Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför kan ni inte vara överens så det blir enklare för mig? :meh: :laugh:
Jag kommer få lite gratis korn, jag fick besök av två shettisar imorse 0430 och hittade ägaren först 06 och förvarade dom någon timme till innan han kunde hämta dom, så jag skulle få pengar för besväret, men råkade veta att han säljer korn, helt perfekt :rofl:
Mina älskar korn, majs och gröna ärter (vilket är bra för att få riktigt gul äggula). Däremot så ratar de både havre och vete. :angel:
De får även solros med skal på som de tycker är mumma.
 
Mina älskar korn, majs och gröna ärter (vilket är bra för att få riktigt gul äggula). Däremot så ratar de både havre och vete. :angel:
De får även solros med skal på som de tycker är mumma.

Jag ger också solros i skal, som godis. De blir som galna.

Kan ju meddela att solros inte går att fermentera på samma sätt som Min blandning. De flyter nämligen.
 
Bra att veta! Funderar nämligen på att testa fermenteringen i dagarna. 😊

Vad roligt!! Uppdatera lite när du testat.


Jag har allt i foderkammaren för då kan jag fixa det när jag ändå fixar maten till hästarna. Annars skulle jag nog tycka det var lite krångligt.
I Amerika verkar de ha stora tråg där de har fermenterad mat de tar ur varje dag men med tanke på hur vattnet luktar efter för många dagar (ingen fara men man kan ju knappt känna lukten utan att få kväljningar om det stått ”för länge”) så skulle jag inte vilja ha stora tråg/tunnor med detta.
Jag gör hellre nytt varje dag, som jag tar till hönorna om tre dagar. Då kan jag bestämma vid det tillfället om jag vill fräscha upp vattnet eller använda det tre dagar till.
 
Jag tror en av våra CL-tjejer har öm kloak :crazy:
Vägde 80+ gram istället för runt 55 som de brukar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190607_162134.jpg
    IMG_20190607_162134.jpg
    189,3 KB · Visningar: 22
Fan också! Hade preliminärt bokat en liten flock höns, men visste att risken fanns att dom skulle hinna säljas. Nu hade vi kunnat hämta nästa helg. Sålda. Jag kan boka kycklingar, men dom är inte ens födda än. Jag som ville ha höns redan i sommar. :down: ska fortsätta leta, men jag vill ju skaffa genbanksanslutna, så det kan ju vara lite svårare.
 
Jag har nog fått tag i genbanksanslutna Hedemorahöns :love: :love: om cirka en månad, kanske tre höns, eventuellt en med kycklingar (dom skulle få ägg att ruva u helgen) och en tupp!

Hönshuset har ett tak. Så vi har lite kvar att göra :D

Kul med genbankshöns! Hade jag fått "börja om" idag hade jag helt klart försökt ansluta mig själv. Ska du försöka bli ansluten till genbanken med?
 
Kul med genbankshöns! Hade jag fått "börja om" idag hade jag helt klart försökt ansluta mig själv. Ska du försöka bli ansluten till genbanken med?
Ja, det är tanken! Jag har verkligen velat vara genbank och insett att det är skitsvårt att få tag på i mina trakter. Jag får åka ungefär 15-17 mil för dessa, men det är det värt! :love:
 
Nu har jag lite problem som jag är rädd är en smitta.

Jag har ju mina slaktkycklingar skilda sedan ägg, från min ordinarie besättning.

För ca 3 veckor sedan råkade mannen ju köra på en med den flyttbara voljären. Inte mycket men den blev halt. Den blev bättre varje dag tills förra helgen. Då blev den mycket sämre, satt på haserna och var svag. Spretade med tårna. Kan gå korta sträckor om den ansträngde sig.
Vi tog bort den då, såklart. Tänkte att den slänger vi i gödselcontainern om det är något vi inte ska äta.

Vi tänkte då att det var ett resultat av skadan.

Exakt en vecka senare händer samma sak med en ny kyckling. Den har ingen tidigare skada och bara helt plötsligt hamnar den på haserna och är vinglig.

Det första jag tänker på är marek såklart men är osäker på var det kommit från. Jag har ju varit inne på det med min hitlergångshöna förut men hon lever ju och har inte blivit sämre än det jag kan tänka mig att man blir om man har problem med stelhet. Hon har ju inte varit vinglig eller lam, bara stel.

Båda gångerna har det varit fjädrar i buren. Som om något hänt och sedan är resultatet detta. Men å andra sidan så lika symptom.
De hade en svamp i hagen och det kan ju vara den. Att de trampat ner den och den ger symptom när de ätit av gräset runt. Försöker komma ihåg om det är samma ställe som förra veckan (jag flyttar den ju varje dag).

Nu hoppas jag att detta var den enda och att det är något enkelt men jag befarar faktiskt det värsta.

Det som är tur är att jag alltid tar den buren sist varje gång. Jag har ju sammanlagt fyra ställen där jag har höns och kycklingar.

Några idéer?
 
@Efwa Det här var det första jag kom att tänka på Aspergillos jag vet inte om symptomen stämmer helt.
Vanligast är andningssymptom, men i vissa fall är det vingel o.s.v.

Rakitis kan det vara också ser jag nu när jag söker på de specifika symptomen. Det verkar vara mer i linje med vad jag ser. Vad tror du om det?

Dock är känns det konstigt just nu när allt är grönt (de äter ju massor med grönt varje dag) och fullfoder från Svenskt foder.
Jag ska dock ge b-vitamin nu när jag reser mig från soffan och se om det ger med sig.
Ska även ge tonåringarna jäst i maten får vi se. Om det inte fungerar testar jag med A- eller D-vitamin.
 
Rakitis kan det vara också ser jag nu när jag söker på de specifika symptomen. Det verkar vara mer i linje med vad jag ser. Vad tror du om det?

Dock är känns det konstigt just nu när allt är grönt (de äter ju massor med grönt varje dag) och fullfoder från Svenskt foder.
Jag ska dock ge b-vitamin nu när jag reser mig från soffan och se om det ger med sig.
Ska även ge tonåringarna jäst i maten får vi se. Om det inte fungerar testar jag med A- eller D-vitamin.
Rakitis kan det vara också ser jag nu när jag söker på de specifika symptomen. Det verkar vara mer i linje med vad jag ser. Vad tror du om det?

Dock är känns det konstigt just nu när allt är grönt (de äter ju massor med grönt varje dag) och fullfoder från Svenskt foder.
Jag ska dock ge b-vitamin nu när jag reser mig från soffan och se om det ger med sig.
Ska även ge tonåringarna jäst i maten får vi se. Om det inte fungerar testar jag med A- eller D-vitamin.
Det låter ju som om det kan vara så när jag läser om det. Vore ju skönt, eftersom det verkar lätt att åtgärda om man har tur.

(Jag är glad att jag köpte mina första höns av en riktig "hönsgubbe". Har blivit en del turer dit när jag har haft frågor och kunnat ta med mig hönor och visa. Nu på senare år har jag mest köpt via FB och då får man ju inte riktigt samma kontakt med privatpersoner.)
 
@Efwa Det här var det första jag kom att tänka på Aspergillos jag vet inte om symptomen stämmer helt.
Vanligast är andningssymptom, men i vissa fall är det vingel o.s.v.

Jag kollade upp denna, såklart. Tack!

Nej, det är med största sannolikhet inte den. Visst har de varit i stallet där det möjligen skulle kunna finnas sådant men det är länge sedan och symptomen är inte likt. De är inte ruggiga, inte bleka och inget med andningen.

Nu har jag gett jäst (b-vitamin), b-komplex lite lysin, d-vitamin och mjölk för kalcium. Vi får se helt enkelt.

Som sagt.....det vore skönt om det är det. När jag tar upp tonåringen så är han inte lam i benen alls. Griper med tarsarna runt fingrarna. Gud vad jag hoppas att det är detta.
 
(Jag är glad att jag köpte mina första höns av en riktig "hönsgubbe". Har blivit en del turer dit när jag har haft frågor och kunnat ta med mig hönor och visa. Nu på senare år har jag mest köpt via FB och då får man ju inte riktigt samma kontakt med privatpersoner.)

Jag har ju köpt mina som ägg eller höns hos en enda uppfödare just för detta också. Det minimerar ju riskerna, framförallt med marek, även om den ändå kan blossa upp av andra anledningar, som jag förstår.
Med en enda uppfödare kan jag härleda allt dit och eventuellt få hjälp av denne när jag har frågor.
Jag kan å andra sidan tycka att även om svaren på nätet inte alltid är faktabaserade eller rätt så har det en viss funktion och man kan få ledtrådar, som här.
 
Jag har ju köpt mina som ägg eller hos en enda uppfödare just för detta också. Det minimerar ju riskerna, framförallt med marek, även om den ändå kan blossa upp av andra anledningar, som jag förstår.
Med en enda uppfödare kan jag härleda allt dit och eventuellt få hjälp av denne när jag har frågor.
Jag kan å andra sidan tycka att även om svaren på nätet inte alltid är faktabaserade eller rätt så har det en viss funktion och man kan få ledtrådar, som här.
Ja, det är därför när jag får ordning på min gård så tänker jag ha genbanks anslutna höns.

Jag håller med, även om man inte får svart på vitt över internet, så får man lite pusselbitar.
 
Hur brukar ni andra göra med avmaskning av höns? Jag fick mask på mina i fjol, SÅ äckligt!!!:yuck::wtf: Blev bra direkt efter avmaskning.
Men brukar ni avmaska regelbundet, eller bara då de syns? Vill inte ha detta igen.:yuck::yuck::yuck:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp