Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Denna höna hackar inte bara utan flyger upp i ansiktet tydligen. Här får hönorna som är så sura behålla äggen som andra lagt i hennes rede och på ca dag 25 tas okläckta ägg ifrån hönan för lysning och hamnar sedan i äggkläckan. Hönsen har ju flera reden att välja på då så brukar inte bli massa extra under hönan som ligger.

Har blivit 5 kycklingar och 7 ägg ligger nu tydligen i kläckaren.
Varför får hon inte kläcka fram dem istället? Bättre för kycklingarna att gå med en höna som tar hand om dem.
 
Varför får hon inte kläcka fram dem istället? Bättre för kycklingarna att gå med en höna som tar hand om dem.
Slitet en hel del på hönan att ligga så länge och hon börjar ligga sämre ju fler kycklingar som kommer fram.

Ser inte den stora skillnaden på höns och maskinkläckta förutom att maskinkläckta är lättare att få tama kycklingar än från arg höna. Ska inte sticka under stolen med att jag är uppvuxen med att farsan tog fram över 200 kycklingar/ år när jag var liten och inte ens varje år var det en höna som ruvade fram några (största delen var fasaner) så betydligt vanare vid kläckaren.
 
Slitet en hel del på hönan att ligga så länge och hon börjar ligga sämre ju fler kycklingar som kommer fram.

Ser inte den stora skillnaden på höns och maskinkläckta förutom att maskinkläckta är lättare att få tama kycklingar än från arg höna. Ska inte sticka under stolen med att jag är uppvuxen med att farsan tog fram över 200 kycklingar/ år när jag var liten och inte ens varje år var det en höna som ruvade fram några (största delen var fasaner) så betydligt vanare vid kläckaren.
För kycklingen så är det stor skillnad på att ha en höna som lär den och som tar hand om den men visst överlever de, det maskinkläcks ju tusentals kycklingar varje dag. Jag har haft bägge delarna och föredrar framruvade alla gånger. :heart
 
För kycklingen så är det stor skillnad på att ha en höna som lär den och som tar hand om den men visst överlever de, det maskinkläcks ju tusentals kycklingar varje dag. Jag har haft bägge delarna och föredrar framruvade alla gånger. :heart

Den stora skillnaden tycker jag (förutom det uppenbara) är att de slipper massa gegg i rumpan och förstoppning pga av det. Alla våra maskinkläcka måste vi ha stenkoll på och några tvättar vi varje dag.

Och, jag måste säga att skillnaden på tomhet har vi inte märkt. Fast å andra sidan har vi inte heller hållt på med dem så jäkla mycket heller, varken maskinkläcka eller hönkläckta.

Däremot kunde inte vår höna gå med de andra då kycklingarna höll på att bli dödade och DÅ var det jobbigare att ha hönkläckta för det var en massa flyttande och sådant.
 
Erfarna hönsägare! Hur länge brukar era pausa med äggläggningen?
Jag har Hedemora, vi får mörkt vid typ 14 på dagen, men jag har en lampa som går till typ 17, så dom är väl uppe 08-17 cirka. Vi har inte fått några ägg på två veckor(?). Några ser ut som dom åkt några varv i en torktumlare (för att dom ruggar). :laugh:
 
Jag har aldrig haft någon som flugit upp i ansiktet på mig. Men som sagt, hos mig brukar några till fylla på med extra ägg. Ibland vill någon hjälpa till att ruva också men pga att det gick på tok en gång så går jag inte med på det.
 
Erfarna hönsägare! Hur länge brukar era pausa med äggläggningen?
Jag har Hedemora, vi får mörkt vid typ 14 på dagen, men jag har en lampa som går till typ 17, så dom är väl uppe 08-17 cirka. Vi har inte fått några ägg på två veckor(?). Några ser ut som dom åkt några varv i en torktumlare (för att dom ruggar). :laugh:

Dom väntar säkert på ljusare tider trots lampan. Jag tycker du ska låta naturen ha sin gång och hellre släcka tidigare på em. Ruggning är påfrestande.
 
För övrigt, har ni tänkt på hur många ord och utteyck det finns som associerar till höns o tuppar? Det märks att en gång i tiden så hade nästan alla några höns, till o med i stan. Här får ni de jag kommer på nu.
Ruggig
Göra en höna av en fjäder
Sitta på högsta pinnen
Trilla av pinnen
Tuppsprätt
Hackkyckling
Inte ha aĺla ägg i redet
Hålla äggen varma
Galen
Hönshjärna
Tappa huvudet (man brukar ju nacka dom fast inte säkert att uttrycket kommer därifrån.)
 
Dom väntar säkert på ljusare tider trots lampan. Jag tycker du ska låta naturen ha sin gång och hellre släcka tidigare på em. Ruggning är påfrestande.
Jag har fått rekommenderat att dom ska ha åtminstone 8 timmars ljus, för att hinna vara uppe ordentligt och äta och sådär. Ska jag köra helt utan lampa så kommer det snart vara ljust typ fyra timmar per dag.
 
Jag har fått rekommenderat att dom ska ha åtminstone 8 timmars ljus, för att hinna vara uppe ordentligt och äta och sådär. Ska jag köra helt utan lampa så kommer det snart vara ljust typ fyra timmar per dag.

Mina bjurholmare har uppehåll ungefär 1 månad vid ruggning, de har precis börjat lägga ägg igen. Jag har också lärt mig att man ska ha lyse här uppe då dagarna blir för korta för att hönsen ska må bra annars, kan ju vara mörkt dygnet runt i perioder 🤣 Har lampa som tänds 12 och släcks 18.
 
Mina bjurholmare har uppehåll ungefär 1 månad vid ruggning, de har precis börjat lägga ägg igen. Jag har också lärt mig att man ska ha lyse här uppe då dagarna blir för korta för att hönsen ska må bra annars, kan ju vara mörkt dygnet runt i perioder 🤣 Har lampa som tänds 12 och släcks 18.
Tack! Jag tror att dom har haft uppehåll cirka två veckor, då vet jag att jag kanske borde få lite ägg till jul i alla fall. :)
 
Erfarna hönsägare! Hur länge brukar era pausa med äggläggningen?
Jag har Hedemora, vi får mörkt vid typ 14 på dagen, men jag har en lampa som går till typ 17, så dom är väl uppe 08-17 cirka. Vi har inte fått några ägg på två veckor(?). Några ser ut som dom åkt några varv i en torktumlare (för att dom ruggar). :laugh:
Våra har pausat ett par månader i alla fall. Har inte fått nåt ägg sen mitten av oktober. Har inget extra ljus åt dom, utan dom får det dagsljus som är. Ruggningen har i alla fall lagt sig nu, så vi får se om dom börjar till jul (som förra året) eller om dom väntar till i vår.
 
Erfarna hönsägare! Hur länge brukar era pausa med äggläggningen?
Jag har Hedemora, vi får mörkt vid typ 14 på dagen, men jag har en lampa som går till typ 17, så dom är väl uppe 08-17 cirka. Vi har inte fått några ägg på två veckor(?). Några ser ut som dom åkt några varv i en torktumlare (för att dom ruggar). :laugh:


Jag har så många höns att de ruggar i omgångar så vi får alltid lite ägg iallafall.På 21 höns har vi ett stadigt flöde under ruggning på ca 3-6 ägg, så vi klarar oss. Snart har de sista ruggat klart och unghönsen har startat så smått att lägga.
Jag har också lampa tänd från 8.00-16.00 så de hinner äta.

Den roligast ruggningen jag varit med om var när jag och dottern städade hönshuset, satte upp bajspressenningen och gick och lade oss. På morgonen hade en höna börjat rugga under natten och det var en halv höna under pinnen hon suttit. Jag trodde först att de hackat henne under natten men när jag såg henne sedan förstod jag att det var ruggning.

Jisses!
 
Jag har så många höns att de ruggar i omgångar så vi får alltid lite ägg iallafall.På 21 höns har vi ett stadigt flöde under ruggning på ca 3-6 ägg, så vi klarar oss. Snart har de sista ruggat klart och unghönsen har startat så smått att lägga.
Jag har också lampa tänd från 8.00-16.00 så de hinner äta.

Den roligast ruggningen jag varit med om var när jag och dottern städade hönshuset, satte upp bajspressenningen och gick och lade oss. På morgonen hade en höna börjat rugga under natten och det var en halv höna under pinnen hon suttit. Jag trodde först att de hackat henne under natten men när jag såg henne sedan förstod jag att det var ruggning.

Jisses!
Haha, oj! Då vet man vad man kan förvänta sig i värsta fall :laugh:
 
Vi tog faktiskt in en höna bara för en vecka sedan, just för att hon såg för jävlig ut och vi tyckte det var för kallt för henne.
 
Flesta dagen på evigheter som det inte flyger regn i luften. Hönsen valde tom att gå ute nån timme (hönsgården har tak så de går inte ur den annars :p). Så skönt för dom att kunna picka och hitta några insekter bland löven.
 

Bifogade filer

  • IMG_20191124_123621.jpg
    IMG_20191124_123621.jpg
    411,2 KB · Visningar: 21
Våra har pausat ett par månader i alla fall. Har inte fått nåt ägg sen mitten av oktober. Har inget extra ljus åt dom, utan dom får det dagsljus som är. Ruggningen har i alla fall lagt sig nu, så vi får se om dom börjar till jul (som förra året) eller om dom väntar till i vår.

Våra har också haft paus sen oktober ca, nu börjar vi få lite ägg igen sen ett par dagar tillbaka. :)
 
Jag räknar med att mina börjar värpa tidigast i slutet av januari snarare i februari. Har inget extraljus mer än lampan som sitter på stallet och lyser in i hönshuset men den ger endast ledljus för mig.
Har jag tidigt kläckta unghöns så börjar de kring nyår men i år blev det en sen kull då planen var att ta uppehåll ett år men efter att på kort tid förlorat 3 hönor (av 3 olika orsaker)
så blev det nästan nödvändigt att fylla på.
 
Vi har bestämt att utöka med några fler hönor nästa år. Nu ska jag bara bestämma vilka färger vi ska försöka få tag i. Guldsvartbandad är fina, röd porslin är lite häftiga. Så finns det blå och osv :D.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp