Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer, som det ser ut nu, ha Sören + damerna och fyra wyandottehönor till hösten och vintern. Jag är lite sugen på att skaffa två hönor till, och det skulle ju så klart vara kul med någon som värpte annan färg på äggen än de jag redan har. Vera och Anita lägger lite beige-rosa ägg, och det kommer nog även wyandotterna att göra. Sören är ju ganska stor dock, har inte vägt honom men han är troligtvis någon orpingtonblandning. Tänker försöka spara en wyandottetupp också, och de blir ju också rejäla i storlek.
Är min idé om olika färg på äggen körd pga tupparnas storlek tro?

Om du tänker att tupparna är för stora för hönorna om du köper t.ex creme legbar, araucana eller Silveruddare så tror jag inte att det är något problem. Vi har hedemorahönor och creme legbar-tupp. Jag ser honom aldrig betäcka dem iofs men då spelar det ju ingen roll heller.
 
Om du tänker att tupparna är för stora för hönorna om du köper t.ex creme legbar, araucana eller Silveruddare så tror jag inte att det är något problem. Vi har hedemorahönor och creme legbar-tupp. Jag ser honom aldrig betäcka dem iofs men då spelar det ju ingen roll heller.

Okej :) jag har hört att tuppen bör vara av samma storlek som den minsta hönan, men det kanske inte stämmer då?
 
Om du tänker att tupparna är för stora för hönorna om du köper t.ex creme legbar, araucana eller Silveruddare så tror jag inte att det är något problem. Vi har hedemorahönor och creme legbar-tupp. Jag ser honom aldrig betäcka dem iofs men då spelar det ju ingen roll heller.
Vi avstod orpington-tupp pga vår CL-höna. Känns som stor risk för mosad höna annars...
Är inte hedemora och CL hyfsat lika i storlek? Jämfört med orpington och CL tänker jag?

Vår CL-tupp verkar dock inte ha klivit på nån av våra orp-hönor. Dom är nog för fluffiga i rumpan :p.
 
Vi avstod orpington-tupp pga vår CL-höna. Känns som stor risk för mosad höna annars...
Är inte hedemora och CL hyfsat lika i storlek? Jämfört med orpington och CL tänker jag?

Vår CL-tupp verkar dock inte ha klivit på nån av våra orp-hönor. Dom är nog för fluffiga i rumpan :p.

CL ska ju vara en kombinationsras och ganska stor (typ wyandotte) men nog tycker jag att de är ganska små, dock lika stora som Silveruddare snarare än hedemora. Våra hedemora är lika små som våra unghöns av Rasen engelsk araucana.

Jag har ingen koll på orpingtontupparnas storlek och våra wyandottetupparna hann bara bli ca 8 månader.

CL-tuppen är väl förhållandevis liten men den är som sagt större än hedemorahönorna. Han betäcker dock wyandotterna (jättefluffrumpor) med säkraste befruktning. Silveruddarna verkar han låta bli, samt hedemororna.

Hedemoratuppen, som för övrigt ligger risigt till går på alla hela tiden mer våldsamt än vackert. Hönorna skriker och bråkar så jag tror att det inte blir mycket gjort där.
Men nog ska man ha tanken att det kan bli för stort på för smått.
 
CL ska ju vara en kombinationsras och ganska stor (typ wyandotte) men nog tycker jag att de är ganska små, dock lika stora som Silveruddare snarare än hedemora. Våra hedemora är lika små som våra unghöns av Rasen engelsk araucana.

Jag har ingen koll på orpingtontupparnas storlek och våra wyandottetupparna hann bara bli ca 8 månader.

CL-tuppen är väl förhållandevis liten men den är som sagt större än hedemorahönorna. Han betäcker dock wyandotterna (jättefluffrumpor) med säkraste befruktning. Silveruddarna verkar han låta bli, samt hedemororna.

Hedemoratuppen, som för övrigt ligger risigt till går på alla hela tiden mer våldsamt än vackert. Hönorna skriker och bråkar så jag tror att det inte blir mycket gjort där.
Men nog ska man ha tanken att det kan bli för stort på för smått.
Jag har läst att de är ganska små (i mina ögon mätt i alla fall), 2-3 kg för en höna. Tycker dock våran är åt det mindre hållet, kanske bara är hon som är liten.
Våra orpar känns betydligt större, men kanske beror på fluffet.
 
Jag har läst att de är ganska små (i mina ögon mätt i alla fall), 2-3 kg för en höna. Tycker dock våran är åt det mindre hållet, kanske bara är hon som är liten.
Våra orpar känns betydligt större, men kanske beror på fluffet.

Det tycker jag är stort. Våran wyandotte som gick åt till höken senast vägde ca 1,3 kg urtagen, så kanske 1,6-1,8 full. Mycket fluff på henne alltså. Jag har alltid tyckt att wyandotterna är så stora Så jag blev väldigt förvånad.
Men tupparna var stora trots ofärdiga.

Kul att jämföra. Grannens orpingtonHöna är stor som tusan tycker jag och så tung att hon inte gärna sitter på pinne, så det är ju troligt att de är större.
 
Om man läser på nätet ska nog wyandotte och orpington vara av typ samma storlek, med en tupp som kan väga ca 4kg. Mina är ju små ännu, så det kanske är bättre att avvakta till nästa år och se hur det ser ut i flocken då.

Är så glad att jag fick med mig sambon på att skaffa höns till slut, det är så mysigt! Spenderar nästan pinsamt mycket tid där ute :o
48B0EF46-8AE3-44DC-B055-DCA1834AEC0C.jpeg

Igår lyckades jag fånga alla ”kycklingar” på bild när de satt på samma pinne i hönsgården :love:
 
Undrar om en av mina har en växtstörning?
Har inte märkt något tidigare, men har spenderat väldigt lite tid hos de i.o.m. flytt själv. Väldigt vinglig och jag var redo att nacka henne först, men det såg värre ut än det var bland burdusa syskon, så nu sitter hon i en egen bur så får hon ett par dagar extra iaf.
 
Det tycker jag är stort. Våran wyandotte som gick åt till höken senast vägde ca 1,3 kg urtagen, så kanske 1,6-1,8 full. Mycket fluff på henne alltså. Jag har alltid tyckt att wyandotterna är så stora Så jag blev väldigt förvånad.
Men tupparna var stora trots ofärdiga.

Kul att jämföra. Grannens orpingtonHöna är stor som tusan tycker jag och så tung att hon inte gärna sitter på pinne, så det är ju troligt att de är större.
Våra orpar sover helst i en hög på golvet :).
 
Igen bara ett befruktat ägg av 6 st som grannen fick.
Tuppen är ett år, kan han bli bättre med tiden tro?
Det är ju när de är unga som de är som fertilast så har svårt att tro det.
Har du kollat befruktningen genom utvecklingen av foster eller genom att se på måltavlan i knäckta ägg?
 
De jag använt har sett befruktade ut. Men får kolla igen.
Det är dessutom två olika kläckare. Och en höna som ruvat.
Då låter det ju inte som befruktningen utan något annat. Vad har jag tyvärr inga idéer om. Vet att någon vitaminbrist hos hönan kan göra att fostren dör dag 18 men så långt kommer de ju inte.
 
Våra tre kycklingar i hönshuset är helt klart en höna och två tuppar. Så, kompisen som ville ha får bara hönan av denna kull, mest för att de här kycklingarna är lite skygga och tuppen tycker jag borde vara någonstans mittemellan skygg och tam, det vill säga inte se oss som ett hot men inte heller som en lekkamrat/någon man kan köra med.

Sedan har vi kycklingarna som vi fick med kalkonerna som för övrigt blev full pott i kläckaren både på kycklingar och kalkoner (förutom de som inte var befruktade och togs ut vecka 1 och vecka 2.
Fem kycklingar och fem kalkoner.
Kalkonerna lärde sig snabbt av kycklingarna och efter några få dagar särade vi på dem för att de skulle få olika foder men då blev kalkonerna slöa i ätandet igen och det verkar som de vill ha kycklingarna som draghjälp en stund till. Då får de det.

Nu får vi se hur många av Kycklingarna som är hönor och tuppar. De åker till kompisen om det är en bra del hönor.
Kalkonerna var fyra vita och en brun. Jag hade ju ingen aning vilken sort eller vilken färg då jag bad säljaren ”slänga med” de kalkonäggen hon hade.

Våra Nazgul (de nio araucanorna) har nu flyttat helt enkelt ut i stora hönsgruppen utan något som helst drama, förutom lite småpick när de kommer för nära De andra när de äter. Hedemoradamerna är tuffast mot de små men helt rättvisa.
Det mest effektiva sättet att introducera har helt enkelt varit att sätta en bur i buren i ca två veckor för att helt sonika bara öppna en dag. Två dagar senare har vi tagit bort buren men låter vind- och regnskyddet vara kvar hela sommaren in till hösten när de självmant tar sig in i hönshuset.
 
Jag tror att vi ev har fått marek på våra wyandotter :( tog bort en tupp för typ en vecka sedan. Ena vingen hängde och jag trodde att den brutit den, men kände i ärlighetens namn inte efter så noga. Igår blev en av dem lite skev i huvudet och i morse hade den problem att gå och lade huvudet på ryggen. Tog så klart bort den direkt.
Efter lite googlande känns det ganska troligt att det är marek, så vi får hoppas att de andra är motståndskraftiga och klarar sig...

Köpte hem två araucaner för en dryg vecka sedan, men det verkar ju vara viss inkubationstid, så det känns inte som att det är de som tagit med smittan? De har varit åtskilda tills i förrgår kväll 🤦🏽‍♀️ då jag släppte ihop dem, innan den andra tuppen började bära sitt huvud snett.
Ska köpa hem lite multivitaminer idag, det lär kanske inte hjälpa men borde ju inte skada heller.
De andra hönsen är ju vuxna, som jag förstått det är det främst unga hönor som drabbas, så jag hoppas att de ska klara sig. Så trist :(
 
Jag tror att vi ev har fått marek på våra wyandotter :( tog bort en tupp för typ en vecka sedan. Ena vingen hängde och jag trodde att den brutit den, men kände i ärlighetens namn inte efter så noga. Igår blev en av dem lite skev i huvudet och i morse hade den problem att gå och lade huvudet på ryggen. Tog så klart bort den direkt.
Efter lite googlande känns det ganska troligt att det är marek, så vi får hoppas att de andra är motståndskraftiga och klarar sig...

Köpte hem två araucaner för en dryg vecka sedan, men det verkar ju vara viss inkubationstid, så det känns inte som att det är de som tagit med smittan? De har varit åtskilda tills i förrgår kväll 🤦🏽‍♀️ då jag släppte ihop dem, innan den andra tuppen började bära sitt huvud snett.
Ska köpa hem lite multivitaminer idag, det lär kanske inte hjälpa men borde ju inte skada heller.
De andra hönsen är ju vuxna, som jag förstått det är det främst unga hönor som drabbas, så jag hoppas att de ska klara sig. Så trist :(
Jag fick ta bort alla mina 9st 12-veckors kycklingar i misstänkt marek förra året. Jag skickade tyvärr inte på obduktion. Kanske du vill göra för att bekräfta?
 
Jag fick ta bort alla mina 9st 12-veckors kycklingar i misstänkt marek förra året. Jag skickade tyvärr inte på obduktion. Kanske du vill göra för att bekräfta?

Usch :( blev alla sjuka samtidigt eller successivt? De andra verkar pigga än så länge...
Det kanske man borde?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp