Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen ska jag avliva våran fina tupp. Jag köpte flocken i juni och efter ett tag så såg vi att tuppen haltade lite när han sprang. Han haltar även när han går nu, vi kan inte hitta något fel, så jag skulle gissa på "något medfött", han har inga bölder eller problem med benen. Tråkigt, jag tycker verkligen att han är fin!
Jag får en ny av personen jag köpte honom av, jag funderar på att köpa två hönor till, då alla mina kycklingar dog, jag hade ju tänkt ha lite fler hönor som kunde bidra med ägg i år. Hon jag köper av är genbanksansvarig för rasen men ska lägga av i år, så det känns som att det är nu eller aldrig jag ska köpa in nya hönor.

Vad tråkigt att höra att det gick dåligt för tuppen och kycklingarna. Ibland vet man fasiken inte vad det är och det är förstås jobbigare än när man vet.

Hoppas på nya individerna nu då.
 
20200112_131620.jpg


Vi var lika glada allihop när solen tittade fram i helgen:love: det känns ärligt talat som att det regnat sedan oktober... så varje liten glimt av sol njuter vi av. Även om hönorna glatt är ute oavsett väder... om det så ser ut som att de ska blåsa bort och är helt dränkta är de glada och ska prompt ut!
 
Jag är lite orolig för en av mina gamla hönor, 10 år i år. Hon ser ut precis som vanligt och beter sig som vanligt (bra hull, rör sig som hon ska, klar blick osv osv) men när jag kommer och fodrar så sitter hon bara på pinnen och glor på mig. Hon äter glatt om jag bjuder mat ur handen men flyger inte ner. Lyfter jag ner henne så visar hon inget konstigt utan pickar runt med de andra :confused:
Blir de stugsittare när de blir äldre och bara trivs med tillvaron eller ska jag bli orolig på riktigt?
 
Vad tråkigt att höra att det gick dåligt för tuppen och kycklingarna. Ibland vet man fasiken inte vad det är och det är förstås jobbigare än när man vet.

Hoppas på nya individerna nu då.
Jag tror att kycklingarna fick marek, dock skickade jag inte in någon på obduktion. 🤷
 
Jag är lite orolig för en av mina gamla hönor, 10 år i år. Hon ser ut precis som vanligt och beter sig som vanligt (bra hull, rör sig som hon ska, klar blick osv osv) men när jag kommer och fodrar så sitter hon bara på pinnen och glor på mig. Hon äter glatt om jag bjuder mat ur handen men flyger inte ner. Lyfter jag ner henne så visar hon inget konstigt utan pickar runt med de andra :confused:
Blir de stugsittare när de blir äldre och bara trivs med tillvaron eller ska jag bli orolig på riktigt?

Oftast är man ju duktig på att se de första tecknen när man liksom inte riktigt kan sätta fingret på vad det är men man känner det i ryggmärgen.
I detta fall....tror du inte hon blivit gammal bara och känner av stelhet och ålderdom?
Jag tänker att det första som blir dåligt på hönor, som ju ändå inte är smidiga, är ben, flax och ta sig upp och ner för pinnar. Tror du inte?

Har du ramp? Även mina friska och unga höns av både lättare och tyngre modell vill använda ramp. När de inte orkar ner eller upp för rampen är det nog dags.
 
Jag tror att kycklingarna fick marek, dock skickade jag inte in någon på obduktion. 🤷

Nu kommer jag inte ihåg vad folk berättat om marek eller vad du sagt om vad du köpte men marek slipper man om man köper ägg och kläcker, vad jag kommer ihåg. Om man har en besättning med latent marek, eller motståndskraftiga mot marek så kan ju kycklingarna få det av den befintliga besättningen men annars ska man ju vara fri från det.

Har uppfödaren haft det någon gång?
 
Nu kommer jag inte ihåg vad folk berättat om marek eller vad du sagt om vad du köpte men marek slipper man om man köper ägg och kläcker, vad jag kommer ihåg. Om man har en besättning med latent marek, eller motståndskraftiga mot marek så kan ju kycklingarna få det av den befintliga besättningen men annars ska man ju vara fri från det.

Har uppfödaren haft det någon gång?
Nej, uppfödaren har aldrig haft det. Jag köpte en liten flock i juni och fick kycklingar som en höna ruvade fram. Dom kan få marek av vilda fåglar också, då det inte finns några andra hönsbesättningar i närheten och jag har inte köpt in några nya djur.
 
Nej, uppfödaren har aldrig haft det. Jag köpte en liten flock i juni och fick kycklingar som en höna ruvade fram. Dom kan få marek av vilda fåglar också, då det inte finns några andra hönsbesättningar i närheten och jag har inte köpt in några nya djur.

Ja, det kanske de kan få ja.....

Men är det så vanligt bland vildfåglar tro? Var det klassiska symptom? I vilken ålder fick de det (för det ska tydligen vara vid viss ålder). De ärver väl dessutom viss motståndskraft från föräldrarna men det garanterar ju inget iofs?

Jag hade ju problem i somras med obalanserade individer de ramlade och var vingliga men inte de klassiska symptomen, på en besättning men inte den andra trots att vi gick mellan. Min grannes dotter (som jag skrev i dagens inlägg) har samma problem men det var inte heller marek. Hon skickade in när den femte trillade av pinn. Fick svaret tillbaka att det var ”stress och undernäring”.

Det var i och för sig nya individer som kommit in och alltså inte hennes från början men hon sa själv att de inte var undernärda, stressade kunde hon ju förstå. Men, undernärda som i vitaminbrist kan det ju vara.

Det är fler som haft problem detta år. Är det samma? Är det tillfälligheter? Konstigt.
 
Har du ramp? Även mina friska och unga höns av både lättare och tyngre modell vill använda ramp. När de inte orkar ner eller upp för rampen är det nog dags.
Nej jag har inte ramp. De flyger/hoppar upp.
Får hålla ögonen på henne. Jag har ingen känsla av att något är fel utan det är bara det där att hon inte skyndar till maten som hon gjort tidigare. I övrigt verkar hon må 100% perfekt.
 
Ja, det kanske de kan få ja.....

Men är det så vanligt bland vildfåglar tro? Var det klassiska symptom? I vilken ålder fick de det (för det ska tydligen vara vid viss ålder). De ärver väl dessutom viss motståndskraft från föräldrarna men det garanterar ju inget iofs?

Jag hade ju problem i somras med obalanserade individer de ramlade och var vingliga men inte de klassiska symptomen, på en besättning men inte den andra trots att vi gick mellan. Min grannes dotter (som jag skrev i dagens inlägg) har samma problem men det var inte heller marek. Hon skickade in när den femte trillade av pinn. Fick svaret tillbaka att det var ”stress och undernäring”.

Det var i och för sig nya individer som kommit in och alltså inte hennes från början men hon sa själv att de inte var undernärda, stressade kunde hon ju förstå. Men, undernärda som i vitaminbrist kan det ju vara.

Det är fler som haft problem detta år. Är det samma? Är det tillfälligheter? Konstigt.
Ja, vingliga och bensvaga, en hann börja halta. Kommer inte ihåg exakt, dom var cirka 12 veckor. Skickade film till genbanksansvarig som gissade på marek. Har svårt att tro vitaminbrist, då mina höns är fruktansvärt bortskämda med frukt och grönt.

Tydligen så finns det vilande i nästan alla besättningar har jag läst. Ingen vuxen påverkades.
 
Visa bifogad fil 44088

Vi var lika glada allihop när solen tittade fram i helgen:love: det känns ärligt talat som att det regnat sedan oktober... så varje liten glimt av sol njuter vi av. Även om hönorna glatt är ute oavsett väder... om det så ser ut som att de ska blåsa bort och är helt dränkta är de glada och ska prompt ut!
Även om jag själv hellre skulle haft snö och vinter vid den här tiden på året så är hönorna glada åt plusgraderna :D.
 
Ja, vingliga och bensvaga, en hann börja halta. Kommer inte ihåg exakt, dom var cirka 12 veckor. Skickade film till genbanksansvarig som gissade på marek. Har svårt att tro vitaminbrist, då mina höns är fruktansvärt bortskämda med frukt och grönt.

Tydligen så finns det vilande i nästan alla besättningar har jag läst. Ingen vuxen påverkades.

Det var mina också, bortskämda med gräs, grönsaker och massa annat. Mina var vingliga och gick baklänges och började med att halta för att sedan bara bli värre. Ungefär vid 12 veckor också.

Dock kunde jag stävja några med svaga symptom med att ge multivitaminer vilket fick mig att anta att det var just det. É-vitaminbrist kan se ut så vad jag förstår.

Skumt tycker jag.

Det behöver ju inte vara samma som dina.
 
Jag har en ruvsugen höna, som går av äggen kvällstid när det är dags att sova. :banghead: Finns det något man kan göra för att hon ska stanna kvar i redet?
 
Här är det ganska bra med mitt.

Hönsgården har fortsatt varit odörslös efter att de ständigt luftar "bädden", d.v.s hö och halm som är inlagt för att slippa leran. Detta efter att jag dragit ner på maten så de måste leta lite mer naturligt.
Nu luktar det inte illa och jag är väldigt nöjd med det.

Vår finaste Hedemoratupp fick nyp i kammen trots att han flyr och inte vill slåss. Han blödde en del i ett litet, litet sår men det triggade ju de andra. Han har fått flytta in i stallet i några dagar innan jag vet vad jag ska göra med honom. Jag har frågat alla jag känner som har höns om de vill ha ny tupp eller om de blivit av med sin för att ersätta med denna. Men alla har redan tupp.

Han är både snygg och snäll men om jag inte hittar något så hamnar han i grytan.
 
Är lite ledsen. Fick en jätteblommig Gotlandshönetupp i sensomras som jag tänkte spara men något är fel med honom. Han växer inte som han ska och är nu mindre än sina hönssystrar. Det blir med andra ord ingen jättblommig tupp i år heller.
(Fördelen är att då behöver jag inte besluta vilken av de vuxna tupparna som skulle hamnat i grytan, kan knappast ha mer än 5 tuppar)
 
Hedemoratuppen Ture plockar poäng här hemma.

Vi har satt upp kameror i hönsgård, hönshus och hönshage (elstaketshage, ca 500 kvm utan tak).
Eftersom jag var borta hela dagen så fick de inte gå ut i stora hönshagen utan vara i hönsgården.

Jag kommer in senare på eftermiddagen och ser att det låg lite vita fjädrar på marken och gr in och kollar kameran för att se vilka som blivit osams och hoppas på att det inte är tupparna.

Döm om min förvåning när jag ser hur alla hukar sig (inget ljud på) och in i en av nätväggarna far en hök med väldig fart, tappar några fjädrar och ger upp.
När jag tittar nästa gång på filmsnutten ser jag hur Ture helt instinktivt kastar sig mot höken och nätväggen. Dock någon meter ifrån själva höken och väggen hindrar ju dem båda från en konfrontation.

Sedan står han och Brolle ute och väntar på att alla höns kommer sig in i huset och de är först ut efter ca 10 minuter. Bra gjort även om jag tror att Ture skulle möta döden ganska kvickt i sammanhanget så är jag stolt tuppägare just nu.
 
Screenshot_20200214_212400_com.huawei.himovie.overseas.jpg

Igår hade vi riktigt underbart vårigt väder.
Jag hade egentligen bestämt att dessa damer, som jag hämtade för snart en månad sedan, inte skulle få komma ut innan de satt fjädrar.. Men alltså, det gick ju bara inte att inte släppa ut dem:heart
Inte alla, men flera av dem stod och stirrade på mig när jag stod utanför boxen de bor i, hoppade upp mot kanten osv.. De kan inte ha betytt annat än SLÄPP UT OSS!
Så modiga de var sen, raka vägen ut ur boxen, hela vägen till ytterdörren.. Men där tog det stopp en stund och de sprätte i solen innanför dörren ett tag innan de vågade sig ända ut:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp