Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nope......men skulle gärna vilja märka av. Mina är inte ens ett år så de ruggar lite just nu (sent?, tidigt?).
Helt ur spår. Det vanliga är att de ruggar på hösten. Det brukar dock rätta till sig så bli nu inte orolig för det men de kommer ju börja värpa senare pga detta.
 
Helt ur spår. Det vanliga är att de ruggar på hösten. Det brukar dock rätta till sig så bli nu inte orolig för det men de kommer ju börja värpa senare pga detta.

Jag misstänkte att det kunde bli så. De började ju lägga ägg i november och har lagt ända till februari, så det är en välförtjänt vila ändå.
De föddes 1 juni förra året, så de är inte så gamla.

Jag har redan haft 4-5 ruvande hönor, dock blommen som var ihärdigast. Nu ska vi se hur länge welsumern ruvar.
 
Efter flytt ut på landet är jag sugen på att skaffa mig ett gäng hönor.
”Problemet” är dock att jag bor i ett nybygge, så vi har således inga befintliga uthus bortsett från garage.

Nån som har tips på prisvärda hönshus att köpa? Eller om ni vill visa bilder på hur era hönor bor som inspiration?
 
Efter flytt ut på landet är jag sugen på att skaffa mig ett gäng hönor.
”Problemet” är dock att jag bor i ett nybygge, så vi har således inga befintliga uthus bortsett från garage.

Nån som har tips på prisvärda hönshus att köpa? Eller om ni vill visa bilder på hur era hönor bor som inspiration?

Jag skulle satsa på en lekstuga på blocket eller köpa mig ett ordentligare skjul på Bauhaus hellre än ”hönshusen” som säljs på granngården.
Skjulen och lekstugan kan det ju finnas lite mer plats att göra en lättare isolering.
Skjulen är ju oftast ståhöjd, vilket iallafall jag uppskattar extremt mycket.
 
Jag skulle satsa på en lekstuga på blocket eller köpa mig ett ordentligare skjul på Bauhaus hellre än ”hönshusen” som säljs på granngården.
Skjulen och lekstugan kan det ju finnas lite mer plats att göra en lättare isolering.
Skjulen är ju oftast ståhöjd, vilket iallafall jag uppskattar extremt mycket.
Tack! Ska kolla runt lite :up:.
 
De har börjat kläckas!!! Vi var ju så osäkra efter alla turer med kläckaren. Jag kommer att kontakta säljaren igen. Fuktmätare måste det vara något problem med förutom att vi måsta tejpa runt om varje gång vi varit tvungna att öppna.
Dessutom har vi fått öppna ganska ofta av olika anledningar.

Det bästa är väl att vår enda tupp till 18 hönor gjort ett himla bra jobb. Vi vet ju dock inte hur många som kläcks av 40 ägg men jag återkommer.
 
Även här sprutar det ägg ur hönsen :p.
Vi har en rejält sur surhöna också, hon hugger verkligen. Vi har ju dock ingen tupp så hon ruvar förgäves. Slänger upp henne varje dag, men hon brukar muttrande gå tillbaka. Hon har även plockat fjädrarna från magen, hon vill verkligen ha kycklingar.
Jag känner dock inte att jag orkar med fler höns just nu, så jag hoppas jag är envisare än hönan.
 
Då är kläckningen klar och vi gör oss redo för nästa omgång, endast rashöns.

Dessa som kläcktes nu är renrasiga Silveruddare och resten blandras mellan det, welsumer, blomme, CL och wyandotte. Alla dessa är tänkta som slakthöns i september.
Kycklingarna är väldigt lika så det är svårt att säga om det är renrasiga eller inte bara på utseendet. Starka, pigga och ser ut som brottare allihopa.

Rasäggen ska kläckas för utökande av flocken så småningom. Dock är ju fler ägg inköpta än jag behöver i slutändan (tuppar och obefruktade och sådana som kan gå fel). Tupparna som kläcks kommer gå till slakt förutom en till två stycken.

Till detta kläck som var kan jag säga att jag är mer än nöjd med tuppen jag har nu. Av 40 ägg var 34 befruktade, av alla raser och alla de kläcktes! Han har alltså 18 hönor att tillfredsställa och det verkar ju fungera fint.
Den sista kläckta blev fast i torkat äggskinn och är alltså resultatet av att kläckaren vägrade hålla fukten inne i omgångar, speciellt slutet. Den lilla låg kall och halvdöd på lunchen idag och fick sluta sina få timmar på jorden.

Just nu har jag en dialog med leverantören av kläckaren som är mycket serviceinriktade och trevliga. Men, jag måste ju ha den igen nu. Har ju redan skaffat fler ägg som måste in imorgon eller övermorgon.

Nya raser: Hedemora och Bresse
Påfyllnad: Blomme, CL
 
Då är kläckningen klar och vi gör oss redo för nästa omgång, endast rashöns.

Dessa som kläcktes nu är renrasiga Silveruddare och resten blandras mellan det, welsumer, blomme, CL och wyandotte. Alla dessa är tänkta som slakthöns i september.
Kycklingarna är väldigt lika så det är svårt att säga om det är renrasiga eller inte bara på utseendet. Starka, pigga och ser ut som brottare allihopa.

Rasäggen ska kläckas för utökande av flocken så småningom. Dock är ju fler ägg inköpta än jag behöver i slutändan (tuppar och obefruktade och sådana som kan gå fel). Tupparna som kläcks kommer gå till slakt förutom en till två stycken.

Till detta kläck som var kan jag säga att jag är mer än nöjd med tuppen jag har nu. Av 40 ägg var 34 befruktade, av alla raser och alla de kläcktes! Han har alltså 18 hönor att tillfredsställa och det verkar ju fungera fint.
Den sista kläckta blev fast i torkat äggskinn och är alltså resultatet av att kläckaren vägrade hålla fukten inne i omgångar, speciellt slutet. Den lilla låg kall och halvdöd på lunchen idag och fick sluta sina få timmar på jorden.

Just nu har jag en dialog med leverantören av kläckaren som är mycket serviceinriktade och trevliga. Men, jag måste ju ha den igen nu. Har ju redan skaffat fler ägg som måste in imorgon eller övermorgon.

Nya raser: Hedemora och Bresse
Påfyllnad: Blomme, CL
Vad spännande det låter!!! Grattis till alla som kommit!

Var bor du? Du kan få låna min kläckare om du bor i närheten! För första gången på många år har jag inget vår-kläck på gång 😕
 
Vad spännande det låter!!! Grattis till alla som kommit!

Var bor du? Du kan få låna min kläckare om du bor i närheten! För första gången på många år har jag inget vår-kläck på gång 😕

Åh, vad snällt av dig!
Jag testar att köpa egen magnetremsa imorgon och sätter dit. Det borde ta tag i det stora problemet.

Jag har en kläckare till som dock ger sämre utdelning kläckmässigt (eller så är det sämre ägg än mina egna men det tvivlar jag på). Den står dock hos grannen som fått låna den för egen kläckning.

Jag testar på så får vi se.
 
Åh, vad snällt av dig!
Jag testar att köpa egen magnetremsa imorgon och sätter dit. Det borde ta tag i det stora problemet.

Jag har en kläckare till som dock ger sämre utdelning kläckmässigt (eller så är det sämre ägg än mina egna men det tvivlar jag på). Den står dock hos grannen som fått låna den för egen kläckning.

Jag testar på så får vi se.
Ok! Hör av dig annars. Jag bor i Skaraborg.
 
Jag får hem min nya kläckare idag! hoppas verkligen att den kommer funka bättre :nailbiting: har ägg i den "gamla" som är inne på dag 8 så jag ska flytta över dom till den nya. Räknar väl med att det inte kommer bli världens bästa kläck men kände inte att jag ville börja om heller. Det är bresse/hedemora och isbar/hedemora ägg som ligger just nu. Blir vaktlar igen efter det
 
Jag får hem min nya kläckare idag! hoppas verkligen att den kommer funka bättre :nailbiting: har ägg i den "gamla" som är inne på dag 8 så jag ska flytta över dom till den nya. Räknar väl med att det inte kommer bli världens bästa kläck men kände inte att jag ville börja om heller. Det är bresse/hedemora och isbar/hedemora ägg som ligger just nu. Blir vaktlar igen efter det

Hoppas hoppas! Vad har du köpt för ny kläckare?

Håll oss uppdaterade hur det går.
 
Brinsea Ovation 28 Eco, ska bli spännande för Realen har verkligen inte varit någon höjdare :crazy:


Det är Brinsea ova easy 100 som krånglat för mig MEN servicen från Arctic hen har varit helt fantastiskt och de, tillsammans med Brinsea, skickar en ny dörr (det är den som krånglat) utan kostnad.

Annars måste jag säga att maskinen är skitbra, dock lite ologisk i sin meny men funktionerna är bra och många. Vi köpte med extrern pump också. Stor kläckningssäkerhet vad det verkar. Jag jämför med min EggTech som ändå gjort sitt jobb men inte riktigt varit helt nöjd med men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Tycker kläcksäkerheten varit låg (senast dog fem befruktade ägg).
 
Folk håller på med maskiner men kycklingarna är lyckligast om dom får ha en mamma. En vanlig dvärghönsras heter Dvärg coshin (hur stavas?) och dom är mer eller mindre ruvgalna. Dom klarar av tio normalstora ägg. Det finns ex inom min ras Hedemora som också är det men jag har aldrig haft någon. Om man inte har genbank så går det ju att ha några extra småhöns som kycklingmammor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp