Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våra tonåringar är numer integrerade med resten av flocken. De sover fortfarande ute men några hamnar inne och sover där, dock inte samma varje dag.

Tonåringarna består ju av Hedemora, Bresse, CL och en blomme. Min upplevelse av de raser som är nya för mig (Bresse och Hedemora) så har jag garanterat blivit kär i hedemora. De är lugna, intelligenta och fantastiskt gulliga.
Bressen är ganska korkade, verkar glömma en del de lärt sig (matlockande), ingångar till huset och är klumpiga och osmidiga. Det är inte så att jag inte gillar dem men det är verkligen skillnad. De är roliga på ett fint sätt.
Det är ju de som också haft symptomen på vitaminbrist eller växtfart så klumpigheten kan ju vara därifrån. Å andra sidan är deras lite korkade natur bra på sätt och vis för det är de som går ut i stora hagen utan att tänka på eventuella faror. MEN, det är de som direkt larmar om det är något.
 
Jag har idag mina hönor ihop med min mamma. Tanken är att i höst eller till våren (när jag fått ordning på mitt eget hönshus), skaffa egna. Vill gärna även ha till kött. Helst genbank.
Funderat på Blomme eftersom det tillhör mitt landskap. Men inget måste på något vis.
Har ni några tips eller input? Finns ju tyngre höns en Blomme, blir det för lite kött från en Blommehöna? Tupparna är ju oftast ett halv kilo tyngre så räknar med lite mer kött därifrån.
Annars är jag väldigt förtjust i Plymouth Rock.
 
Det blir bara varmare och varmare för varje dag hos oss. Idag fick de balja med vatten och ett par isklampar i. Väldigt uppskattat! De fattade direkt grejen med att dricka kallt vatten. Hoppas det kan underlätta lite för dem.
Jag har ingen riktig koll på hur höns svalkar sig annars, gräver de ner sig och svalkar magen?
 
Det blir bara varmare och varmare för varje dag hos oss. Idag fick de balja med vatten och ett par isklampar i. Väldigt uppskattat! De fattade direkt grejen med att dricka kallt vatten. Hoppas det kan underlätta lite för dem.
Jag har ingen riktig koll på hur höns svalkar sig annars, gräver de ner sig och svalkar magen?


Mina söker skugga, fäller ner vingarna och hässjar. De små verkar kunna reglera bättre och går och lägger sig i skuggan.
 
Idag hade vi tänkt slakta ca 10 stycken av våra slakthöns. Vi har ingen plockare så vi måste göra det för hand. Vi orkade bara 5 stycken, sedan gav vi upp.

De var ca 3 månader gamla och vägde 1,1-1,7 kg utrensade och klara. Perfekt vikt tycke vi. Hönorna kommer att bli lite mindre dock.

Det som slår oss hela tiden är hur fantastiskt trevliga alla våra tuppar är. Vi har fött upp ca 20 tuppar nu, om inte fler och alla har varit trevliga, inte haft några tendenser till elakheter mot oss. Vi är givetvis väldigt glada för det.

Tänker på en bekant som hade en fantastiskt snäll tupp som fick kycklingar med sina hönor där alla tre tuppar blev elaka och anföll min kompis redan som unga.
Hon fick dock en av mina fina, snälla tuppar efter att hennes gick åt räven och ungtupparna fick sluta sina liv. Han är lika snäll som hennes första och hon är mycket glad för honom.
 
Vi har lite hastigt blivit med höns! En vän som ska separera skänkte bort hönshus, hönsgård och sex hönor samt en tupp till oss nu i helgen.

Han var osäker på raser.

Bland hönorna finns en svart liten jäkel som bitit mig både igår och idag. Blir förbannad när jag hämtar ägg (ruvar ej). Jag satte mig på knä och då tog hon sats för att attackera.

Vad gör man med en sån? Hur blir man tjenis med sina höns? Avbröt attacken genom att putta bort henne.
 
Vi har lite hastigt blivit med höns! En vän som ska separera skänkte bort hönshus, hönsgård och sex hönor samt en tupp till oss nu i helgen.

Han var osäker på raser.

Bland hönorna finns en svart liten jäkel som bitit mig både igår och idag. Blir förbannad när jag hämtar ägg (ruvar ej). Jag satte mig på knä och då tog hon sats för att attackera.

Vad gör man med en sån? Hur blir man tjenis med sina höns? Avbröt attacken genom att putta bort henne.


Är det i själva redet hon attackerar? Hon kan trots allt vara i ruvningsläge fast hon inte har ägg eller är i redet. De behöver inte ägg att ruva för att vara i ruvningsläge. Det har med kroppen att göra, inte äggens närvaro.
Då är det svårt att göra något. Vänta ut någon månad och kolla om det ger sig för de kan vara i ruvningsläge länge.

Min Anette är en helt vanlig höna till vardags men är ett monster i redet när hon hamnar i ruvning (och det verkar hon göra med några få månaders mellanrum) då får jag ha handskar för att få henne ur redet eftersom jag tar ut henne ur det varje dag för att snabbare få henne ur ruvning.
Hon är dessutom värst på kvällarna.....jisses.

Jag skulle iallafall inte bli arg eller straffa utan göra som du gör. En tupp vill man ju verkligen inte ha på det viset och han hade garanterat blivit gryta men för en höna kan jag tycka att om det ändå håller sig på den nivån när hon är i ruvningsläge så är det naturligt och jäkligt bra om man vill ha kycklingar.

Nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet så någon annan här kanske kan svara bättre.
 
@Efwa

Tack för svar!
Idag när jag skulle släppa ut dom ur rastgården var hon ute med de andra men efter att jag öppnat grinden gick hon in och lade sig i redet. Hon verkade protestera högljutt för resten av flocken gick tillbaka in i inhägnaden. Redet har varit tomt hela förmiddagen. Gick in och kollade efter ett tag och fann henne i redet med hela näbben full av äggula. :meh: Verkar som att hon haft sönder och ätit upp sitt eget ägg. Happ. Ska lägga in ett hårt redägg och sen hålla tummarna för att hon lär sig att ge fan. Men det kanske är svårt? Verkar som att det enda alternativet annars är att nacka.
 
@Efwa

Tack för svar!
Idag när jag skulle släppa ut dom ur rastgården var hon ute med de andra men efter att jag öppnat grinden gick hon in och lade sig i redet. Hon verkade protestera högljutt för resten av flocken gick tillbaka in i inhägnaden. Redet har varit tomt hela förmiddagen. Gick in och kollade efter ett tag och fann henne i redet med hela näbben full av äggula. :meh: Verkar som att hon haft sönder och ätit upp sitt eget ägg. Happ. Ska lägga in ett hårt redägg och sen hålla tummarna för att hon lär sig att ge fan. Men det kanske är svårt? Verkar som att det enda alternativet annars är att nacka.


Detta har jag ingen erfarenhet av alls så det är bättre att någon som kan svarar. Tror att det kan stå lite om det här i tråden för inte allt för länge sedan. Jag hade ju 10 ägg under en höna och några blev troligen uppätna och det står lite förklarat varför och hur man ska tänka.
 
Vi hämtade hem en liten grupp hönor + 1 tupp för ca 1,5 vecka sedan. Hedemora. Helt nya länder här med höns. Den minsta i gänget, ca 12 veckor, upplevde vi redan dag 1-2 var lite gänglig. Som om hon hade lite stora fötter för sitt eget bästa. Lite vinglig men både sprang och var i övrigt pigg. Lite svårt med koordinationsförmågan. Samma i 4-5 dagar. Sen blev hon ganska mycket sämre, den ena hönan gav sig på henne och vi hittade på marken liggandes. Tog in henne och har henne nu avskild. Hon kan mer eller mindre inte gå. Får inte styr på sina ben. Ligger ner. Äter och dricker som vanligt. Upplevs lite trött och sover gärna. Om man lyfter henne så sprattlar hon med benen men har som sagt svårt att använda dem i övrigt. Är det bara att anta att det är Marek? Vi läste att det kunde vara vitaminbrist, så hon får nu extra vitaminer och har fått i 2 dagar... inte mycket till förändring.

Kan hon repa sig eller är det bara att ta bort? Vår plan var att ge det någon dag eller två till om hon inte blir sämre. Är det dumt? Så förtjust i den lilla tjejen men det innebär ju inte att hon skall få lida.
 
Kan det ge lite liknande symtom? Får läsa på lite! Tack. Jag greppar efter halmstrån men vill så gärna att hon skall bli bättre.

Det kan ge liknande symtom som Marek, om jag förstått det rätt. Skadar ju inte att testa att ge extra om du ändå håller henne åtskilld från de andra, så länge hon inte lider förstås.
 
Vi hämtade hem en liten grupp hönor + 1 tupp för ca 1,5 vecka sedan. Hedemora. Helt nya länder här med höns. Den minsta i gänget, ca 12 veckor, upplevde vi redan dag 1-2 var lite gänglig. Som om hon hade lite stora fötter för sitt eget bästa. Lite vinglig men både sprang och var i övrigt pigg. Lite svårt med koordinationsförmågan. Samma i 4-5 dagar. Sen blev hon ganska mycket sämre, den ena hönan gav sig på henne och vi hittade på marken liggandes. Tog in henne och har henne nu avskild. Hon kan mer eller mindre inte gå. Får inte styr på sina ben. Ligger ner. Äter och dricker som vanligt. Upplevs lite trött och sover gärna. Om man lyfter henne så sprattlar hon med benen men har som sagt svårt att använda dem i övrigt. Är det bara att anta att det är Marek? Vi läste att det kunde vara vitaminbrist, så hon får nu extra vitaminer och har fått i 2 dagar... inte mycket till förändring.

Kan hon repa sig eller är det bara att ta bort? Vår plan var att ge det någon dag eller två till om hon inte blir sämre. Är det dumt? Så förtjust i den lilla tjejen men det innebär ju inte att hon skall få lida.

Kolla mina inlägg från några veckor tillbaka. Jag har i år haft samma problem med mina kycklingar men hade inte några problem året före trots många kullar.
De som fått det i år har varit två kullar helt separerade från varandra mest tupparna.

Jag bromsade det med multivitaminer från Granngården. Dock klarade jag inte två stycken som hade gått för långt. De sätter sig på haserna och använder vingarna för att ta sig fram och hållabalansen.

Marek verkar mer förlamande och har oftast ett ben fram och ett bak och ensidigt.....vad jag förstår.

Det konstiga är att jag sett på vissa homesteads i USA att de i år haft samma problem.
Är det vanligt? Eller är det vissa år?
 
Hon får nu multivitamin (den från granngården) Hoppas hoppas det hjälper! Ska hoppa tillbaka några sidor och lära. Tack!

Om det handlar om någon slags vitaminbrist bör man se förbättring snabbt, inom något dygn har det varit på min.

Jag tycker också man ska fundera på om det är något man vill spara oavsett, i genbanksuppsättningar på Hedemora tex så är "vitaminbrist" i princip obefintlig, i hobby uppsättningar verkar det betydligt vanligare, antagligen för att man avlar vidare på individerna eftersom det kan botas med vitaminer. Men om en individ inte klarar att få i sig selen via mat där resten av flocken klarar det så är det ett uppenbart fel hos den individen, ett problem som numer finns i vissa raser mer än andra.

Med marek brukar jag ta hönan och prova sätta den på pinnen, hönor greppar automatiskt om pinnen även om man håller i den, om fötterna är slappa eller hönan hellre "faller bakåt" så brukar det va rätt kört
 
Det verkar som att den Svarta Faran eventuellt är lite ruvsugen ändå. Hon var ute med de andra när de fick spatsera fritt i förmiddags, men nu låg hon i redet med redägget under sig och blev förnärmad när jag föste ut henne. När jag stängde igen gick hon tillbaka.

Sen fyllde jag på mat och då var det rusning till matskålen även från hennes håll. :D

Skulle vara roligt att samla lite ägg och testa.
 
34209


:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp