Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite uppdatering på hönan som kippade efter andan.

Jag gav axilur i 5 dagar. Det blev i ett sexdagarsintervall då det var lite tidigt en kväll och de ville inte in.

De två sista kvällarna protesterade hon extremt mycket mer än de tre första då allt gick ut på att kippa efter andan.
Hon rosslade fortfarande lite dock men inget kippande. Jag tänker att inflammationen är kvar.

Just nu vet jag inte riktigt vad som händer. Hon sitter helst inne, äter lite långsamt (om hon ens vill äta), ser helt fräsch ut, pigg i ögonen och stjärten uppåt Men går med protester att ta ner från pinnen. Jag har fått ”jaga” henne till och med när det var som värst.
Jaga är att försöka långsamt placera sig rätt i förhållande till henne så man får tag i hennes gump eller över vingarna. Men hon har varit riktigt duktig på att hålla sig undan.
Hon tycker givetvis att jag springer efter henne i full fart.

Nu väntar jag ut henne lite. Det kan vara efterdyningarna av själva maskmedlet som ger henne lite illamående och sjukdom eller så är det ju något annat allvarligare som jag inte kan se.

Vår friskaste höna som jag hoppas överlever detta.
 
5DA9E185-AC56-4D70-AFDF-1CF9078D9F08.jpeg

De börjar bli så fina 🥰
 
Hade kycklingarna ute en stund idag igen (försöker ha de ett par timmar var dag). Det har varit en av aracuana som legat efter i växttakt jämförelsevis och när jag gick ut för att ta in de så hade en skata kommit åt den och dragit av en vinge. De är ju bakom kycklingnät så den har nog bara precis kommit åt den och dragit/ vägrat släppa.

Känsliga
Så jäkla tradigt. Fick nackat den snabbt, brukar slå de med baksidan av yxan två slag och sedan av med huvudet. Apropå att jag frågade tidigare i tråden.
 
Tre av de köpta avelsäggen obefruktade (i alla fall inte utvecklade). Ett av tre CL-ägg rörde det sig i, de andra obefruktade.
Ingen av de två blandäggen befruktade.
CL-kycklingen borde kläckas torsdag-lördag nån gång. Spännande! :)
 
Jag behöver bygga en uteblir till mina kycklingar, 4 st, som de kan bo i under sommaren medan hönshuset blir färdigt. Har ni några skisser, tips eller bilder som ni vill dela med er av? :)
 
Jag behöver bygga en uteblir till mina kycklingar, 4 st, som de kan bo i under sommaren medan hönshuset blir färdigt. Har ni några skisser, tips eller bilder som ni vill dela med er av? :)

Jag skulle ut på YT och leta efter ”chicken traktor” finns lika många varianter som det finns filmer. Massor med riktigt bra tips, många med beskrivningar.
 
Vi är försiktigt optimistiska med "Hunden". Hon satt tre dagar i hönshuset och ville inte äta och dricka (vad vi såg).
Igår kom hon ut och åt, om än ganska långsamt jämfört med alla andra och i den fart hon brukar äta. Hon var också ute mycket igår trots ett sjuhelsikes väder. Även idag ute och åt.
Vi hoppas på att det var efterdyningar av en kanske något överdoserat maskmedel. Hon har fortsatt sett pigg och glad ut hela tiden.

Sedan är tre kycklingar på gång i hönshuset under höna. Det mest ironiska är att det är våra egna tre som jag skulle kläcka som sällskap till bonusägget jag fick av en leverantör (köpte ankägg och fick med ett hönsägg som extra?). Kul grej som lite godis i paketet när man beställer över nätet men lite knäppt när man beställt ankägg.
Det blir nog inget av det ägget eftersom det dessutom var ett ganska smalt och spetsigt ägg. Ett sådant man aldrig skulle kläcka om man valde ut ägg.
Men, vi har tid med tre extra kycklingar så en surhöna får bli mamma. De är typ 4-5 stycken just nu som surar men tror att det blir wyandotten som legat längst. Vi får se vem som tar hand om dem.
 
Bägge surhönorna var uppe nu.... hoppas de bara hade mat- och bajspaus. Äggen fortfarande varma i alla fall.

Vi har en surhöna som alltid springer ut och äter med ett extremt högt klagande och med en djävla fart (som om djävulen själv drivit henne ut ur redet) men hon är trogen tillbaka och är en riktig nypare när man vill under och kolla.
 
Vi har en surhöna som alltid springer ut och äter med ett extremt högt klagande och med en djävla fart (som om djävulen själv drivit henne ut ur redet) men hon är trogen tillbaka och är en riktig nypare när man vill under och kolla.
Bägge var tillbaka på plats nästa gång jag kollade :).
 
Någon här vet var lättas få tag i unghöns/höns nära Lilla Edet (Väster Götland)? Frågar åt en kompis som tänkt skaffa höns. Ser fram emot när hon skaffar höns :love:

Lämpligast är väl skicka ett PM till mig :)
 
Ni får säga till om ni tröttnar på mig och mina inlägg. :o

Här får ni bilder på dotterns byggverk för dagen. Ett sandbadshus och en bur till mamma-hönan som nu kläckt 2 ungar hittills.

C3E3E176-D799-4CD5-9174-E7666F7D1018.jpeg
 
Idag fick jag avliva en kyckling :( de var utanför hönsgården för första gången och hade hoppat in vid dörröppningen till hönshuset. Hönshuset ligger mellan hönsgården och hundgården kan man säga, och mellan hönshuset och hundgården har vi satt ett tillfälligt gunnebostängsel, i väntan på att vi ska bygga en grind där.
Sambon skulle ut och gå med hundarna och vi stod och pratade och var lite ouppmärksamma, när den ena hunden plötsligt sticker och lyckas trycka ner en av kycklingarna mot marken genom staketet. Det gick så snabbt så jag knappt hann reagera. Hunden bröt på min inkallning men då var det för sent, ena benet var brutet på kycklingen :(

Jag blev lite handlingsförlamad och visste inte riktigt vad jag skulle göra, så jag snurrade den som man snurrar för att avliva änder och i viss mån fasaner. Det var nog inte helt optimalt, men det gick väldigt fort i alla fall, snabbare än att hämta något att avliva den med. På ett sätt blev det nog lite avdramatiserat också, jag är ju van vid att avliva fåglar på jakt på det viset.
Väldigt tråkigt oavsett! :(
Det var en av de som jag tror är en tupp, men jag hade hoppats på att få ha kvar dem alla över sommaren i alla fall.
 
Börjar förstå varifrån uttrycket hönshjärna kommer...
När jag kom ner idag hade kycklingen börjat kläckas. Hönan hade dock gått av.
Tog in kycklingen, som var kall såklart, och hjälpte den med det sista skalet. När mammahöna lagt sig igen la jag dit ungen, bara för att en stund senare hitta henne på ett annat ställe - dit hon stulit kompisens ägg - och ungen iskall.
Nu har kyckling piggat på sig och kryper och piper i min BH.
 
Screenshot_20200619-161017.jpg

Någon mer som räknar ägg? Det här är på sju hönor då nummer åtta går med kycklingar. Jag tycker att det är riktigt bra, vi äter som galningar men hinner inte riktigt med :laugh:
 
Jag behöver bygga en uteblir till mina kycklingar, 4 st, som de kan bo i under sommaren medan hönshuset blir färdigt. Har ni några skisser, tips eller bilder som ni vill dela med er av? :)
Behöver de lampa?
Jag har haft i kaninbur och det har funkat bra, fått lyfta in de om de ev. inte kommer in när de är unga.
En fyrkant av plywood, en framsida med två dörrar, en nät och en hel, på den hela kan man bygga en trekant med sittpinnar. Är de små behöver/ska de inte gå ut, utan då behöver man ha plats för värmelampa. Går att bestämma själv hur höga ben man vill ha.

Blir lite orolig ibland när jag ser nya hönsägare ha kycklingar, men inte verkar ha läst på hur varmt de ska ha den första tiden!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp