Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte att de kanske kunde ha vett att följa mamma höna på kvällarna, även om de inte hänger med henne på samma sätt längre. Men hon verkar ju själv finna sig nya övernattningsställen varje kväll, om än inte utomhus... finns som sagt en del ställen att välja på här. :crazy: Läste något tips om att plocka bort maten på dagen och sätta fram den i hönshuset framåt kvällen igen så kanske det motiverar lite bättre.
 
Vad ger ni era hönor att äta på vintern?

Jag har en vuxen höna och 5 kycklingar ca 1 månad gamla, alla av dvärgras.
Hur ska man tänka runt utfodring av dem när kylan kommer? Behöver kycklingarna något extra eftersom de är sent födda och kommer växa sig vuxna under den kalla årstiden? De bor i kallstall.

(känner att det är bedrövligt att ha haft höns i 8 år, men inte ha bemödat mig att ta reda på mer om deras behov... 🙄 )

Tidigare vintrar har jag gett vanligt värpfoder (lättast att få tag på) med lite inblandat havrekross, hampafrö och solrosfrö. De har ju sett ut att må bra på det, men... :p Funkar det till kycklingarna?
 
Igår tänkte jag skriva att allt flyter på fint sedan en tid tillbaka, alla 25 hönor och tuppar, 10 ankor, 7 myskankor, 2 gäss och 4 kalkoner.

Fasen vad fint det flutit på, trots att havsörnen hägrat över här Några gånger. Dock utsekorterade av korparna i området samt att vi patrullerat runt gården när vi sett den.

Men, idag var det slut på friden ändå. En av mina silveruddsdamer låg i redet idag, inget konstigt med det egentligen men när jag skulle titta under henne så var hon så tung. De flesta protesterar men liksom lyfter sig lite (balanserar på benen).

Nu när kvällen kom låg hon i ett hörn i hönsgården och det är ju aldrig ett bra tecken. Jag skulle plocka upp henne och hon ragglar runt utan balans alls. Kan inte gå eller stå utan att ramla åt alla håll.

Jag tar henne till stallet och kollar genom henne. Inga bett av kvalster, inga löss, lite blod på kammen och på ena tån men var det på tån kommer ifrån hittar jag inte. Hon får vara i stallet medan alla andra djur får mat så går jag in till henne igen. Hon har flyttat lite på sig och några få stråk av blod (väldigt, väldigt lite) syns där hon tagit sig fram ca 30 cm men var det kommer ifrån vet jag inte heller.

Jag beslutade då att ta bort henne. Pigg i ögonen, fin färg men som sagt, helt oförmögen att gå, bara kravla.
Erfarenheten säger mig att jag hittar henne död om några timmar ändå.
Jag kan ha fel såklart men.......

Eftersom jag inte vet vad det var så äter vi henne inte. Hoppas fan inte att det är marek eller något annat allvarligt, för de andra.
 
427446BB-CF94-4309-933A-5B5E93013FFC.jpeg

Wyandottetuppen Filip börjar bli en stadig gosse :D
Han är kläckt i början av maj, men har inte börjat gala ännu, vad jag hört. Är inte det ganska sent? Kan det vara för att han blir tryckt av vår vuxna tupp?
Han är verkligen så himla snäll :love:
 
Visa bifogad fil 58596
Wyandottetuppen Filip börjar bli en stadig gosse :D
Han är kläckt i början av maj, men har inte börjat gala ännu, vad jag hört. Är inte det ganska sent? Kan det vara för att han blir tryckt av vår vuxna tupp?
Han är verkligen så himla snäll :love:

Ur min sena kull är det inte heller många tuppar som börjat gala än. :) Misstänker att de kommer börja sätta igång snart, och säkert våga lite mer efter nästa tuppslakt.
 
Jag blir inte klok på min sjuka kyckling! Den var piggare i söndags kväll, men har sett riktigt hängig ut varje morgon efter det. Den står och andas väldigt tungt och ser slö ut. Varje morgon har jag tänkt att jag ska avliva den på kvällen. varje em/kväll är den pigg igen och ser ut i princip som vanligt! Nu kommer jag att avliva den ikväll oavsett, den har fått flera chanser och ser som sagt inte alls pigg ut på morgonen.

Någon som har någon teori? Jag tänker typ hjärtfel eller något konstigt då det går över och bara märks ibland?
 
Visa bifogad fil 58596
Wyandottetuppen Filip börjar bli en stadig gosse :D
Han är kläckt i början av maj, men har inte börjat gala ännu, vad jag hört. Är inte det ganska sent? Kan det vara för att han blir tryckt av vår vuxna tupp?
Han är verkligen så himla snäll :love:

Våra är lite olika när de börjat gala. De engelska araucanorna var ju tidiga med allt så de började redan vid 4 veckors ålder känna lite på sin röst.
De andra wyandotte/CL har börjat vid 2-3 månaders ålder och har inte riktigt klarat av en riktig galning än men det är på gång.

Några har det tagit nästan 4-5 månader.
 
Jag blir inte klok på min sjuka kyckling! Den var piggare i söndags kväll, men har sett riktigt hängig ut varje morgon efter det. Den står och andas väldigt tungt och ser slö ut. Varje morgon har jag tänkt att jag ska avliva den på kvällen. varje em/kväll är den pigg igen och ser ut i princip som vanligt! Nu kommer jag att avliva den ikväll oavsett, den har fått flera chanser och ser som sagt inte alls pigg ut på morgonen.

Någon som har någon teori? Jag tänker typ hjärtfel eller något konstigt då det går över och bara märks ibland?

Ingen som helst aning. Det enda som jag kan komma på är att den får hjälp med att äta och vara med gänget på dagarna men kanske inte får vara under hönan på natten?
 
Ingen som helst aning. Det enda som jag kan komma på är att den får hjälp med att äta och vara med gänget på dagarna men kanske inte får vara under hönan på natten?
Dom gånger jag är in och nattar så är alla under hönan, dom är bara fyra stycken. Det är hönans tredje kull och jag tycker att hon sköter sina små jättebra. Men det är ingen dum teori! Den äter på morgonen, men är inte lika pigg och orkar inte trängas och ta för sig lika mycket som de andra. I varje fall så mår den uppenbarligen inte bra :(
 
Funderade ett ögonblick på om jag hade varit kraftigt berusad när jag målade om bommar i stallet (jag hade bara kommit till de vita fälten när jag lämnade dem på tork - och utan övervakning)

Men Nationellt Forensiskt Center meddelar att undersökningen av de lila och svarta färgfälten nu är klar, och att den resulterat i grad +4 på utlåtandeskalan ("resultaten talar extremt starkt för att") baserat på hypotesen "spåren har avsatts av en individ av släktet tamhöna".

Det sägs att det väntar beslut om kroppsbesiktning och daktyloskopisk undersökning, för att slutligt ringa in den/de skyldiga i en begränsad krets av misstänkta.

IMG_5234.JPG
 
Funderade ett ögonblick på om jag hade varit kraftigt berusad när jag målade om bommar i stallet (jag hade bara kommit till de vita fälten när jag lämnade dem på tork - och utan övervakning)

Men Nationellt Forensiskt Center meddelar att undersökningen av de lila och svarta färgfälten nu är klar, och att den resulterat i grad +4 på utlåtandeskalan ("resultaten talar extremt starkt för att") baserat på hypotesen "spåren har avsatts av en individ av släktet tamhöna".

Det sägs att det väntar beslut om kroppsbesiktning och daktyloskopisk undersökning, för att slutligt ringa in den/de skyldiga i en begränsad krets av misstänkta.

Visa bifogad fil 58608
Jag målade lite lister utomhus, spillde lite färg. Några höns hade tydligen försökt äta upp den spillda färgen. Det var ett gäng vit-näbbar den kvällen. :rofl:
 
Idag har det varit massor med oknytt i krokarna så nu har jag tagit in alla till sina gårdar.

För några är det lite trångt att vara där hela dagarna nu när de är vana att gå ute men med en havsörn och ca 5 ormvråkar (?) så är läget inte så säkert som jag önskar.
 
Jag tog bort den lilla kycklingen igår, beslutet blev enkelt, hen var nämligen inte pigg på eftermiddagen heller. När jag plockade ut den från under hönan hade den även då tungt att andas.

Det som är trist med höns är ett det är så svårt att ställa en diagnos utan att obducera. Ställer man den kostnaden mot "värdet" på en höna eller en kyckling blir det svårt att motivera. Ångrar dock att jag inte skickade en av mina kycklingar förra året på obduktion, då blev hela kullen sjuka och avlivades.
 
Jag tog bort den lilla kycklingen igår, beslutet blev enkelt, hen var nämligen inte pigg på eftermiddagen heller. När jag plockade ut den från under hönan hade den även då tungt att andas.

Det som är trist med höns är ett det är så svårt att ställa en diagnos utan att obducera. Ställer man den kostnaden mot "värdet" på en höna eller en kyckling blir det svårt att motivera. Ångrar dock att jag inte skickade en av mina kycklingar förra året på obduktion, då blev hela kullen sjuka och avlivades.
Finns det inte hönsnördar som ”obducerar”? Tänker att det finns facebookgrupper där man kan diskutera detta. Det är inte ovanligt att kaninuppfödare ”obducerar” och kan ta slutsatser från hur organen ser ut osv.
 
Finns det inte hönsnördar som ”obducerar”? Tänker att det finns facebookgrupper där man kan diskutera detta. Det är inte ovanligt att kaninuppfödare ”obducerar” och kan ta slutsatser från hur organen ser ut osv.
Ingen aning. Men jag vet ingen i mitt landskap, det tycker jag att jag hade hört talas om, är med i lite lokala/regionala hönsgrupper. Nu är i alla fall kycklingen begravd och inte längre möjlig att obducera.
 
Så var det dags här också att behöva avsluta en individs liv. Fina tuppen Jesus som kom hit påsken 2013 har blivit mer och mer halt de senaste veckorna så nu fanns det inte någon bättring i sikte, och bara en utväg.

Jag har själv lyckats slippa att ta livet av någon tupp eller höna förut så det var ett rejält inre motstånd att komma över. Och en känsla av att vara Judas, hur mycket djurskyddsskäl jag än hade. Flera dagars mentala förberedelser och ändå precis när jag stod med honom i famnen så var tanken bara "nej men jag kan väl vänta till i morgon, en dag till bara". Men förnuftet tog lyckligtvis över och sa att det blir givetvis inte ett dugg enklare i morgon. Och sedan gick det ändå snabbt när det jobbiga beslutet var taget. Men man blir ledsen ändå.

Hans sista dag fick han i alla fall tillbringa en skön stund i solen utanför stallet, med en av juniorerna som låg alldeles bredvid och höll honom sällskap. Såg ut som att gammeltuppen låg och berättade av sina livsvisdomar till en uppmärksam liten elev. Vila i frid, vackra, snälla tuppen. :heart

DSC_1077.jpg
 
Nu ansluter jag mig till denna tråd, har idag skaffat mig fyra hönor. 10 veckor gamla. Oroar dock ihjäl mig för att dom skall frysa i natt, hönshuset jag köpte skall vara isolerat men det kändes klent och en del glipor runt luckorna. Får täta dem så fort jag hinner, hur gör ni andra som bara har några få höns. Har ni någon värme på?
Kommer nog ställa många nybörjar frågor här den närmaste tiden har jag en känsla av.
Jag köpte detta hönshus, liten utegård men tanken är att dom skall ströva fritt i trädgården när jag är hemma, https://www.willab.se/hem/produkt/601610/willab-honshus-rakel-gron.aspx

/B
 
Nu ansluter jag mig till denna tråd, har idag skaffat mig fyra hönor. 10 veckor gamla. Oroar dock ihjäl mig för att dom skall frysa i natt, hönshuset jag köpte skall vara isolerat men det kändes klent och en del glipor runt luckorna. Får täta dem så fort jag hinner, hur gör ni andra som bara har några få höns. Har ni någon värme på?
Kommer nog ställa många nybörjar frågor här den närmaste tiden har jag en känsla av.
Jag köpte detta hönshus, liten utegård men tanken är att dom skall ströva fritt i trädgården när jag är hemma, https://www.willab.se/hem/produkt/601610/willab-honshus-rakel-gron.aspx

/B
Hur många kvadrat golvyta är det inne och ute? Det ser väldigt litet ut. Säkert godkända mått, men jag skulle föreslå att ha större än så. Jag försöker hålla minst 8-10 grader i hönshuset, speciellt när de är så pass unga. Jag har ett rejält isolerat hönshus och har ett kamrörselement som är igång under vintern. Jag har dock runt +10 inne fortfarande, så det är inte igång ännu för denna vinter.
 
Nu ansluter jag mig till denna tråd, har idag skaffat mig fyra hönor. 10 veckor gamla. Oroar dock ihjäl mig för att dom skall frysa i natt, hönshuset jag köpte skall vara isolerat men det kändes klent och en del glipor runt luckorna. Får täta dem så fort jag hinner, hur gör ni andra som bara har några få höns. Har ni någon värme på?
Kommer nog ställa många nybörjar frågor här den närmaste tiden har jag en känsla av.
Jag köpte detta hönshus, liten utegård men tanken är att dom skall ströva fritt i trädgården när jag är hemma, https://www.willab.se/hem/produkt/601610/willab-honshus-rakel-gron.aspx

/B

Vad roligt att du skaffat höns!! Det är bara att säga grattis. Jag hoppas även du kommer att känna att det är det bästa du gjort på länge.

Om man ska ta de knappa måtten som står i beskrivningen så skulle jag säga att ytan att ha hönsen på ligger runt 0,5 kvm, borträknat redet, såklart.

Jordbruksverket säger att om du har hönor under 2,4 kg så får du plats med 4,5 hönor på den ytan Och 3,5 ca om du har höns som väger mer än det.

Det betyder att huset är alldeles för litet om du har tio stycken.

Vi har isolerat hönshus där vi har koll på temperaturen och om det behövs sätter vi in värmelampor de dagar och nätter det behövs. Det är inte ultimat utan jag skulle göra som @Unafraid har. Kommer själv göra det vid tillfälle.

Lampa gör att de påverkas av ljuset och lägger fler ägg än de ska under vintern. Det kan vara trevligt för oss men hönsen behöver sin vintervila.
 
Vad roligt att du skaffat höns!! Det är bara att säga grattis. Jag hoppas även du kommer att känna att det är det bästa du gjort på länge.

Om man ska ta de knappa måtten som står i beskrivningen så skulle jag säga att ytan att ha hönsen på ligger runt 0,5 kvm, borträknat redet, såklart.

Jordbruksverket säger att om du har hönor under 2,4 kg så får du plats med 4,5 hönor på den ytan Och 3,5 ca om du har höns som väger mer än det.

Det betyder att huset är alldeles för litet om du har tio stycken.

Vi har isolerat hönshus där vi har koll på temperaturen och om det behövs sätter vi in värmelampor de dagar och nätter det behövs. Det är inte ultimat utan jag skulle göra som @Unafraid har. Kommer själv göra det vid tillfälle.

Lampa gör att de påverkas av ljuset och lägger fler ägg än de ska under vintern. Det kan vara trevligt för oss men hönsen behöver sin vintervila.
Jag har fyra st, det borde väl vara ok? Tanken är att dom skall vara i trädgården inte i den lilla inhägnaden som jag insåg idag va pytteliten. Skall sätta in en termometer i morgon som mäter lägsta temp under natten. Borde gjort det idag, men tänkte mig inte för och nu har jag nattat dem och vill inte väcka dem igen ( dom har varit med om tillräckligt idag).

/B
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp