Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar vilja byta blod och byter därmed tupp. Så efter en 3- 4 år så brukar de bli utbytta. Jag har för mig när jag tittade upp när fertiliteten blir sämre är det då någon gång. Är det en bra tupp som tar hand om hönorna så kan det ibland räcka med att skaffa en ny och ha kvar den gamla. Tycker att det dock inte ovanligt att de tuppar till sig och så har man slagsmål, så ibland är det ändå lugnast att byta.
Tack för svar! Jag provade att behålla en från ifjol, men de rök ihop till slut och Gullan fick stryk....... Är så förtjust i honom, så den andre fick flytta - och fick ett fantastiskt hem hos grannen!
Eftersom jag för tillfället mer värdesätter en bra flockledare än nytt blod så får han stanna tills han ramlar av pinnen, och det dröjer väl ett tag förhoppningsvis. :)
 
Tack för svar! Jag provade att behålla en från ifjol, men de rök ihop till slut och Gullan fick stryk....... Är så förtjust i honom, så den andre fick flytta - och fick ett fantastiskt hem hos grannen!
Eftersom jag för tillfället mer värdesätter en bra flockledare än nytt blod så får han stanna tills han ramlar av pinnen, och det dröjer väl ett tag förhoppningsvis. :)
Jag tycker en trevlig tupp är mycket värt! :) Så du gör alldeles rätt som behåller honom.
 
Du får hålla oss uppdaterade på hur bygget går! Låter som om det kommer bli hur bra som helst!

Ett tips, som ni säkert har koll på, är att se till att ha bra ventilation som klarar damm och inte kloggar igen på direkten.
Försök täta alla springer och se till att det är lättvättat så att man både slipper ohyra och underlättar vårstädningen.
Angående foder så är det ju vad man föredrar, på våra funkar GG basfoder bra och så köper vi deras mix med helsäd och blandar ut för att de älskar det.
Sambon är ju byggare, så han har säkert koll, men jag ska absolut hälsa!
Hel havre? Krossad? Korn? Jag kan köpa direkt från bonde, ska man blanda, ge fri tillgång? Tur att min bok kommer i veckan! :D
 
Jaha, då testade vi att introducera barnen och Lovis igår kväll när alla gått och lagt sig. Det gick inte bra!

Det var tur att vi var där och hade lite koll och kunde hjälpa upp situationen.

Vi börjardemed att öppna inhägnaden så hon kunde välja själv att gå ut och det gjorde hon. Kallade på de små och de hann inte komma ut till henne förrän Daniella flög ner till buren och började jaga de små och picka på dem. Lovis försökte samla ihop dem men var inte tillräckligt arg på Daniella.

Min älskade tupp flög ner, landade mitt i kalabaliken men fattade inte att Daniella var dum. Han tog istället på sig papparollen som mathittare och berättade med stor entusiasm att här fanns det mat för de små.
Så duktig pappa men lite fel i situationen. Gullepojken.

De små hamnade på olika ställen och mamma Lovis var förtvivlad. Vi fick ut Daniella ur buren där hon var, men hon jagade den lilla som hamnade utanför.
Tuppen var kvar i buren men ville inte ut så jag fick tyvärr ta tag i hans gump och släpa ut honom så Lovis och barn kunde återgå till sitt lugn.

Nu är frågan.....hur gör jag?
Man märker ju att Lovis vill ut och visa världen men där ute är det ju omöjligt. Hon är trygg med de små så fort kompostgallret är på plats igen.

Min nya fundering är att fixa ett litet hus och hage till dem som jag ställer i hönsgården.
Detta blev lite krångligare än jag hoppats på men ändå något jag haft i bakhuvudet för säkerhets skull. Jag vill helst inte ta bort dem helt för att sedan återintroducera Lovis till gänget med de eventuella problem det kan tillföra.
Ska jag släppa ut mina när de är riktigt unga så gör jag det i tomt hönshus. Jag släpper ut dem till övriga flocken tidigast då de är 3 veckor vanligen senare.
 
Hönshus håller på att byggas! :D har fått tag i genbanksansvarig för Hedemorahöns som ska sälja en liten flock till mig. Men förutom själva bygget med inredning och hönsgård, vad behöver jag tänka på innan jag hämtar hem dom? Någon bok jag "måste" läsa/ha? Vilket foder bör jag börja med? Kommer ha spån på golvet, något annat jag behöver handla? Tips, tips, tips tack! :D och hur får jag hem fem hönor + en tupp? Kartong? Hundbur? Hästtransport? Lösa i knät? :rofl:
Jag fodrar med en blandning på 1/3 vete+1/3korn+1/6havre+1/12 foderärt+1/12värpkoncentrat. All säden är hel. Den sönderdelas i muskelmagen. De har fri tillgång på kalk.
Hemtranposrten sköts förslagsvis i flyttkartong med ett rejält lager halm i botten. Det brukar vara lagom med 2-3 djur/kartong se till att det kommer in luft till dem och att det inte blir för varmt. Jag har kört hem tvärs över landet en het sommardag med två djur i en sådan kartong utan några problem.
 
Jag fodrar med en blandning på 1/3 vete+1/3korn+1/6havre+1/12 foderärt+1/12värpkoncentrat. All säden är hel. Den sönderdelas i muskelmagen. De har fri tillgång på kalk.
Hemtranposrten sköts förslagsvis i flyttkartong med ett rejält lager halm i botten. Det brukar vara lagom med 2-3 djur/kartong se till att det kommer in luft till dem och att det inte blir för varmt. Jag har kört hem tvärs över landet en het sommardag med två djur i en sådan kartong utan några problem.
Vete odlas inte så mycket här uppe, men resten borde inte vara några problem att få tag i. :)
Perfekt, då är det problemet löst, tack!!
 
Sambon är ju byggare, så han har säkert koll, men jag ska absolut hälsa!
Hel havre? Krossad? Korn? Jag kan köpa direkt från bonde, ska man blanda, ge fri tillgång? Tur att min bok kommer i veckan! :D

Jag har lantrashöns (Bjurholms) och de får bara helt korn som bas med fri tillgång. På sommaren pickar de i sig så mycket ute så ger inget annat men på vintern får de en liten näve koncentrat per dag per 6 höns (kastar ut på marken) bara för att jag vill vara säker på att de får i sig allt de behöver om vi inte har några matrester att erbjuda.
 
Jag fodrar med en blandning på 1/3 vete+1/3korn+1/6havre+1/12 foderärt+1/12värpkoncentrat. All säden är hel. Den sönderdelas i muskelmagen. De har fri tillgång på kalk.
Hemtranposrten sköts förslagsvis i flyttkartong med ett rejält lager halm i botten. Det brukar vara lagom med 2-3 djur/kartong se till att det kommer in luft till dem och att det inte blir för varmt. Jag har kört hem tvärs över landet en het sommardag med två djur i en sådan kartong utan några problem.

Med @Shaggy s recept i botten (tackar så mycket för den förresten) så gör jag min egna blandning.

Jag fermenterar min sädblandning som är 1/3 vete, 1/3 korn, 1/6 havre, 1/12 foderärt, 1/12 majs. Allt helt, inga kross.
Sedan ger jag fri tillgång på helfoder MED kalk i eftersom de annars lägger skinnägg några stycken. Även fri tillgång på kalk, vid sidan.
På vintern ger jag grus 0-18 i en låda. Den går åt jäkligt snabbt.
 
Med @Shaggy s recept i botten (tackar så mycket för den förresten) så gör jag min egna blandning.

Jag fermenterar min sädblandning som är 1/3 vete, 1/3 korn, 1/6 havre, 1/12 foderärt, 1/12 majs. Allt helt, inga kross.
Sedan ger jag fri tillgång på helfoder MED kalk i eftersom de annars lägger skinnägg några stycken. Även fri tillgång på kalk, vid sidan.
På vintern ger jag grus 0-18 i en låda. Den går åt jäkligt snabbt.

Vad menar du med fri tillgång till kalk vid sidan av? Snäckskal? Eller vad ger du dom? Då jag köpte mina första hedemorakycklingar för många år sedan så sa säljaren att dom skulle ha duvfoder och i det ingick det majs och ärtor. Men dom åt aldrig upp majsen och ärtorna. Först trodde jag dom var för små, men dom åt det inte då dom blivit stora heller. Jo, om jag blötte upp majsen och ärtorna så åt dom men inte annars.
 
Vad menar du med fri tillgång till kalk vid sidan av? Snäckskal? Eller vad ger du dom? Då jag köpte mina första hedemorakycklingar för många år sedan så sa säljaren att dom skulle ha duvfoder och i det ingick det majs och ärtor. Men dom åt aldrig upp majsen och ärtorna. Först trodde jag dom var för små, men dom åt det inte då dom blivit stora heller. Jo, om jag blötte upp majsen och ärtorna så åt dom men inte annars.

Snäckskal vid sidan av.

Eftersom jag fermenterar så blir de ju mjuka så de åker ner. Det verkar vara lite så att några äter säden först och andra äter de stora ärtorna och majsen först.

Om jag gav allt torrt så sorterade de ut ärtor och majs samt havren. Det blev ett ordentligt svinn på säd och inte något för mig. Fick kasta massor av golvutsäde, liksom.

Med fermentering går allt åt och de längtar tills man kommer med hinken.
 
Med @Shaggy s recept i botten (tackar så mycket för den förresten) så gör jag min egna blandning.

Jag fermenterar min sädblandning som är 1/3 vete, 1/3 korn, 1/6 havre, 1/12 foderärt, 1/12 majs. Allt helt, inga kross.
Sedan ger jag fri tillgång på helfoder MED kalk i eftersom de annars lägger skinnägg några stycken. Även fri tillgång på kalk, vid sidan.
På vintern ger jag grus 0-18 i en låda. Den går åt jäkligt snabbt.
+ @Shaggy
Något speciellt märke på hönsfoder ni gillar?
Ger ni "ren kalk" eller snäckskal?
Om man inte har tillgång till vete, vad skulle ni byta ut den till?
 
+ @Shaggy
Något speciellt märke på hönsfoder ni gillar?
Ger ni "ren kalk" eller snäckskal?
Om man inte har tillgång till vete, vad skulle ni byta ut den till?


Jag kan för lite om detta med sädesslag så där kan inte jag hjälpa.

Jag gillar svenskt foder och det är det enda märke de har alla sorter (start, väx, hel och topp) i min närliggande butik. Annars har vi den vanliga pullfor som är ok också, tycker jag.
Eftersom jag är lite snål och mina får så mycket annat foder så tar jag den de äter minst av, när de är vuxna. De har nämligen fri tillgång på helfoder och det de helst inte väljer och istället söker sig annat foder, blir billigast.

Jag ger snäckskal.
 
Jag fermenterar min sädblandning som är 1/3 vete, 1/3 korn, 1/6 havre, 1/12 foderärt, 1/12 majs. Allt helt, inga kross.

Fermentering av fodret har jag inte hört talas om. Hur gör man det? Går det åt mindre foder precis som när man groddar ("fodder")?
 
Fermentering av fodret har jag inte hört talas om. Hur gör man det? Går det åt mindre foder precis som när man groddar ("fodder")?

Enligt de som kan, gör det det men jag har ingen vetenskaplig fakta om det.

Som jag förstår det så går det lika bra med laktosbas som med vinägerbas.
Finns massor av videor på YT men så här gjorde jag för att börja:

Första dagen tog jag en tesked yoghurt i ca 2,5 liter vatten. I det lägger jag 3 dl blandning. Jag skimmar av de som flyter eftersom fermentering ska ske syrefritt (under ytan) och de som ligger på möglar eller blir dåliga på annat sätt.

Dag 2 gör jag samma i nästa hink.

Dag 3 samma i nästa hink.

Dag 4 tar jag första hinken, silar av blandningen och använder om vattnet och så vidare.

På detta sätt fermenterar det hela i tre dagar så kör jag rotation på det alltså.

På vintern kan man ofta använda vattnet någon vecka, i bästa fall 1,5. På sommaren måste man byta oftare. Då tar jag och häller bort vattnet men behåller ca 1 tsk - 1 msk.

Det luktar väldigt speciellt och ibland lite väl mycket, när det är dags att byta.
Hönsen älskar det.

3 dl räcker till 18 höns och en tupp men det är ju som sagt komplement till fri tillgång på helfoder och rester.
 
+ @Shaggy
Något speciellt märke på hönsfoder ni gillar?
Ger ni "ren kalk" eller snäckskal?
Om man inte har tillgång till vete, vad skulle ni byta ut den till?
Jag använder svenskafoder. De har till skillnad mot granngården pellets och inte pelletskross. Mina höns äter inte mjöl.
Jag ger snäckskal.
Vete skulle jag byta mot framförallt korn. Havren ratar mina om andelen blir mycket större än nu.
 
Jag använder svenskafoder. De har till skillnad mot granngården pellets och inte pelletskross. Mina höns äter inte mjöl.
Jag ger snäckskal.
Vete skulle jag byta mot framförallt korn. Havren ratar mina om andelen blir mycket större än nu.


Mina äter alltså hellre mjöl än pellets. Så därför ger jag dem pellets för att de har fri tillgång. Jo jo, olika ska det vara. ;)
 
Jag använder svenskafoder. De har till skillnad mot granngården pellets och inte pelletskross. Mina höns äter inte mjöl.
Jag ger snäckskal.
Vete skulle jag byta mot framförallt korn. Havren ratar mina om andelen blir mycket större än nu.
Mina äter alltså hellre mjöl än pellets. Så därför ger jag dem pellets för att de har fri tillgång. Jo jo, olika ska det vara. ;)
Varför kan ni inte vara överens så det blir enklare för mig? :meh: :laugh:
Jag kommer få lite gratis korn, jag fick besök av två shettisar imorse 0430 och hittade ägaren först 06 och förvarade dom någon timme till innan han kunde hämta dom, så jag skulle få pengar för besväret, men råkade veta att han säljer korn, helt perfekt :rofl:
 
Fermentering? Är det samma sak som mjölksyrajäsning?

Ja, jag har förstått det som, förutsatt att du menar syrefri jäsning.

Med äppelcidervinäger (med ”the mother” i) så blir det väl en annan fermenteringsbas och inte laktos, antar jag?

Man kan tydligen använda det ena eller det andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp