingen skata på besök på ett bra tag, så jag hoppas att det är samma skator som bor här i år och har lärt sig läxan för livet. :laugh:
 
Inte nog med att småungarna ska sitta på pinnen, här är en som t om sitter på stortuppen, på pinnen :laugh:

414BAF5C-3FB7-40C9-A9C5-F1A3BCE20B1F.jpeg
 
Lyst alla äggen och det var en del att plocka bort tyvärr. :(
De grönblå äggen var väldigt svårlysta, någon kunde jag se kycklingen i, men vågade inte plocka bort något ifall jag skulle sett fel. 12 ägg är det kvar i redet (av 20).
Ska fundera på om jag vågar flytta henne och äggen till boxen bredvid innan de kläcks, eller om jag bara ska försöka avskärma henne.
Har inte låtit en höna kläcka fram egna ägg sen den gången jag hade en höna som hackade ihjäl alla sina kycklingar, tyckte det var sjukt jobbigt.
Jag har testat ett par gånger att försöka flytta en ruvande höna men det har inte funkat, de har gått tillbaka till det ursprungliga redet.
 
Jag har testat ett par gånger att försöka flytta en ruvande höna men det har inte funkat, de har gått tillbaka till det ursprungliga redet.
Jag flyttade alla äggen till en foderbalja precis (precis) bredvid hennes rede, varpå fru höna sa "förihelve- då går väl jag och sandbadar".
Mitt ansikte - - - > 😬
Men när hon var klar med det så gick hon och inspekterade redet och la sig i baljan med alla ägg.
Så har jag tur så funkar det. 🙂
 
Det blir nog slakt av en höna i helgen. Hon har haft en "fettpåse" mellan benen. Den dök upp förra året av någon anledning. Jag vet inte om det är en fettpåse men det ser ut så.
Den var inte stor så den var besvärande men ovanlig, om man kan uttrycka sig så.

Nu är den så tung att hon går nästan upprätt och med stjärten ner för att hålla balansen. Pigg, glad och äter som en häst men inte förenat med bra djuretik, skulle jag säga.
Det gick snabbt och bara på några dagar att den blev så tung, för större verkar den inte blivit.

Jag har ingen aning om just hon lägger ägg eller inte men har inte sett henne i något rede men det är rätt många jag aldrig ser lägga ägg.
 
Alltså det är fasen en utmaning att klara av att räkna till tio, när det som ska räknas är små pipande bollar som far runt runt hela tiden och ser nästan likadana ut. Och ibland är de på hönan och ibland under och ibland någon helt annanstans. :laugh:

För en stund sedan hade nr tio lyckats krångla sig ut genom någon mikroskopisk glugg i nätet (vilket den lyckligtvis berättade med höga nöd-pip) så den fick jag ju snabbt korn på och föst in igen - men att sedan lyckas summera att där faktiskt är tio små på rätt sida nätet och att alla ser krya ut... tror att jag lyckades till sist när de råkade befinna sig i klungor om fem plus fem någon sekund.
 
Alltså det är fasen en utmaning att klara av att räkna till tio, när det som ska räknas är små pipande bollar som far runt runt hela tiden och ser nästan likadana ut. Och ibland är de på hönan och ibland under och ibland någon helt annanstans. :laugh:

För en stund sedan hade nr tio lyckats krångla sig ut genom någon mikroskopisk glugg i nätet (vilket den lyckligtvis berättade med höga nöd-pip) så den fick jag ju snabbt korn på och föst in igen - men att sedan lyckas summera att där faktiskt är tio små på rätt sida nätet och att alla ser krya ut... tror att jag lyckades till sist när de råkade befinna sig i klungor om fem plus fem någon sekund.
Usch det låter GRÄSLIGT jobbigt... 😉😍😍😍
 
Alltså det är fasen en utmaning att klara av att räkna till tio, när det som ska räknas är små pipande bollar som far runt runt hela tiden och ser nästan likadana ut. Och ibland är de på hönan och ibland under och ibland någon helt annanstans. :laugh:

För en stund sedan hade nr tio lyckats krångla sig ut genom någon mikroskopisk glugg i nätet (vilket den lyckligtvis berättade med höga nöd-pip) så den fick jag ju snabbt korn på och föst in igen - men att sedan lyckas summera att där faktiskt är tio små på rätt sida nätet och att alla ser krya ut... tror att jag lyckades till sist när de råkade befinna sig i klungor om fem plus fem någon sekund.

Min kompis berättade att de hade en myskanka på gården som räknade sina ungar ungefär som du. 1, 2, 3......många, och så gick hon. Ibland blev det någon lite som blev efter eftersom hon inte kunde räkna så långt. :)
 
Hönan slaktade vi igår och vi kände genom knölen. Kändes som vätska, ganska lättflytande. Det var i grevens tid för det fanns ett litet, mikroskopiskt, nytt skavsår på knölen.
Vi öppnade henne inte för jag vet inte om jag hade klarat en explosion av vad det nu kunde vara. :wtf:

Det som glädjer mig är att hon iallafall var pigg till slutet och åt med god aptit precis innan vi tog henne. Att vi inte väntade tills det var för långt gånget. Jag vet inte om ni är intresserade av att se knölen? Den är inte sårig och äcklig. Bara stor.
 
Hönan slaktade vi igår och vi kände genom knölen. Kändes som vätska, ganska lättflytande. Det var i grevens tid för det fanns ett litet, mikroskopiskt, nytt skavsår på knölen.
Vi öppnade henne inte för jag vet inte om jag hade klarat en explosion av vad det nu kunde vara. :wtf:

Det som glädjer mig är att hon iallafall var pigg till slutet och åt med god aptit precis innan vi tog henne. Att vi inte väntade tills det var för långt gånget. Jag vet inte om ni är intresserade av att se knölen? Den är inte sårig och äcklig. Bara stor.

Jag kollar gärna, det finns ännu mycket att försöka lära sig om vad hönsen kan råka ut för så tar alla tillfällen att utöka mitt kunnande. Lättare att förstå vart något kan vara på väg om man själv ser något skumt tecken, ju mer man har sett av vad andra råkat ut för.
 
Hönan slaktade vi igår och vi kände genom knölen. Kändes som vätska, ganska lättflytande. Det var i grevens tid för det fanns ett litet, mikroskopiskt, nytt skavsår på knölen.
Vi öppnade henne inte för jag vet inte om jag hade klarat en explosion av vad det nu kunde vara. :wtf:

Det som glädjer mig är att hon iallafall var pigg till slutet och åt med god aptit precis innan vi tog henne. Att vi inte väntade tills det var för långt gånget. Jag vet inte om ni är intresserade av att se knölen? Den är inte sårig och äcklig. Bara stor.

Jag vill se! Tycker det är nyttigt att lära sig mer.
 
C248B682-A81E-4C52-8EEF-41199A3D48C8.jpeg


Som ni ser rent och fint förutom lite bajs i bakfjädrarna. Men otymplig och tung. Storleken är alltså relativt ny, ca 3-7 dagar gammal bara. Jag väntade tills jag hade slakthjälp då hon mådde så pass bra ändå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 122
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp