Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20191023_121219_544.jpg


Våra vackra unghöns som jag köpte in i juni. :love:
Hedemora. :)
 
Mina 8 kycklingar som var 4 hönor och 4 tuppar har gått och blivit 3 hönor och 5 tuppar. Det hade ju varit roligare med en tidigt utvecklad höna än en sent utvecklad tupp :(
 
Hur har ni löst det med sandbad för era? Mina uppskattade inte alls baljan med torv jag ställde in:meh:
tror ni det gör skillnad med form på balja, eller är mina bara kräsna och hellre väntar tills de är utsläppta och kan gå in i ladan med jordgov :confused:
 
Hur har ni löst det med sandbad för era? Mina uppskattade inte alls baljan med torv jag ställde in:meh:
tror ni det gör skillnad med form på balja, eller är mina bara kräsna och hellre väntar tills de är utsläppta och kan gå in i ladan med jordgov :confused:
Jag har ställt in två vanliga pallkragar med jord, men jag tror att mina hellre badar ute, så länge dom kan.
 
Hur har ni löst det med sandbad för era? Mina uppskattade inte alls baljan med torv jag ställde in:meh:
tror ni det gör skillnad med form på balja, eller är mina bara kräsna och hellre väntar tills de är utsläppta och kan gå in i ladan med jordgov :confused:

Mina badar ute........hålen är enorma!!! En del hål underminerar hönsgårdsbygget så jag vill verkligen ha en annan lösning.
Inne badar de i sitt bottenunderlag som är krossad halmpellets. Det blir som smått spån men dock inte lika fint som spånet som Unafraid har.

En pallkrage som @Unafraid skriver är ju en ypperlig lösning på problemet. Det finns ju halvpallskrage, så stort behöver det inte bli.
 
Mina badar ute........hålen är enorma!!! En del hål underminerar hönsgårdsbygget så jag vill verkligen ha en annan lösning.
Inne badar de i sitt bottenunderlag som är krossad halmpellets. Det blir som smått spån men dock inte lika fint som spånet som Unafraid har.

En pallkrage som @Unafraid skriver är ju en ypperlig lösning på problemet. Det finns ju halvpallskrage, så stort behöver det inte bli.
Precis, jag har en halvpallkrage, dubbla och så jord i hälften ungefär. Har en förhoppning om att det ska förhindra att det blir jord överallt. Vi har snart tjäle i marken i Västerbotten, så vi får se om dom börjar använda den då. Än så länge kämpar dom envist på ute. :D
 
Mina badar ute........hålen är enorma!!! En del hål underminerar hönsgårdsbygget så jag vill verkligen ha en annan lösning.
Inne badar de i sitt bottenunderlag som är krossad halmpellets. Det blir som smått spån men dock inte lika fint som spånet som Unafraid har.

En pallkrage som @Unafraid skriver är ju en ypperlig lösning på problemet. Det finns ju halvpallskrage, så stort behöver det inte bli.
Här har varit så blött sen en evighet tillbaka, att det inte finns nåt annat än lera att bada i ute :/ mina väljer dock att gå till gamla hönshuset då de går fritt.. Där är gammalt torrt jord(?)golv som de verkar älska.
Jag har ställt in två vanliga pallkragar med jord, men jag tror att mina hellre badar ute, så länge dom kan.
Har du alltså lagt in typ vanlig odlingsjord? Mina tycker halmpelletsen de har som strö duger.. Men från nånstans har jag fått för mig att de ska föredra torv, därför la jag in just det i en låda. Jag tror inte ens att de varit i lådan för att undersöka :meh: därför funderade jag på om det ev kunde vara utformningen på lådan som var problemet (en svart plastbalja)
 
Här har varit så blött sen en evighet tillbaka, att det inte finns nåt annat än lera att bada i ute :/ mina väljer dock att gå till gamla hönshuset då de går fritt.. Där är gammalt torrt jord(?)golv som de verkar älska.

Har du alltså lagt in typ vanlig odlingsjord? Mina tycker halmpelletsen de har som strö duger.. Men från nånstans har jag fått för mig att de ska föredra torv, därför la jag in just det i en låda. Jag tror inte ens att de varit i lådan för att undersöka :meh: därför funderade jag på om det ev kunde vara utformningen på lådan som var problemet (en svart plastbalja)
Ja, precis! Dom brukar ju gilla att bada i det utomhus, så jag tänkte att dom fick det inne också. Jag har vanligt spån på golvet inne och det är verkligen helt ointressant att bada i, upptäckte det när jag hade kycklingar i somras, hönan blev helt tokig när hon äntligen vågade sig ut med dom små och fick bada lite ute. :rofl: det syns att dom har varit ner i jorden, men jag tror inte att dom har provat bada där än.
 
VARFÖR ska hönsen bråka vid vattnet just när man fyllt på med 10-20 liter? Vi har stora blå koppar som man sätter på egna hinkar. Fungerar skitbra, förutom att de vrider sig om "barnen" bråkar och de kommer åt dem för hårt.

Det betyder att allt vatten åker ut eftersom det är en flottörfunktion på och hänger den snett så blir den ju aldrig "full". I hönshuset har vi en back under för säkerhets skull vilken var en jäkla tur igår. Imorse såg jag att den hink som stod ute hade råkat ut för samma sak. Det är ju inte så farligt förutom att man måste fylla på igen, dagen efter man fyllde på. SUCK!

De är gulliga när de sover......
 
Kaos i hönshagen!! Ännu en creme legbar tagen av höken. Han lyfte när jag kom runt hörnet.

Dessutom har två andra försvunnit i tumultet. Antagligen tagit till flykt över staketet och in i skogen. Få se om de någonsin kommer tillbaka.
Några dagar i stängd hönsgård nu. Kanske en vecka eller två.
Dock är hönsgården lerig och även om den är stor så har vi också många höns (22 stycken) så det är inte optimalt. Förutom att det är tråkigt för dem.
 
Men, jag måste säga att jag som då inte skulle föda upp höns nästa år är tämligen besviken. Jag kanske ”måste” nu.

Jag ville ha minst tre stycken CL och hade endast två i början på året. Den ena hade ju ”hitlergång” och hennes dagar vara räknade så jag ville fylla på så jag i slutet av året hade just tre stycken.
Årets kull blev jättebra fördelning. Jag fick fyra hönor och en tupp av sex ägg.

Summan av kardemumman var alltså, slakta den som gick dåligt och behålla två av de nya. En tog räven, en gav jag till grannen och två behöll jag alltså så de skulle bli tre......

Nu är jag på ruta ett igen.....jag har två CL. Jag kan inte låta bli att skratta lite åt problemet.
 
Jag har varit lite brydd då jag vill gå över till Blommehöns, men inte vill kläcka fram själv i kläckare + vill ha lite genetiskvariation och köpa från minst två olika hönserier. Kom på för ett litet tag sedan att jag har ju faktiskt väldigt ambitiösa hönor som gärna ruvar!
Jag har ju gjort så tidigare, köpt ägg och bytt ut och fått fram kycklingar, men då är det mest när jag fått ägg gratis av min hönsgubbe för att han är så himla snäll.
Så i vår så ska jag när de börjar ruva flytta över två hönor som får gå själva och pilla in lite ägg istället. :)
 
Funderar på att utöka med några fler orpington hönor i vår. Vi har gula nu och skulle gärna ha nån annan färg. Måste bara bestämma vilken. Just nu lutar det åt citron, men det lär säkert ändras om jag känner mig själv :p.
 
Var och tog kort på fasters och pappas liggsjuka idag, kycklingar när som helst😍
20191120_124511.jpg
Tydligen arg som synden så har inte blivit att lysa äggen eller vet öht inte om det är fler ägg under henne än dom som pappa la dit. Hoppas nu bara inte det smäller till och blir kallt på ett tag nu.
 
Var och tog kort på fasters och pappas liggsjuka idag, kycklingar när som helst😍
Visa bifogad fil 40070
Tydligen arg som synden så har inte blivit att lysa äggen eller vet öht inte om det är fler ägg under henne än dom som pappa la dit. Hoppas nu bara inte det smäller till och blir kallt på ett tag nu.

Jag är en hönstant som haft ganska många ruvande hedemoror genom åren. De flesta av dom försvarar också sina ägg med besked. Jag sparar ett lagom antal ägg, oftast 8, och vänder dom några gånger om dagen. Jag märker dom med en grön vattenfast tuschpenna för hönan struntar i hur de ser ut. Sen utrustar jag mig med rejäla handskar så att hon får hacka bäst hon kan och byter ut ägghögen hon ligger på pga det går bäst om äggen kläcks ungefär samtidigt. Vissa höns är duktiga och kan både ruva klart alla och passa nykläckta små men inte alla. Sen måste du ta bort nytillkomna ägg varje dag för de andra hönsen fyller ju på, dom förstår inte bättre. Då dagen D närmat sig stänger jag in ruvhönan, hon klarar sig tills alla är kläckta på ett utrymme som bara är drygt dubbelt så stort som hon själv då hon ligger ned. En pytte-vatten automat och mat bara. Lycka till.
 
Jag är en hönstant som haft ganska många ruvande hedemoror genom åren. De flesta av dom försvarar också sina ägg med besked. Jag sparar ett lagom antal ägg, oftast 8, och vänder dom några gånger om dagen. Jag märker dom med en grön vattenfast tuschpenna för hönan struntar i hur de ser ut. Sen utrustar jag mig med rejäla handskar så att hon får hacka bäst hon kan och byter ut ägghögen hon ligger på pga det går bäst om äggen kläcks ungefär samtidigt. Vissa höns är duktiga och kan både ruva klart alla och passa nykläckta små men inte alla. Sen måste du ta bort nytillkomna ägg varje dag för de andra hönsen fyller ju på, dom förstår inte bättre. Då dagen D närmat sig stänger jag in ruvhönan, hon klarar sig tills alla är kläckta på ett utrymme som bara är drygt dubbelt så stort som hon själv då hon ligger ned. En pytte-vatten automat och mat bara. Lycka till.
Denna höna hackar inte bara utan flyger upp i ansiktet tydligen. Här får hönorna som är så sura behålla äggen som andra lagt i hennes rede och på ca dag 25 tas okläckta ägg ifrån hönan för lysning och hamnar sedan i äggkläckan. Hönsen har ju flera reden att välja på då så brukar inte bli massa extra under hönan som ligger.

Har blivit 5 kycklingar och 7 ägg ligger nu tydligen i kläckaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp