Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men var du tvungen att skriva det nu när jag var så glad för att en av mina kycklingar självmant hoppade upp på min arm innan 😩 nu kliar det i håret på mig med, även om de nog inte är angripna av fjäderätare :laugh:
Är det fler sorter av hönsens ohyra som kan hoppa över på människor?
För lössen är artspecifika har jag fattat det som?
Vi har problem med råttloppor. Dom kan inte överleva på vårt blod då dom är artspecifika, men dom kan bitas :crazy: .
 
Vi fick tillökning med 4 dunbollar igår 😍 mamma höna är väldigt stolt och vaktar dom noga. Nu väntar vi bara på nästa höna som förhoppningsvis borde få om ett par dagar.
 

Bifogade filer

  • 20200602_173327.jpg
    20200602_173327.jpg
    318 KB · Visningar: 35
Jag kan meddela att fjäderätare verkar vara någorlunda enkelt att bli av med. Iaf en liten tröst. Kollade igenom tuppen idag och peppar, peppar. Hittade inte en enda vid liv. Idag fick han sig en omgång med kiselgur, och ett par andra hönor fick också en behandling med matolja. Spred kiselgur i utegården idag igen. Tror vi får upprätthålla denna rutin en tid framöver. Imorgon kommer tuppen behöva badas. Det ser jag fram emot. :D
 
Ok, då har jag beslutat mig för att avmaska ”Hunden”.

Visst kan det vara något annat än gapmask vilket jag INTE trodde på först eftersom hon rosslar samtidigt. Trodde inte de gjorde det men masken men det gör de tydligen.
Den är också ovanlig vilket inte talar för masken. De går dock ute i stor hage där fasaner också håller till och daggmaskar har de i överflöd. Hon är inte speciellt ung (2 år) och gapmask ska ju helst gå på unga djur.

Vi har försökt titta ner i svalget men hittar inget grässtrå eller något sådant men ärligt talat så har jag ett rent helvete att se ner i halsen.

Det kan ju vara något mer allvarligt men inget snor, slem eller svullna ögon alls. Inte ens efter dessa dagar sedan jag skrev inlägget före detta.

Tiden får utvisa. Dör hon skickar jag nog in henne om jag inte själv hittar uppenbara maskar, då det ju kan vara ILT eller något annat allvarligt.
 
@Efwa Hoppas det hjälper med avmaskningen, vad avmaskar du henne med?

Nu är mina kycklingar tre veckor och har precis fått börja gå ut i kompost hage, med kycklingnät fäst nederst och en handduk som ligger över, fast satt med tvättklämmor.

Köpte 12 dagsgamla, 6 aracuana och 6 blomme, nu verkar det som att det blir tre tuppar av blomme. Lite besviken, även om jag såklart räknat med att få ett antal tuppar.
Funderar på att se om jag kan få tag på några blommekycklingar till, eller om jag ska köpa maran först och se hur många hönor/ tuppar jag får.

Så himla mysigt när de kan gå ut ett par timmar när det är som varmast, det tar inte lång tid för de innan de visar mer och mer naturliga beteenden. För att inte tala om hur gulligt det är när en pippis hittar något och alla syskonen springer efter för att få smaka.

Tycker också att det är skönt att då hinner de vänja sig "lagom" för hunden och katterna innan de blir stora och få gå lösa. Slipper att de blir rädda och flaxar iväg.

Glömde fråga, hur gör ni när ni nackar små kycklingar?
 
Senast ändrad:
@Efwa Hoppas det hjälper med avmaskningen, vad avmaskar du henne med?

Glömde fråga, hur gör ni när ni nackar små kycklingar?

Jag kör axilur för 2 kg (mycket lätt höna) och i fem dagar. Vi får se.
Jag är fortfarande inte säker på att det är det dock. Jag återkommer om det blir bättre.

När jag nackar små kycklingar.......Enligt lag behöver man inte bedöva om de ligger under 250 gram men jag gör det ändå.

Hönskycklingar - håller dem i benen högt upp mot kroppen, kanske lite i bakkroppen också och dunkar dem i något hårt. Så små kycklingar är inte så tunga att de drar av sig benen eller vrider dem ur led innan man hinner klart.
Klipper av huvudet med en kraftig sax.

Vaktelkycklingar - Lägger den i en liten zip-lock-påse och dänger hela påsen i bordet så snabbt att den inte hinner kvävas. Tar ut kycklingen och skär av huvudet med kniv på skärbräda eller klipper med saxen. Den är nog garanterat död redan i smällen men jag chansar inte.
Detta skulle fungera med en hönskyckling också Om den inte hunnit bli för stor.
 
Min Kråkbarn (de kallas så, då de är lavendelfärgade med hälften dun kvar på huvudet) föddes den sista april.

De Flyttade ut i ”traktorn” i mitten av förra veckan (den varma veckan) och har varit med om sitt första regn, sin första blåst, sitt första gräsklipp och sin första flytt med traktorn.

De har värmelampa förstås och plasttak över 2/3. De gillar det som tusan.
De har flyttat ut tidigare än andra till stallet och tidigare ut på gräs men det har fungerat riktigt bra. Jag är givetvis alltid nervös när man ska testa nytt men allt beror på väder och värme. Hade det varit kallt hade det varit en annan sak.
 
A91F6307-FF40-41F7-9019-696BC6FFCBEA.jpeg

Mina små kycklingar börjar se ut som hönor! De har bott med de vuxna kycklingarna i snart en vecka, men med möjlighet att smita undan till sin avdelning där de vuxna inte kommer in. Först ville de inte gå ut - nu vill de inte gå in 🤪 5 veckor till helgen, nog borde man börja kunna skilja dem åt könsmässigt snart? De har börjat få en antydan till kam, en del väldigt ljust och en del betydligt rödare. Och så flera nyanser däremellan :laugh:
 
Visa bifogad fil 52316
Mina små kycklingar börjar se ut som hönor! De har bott med de vuxna kycklingarna i snart en vecka, men med möjlighet att smita undan till sin avdelning där de vuxna inte kommer in. Först ville de inte gå ut - nu vill de inte gå in 🤪 5 veckor till helgen, nog borde man börja kunna skilja dem åt könsmässigt snart? De har börjat få en antydan till kam, en del väldigt ljust och en del betydligt rödare. Och så flera nyanser däremellan :laugh:

Vad var det för sort? Fina som tusan. Mina kråkor är just nu som sagt ganska fula.

Det är oftast svårt att se ganska länge tycker jag men ljusa kammar brukar betyda hönor och röda tuppar.
Man säger att hönornas kammar blir röda först när de börjar lägga ägg men jag tycker inte att så alltid är fallet dock.

Samtidigt kan jag väl säga att jag inte har mycket erfarenhet alls.

Första kullen man tar väntar man på något gott alldeles för länge medan de kullar man föder upp sedan har en tendens att växa upp så snabbt att man helt plötsligt har så vuxna att man ser det tydligt.
 
Av våra cl-ägg som grannen kläckte var endast ett befruktat - men den kycklingen dog i kläcket. Resterande 5 var rötägg....trist.
Grannen ville dock prova igen så ska samla nya ägg.
Ska lysa våra tre cl-ägg som ligger under en av våra surhönor.
 
Vad var det för sort? Fina som tusan. Mina kråkor är just nu som sagt ganska fula.

Det är oftast svårt att se ganska länge tycker jag men ljusa kammar brukar betyda hönor och röda tuppar.
Man säger att hönornas kammar blir röda först när de börjar lägga ägg men jag tycker inte att så alltid är fallet dock.

Samtidigt kan jag väl säga att jag inte har mycket erfarenhet alls.

Första kullen man tar väntar man på något gott alldeles för länge medan de kullar man föder upp sedan har en tendens att växa upp så snabbt att man helt plötsligt har så vuxna att man ser det tydligt.

Tack! :love: de är Wyandotter!

20375497-1878-4EC8-8545-BA47B4FDD0D6.jpeg


Jag har några som är väldigt blekrosa som jag tycker ser ut som hönor, liksom lite mindre huvuden och mjuka ögon 😂 om man nu kan gå på sånt. Men sen har jag någon med ganska röd början till kan som också är sådär mjuk till utseendet, och så några stora rejäla med blek kan och någon stor med röd... ja, en salig blandning helt enkelt. Får nog vänta några veckor till helt enkelt!

Jämfört med mig är du väldigt erfaren ;) Haha, jag kan tänka mig att det är så!
har du bild på dina också?
 
Tack! :love: de är Wyandotter!

Visa bifogad fil 52335

Jag har några som är väldigt blekrosa som jag tycker ser ut som hönor, liksom lite mindre huvuden och mjuka ögon 😂 om man nu kan gå på sånt. Men sen har jag någon med ganska röd början till kan som också är sådär mjuk till utseendet, och så några stora rejäla med blek kan och någon stor med röd... ja, en salig blandning helt enkelt. Får nog vänta några veckor till helt enkelt!

Jämfört med mig är du väldigt erfaren ;) Haha, jag kan tänka mig att det är så!
har du bild på dina också?

Jag vågade inte gissa på wyandotter men det är de enda jag sett säljs här i Sverige med silverlaced, vad jag vet.

Givetvis ska jag se vad jag kan göra hemma med telefonen idag. :)
 
Av våra cl-ägg som grannen kläckte var endast ett befruktat - men den kycklingen dog i kläcket. Resterande 5 var rötägg....trist.
Grannen ville dock prova igen så ska samla nya ägg.
Ska lysa våra tre cl-ägg som ligger under en av våra surhönor.

Vi har haft problem med Silveruddarnas befruktning detta år. Wyandotterna har å andra sidan blivit nästan 100% befruktat.
 
Vi har haft problem med Silveruddarnas befruktning detta år. Wyandotterna har å andra sidan blivit nästan 100% befruktat.
Vi skaffade ju nyligen tuppen, eller ja, är väl nån månad sen nu. Så kanske hade han varit här för kort tid.
En kyckling, om än död, är dock bättre än orp-tuppen vi hade förut. Han var nog steril (och blev elak, så han blev inte kvar i hönsgården).
 
Någon av er som har genbank för höns?
Hur mycket extrajobb är det, jämfört med att inte ha genbank?
Jag har helt frigående höns, men bara en stackare kvar från min ursprungsflock. Min plan har varit att skaffa en genbanksras när nuvarande är utdöda och det är ju typ nu. Men sen har jag börjat fundera på om det är för jobbigt, jag kanske skulle ta hem några avelsägg och låta den kvarvarande sötnosen ruva fram dem - hon är extremt ruvvillig - och sen lära dem hur man beter sig på den här gården... Det är ju liksom lite "Nu eller aldrig" vad gäller genbank här. (och jag kan inte få hit någon som kollar om grannens hönsgård är för nära, eller om det kan vara godkänt med genbank här) Och jag tycker synd om lilla ensamma hönapönan. 🥰
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp