Hönstråden II

Rebeller!

”Bo i pallkragar? Eh, nej?”

048A32CB-4F7C-48DA-80A6-88ED5F538ADD.jpeg
 
Intressant @Efwa ! Och också intressant att det bara var vätska i. Låter som ett klokt beslut att ta bort henne :)

Jag tror att det var bara vätska.
Vågade inte öppna som sagt men den var mjuk och tung snarare än stabbig eller memory foam-aktig, så det är min teori. Eftersm den inte var inflammerad, varm och röd så är det ju det mest troliga också.
 
En av våra ruvhönor hade igår haft sönder två ägg. Hon och allt annat var kletigt överallt. Fick göra rent hönan, redet och försiktigt äggen (även om det såklart inte är optimalt, men misstänker att äggula inte heller är så bra för äggen)... suck! Ett av de förstörda äggen var befruktat medan ett verkade tomt. Så nu har hon bara 4 ägg kvar och en vecka kvar. Så jag hoppas hon håller sig lugn så att de här fyra får vara krav. Lyste lite snabbt i samband med rengöringen och verkar vara liv i 2-3 stycken av de 4. Så vi håller tummarna för det.

Kommer bli många kläck framöver 😅 :
Höna - runt 17/6
Höna - runt 24/6
Anka - runt 22/6
Anka - runt 24/6

Många små liv att oroa sig för 😱 tur att de inte har så många ägg per individ!
 
Hörrni - förstoppad höna? Som blir förstoppad om igen? Någon med erfarenhet?

Där bak antar jag, inte krävstopp?

Jag läste nyss i Edels broschyr att korn är mycket fibrer och kan ge lös avföring, så kanske lägga i lite extra av det om du blandar en del själv? Annars kanske ge lite på sidan av för alla eller bara den?
Jag å andra sidan har fått dra ner på korn då många av mina har lite väl lös avföring.
 
Där bak antar jag, inte krävstopp?

Jag läste nyss i Edels broschyr att korn är mycket fibrer och kan ge lös avföring, så kanske lägga i lite extra av det om du blandar en del själv? Annars kanske ge lite på sidan av för alla eller bara den?
Jag å andra sidan har fått dra ner på korn då många av mina har lite väl lös avföring.

Ja precis, där bak. Jag har precis dragit ner ordentligt på kornet så det kan ju i så fall vara därför!
 
Det är helt galet vad lite foder som går åt när hönsen får gå ute. Jag tror jag har fyllt på foder en gång sen de började gå ut. Just nu verkar de hitta mat precis överallt.
Lite lustigt, en av hönorna som gick hädan hörde till tuppen som bestämmer, han har hållit sig till sina två damer. Så nu går den andra tuppen med sju stycken pullor, trots att han är lägre i rang. 🤷‍♀️
 
Det är helt galet vad lite foder som går åt när hönsen får gå ute. Jag tror jag har fyllt på foder en gång sen de började gå ut. Just nu verkar de hitta mat precis överallt.
Lite lustigt, en av hönorna som gick hädan hörde till tuppen som bestämmer, han har hållit sig till sina två damer. Så nu går den andra tuppen med sju stycken pullor, trots att han är lägre i rang. 🤷‍♀️

Gud vad härligt med lite sparande av pengar!

Mina verkar inte hitta någon mat alls ute…….De får samma mat fortfarande, går ute i stooooor hage och är ändå hungriga som vargar. Inte är de feta heller. De får dessutom mat på kvällen så de SKA leta ordentligt på dagen. Hmmmm.
 
Det är helt galet vad lite foder som går åt när hönsen får gå ute. Jag tror jag har fyllt på foder en gång sen de började gå ut. Just nu verkar de hitta mat precis överallt.
Lite lustigt, en av hönorna som gick hädan hörde till tuppen som bestämmer, han har hållit sig till sina två damer. Så nu går den andra tuppen med sju stycken pullor, trots att han är lägre i rang. 🤷‍♀️
Samma här! De har nästan slutat äta inomhus över huvud taget. De får en del vattenmelon när det är varmt och lite "godis", men det är allt!
 
Gud vad härligt med lite sparande av pengar!

Mina verkar inte hitta någon mat alls ute…….De får samma mat fortfarande, går ute i stooooor hage och är ändå hungriga som vargar. Inte är de feta heller. De får dessutom mat på kvällen så de SKA leta ordentligt på dagen. Hmmmm.
Samma här! De har nästan slutat äta inomhus över huvud taget. De får en del vattenmelon när det är varmt och lite "godis", men det är allt!
Så najs med sparade pengar, däremot hade jag precis köpt ny pellets, majs, vete, osv. Men det håller sig ett tag.

Vad lyxigt med vattenmelon, längtar till i höst när det blir en massa vinbär åt dem. Tycker det är så mysigt att kunna bjuda på något riktigt gott.
 
Så najs med sparade pengar, däremot hade jag precis köpt ny pellets, majs, vete, osv. Men det håller sig ett tag.

Vad lyxigt med vattenmelon, längtar till i höst när det blir en massa vinbär åt dem. Tycker det är så mysigt att kunna bjuda på något riktigt gott.
Jo, mina är absolut bortskämda! Dels tycker jag att kylskåpskall melon är bra när det är varmt, det märks tydligt att hönsen blir avkylda. Det är dessutom perfekt för kycklingarna, det är lätt för dom att få loss egna bitar. :)
 
En av våra kolkonhönor är borta. Hon har lyst med sin frånvaro idag. Vi vet att hon var inne igår kväll och släpptes ut med de andra.

Hon brukar spana i buskar och vandra iväg lite så jag misstänker att hon faktiskt hamnat i ruvläge ute i spenaten någonstans. Vi har letat oss fördärvade nu på kvällen. Vi har massor oknytt ute i skogarna här så risken är stor att hon går åt någon kväll. Vi kan bara hoppas på det bästa.
 
Jag var i Blekinge för ett tag sedan @Efwa körde förbi en jätteliten, supercharmig gård som hade både ankor och kalkoner. Blev så avundsjuk när jag såg det, tänkte på dig!
Hoppas hon kommer tillbaka!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 120
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp