Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Av mina nio kycklingar har jag nu tagit bort sju. Och misstänker att en tupp till är dålig. :( tog bort fyra hönor idag, varar tre var riktiga favoriter, som gillade att hänga i mitt knä.

Det känns som en tung start. Mina första kom alltså i juni, jag fick nio kycklingar och misstänker att jag kommer behöva ta bort allihopa. Då har jag kvar 7 stycken, varav jag tänkte byta ut tuppen ändå. Men mina ersättare verkar ju inte överleva...
 
Av mina nio kycklingar har jag nu tagit bort sju. Och misstänker att en tupp till är dålig. :( tog bort fyra hönor idag, varar tre var riktiga favoriter, som gillade att hänga i mitt knä.

Det känns som en tung start. Mina första kom alltså i juni, jag fick nio kycklingar och misstänker att jag kommer behöva ta bort allihopa. Då har jag kvar 7 stycken, varav jag tänkte byta ut tuppen ändå. Men mina ersättare verkar ju inte överleva...

Fy fan så himla tråkigt och drygt! Jag är så ledsen för din skull. Tycker det är skitjobbigt när en dör, hur ska du då inte känna det?
Jag hoppas du får upp hoppet igen och börjar på ny kula om det nu skulle vara så att alla måste tas bort.
:heart
 
Fy fan så himla tråkigt och drygt! Jag är så ledsen för din skull. Tycker det är skitjobbigt när en dör, hur ska du då inte känna det?
Jag hoppas du får upp hoppet igen och börjar på ny kula om det nu skulle vara så att alla måste tas bort.
:heart
Än så länge är ju alla vuxna friska, hoppas verkligen att dom får leva, då blir det ju nya kycklingar till våren.
Tycker nästan mest synd om hönsmamman, hon är så fruktansvärt duktig och sover fortfarande med dom på golvet, trots att dom är över tre månader! Så för hennes skull hoppas jag att i alla fall en liten tupp får överleva..
 
Jag vill kunna ha andra raser vilket man inte får dispans för längre

Inte ens om man garanterar att man håller isär raserna? Känns som en trist utveckling om reglerna blir så rigida att "vanliga" hönsägare inte tycker det är värt att vara genbankanslutna längre. Jag har genbanksblommehöns och har länge tänkt att jag själv skulle ansluta mig och föda upp lite kycklingar. Men att bara få lov att hålla blommehöns - och garantera att man hittar någon av dem som vill ruva - är också för mycket jox för att jag ska orka ge mig på det. Kunde jag ha kombinerat med någon mer ruvvillig ras så kunde de ju ändå ha fötts upp på naturlig väg med att låta de andra hönorna adoptera äggen från blommehönsen.
 
Inte ens om man garanterar att man håller isär raserna? Känns som en trist utveckling om reglerna blir så rigida att "vanliga" hönsägare inte tycker det är värt att vara genbankanslutna längre. Jag har genbanksblommehöns och har länge tänkt att jag själv skulle ansluta mig och föda upp lite kycklingar. Men att bara få lov att hålla blommehöns - och garantera att man hittar någon av dem som vill ruva - är också för mycket jox för att jag ska orka ge mig på det. Kunde jag ha kombinerat med någon mer ruvvillig ras så kunde de ju ändå ha fötts upp på naturlig väg med att låta de andra hönorna adoptera äggen från blommehönsen.

Det har blivit hårdare. Läser man reglerna ska det gå, men det har stått om det i andra forum.
 
@Fraggel_Tess Jag håller med om att det är en tråkig utveckling. Hade kunnat tänka mig att vara genbanksansluten, men vill inte hålla mig till bara en ras. Jag vill ha blomme och någon ras som lägger en fin färg.
 
Inte bara hundar som vill ha det som trillar ur hovarna vid skoning, inser inte är det är med livet som insats.
20191228_150448.jpg
 
Någon av mina hönor har börjat värpa efter vintervilan. Lite tidigt tycker jag eftersom det helt uppenbart inte är någon av fjolårskycklingarna. De vuxna brukar vänta till minst februari
 
Någon av mina hönor har börjat värpa efter vintervilan. Lite tidigt tycker jag eftersom det helt uppenbart inte är någon av fjolårskycklingarna. De vuxna brukar vänta till minst februari
Här är det fortfarande stiltje. Fick dessutom tigga ägg av grannen idag, för våra ägg har visst stått nära kaminröret och blivit halvt kokade och konstiga....och där stod jag och skulle göra pannkakor liksom :p.
Längtar tills vi får färska ägg.
 
Här är det fortfarande stiltje. Fick dessutom tigga ägg av grannen idag, för våra ägg har visst stått nära kaminröret och blivit halvt kokade och konstiga....och där stod jag och skulle göra pannkakor liksom :p.
Längtar tills vi får färska ägg.
Ja jag blev rejält förvånad då jag städade hönshuset och upptäckte två ägg i ett rede, har ju inte tittat sedan de gick i vila. Nu ligger det 5 färska ägg här hemma som ska bli en pannkaka imorgon :d
 
Ja jag blev rejält förvånad då jag städade hönshuset och upptäckte två ägg i ett rede, har ju inte tittat sedan de gick i vila. Nu ligger det 5 färska ägg här hemma som ska bli en pannkaka imorgon :d
En av våra börjar bli väldigt röd i kammen, så tittar och väntar varje dag.
 
En av våra börjar bli väldigt röd i kammen, så tittar och väntar varje dag.
Vissa av mina blir röda i kammen långt innan de börjar värpa och några andra byter inte färg förrens långt efter de börjat så jag bryr mig inte om den färgen längre. Vrånga djur :love:
 
Mina började värpa mer efter den 22:a, samtidigt som hästarna börjar fälla typ. Jag har inte haft värmelampa i år så de är inte påverkade av den.
 
Här har istället nästa höna dött. Såg trött och hängig ut men fin röd kam och pigga ögon. Fick bo i foderkammaren två dygn men dog sedan.

Min misstanke är att hon fått Water belly eller liknande. Varför vet jag inte riktigt för hon var inte fet eller tung ras men när man kände på "magen" var den påsig och vattnig, lite förskjutet åt ena hållet (alltså nere vid mellan benen).

Min grannes dotter har också haft problem med sina höns i år men hon bor i Halland så det är inget som spridit sig mellan oss men det känns surt att ha haft ett konstigt kycklingår och sedan detta.
 
I helgen ska jag avliva våran fina tupp. Jag köpte flocken i juni och efter ett tag så såg vi att tuppen haltade lite när han sprang. Han haltar även när han går nu, vi kan inte hitta något fel, så jag skulle gissa på "något medfött", han har inga bölder eller problem med benen. Tråkigt, jag tycker verkligen att han är fin!
Jag får en ny av personen jag köpte honom av, jag funderar på att köpa två hönor till, då alla mina kycklingar dog, jag hade ju tänkt ha lite fler hönor som kunde bidra med ägg i år. Hon jag köper av är genbanksansvarig för rasen men ska lägga av i år, så det känns som att det är nu eller aldrig jag ska köpa in nya hönor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp