Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är så kul med hur folk döpt sin höns. Kan ni inte skriva vad ni har för raser, namnen på dem och om det finns någon annan anledning till att ha döpt dem som ni gjort, förutom om det är slumpmässigt?
Jag har bara döpt två tuppar och en höna, resten har fått behålla namnen som de hade när jag köpte dom. Jag har Hedemora och första tuppen hette Ernst, nuvarande heter Gunvald och hönan heter Greta. Greta kändes väldigt aktuellt just nu, så det blev helt enkelt därför.
Resten av gänget heter Elvira, Luna, Kulla-Gulla, Ylva, Julia, Amelia och Helmi.

Tupparna tycker jag ska ha ett kul namn och hönorna ska heta något svenskt, då de är renrasiga Hedemora. :)
 
Jag tycker det är så kul med hur folk döpt sin höns. Kan ni inte skriva vad ni har för raser, namnen på dem och om det finns någon annan anledning till att ha döpt dem som ni gjort, förutom om det är slumpmässigt?

Max- lavendel araucanamix, sonen döpte

Höna blå- liten silverudds, döpt av yngsta sonen som precis hade börjat prata

Halta Lotta- svartkopparmaran, originellt namn som hon fick för att hon var halt en period 😁

Debba- svart araucanamix, döpt av dottern

Bingo- ljus pärltupp, pga lika blond som bingo rimer

Pärla - originellt namn på pärlhönan :D

Vi har ett gäng som saknar namn också, i väntan på att fantasin ska komma igång liksom :p
 
Så roligt att se vad ni döpt dem till.

Hedemora (samma tanke som @Unafraid:
Ture
Signe
Rut

Creme legbar:
Barbie (på grund av frillan)
Brolle (också på grund av frillan men kanske skulle passat bättre som Ken)

Skåns Blomme:
Anette
Emma (båda efter mina favoritskåningar jag känner)

Welsumers:
Vesta (eldens gudinna och de är båda eld-orange)
Brandy

Bresse (fransk ras)
Marie
Antoinette

Silverudds blå:
Hunden (bonusdottern, som är vuxen, tyckte det var skitroligt. Speciellt om vi skulle slakta henne. Då kunde vi säga att vi skulle äta Hunden. Namnet fick dock hänga på)
Aska

Sedan har vi en del Silveruddare och några wyandotter som heter:
Lill-klossan
Kommandoran
Prusiluskan
Lovis

Och lite fler namn som jag måste kolla vem som är vem med pärmen och färgmärkning runt benet för att veta vem som är vem. Men, ni ser ju temat för många av dem i slutet.
Jag har glömt några namn.
 
Så roligt att se vad ni döpt dem till.

Hedemora (samma tanke som @Unafraid:
Ture
Signe
Rut

Creme legbar:
Barbie (på grund av frillan)
Brolle (också på grund av frillan men kanske skulle passat bättre som Ken)

Skåns Blomme:
Anette
Emma (båda efter mina favoritskåningar jag känner)

Welsumers:
Vesta (eldens gudinna och de är båda eld-orange)
Brandy

Bresse (fransk ras)
Marie
Antoinette

Silverudds blå:
Hunden (bonusdottern, som är vuxen, tyckte det var skitroligt. Speciellt om vi skulle slakta henne. Då kunde vi säga att vi skulle äta Hunden. Namnet fick dock hänga på)
Aska

Sedan har vi en del Silveruddare och några wyandotter som heter:
Lill-klossan
Kommandoran
Prusiluskan
Lovis

Och lite fler namn som jag måste kolla vem som är vem med pärmen och färgmärkning runt benet för att veta vem som är vem. Men, ni ser ju temat för många av dem i slutet.
Jag har glömt några namn.
Hunden var ju helfestligt :laugh:
 
Jag är Harry Potter-nörd av rang så vår lilla hög har namn inspirerade av det. Därför skulle jag också vilja få upp en Eggzkaban skylt på hönsgården 🙈 Vi har Hedemora.

Men de heter i alla fall:
  • Tuppen Ron (Weasley), där efternamn bara används när han gör något han inte får...
  • Bellatrix (kallas för Bella men fick namnet för att hon var en riktig ragata mot de yngre när hon flyttade till oss)
  • Molly Weasley (världens snällaste, lite trög men så väldigt hjärtlig)
  • Tonks (vild, snabb, lite galen men jäkligt rolig)
  • Minerva (liten grå höna som ser ut som en söt gammal tant trots att hon är yngst)
  • Ginnie (röd/gul krage och ser väldigt snäll ut men är en riktig vildning)
 
Våra har inga namn. Ser inte skillnad på orparna och bara en är märkt av dom vi har nu.
Vår CL heter Agda-klara, för vi vet inte om det var Agda eller Klara som blev offer för grannens hund. När de bägge levde såg jag skillnad om de var sida vid sida.

Ska nog skaffa märkringar till orparna igen.
 
Våra har inga namn. Ser inte skillnad på orparna och bara en är märkt av dom vi har nu.
Vår CL heter Agda-klara, för vi vet inte om det var Agda eller Klara som blev offer för grannens hund. När de bägge levde såg jag skillnad om de var sida vid sida.

Ska nog skaffa märkringar till orparna igen.

Jag har de som jag inte ser skillnad på, märkta. Wyandotterna, de blå och de svarta silverudds blå t.ex.
Mycket för att jag gillar att ha kontroll på vad som händer med dem.
Jag gillar att hålla journaler (mina egna med rader, där namnet på hönan, märkningsfärg och ras står).

Jag gjorde så med mina akvariefiskar jag hade förr också. Det är otroligt roligt i efterhand nu att se sina anteckningar.

Givetvis har jag också haft hjälp av journalerna men det är ju långt ifrån nödvändigt att märka eller ge dem namn. Vi har bara så kul när vi gör det.
 
Jag tycker det är så kul med hur folk döpt sin höns. Kan ni inte skriva vad ni har för raser, namnen på dem och om det finns någon annan anledning till att ha döpt dem som ni gjort, förutom om det är slumpmässigt?
Jag har kollat lite i den här tråden tidigare men tror aldrig att jag har svarat. Jag har en liten grupp höns sedan snart två år nu, och har nu under det senaste året både fått min första omgång kycklingar och nackat, tillagat och ätit mina första ungtuppar.

Namnen på mina:
  • Kasper - Faverolletupp, en stor rejäl herre där jag försökte hitta på något namn som passade honom, lite mer seriöst namn än hönorna, och det slutade då med Kasper (från de tre vise männen snarare än spöket ;)) Tyvärr finns han inte kvar längre, utan blev dödad av en räv för någon månad sedan.
  • Debbie - den enda bruna hönan i ursprungstruppen jag köpte, troligtvis en maranblandning. En av mina yngre systrar var med när jag hämtade gruppen och bestämde direkt att hon skulle heta Debbie efter den bruna hönan Debbie i serien Lost in Space (hon är en extrem TV-serienörd :p).
  • Lottie - blandning med värphybrid och några andra raser (gröna ägg). Jag ville ha namn som liknade varandra på hönorna, och eftersom Debbie var tvungen att heta Debbie så fick ju resten bli liknande. Lottie är inspirerat av Halta Lotta - hon var inte halt, men var tuppens favorit och behövde vila lite för sig själv i någon vecka när hon kom hem så att fjädrarna fick växa ut igen. Och eftersom Halta Lotta var det enda hönsnamn jag kunde komma på, så var ju i alla fall en av dem tvungen att ha namn därifrån. Tyvärr död, tagen av en rovfågel för cirka ett år sedan.
  • Frostie - blandning av värphybrid och några andra raser (beigerosa ägg). Den enda i gruppen som var helt vit utan en enda grå fjäder.
  • Heidi och Chessie - blandning av värphybrid och några andra raser (beige och blågröna ägg). Här började min inspiration sina, så jag försökte komma på några korta namn som lät liknande som de andra. Heidi från Heidiboken och Chessie från Föräldrafällan (en av min och min storasysters favoritfilmer från vår uppväxt ;) )

Sedan nu med kläckningen i höstas så blev det två hönor och en tupp som lever och bor kvar i hönsgården:
  • Jöns - från att jag började kalla honom Dummerjöns eftersom han alltid verkade vara sämst på att hitta in genom grinden igen till hönsgården när jag snabbt skulle ha in hönsen bakom nät :cautious: (jag har en hund som inte får gå lös med hönsen eftersom någon då skulle bli hundmat, så när hundarna är lösa i trädgården måste hönsen in i sin hönsgård istället för att gå helt lösa ;) )
  • Alba och Nora, a.k.a. Tvillingarna - under en lång tid hade de inget annat namn än tvillingarna eftersom jag inte såg skillnad på dem och de ändå är BFFs och alltid tillsammans. Båda är svarta med ljusa fjädrar på halsen, och när jag försökte komma på namn till dem försökte jag hitta några fiktiva kvinnliga tvillingar men hittade inte riktigt några bra alternativ. Nu har jag dock märkt att den ena har lite ljusare halsfjädrar (Alba, i mitt fall från latinet "den vita") och en med lite mörkare halsfjädrar (Nora, i mitt fall från franska "noir", svart).
 
Vi har Hedemora som är döpta efter metaller, legeringar eller annat ”stenaktigt” som beskriver deras utseende. Dels för att två av våra första hönor redan hette Koppar och Silver, och dels för att jag och min man är sten-nördar. 😁
I dagsläget har vi tuppen Titan, längst bort i bild är Brons (den mörka) och Mässing, den svarta är Koppar och den närmast är Nugget.
4BF9FB12-8E69-4645-9EF3-658358CDD15F.jpeg
 
Hej gänget!
Jag har blivit superpepp på att skaffa höns och är just nu i stadiet att läsa och lära. Jag har betat av en del av den här tråden, men långt ifrån hunnit igenom allt (så ev. upprepar jag något ni redan diskuterat).

En förutsättning för att ha höns är ju att de har någonstans att bo. Vi flyttade till vår gård i somras och har hittat det gamla hönshuset. Jag skulle vilja ha lite tips på vad vi ska tänka på när vi inreder det invändigt. Jag tänker mig att vi får spika över panelen och foga, men med vad - gipsskivor? Träskivor?
Behöver vi sätta skivor i taket också? Är det något vi ska tänka på ang. elen? Kan stengolvet se ut som det gör nu, eller är det något vi ska tänka på där?
IMG_20200319_115131.jpg
 
Hej gänget!
Jag har blivit superpepp på att skaffa höns och är just nu i stadiet att läsa och lära. Jag har betat av en del av den här tråden, men långt ifrån hunnit igenom allt (så ev. upprepar jag något ni redan diskuterat).

En förutsättning för att ha höns är ju att de har någonstans att bo. Vi flyttade till vår gård i somras och har hittat det gamla hönshuset. Jag skulle vilja ha lite tips på vad vi ska tänka på när vi inreder det invändigt. Jag tänker mig att vi får spika över panelen och foga, men med vad - gipsskivor? Träskivor?
Behöver vi sätta skivor i taket också? Är det något vi ska tänka på ang. elen? Kan stengolvet se ut som det gör nu, eller är det något vi ska tänka på där?
Visa bifogad fil 47183
Om ni snyggar till - gör det så lättstädat som möjligt. Du ska ha hög ip-klass på elen, då höns dammar ganska ordentligt. Såhär ser mitt ut, jag har plastmatta på golvet.

 
Hej gänget!
Jag har blivit superpepp på att skaffa höns och är just nu i stadiet att läsa och lära. Jag har betat av en del av den här tråden, men långt ifrån hunnit igenom allt (så ev. upprepar jag något ni redan diskuterat).

En förutsättning för att ha höns är ju att de har någonstans att bo. Vi flyttade till vår gård i somras och har hittat det gamla hönshuset. Jag skulle vilja ha lite tips på vad vi ska tänka på när vi inreder det invändigt. Jag tänker mig att vi får spika över panelen och foga, men med vad - gipsskivor? Träskivor?
Behöver vi sätta skivor i taket också? Är det något vi ska tänka på ang. elen? Kan stengolvet se ut som det gör nu, eller är det något vi ska tänka på där?
Visa bifogad fil 47183

Det första jag tänker på är att de helst vill sitta ännu högre. Om du har takstolar så är ”risken” att de sätter sig där istället, om det är lätta höns. Mina kan välja att sitta i axelhöjd eller huvudhöjd och de trängs helst på högsta pinnen.
Det känns lite lågt på bilden, även om de givetvis nöjer sig om de inte har annat att tillgå.
Vi har landgång upp så även de tyngsta kan ta sig upp utan att riskera brutna ben eller störtdykningar.
 
Jag håller med @Efwa. Sittpinnarna är troligen för låga. Mina slåss alltid om de högsta pinnarna där de kan stryka kammarna i taket.
 
Det var rätt många år sedan jag döpte mina höns.
Hade t.ex. en åsbohöna med starka lår som fick heta Carolina Klüft, några var döpta efter personer i Twilight o.s.v. Gott och blandat med andra ord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad läser du just nu?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp