Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste nästa år uppdatera mina raser. Våra Welsumer lägger nästan aldrig några ägg. Jag gillar ju de där mörka äggen och i våras kom de igång mycket senare än alla andra, lade väl ca 10 ägg var (2 st hönor) så gick de in i paus igen. Det ser ut så ungefär året om.

Mina andra tar givetvis också paus men dessa har både längre och flera än de har äggläggningsperioder. Det är inte heller så att de hamnar i ruvningsläge.

Bressen går också bort, i år eller nästa. De är bajsiga året om och det verkar inte ge med sig. De andra har lite till och från i omgångar med dessa måste vi hålla kortfjädrade och ändå fungerar det inte.

Jag funderar på maran/kopparmaran som likt welsumern lägger mörkt bruna ägg.

Någon som har erfarenhet av dem?
 
Jag frågade innan i tråden om skydd för grönsakslandet och så här blev det: ett galvat nät med 10x10 cm maskor och 90 cm högt. Har haft det uppe nu i ett par veckor och än så länge har det fungerat fint, hönsen håller sig utanför :)

IMG_8713.jpg
 
En kyckling har vi fått. Inte sett hålslag i de andra äggen. Ska lysa dom igen imorgon. Känns inte schysst hålla en kyckling ensam, så får väl försöka leta fram fler nånstans ifrån i värsta fall.
Sätta in den till hönsen vågar jag inte.
 
Jag har ett ganska udda problem med kläckaren här.

Fukten står på nästan 86-94 % och ändå torkar ankbarnen fast i ägget. Vi har fått hjälpa dem ut (två av tre).

Vi har testat med annan fuktmätare och det är helt rätt. Det är inte kläckaren som felar I sig. Men jag förstår inte riktigt vad det är.

Vi har inte lyft på locket förrän problemet uppdagades.

Till stor del beror det nog på att det finns lika många sätt som personer så vi vet faktiskt inte riktigt vad vi gör. Just vattenfåglar verkar folk ha extremt stora olikheter i sitt kläckande.

Men, varför torkar de fast i den extrema fukten? Äggskalen (som vi passat på att ta ut när vi kollat felet) är också helt snustorra.
 
Jag har ett ganska udda problem med kläckaren här.

Fukten står på nästan 86-94 % och ändå torkar ankbarnen fast i ägget. Vi har fått hjälpa dem ut (två av tre).

Vi har testat med annan fuktmätare och det är helt rätt. Det är inte kläckaren som felar I sig. Men jag förstår inte riktigt vad det är.

Vi har inte lyft på locket förrän problemet uppdagades.

Till stor del beror det nog på att det finns lika många sätt som personer så vi vet faktiskt inte riktigt vad vi gör. Just vattenfåglar verkar folk ha extremt stora olikheter i sitt kläckande.

Men, varför torkar de fast i den extrema fukten? Äggskalen (som vi passat på att ta ut när vi kollat felet) är också helt snustorra.
Jag har ingen erfarenhet av kläckningsmaskiner men en tanke är att om luftduktighet och temperatur är rätt kanske det beror på hur äggen vänds?
 
Jag har ingen erfarenhet av kläckningsmaskiner men en tanke är att om luftduktighet och temperatur är rätt kanske det beror på hur äggen vänds?

Tyvärr inte. De är under kläckning så de vänds inte alls Och det ska inte påverka heller, mig veterligen.
Nu höjde jag temperaturen lite, lite så mer fuktighet ska kunna ”få plats” men mer än så går inte, då blir det för varmt.

Det konstiga är att förra året hade jag problem (inte med denna dock) att få upp fukten i kläckarn men inte heller den har jag problem åt det hållet i år, snarare tvärtom där också Men den håller sig än så länge på det den ska.
 
När jag skulle lysa ett av de andra äggen idag så pep och rörde sig kycklingen i den för fullt.
Gjorde hål åt den vid luftblåsan och av nån anledning var hinnan där jättetorr, så gissar att det var därför den inte fått hål.
Den var så alert ändå att den fick så pass hjälp att den kom ut helt, så nu ska den torka så ska bägge få komma ur kläckaren ikväll.

Är ett ägg till, men såg ingen rörelse i det och själva ägget är mindre än de andra med.

Hoppas nu bara det är en höna av de två i alla fall.
 
Kanske. Inte varit med om förut.
Sista ägget är det helt stilla i, så nu när vi gjorde i ordning bur med värmelampa till kycklingen så stängde jag av kläckaren.

Och jag kollade de sista ankäggen. Där var fem fullgångna som inte kommit ut ur äggen eller ens kunna ”flagga”.

De andra har jag fått hjälpa ut. Få se om de klarar sig.
 
En kompis visade sig ha kycklingar som var en vecka gamla, så idag kom hon hit med en. Den är en dvärgkochin-korsning så den var typ lika stor som vår fast den är äldre.
De började med att stirra ut varandra, sen pickade våran lite på den andra och sen var de nöjda verkade det som :).
 
Dom växer så det knakar minst sagt. Det ser enlig oss och flera vi känner ut som nästan samtliga hönor 😅 vilket känns orimligt tursamt. Så det återstår att se. Säkert en eller ett par tuppar som maskerar sig än så länge 🧐 jag håller framförallt tummarna för att vår lilla grå kyckling blir en höna så jag kan behålla henne. Hon verkar bli grå med orange/gula inslag 😍
 

Bifogade filer

  • 20200628_123531.jpg
    20200628_123531.jpg
    544,9 KB · Visningar: 63
Mina två damer började att vilja ruva med ett par dagars mellanrum, men vi fick dem att sluta efter ungefär 4-5 dagar. När kan man räkna med att de börjar värpa igen?
 
En kyckling har vi fått. Inte sett hålslag i de andra äggen. Ska lysa dom igen imorgon. Känns inte schysst hålla en kyckling ensam, så får väl försöka leta fram fler nånstans ifrån i värsta fall.
Sätta in den till hönsen vågar jag inte.

Kan äggen ha blivit för torra? I så fall orkar din inte ta sig ut. Du har rätt i att kycklingar ska vara minst två st. Säkrast att ha dom för sig själva i början. Lycka till.
 
Ikväll har de små fått flytta till en större bur, med mer valfrihet på värme/inte värme, med sandbad, pinne, sten osv. Lite miljöberikning helt enkelt :).
 

Bifogade filer

  • IMG_20200705_205323_717.jpg
    IMG_20200705_205323_717.jpg
    88,9 KB · Visningar: 29
Jag kommer, som det ser ut nu, ha Sören + damerna och fyra wyandottehönor till hösten och vintern. Jag är lite sugen på att skaffa två hönor till, och det skulle ju så klart vara kul med någon som värpte annan färg på äggen än de jag redan har. Vera och Anita lägger lite beige-rosa ägg, och det kommer nog även wyandotterna att göra. Sören är ju ganska stor dock, har inte vägt honom men han är troligtvis någon orpingtonblandning. Tänker försöka spara en wyandottetupp också, och de blir ju också rejäla i storlek.
Är min idé om olika färg på äggen körd pga tupparnas storlek tro?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp