Hönstråden II

Någon som vet hur det går med att kunna könsbestämma ägg? I Tyskland och Frankrike tycks ju det snart vara slut på att avliva tuppkycklingarna.
Tror ni hobbyhönsägare kommer ha råd att ha såna?
 
Tittade till hönan i fårhuset. När jag kommer närmare är det är en svärm av flugor över henne, lyfter henne lite grann i stjärten och ser ett trasigt ägg med ett pyttefoster.
Blod överallt och SÅ MYCKET FLUGLARVER. :yuck: :yuck: :yuck: :yuck:
Luktade så jäkla vidrig, har tvättat av äggen i en hink med ljummet vatten. Har ingen aning om hur det kommer gå för resterande ägg, men då får de iaf en chans istället för att vara täckta med blod och vätska.
Nu får hon sitta i en foderbalja och så ska jag se om jag även vågar mig på att flytta in henne i hönshuset för säkerhets skull ikväll.

Lite trevligare nyhet är att kycklingarna fick komma ut i hönsgården för första gången! Hade tyvärr en som dog förra veckan, men de andra verkar starka och friska, som det ser ut nu är det 3 hönor och 3 tuppar. 🙂

Åh herregud. Jag är inte äckelmagad i vanliga fall men kombon ruttet ägg + fluglarver/spyflugeägg, de två tingen jag tycker är cirka vidrigast i världen, hade nog fått min mage att vända sig ut och in!
 
Åh herregud. Jag är inte äckelmagad i vanliga fall men kombon ruttet ägg + fluglarver/spyflugeägg, de två tingen jag tycker är cirka vidrigast i världen, hade nog fått min mage att vända sig ut och in!
De var så räligt. Tror jag stängde av den delen i hjärnan som tar hand om sånt.
Men jag skrubbade mig upp till axlarna sen.

(skönt att det inte bara är jag som tycker det var :yuck:)
 
Någon som vet hur det går med att kunna könsbestämma ägg? I Tyskland och Frankrike tycks ju det snart vara slut på att avliva tuppkycklingarna.
Tror ni hobbyhönsägare kommer ha råd att ha såna?
Jag tror det kommer ta lååååång tid innan det blir aktuellt för hobbyägare.
Läste att Tyskland inom ett par år kommer förbjuda (industriell) avlivning av tuppkycklingarna med justering i takt med utvecklingen. 👌🏼
 
Inte hört talas om. Hur går det till, enkelt förklarat?
Den som är mest aktuell nu är att skära upp ett hål med laser på ägget och testa dna, kommer inte ihåg vilket dygn i kläckan, en som inte är färdig än ska kunna visa redan vid 88 timmar.
En i Sverige har kommit på att mäta vilka gaser ägge avger men vad jag har läst så har den fel 85% av gångerna så måste bli bättre. USA ska också ha något på gång men vet inte hur den ska funka.
 
Jag tror det kommer ta lååååång tid innan det blir aktuellt för hobbyägare.
Läste att Tyskland inom ett par år kommer förbjuda (industriell) avlivning av tuppkycklingarna med justering i takt med utvecklingen. 👌🏼
Är det inte nu vid årsskiftet förbudet kommer i Tyskland och förbudet planeras att skärpas till 2024 om vilket dygn ägget senast får testas på?
 
Hittade resterna av ett till trasigt ägg, vet inte om det gått fel nånstans, eller om kajorna passar på medan hon äter och sträcker på benen?
I vilket fall så slängdes resterande ägg, ville inte göra om tvättningsproceduren, inte heller vill jag riskera att hönan blir äten på av larverna (har stor respekt för dem :wtf:).

(hjälpte inte heller av att jag väcktes strax innan fem imorse av att några tackor tagit sig in till baggarna *detärkulmeddjur* *detÄRkulmeddjur* :banghead:)
 
Har en höna som precis ruvat fram fyra små kycklingar, bara fyra-fem dagar gamla. I går kväll hittade jag tre stycken högljutt pipandes i trädgården och ingen höna gick att finna, räven måste ha tagit henne trodde jag. Sen började det regna också och den sista fick jag tag i först när den var helt genomblöt. Tog in dem och de fick bo i en kartong intill ett värmeelement och inuti en gammal lammullströja och alla tre verkar ha klarat sig och åt och sprang omkring för fullt i eftermiddags.

Nu precis dök plötsligt hönan upp igen med den sista kycklingen! De hade bara råkat komma från varandra i blåsten så jag kunde återförena kycklingarna med sin mamma :)

Förhoppningsvis håller hon bättre koll på dem i fortsättningen.
 
Senast ändrad:
Idag har jag sålt mitt första djur i hela mitt liv. :nailbiting:

Min favorittupp bland årets kycklingar, den svartvite. Men det var uppfödaren till mina egna hönor som hörde av sig och var intresserad - så när han ville ha den svartvite fick det gå, ingen annan hade fått honom! Men man får också vara tacksam för alla som vill ha (bara) en tupp till liv, och här vet jag att han får ett utmärkt hem och ett fritt trädgårdsliv precis som han är van vid. Och så betalade han 200 spänn fastän jag sa att jag behövde inte få något betalt när jag vet att han får det bra. Udda handelsstrategi, jag behöver nog träna upp mig lite som affärskvinna. :D

Hejdå min lille kompis, sköt om dig och alla dina nya fruar nu!

EBDB6464-4B46-47D6-B87F-35F5811BBCE2.jpeg
 
Idag har jag sålt mitt första djur i hela mitt liv. :nailbiting:

Min favorittupp bland årets kycklingar, den svartvite. Men det var uppfödaren till mina egna hönor som hörde av sig och var intresserad - så när han ville ha den svartvite fick det gå, ingen annan hade fått honom! Men man får också vara tacksam för alla som vill ha (bara) en tupp till liv, och här vet jag att han får ett utmärkt hem och ett fritt trädgårdsliv precis som han är van vid. Och så betalade han 200 spänn fastän jag sa att jag behövde inte få något betalt när jag vet att han får det bra. Udda handelsstrategi, jag behöver nog träna upp mig lite som affärskvinna. :D

Hejdå min lille kompis, sköt om dig och alla dina nya fruar nu!

Visa bifogad fil 75378

Lyckades du SÄLJA en tupp, för 200 spänn dessutom? Grymt imponerad. :D
 
Vad är rimligt att begära för hönor kläckta förra sommaren? Blandras, ägg och kött, medelstora och från en besättning helt utan sjukdomar under de senaste tio åren.
 
This monday is presented to you by röda hönskvalster.

:arghh::arghh::arghh:

Min motivation för hönsen har inte varit skyhög den här sommaren. Tack och lov är de ju enkla att ha, men nog har jag funderat både på att slakta av och sälja av ett gäng. Nu imorse skulle jag fylla på vattenreservoaren i ena avdelningen där det för nuvarande går en ensam tupp i väntan på slakt, och när jag skruvar bort locket ramlar det ut en hög kvalster. Uugh.

Ge mig styrka, någon.
 
OBS jag ska ringa efter Exzolt, så det behöver inte tipsas om. Någon som använt det medlet? :)
 
This monday is presented to you by röda hönskvalster.

:arghh::arghh::arghh:

Min motivation för hönsen har inte varit skyhög den här sommaren. Tack och lov är de ju enkla att ha, men nog har jag funderat både på att slakta av och sälja av ett gäng. Nu imorse skulle jag fylla på vattenreservoaren i ena avdelningen där det för nuvarande går en ensam tupp i väntan på slakt, och när jag skruvar bort locket ramlar det ut en hög kvalster. Uugh.

Ge mig styrka, någon.

Fy FAN vad jobbigt!!!

Men i den här vevan kanske avslaktning kan kännas bra? Jag vet inte hur man gör med köttet, dock. Vet du? Är de liksom dåliga?
 
Här tog ju allt en ganska stor helomvändning.

Kalkonhönan försvann ju och precis 30 dagar efter försvann kalkontuppen och veckan efter det gick även en gås till räven.
Vi fick stänga in alla och efter det var det att helt tänka om. Jag vill inte ha en höst/vinter igen där ankorna bor på varandra i många månader för att inhägnaden inte är gjord för så många fåglar i full inhägnad (laglig, ja. Men inte roligt).

För att inte göra något förhastat ska vi fundera till våren var vi vill ha en inhägnad för våra fåglar. Vi har både tomt och mark så det räcker. En stor damm som kan bli torr och en liten damm som inte blir torr. Så valet är inte helt lätt.
Det i sin tur gjorde att vi fick dra ner ordentligt på antalet djur inför hösten/vintern.
I lördags slaktade vi av 16 djur (kalkoner, gäss och ankor) och har bara ca 11 djur kvar i den gruppen. Vissa av dessa var tänkta som slaktdjur men andra inte.

Om ca 8-10 veckor ska även myskankbarnen slaktas, så frysen är snart till bredden fylld med egenuppväxta djur, vilket är jätteskönt och bra men det var inte tänkt så här just nu.
Men, det är lätt att börja om när det är dags sedan.
 
Fy FAN vad jobbigt!!!

Men i den här vevan kanske avslaktning kan kännas bra? Jag vet inte hur man gör med köttet, dock. Vet du? Är de liksom dåliga?

För köttets del spelar det ingen roll, kvalster sitter ju ytligt. Däremot är det 14 dagars karens om man använder Exzolt, men det är ju bara att slakta av innan man använder medlet.
 
För köttets del spelar det ingen roll, kvalster sitter ju ytligt. Däremot är det 14 dagars karens om man använder Exzolt, men det är ju bara att slakta av innan man använder medlet.

Jag tänkte nog om de var anemiska men då vore de ju redan påverkade på ett negativt sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 295
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp