Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Edgars besök hos veterinären idag:
Blev inget drän, vet tyckte inte att fickan var så djup.
Såret på bröstet är ju stort... Får se om kroppen orkar att bilda ny hud så det täcker hela. Men vet tyckte ändå att vi kunde försöka ett tag till, lilla Edgar är ju som sagt pigg och glad och opåverkad. Fick en dunderkur med hem som skulle snabba på läkningsprocessen och nybildandet av hud. Vi får ta en dag i taget.

Åh, jag hoppas det går vägen!
 
Edgars besök hos veterinären idag:
Blev inget drän, vet tyckte inte att fickan var så djup.
Såret på bröstet är ju stort... Får se om kroppen orkar att bilda ny hud så det täcker hela. Men vet tyckte ändå att vi kunde försöka ett tag till, lilla Edgar är ju som sagt pigg och glad och opåverkad. Fick en dunderkur med hem som skulle snabba på läkningsprocessen och nybildandet av hud. Vi får ta en dag i taget.

Åh, jag hoppas det går vägen!
Håller tummarna för Edgar!
 
Idag har vi haft tuppslakt. Meningen var att jag skulle hålla i år men mina händer räckte inte runt (tidigare år har jag inte varit med på själva dödandet). Vi fick be en granne hålla. Det var nog tur, jäklarn vad de började rycka. Jag hade nog inte kunnat hålla kvar då.

Nu har jag styckat alla fyra. Helt slut fysiskt och psykiskt. Dock hungrig. Blir däremot vegetarisk ikväll :p.
 
Hälften av hönorna är kladdiga i baken och jag gillar inte det. I somras var de alla fina i rumpan, och duniga. Det är framförallt hönorna, inte tupparna.

Är det vanligt på vintern och är det sådant som folk inte bryr sig om?

Själva bajset i övrigt ser vanligt ut, ibland korvar, stora som hundbajsar och annars vanliga blaffor utan att se konstigt ut.
 
Nu är det två av hönsen som fått för sig att börja ruva men jag tycker det är på tok för tidigt med kycklingar redan i mars, hur tidigt låter ni era höns ruva?

Jag bor i Sthlmsområdet och de har värmelampa men det är i övrigt oisolerat med en hel del springor som det drar igenom även om jag satt upp skivor på de värsta ställena. Vattnet fryser när det är runt -10 ute men jag har lite svårt att tro det ska bli så kallt nu även om vintern inte är slut.
 
Hälften av hönorna är kladdiga i baken och jag gillar inte det. I somras var de alla fina i rumpan, och duniga. Det är framförallt hönorna, inte tupparna.

Är det vanligt på vintern och är det sådant som folk inte bryr sig om?

Själva bajset i övrigt ser vanligt ut, ibland korvar, stora som hundbajsar och annars vanliga blaffor utan att se konstigt ut.
Mina är inte kladdiga utan ser fina ut, jag har ingen aning om det är vanligt.
 
Mina är inte kladdiga utan ser fina ut, jag har ingen aning om det är vanligt.

Fasen alltså! Jag hoppas det försvinner till sommaren, annars måste jag tänka på att kanske avmaska dem? Dock är de inte gamla och gått på smittade ställen men det kanske inte spelar någon roll?
 
Nu är det två av hönsen som fått för sig att börja ruva men jag tycker det är på tok för tidigt med kycklingar redan i mars, hur tidigt låter ni era höns ruva?

Jag bor i Sthlmsområdet och de har värmelampa men det är i övrigt oisolerat med en hel del springor som det drar igenom även om jag satt upp skivor på de värsta ställena. Vattnet fryser när det är runt -10 ute men jag har lite svårt att tro det ska bli så kallt nu även om vintern inte är slut.

Jag har samma problem, på nästan samma ställe (Uppsala/Stockholm). Jag har fyra stycken som ligger och ruvar, sedan slutet av december, tre av dem har legat tiden ut men ligger ju kvar för att de inte har några ägg att ruva (dvs ingen kläckning). Dessutom raser som helst inte ruvar....jo tjena liksom.

Jag har iofs isolerat hus men det fryser även inne hos mina trots 20 höns och tuppar samt värmelampor och jag tänker som du....jag vill helst inte ha kycklingar nu, speciellt när de helt är inne och ibland är det rena kaoset där inne när de inte vill gå ut. Tänker mig att de i kaoset kan bli nertrampade.
 
Jag har samma problem, på nästan samma ställe (Uppsala/Stockholm). Jag har fyra stycken som ligger och ruvar, sedan slutet av december, tre av dem har legat tiden ut men ligger ju kvar för att de inte har några ägg att ruva (dvs ingen kläckning). Dessutom raser som helst inte ruvar....jo tjena liksom.

Jag har iofs isolerat hus men det fryser även inne hos mina trots 20 höns och tuppar samt värmelampor och jag tänker som du....jag vill helst inte ha kycklingar nu, speciellt när de helt är inne och ibland är det rena kaoset där inne när de inte vill gå ut. Tänker mig att de i kaoset kan bli nertrampade.
Mina har fått gå ut nu och det är så gulligt att se fotavtrycken i snön. :love: Här börjar jorden sticka fram vid buskarna trots att det kom så mycket snö förra helgen, men plusgrader och blåst så tinar det snabbt.
 
@Milene Hur går det för lilla Edgar?

08D778E0-B19D-42B8-9D3B-D563AFAC8AB5.jpeg


Det går ganska bra, tack! Edgar är, som hela tiden, pigg och glad och matfrisk! :)
Jag är dock lite orolig för såret... Fyra veckor sen igår, och visst går det framåt, men det är en fläck med annan vävnad som jag inte om det kommer att orka läka ihop eller inte :( Var hos veterinären i fredags och hämtade mer supersalva, vi är överens om att prova ytterligare ett par veckor,men hon kan ju inte leva med ett hål på magen... :( Lilla Edgar imponerar så, hon är tapper och finner sig i behandlingar utan protester :heart

Mys framför TV:n både i fredags och mello i lördags... :heartheart:heart
 
@Efwa Tänkte också avmaskning. Har fått gjort det en gång på mina, de var inte heller gamla. Blev bra med en gång.
Annars kanske de bara har svårt att hålla sig rena i det här vädret..?

@Mia_R Jag hade samma fundering i fjol då nån ville ruva. Är glad att jag lät bli, inte så kul om de fryser ihjäl eller blir tacklade av de andra.
Det blir nog flera tillfällen!
 
@Efwa Tänkte också avmaskning. Har fått gjort det en gång på mina, de var inte heller gamla. Blev bra med en gång.
Annars kanske de bara har svårt att hålla sig rena i det här vädret..?

@Mia_R Jag hade samma fundering i fjol då nån ville ruva. Är glad att jag lät bli, inte så kul om de fryser ihjäl eller blir tacklade av de andra.
Det blir nog flera tillfällen!
Det blir det säkert, känner mig bara så elak när jag tar äggen. :(
 
Det blir det säkert, känner mig bara så elak när jag tar äggen. :(

Det har jag inga problem med, konstigt nog. Men tycker de borde äta mer och de känns lite tunna även om det inte går någon nöd på dem. Jag tvingar ur dem ur redena när jag hämtar äggen och när de blir tvingade ner är de jättehungriga.
 
Mina har fått gå ut nu och det är så gulligt att se fotavtrycken i snön. :love: Här börjar jorden sticka fram vid buskarna trots att det kom så mycket snö förra helgen, men plusgrader och blåst så tinar det snabbt.
Mina tycker snö är pest och pina. Finns inte en chans att de frivilligt går i snön :p.
 
När vi haft surhönor har vi helt enkelt lyft dom ur redet när vi varit dit och tagit äggen. Satt dom nära maten. Ibland har det behövts i nån vecka innan de gett upp.

Fungerar inte här. De har legat hela sin tid ut trots dagliga tvinganden att lämna redet. De har dessutom legat över tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp