Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tre fina små Hedemoror ute, en fjärde i full gång. Ordentligt hålslag på en femte och på en första CL.

/Nattrapporten

(Enligt min sambo har jag gått fullständigt över styr med mina nattalarm :confused: :D )
 
Det senaste året har vi testat något nytt, vet inte om jag skrivit om det innan?
Ett tjockt tilltrampat lagar torv och så lös spån ovanpå. Väldigt enkelt att kratta ur skiten och lägga på nytt spån än när man bara har strö som rivs runt och behöver ta ut allt. Sedan gör vi storstädning på hösten och våren när allt tas ut.
 
Nu är vi på dag 24 och vi har 6 av 6 friska, fina Hedemoror och 4 av 5 CL, där det dock verkar som att vi bara fått tuppar. :cautious: Så 10 små kycklingar totalt alltså. De äter, dricker, skiter och gör oväsen om vartannat!

Kvar i maskin ligger ett CL-ägg och de fyrakopparmaran-ägg vi hade som det alltså inte verkar bli något med. :( Surt när de ändå var befruktade.

Är sugen på att starta upp igen eftersom jag även vill ha Vorwerk och Silverudds blå. Funderar på ytterligare CL också.
 
Nu är vi på dag 24 och vi har 6 av 6 friska, fina Hedemoror och 4 av 5 CL, där det dock verkar som att vi bara fått tuppar. :cautious: Så 10 små kycklingar totalt alltså. De äter, dricker, skiter och gör oväsen om vartannat!

Kvar i maskin ligger ett CL-ägg och de fyrakopparmaran-ägg vi hade som det alltså inte verkar bli något med. :( Surt när de ändå var befruktade.

Är sugen på att starta upp igen eftersom jag även vill ha Vorwerk och Silverudds blå. Funderar på ytterligare CL också.

Edit: efter tips i en hönsgrupp kollade jag resterande ägg efter liv genom att lägga de i en bytta med ljummet vatten för att se om de flöt. Alla fem äggen guppade fint så det verkar finnas hopp ändå!
 
Edit: efter tips i en hönsgrupp kollade jag resterande ägg efter liv genom att lägga de i en bytta med ljummet vatten för att se om de flöt. Alla fem äggen guppade fint så det verkar finnas hopp ändå!

Jag hoppas!!

Jag har hört att just kopparmaran/maranägg har typ de hårdaste skalen och att det kan vara svårt att komma ur äggen. Trots det är det ju tydligt att det ska fungera så vi hoppas vidare för din skull, och för kycklingarnas.
 
Tänker att de flesta av er är inne på den andra tråden också "köpa befruktade hönsägg" men den passar ju bättre här eftersom det var här jag skrev om Barbie först. Det kan ju vara av intresse också för eventuella framtida besvär.

Barbie.......så heter min sista CL, som hade stoppade krävan är bra nu! :heart
Hon hade nästan tom kräva igår kväll redan när jag kollade till dem vid 20.30. Jag kände efter och masserade bara ca 5 sekunder för att den var ju normal.

Idag kastade hon sig över maten lika ivrigt som de andra så krisen bör vara över nu.

Det jag gjorde var att en gång per dag (kvällen när de sitter på pinnen) masserade krävan i ca 1-3 minuter, beroende på hur den kändes. När den var som mest stoppad tog det bra med tid innan den kändes lösare. Redan dagen efter var det bättre men att massera två gånger per dag hade varit omöjligt utan att skilja henne från de andra och jag tror hon ändå mådde bättre utan att tas ur gruppen.
På morgonen är de redan vakna när jag släpper ut så det hade varit stressande inte bara för henne utan även de andra om jag jagat runt henne då.

Det tog alltså tre dagar att bli av med stoppet utan något annat än just massage så det var nog inte så farligt som det kändes Men det hade varit dödande om jag inte gjort något alls Med tanke på hur hon mådde.
Man kan behöva både vatten, paraffinolja och kanske operation. Dock hade jag inte opererat utan slaktat om det var så illa.
 
Själv blir jag alltid äggsjuk när jag ser bilder på kycklingar men jag ska inte kläcka fram några i år om inte nån höna bestämmer sig för att ta en kull. Jag har ingen kläckare så det är alltid så knöligt att låna.
 
Vill bara visa hur det kan gå när hönorna kommer in i vårvärpningen och sprutar ut ägg. Det kan bli lite fel då.😳


B3244C33-0F30-47B9-BDBB-BA17D712A0A3.jpeg

det gröna är ett miniägg och det stora ett jumboägg. Det i mitten är ett ganska stort normalläge.
 
Vi har äntligen en liten höna som visat sig vilja ruva. Så hon fick ägg att ruva på igår och även om hon inte var superförtjust i bytet som vi gjorde igår kväll så låg hon snällt och fint på äggen i morse. :love: så vi har köpt några ägg (då vi hoppas få in lite fler med mörk kam)och tar några från våra egna. Så hon ligger just nu på 10 ägg. Hoppas på några stycken i alla fall. Minst 21 långa dagar av väntan var det bara då... 😅

(Ankorna borde dock kläckas vilken dag som helst nu, vi hoppas lite på att de ska börja titta ut i morgon på min mammas födelsedag)
 
Undra om det är fler än två gulor i det stora? :)

Vi kommer att filma när vi öppnar det då alla ungdomarna är nyfikna.

Jag tror att det kan vara extra mycket vita i bara, för hönan har lagt ägg i över 6 månader och då brukar det inte bli två eller fler gulor men man vet faktiskt inte. Det ska bli kul att se.

Det mest fantastiska vore att få ett ägg i ett ägg vilket kan hända när de är så här stora men av någon anledning tror jag inte det.

Jag återkommer, såklart! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp