Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blä, har just gjutit golv i stallet och tror inte betonggubben har lust att komma hit igen då han verkligen fick klämma in vårt jobb.
Då blir det inte höns förrän nästa sommar :(

Vi har spånskivegolv. Vi har inte ens möjlighet att gjuta golv då huset står upphöjt på slipers.
Fungerar dock bra än så länge och jag har haft hönsen i ett år ca. Kanske kan du ha så tillfälligt till nästa år?
Man vill ju gärna ha höns så fort som möjligt när man bestämt sig.
 
Vi har spånskivegolv. Vi har inte ens möjlighet att gjuta golv då huset står upphöjt på slipers.
Fungerar dock bra än så länge och jag har haft hönsen i ett år ca. Kanske kan du ha så tillfälligt till nästa år?
Man vill ju gärna ha höns så fort som möjligt när man bestämt sig.
Ja precis! Vill ha dom nu nu nu! :D

Va skönt att höra att det fungerar på spånskivor! Vad har ni under spånskivorna? Jo, det var något tillfälligt jag hade tänkt mig till nästa sommar då vi kommer ha lite mera tid.
Berätta gärna hur ni har gjort med spånskivorna, ligger de på reglar?
 
Ja precis! Vill ha dom nu nu nu! :D

Va skönt att höra att det fungerar på spånskivor! Vad har ni under spånskivorna? Jo, det var något tillfälligt jag hade tänkt mig till nästa sommar då vi kommer ha lite mera tid.
Berätta gärna hur ni har gjort med spånskivorna, ligger de på reglar?


Huset stod redan på tomten när vi köpte huset. Huset står på slipers runt kanterna och en i mitten skulle jag tro. Resten är bara luft. Husets golv ”hänger” fritt som en altan ungefär, på ca 20-30 cm höjd från marken.
 
Huset stod redan på tomten när vi köpte huset. Huset står på slipers runt kanterna och en i mitten skulle jag tro. Resten är bara luft. Husets golv ”hänger” fritt som en altan ungefär, på ca 20-30 cm höjd från marken.
Och du har inga råttor?
Mitt hönshus har stengrund under mark ser det ut som så hoppas det stoppar råttorna, de tar väl sig in om de vill ändå tänker jag
 
Och du har inga råttor?
Mitt hönshus har stengrund under mark ser det ut som så hoppas det stoppar råttorna, de tar väl sig in om de vill ändå tänker jag

Inte vad jag vet om men säker kan jag inte vara. Ingen mat har försvunnit, inga råttbajsar och inga skador någon annanstans.

De kan ju mycket väl dyka upp dock.
 
Blä, har just gjutit golv i stallet och tror inte betonggubben har lust att komma hit igen då han verkligen fick klämma in vårt jobb.
Då blir det inte höns förrän nästa sommar :(

Höns har krävor, det är små påsar vid strupen dit dom stoppar undan mat för att sedan fylla på magsäcken lite i taget. Därför räcker det att dom får värpfoder eller säd morgon o kväll. Om du då sätter en stor bricka under foderbehållaren så blir det lätt att städa då dom ätit klart. Men mat är sysselsättning också. Jag har en elnätshage till mina, där äter dom gräs. På vintrarna ger jag dom råa morötter och finstråigt hö. Hö o morötter är inte lika lockande för råttor som annan hönsmat. Om dom ändå kommer in så sätt upp en elektronisk ultraljuds skrämma. Dom kan vänja sig vid den om den är på jämt.
 
Nu har jag haft mina höns en vecka. Jag måste verkligen fråga, är detta normalt? :rofl:
32730

Tuppen ligger alltså på rygg, under alla hönor. :rofl:
I och med att det hela kändes konstigt så gick jag och jagade upp allihopa om det var så att tuppen inte hade tänkt ut det här innan, han såg dock lite förnärmad ut över att jag kom och väckte honom :p
 
Nu har jag haft mina höns en vecka. Jag måste verkligen fråga, är detta normalt? :rofl:
Visa bifogad fil 32730
Tuppen ligger alltså på rygg, under alla hönor. :rofl:
I och med att det hela kändes konstigt så gick jag och jagade upp allihopa om det var så att tuppen inte hade tänkt ut det här innan, han såg dock lite förnärmad ut över att jag kom och väckte honom :p

Nej men herrejävlar vad gulligt!
 
Här har jag samma angenäma problem som förut. Jag har för många hönor som ruvar, äter men lägger inga ägg. Just nu är det alltså 6-8 stycken av 18 som ruvar.

Det är då himla fullt i redena och de är oerhört upprörda för att plats inte finns. Kul gäng jag har.

Ett problem som varken är angenämt eller roligt är att det fortfarande är lite fel på en del tuppar. Dock har det hela bromsats rejält uppe i slaktgården. Den tredje som började visa symptom är fortfarande lite ostadig men har bättrat på sig och gått mot det bättre. Också tupp. Han har inga problem att leva ett fullgott liv (som dock inte är så långt dock) resten av tiden.

Problemet finns även i tonprsgruppen hos de större tuppraserna. De har dock fått multivitaminer tidigare men visar lite symptom som de andra i samma ålder. Även de är tuppar.

Tupparna av små raser har inte visat några symptom alls. Det är Hedemora och en CL och blomme. De som visar symptom är Bresse vilket är en ganska snabbväxande, stor ras.
Även blomme och CL ska ju vara kombinationsraser men de är mindre i växten just nu.

Jag är fortfarande benägen att tro att det är en vitaminbrist men förstår inte varför. De är behandlade på exakt samma sätt som de kullar jag hade förra året, färdigfoder med vitaminer i samt grönt.

Det var både Silveruddare och Wyandotte.
 
Usch, jag måste gallra ut tuppar nu, de går alldeles för hårt åt hönsen och jag är lika deppad varje gång. :( Funderingar på vem som ska få vara kvar, lutar åt att Elvis får stanna även nu. Han är 5 år, tror jag, så han är ju inte så gammal. De andra är två år och alla är så stiliga och snälla med olika färger men jag kan inte ha fyra tuppar! :arghh:.
 
Jag skulle nacka den som går hårdast åt hönsen och se vad som händer. Att ta bort en kan lugna ner situationen rejält.
 
Ojdå! Till 6 hönor hade jag nackat alla tre. Har du någon på ägg? I så fall behåller du ju en bredare genetisk bas.
Ja, det är tre som ska bort och en ska vara kvar. Frågan är bara vilken. Ingen höna ruvar i dagsläget, tror det är för stökigt för att de ska lägga sig tillräckligt länge.
 
Ja, det är tre som ska bort och en ska vara kvar. Frågan är bara vilken. Ingen höna ruvar i dagsläget, tror det är för stökigt för att de ska lägga sig tillräckligt länge.
Gillar du den gamle tuppen så spara honom. Han kanske inte är lika fertil som tidigare men lär inte skjuta lösa skott heller.
Det du kan göra är att du lägger undan lite ägg de närmaste dagarna efter att du tagit bort dem och ser om någon lägger sig inom två veckor. Kläckningen minskar med tiden men jag har kläckt fram kycklingar ur tre veckor gamla ägg så det går
 
Höns har krävor, det är små påsar vid strupen dit dom stoppar undan mat för att sedan fylla på magsäcken lite i taget. Därför räcker det att dom får värpfoder eller säd morgon o kväll. Om du då sätter en stor bricka under foderbehållaren så blir det lätt att städa då dom ätit klart. Men mat är sysselsättning också. Jag har en elnätshage till mina, där äter dom gräs. På vintrarna ger jag dom råa morötter och finstråigt hö. Hö o morötter är inte lika lockande för råttor som annan hönsmat. Om dom ändå kommer in så sätt upp en elektronisk ultraljuds skrämma. Dom kan vänja sig vid den om den är på jämt.
Tack! vad intressant! Det visste jag inte att dom sparar maten :D

Nu har vi bestämt att vi ska sätta reglar och skivor ovanpå och någon plastmatta på det. Har varit och kikat på grannarnas hönshus och några hade sådant golv och hade inga problem med råttor.
Ligger det mat överallt så kommer de ju ändå, gjutet golv eller inte. Sedan har jag en duktig jägarkisse som lär ha koll.
Sedan får vi se hur det fungerar och kanske gjuta nästa sommar isåfall.
 
Nu har jag haft mina höns en vecka. Jag måste verkligen fråga, är detta normalt? :rofl:
Visa bifogad fil 32730
Tuppen ligger alltså på rygg, under alla hönor. :rofl:
I och med att det hela kändes konstigt så gick jag och jagade upp allihopa om det var så att tuppen inte hade tänkt ut det här innan, han såg dock lite förnärmad ut över att jag kom och väckte honom :p
Jadå, helt normalt :p. Ibland lägger sig hönsen ner, eller faller snarare, platt på sidan eller halvt uppochner och så solar och sandbadar de :D.
 
Har öst in en massa singel i hönsgården idag! Blev så fint, som jag längtat. Ska ha in en balja med sandjord som de kan sola i och putsa sig med. De har successivt grävt ur underlaget under några år, så det var välbehövt.
Funderar på färg till huset inuti, kalk med någonting i?
 
Har öst in en massa singel i hönsgården idag! Blev så fint, som jag längtat. Ska ha in en balja med sandjord som de kan sola i och putsa sig med. De har successivt grävt ur underlaget under några år, så det var välbehövt.
Funderar på färg till huset inuti, kalk med någonting i?

Jag skulle säga kalk. Jag tror inte du behöver något i. Kalk i sig ska ju vara repellerande för kvalster och parasiter.
Vi har kalk i hela och det har fungerat fint. Självklart är jag inte säker på att det hela deras liv kommer att skydda dem men det är lätt att applicera och det är lätt att sopa av lite och sedan måla på igen.

Vi behöver också fylla på underlaget. Få se vad det blir för botten och när.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp