Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag tänker efter har jag faktiskt haft ett par tuppar som visade tecken på aggressivitet och försökte anfalla. Det jag gjorde var att jaga dem ett par gånger, tjugo, trettio meter eller så, så de lärde sig vem som stod högst och sen var det inga problem efter det. Precis som de som de själva gör när de gör upp rang.
Jag testade med den röde, det fungerade bara tillfälligtvis, efter ett tag började han igen och han gjorde ingen skillnad på folk utan smög sig på vem som än var ute i trädgården.
 
Jag testade med den röde, det fungerade bara tillfälligtvis, efter ett tag började han igen och han gjorde ingen skillnad på folk utan smög sig på vem som än var ute i trädgården.
Ja det beror nog på hur pass aggressiva de är, jag har aldrig haft någon riktigt besvärlig och de allra flesta är som du skrev innan i stort sett fredliga mot människor.
 
När jag tänker efter har jag faktiskt haft ett par tuppar som visade tecken på aggressivitet och försökte anfalla. Det jag gjorde var att jaga dem ett par gånger, tjugo, trettio meter eller så, så de lärde sig vem som stod högst och sen var det inga problem efter det. Precis som de som de själva gör när de gör upp rang.

Jag tänker att det finns tillräckligt många tuppar för att man ska kunna hitta en utan att behöva visa vem som står högst i ”rang”.

Generna för aggressivitet finns ju där ändå och vill man verkligen ha det i avkommorna?
Risken är ju också barn, gäster eller partnern som inte har förmågan att våga jaga, trycka ner, ta i kammen (som en gammgubbe tyckte), råkar komma i tuppens väg; för, som sagt, de vet vem som kräver lydnad och vilka som inte vet det.

Våra grannars barn är numer jätterädda för alla tuppar Som finns, för att de Hade en tupp som blev mer och mer aggressiv ju längre tiden gick. Han började med barnen och jobbade sig upp till de vuxna.

Till berättelsen hör att jag tillämpade det som visades i filmen Med grannens tre tuppar och jag bad dem att inte välja den tuppen för den skulle troligen bli aggressiv men båda av de andra visade helt andra egenskaper. De skulle troligen ha blivit lugna och fina, men de valde med hjärtat (de tyckte helt enkelt mest om honom som kyckling).

De jag haft svårast att bedöma är de som inte är helt tydliga och även fluktuerar mellan det han tar upp på filmen. De har inte heller varit tydligt aggressiva men haft tendenser som inte helt blommat ut.
Ture, som jag tog för någon månad sedan var en sådan.
 
Jag tänker att det finns tillräckligt många tuppar för att man ska kunna hitta en utan att behöva visa vem som står högst i ”rang”.

Generna för aggressivitet finns ju där ändå och vill man verkligen ha det i avkommorna?
Risken är ju också barn, gäster eller partnern som inte har förmågan att våga jaga, trycka ner, ta i kammen (som en gammgubbe tyckte), råkar komma i tuppens väg; för, som sagt, de vet vem som kräver lydnad och vilka som inte vet det.

Våra grannars barn är numer jätterädda för alla tuppar Som finns, för att de Hade en tupp som blev mer och mer aggressiv ju längre tiden gick. Han började med barnen och jobbade sig upp till de vuxna.

Till berättelsen hör att jag tillämpade det som visades i filmen Med grannens tre tuppar och jag bad dem att inte välja den tuppen för den skulle troligen bli aggressiv men båda av de andra visade helt andra egenskaper. De skulle troligen ha blivit lugna och fina, men de valde med hjärtat (de tyckte helt enkelt mest om honom som kyckling).

De jag haft svårast att bedöma är de som inte är helt tydliga och även fluktuerar mellan det han tar upp på filmen. De har inte heller varit tydligt aggressiva men haft tendenser som inte helt blommat ut.
Ture, som jag tog för någon månad sedan var en sådan.
Det får man ju avgöra utifrån egna förutsättningar, men det är ju inte så dumt att katten t.ex. har respekt för hönsen och låter kycklingarna vara ifred om man vill kunna låta dem gå fritt ute.
 
Det får man ju avgöra utifrån egna förutsättningar, men det är ju inte så dumt att katten t.ex. har respekt för hönsen och låter kycklingarna vara ifred om man vill kunna låta dem gå fritt ute.

Det ena utesluter Ju inte det andra. Varför måste den vara aggressiv mot människor för att försvara mot katten?

Våra hönor är allt annat än aggressiva men försvarar sina kycklingar med livet som insats. Eller, några av hönorna iallafall.
 
Nähäpp. Han blir kvar. Eftersom han går undan när man föst bort honom några gånger, så får han stanna. Jag får väl hoppas att jag inte blir den första han verkligen hoppar på. Han är jäkligt kaxig när det gäller katterna också!
Och otroligt vacker!
20200919_165813.jpg
 
Dom är så roliga! Och lär dom sig att du bjuder på godsaker ibland kommer dom aldrig lämna dig ifred :laugh:

Jag har en facebookbekant, hennes hönor sitter på axeln och i knät och gosar 🥰 Hur får man dom så tama?

Älskar när dom springer! Ser framför mig en dam på 1700-talet som lyfter upp sin stora, vida kjol och springer 😅

Hönorna här är ju inte så sociala mot mig, även om dom med tiden kommit mycket närmare.
 
Jag har en facebookbekant, hennes hönor sitter på axeln och i knät och gosar 🥰 Hur får man dom så tama?

Älskar när dom springer! Ser framför mig en dam på 1700-talet som lyfter upp sin stora, vida kjol och springer 😅

Hönorna här är ju inte så sociala mot mig, även om dom med tiden kommit mycket närmare.
Många föder upp höns genom att kläcka i maskin. Då har de ju ingen mamma och blir präglad på människa. Mina kycklingar sköter mamman om och jag stör så lite som möjligt. Men "ungdomarna" sitter gärna i knä om jag har godsaker med mig. Och ju mer jag umgås med dom i ung ålder, desto tamare blir dom.
 
Jag har en facebookbekant, hennes hönor sitter på axeln och i knät och gosar 🥰 Hur får man dom så tama?

Älskar när dom springer! Ser framför mig en dam på 1700-talet som lyfter upp sin stora, vida kjol och springer 😅

Hönorna här är ju inte så sociala mot mig, även om dom med tiden kommit mycket närmare.
Mycket hantering från de är små.
Våra favoriter, som tyvärr togs av mård respektive hund, var såna som kunde komma och sätta sig i knät och ville bli klappade.
Tyvärr har vi inte hanterat de nuvarande så mycket som små, så det är bara nån som kan tänka sig sitta i knät ibland (om man lyfter upp henne). Annars går det undan precis när man nuddar dom, till sonens förtret.
 
Det får man ju avgöra utifrån egna förutsättningar, men det är ju inte så dumt att katten t.ex. har respekt för hönsen och låter kycklingarna vara ifred om man vill kunna låta dem gå fritt ute.
Hade en tupp på gården där mina kusinbarn fick springa för att kunna komma till sin farmor. Tuppen jagade alla även dom som gick förbi på vägen, fanns bara 2 personer den tuppen inte satte efter.
Det ända den tuppen hade skyddat mot hade varit mot inbrottstjuvar under dagen och inte mot katter.
 
Mina är kläckta med maskin, då jag har renrasiga varianter och inte vill ha med sjukdomar. Det har ju givetvis inte varit någon ruvig höna precis då, under rätt tid i cykeln.

Våra är inte tama på det sättet.

Den tamhet jag har på mina sträcker sig till att de inte är rädda för mig men vill inte bli upplockade. De tolererar infångande och hantering men på dagtid får jag ta till håven.
De är alltid runt fötterna och förstår matkommand. En enda höna är riktigt arg i redet när hon hamnar i ruvläge men ingen annan.
Har inga svårigheter att ta äggen när de ligger i redena.
 
Mina älskar röda vinbär och de ser så roliga ut när de hoppar jämfota efter bären. Buskarna är kalätna nertill. :D

Jag bar ner foder till dem ikväll och blir lite sur för att mamma inte kommer ihåg att stänga ordentligt, jag möttes av en jätteråtta när jag öppnade dörren och en något mindre som sprang ut, tyvärr hann ingen av hundarna med. :(

Nu kollade jag inte att kycklingarna var kvar men jag tror det, mammorna ligger tryckta tillsammans i ett hörn och vaktar dem. :heart
 
Tuppar som inte kan hålla sig i skinnet här, blir väldigt snabbt "före detta tuppar". Dvs grannen får hjälpa mig att nacka dem. (jag klarar inte att göra det själv) Det finns inget som skulle få mig att ens tänka tanken att ha kvar en tupp som inte kan låta bli att attackera människor.

Jag läser här med stort intresse! Hönsen på gården har kommit att betyda mycket för mig, jag älskar att se dem gå och picka runt. Det ger mig en form av lugn. Tuppen exkluderad då :p Om jag någon gång lyckas köpa ett eget hus, så vill jag ha några höns :heart
Det är oerhört trivsamt och rogivande med en liten lugn hönsflock! 🥰
 
Alla småttingar kvar och hungriga i morse så det var som vanligt alla fötterna i maten. Nytt fräsch vatten och hela världen som väntar utanför, strängt bevakade av sina två morsor. Tycker det är så gulligt hur de ser efter de små och när de bäddat ner sig för natten tillsammans med småttingarna i tryggt förvar mellan sig. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp