Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina hedemoror får värmelampa på vintern när det är risk att vattnet ska frysa, så här år klarar de sig utan. Min två kycklingar sitter med mamma på en pinne under hennes vingar så det håller värmen mha henne.
 
Hur många kvadrat golvyta är det inne och ute? Det ser väldigt litet ut. Säkert godkända mått, men jag skulle föreslå att ha större än så. Jag försöker hålla minst 8-10 grader i hönshuset, speciellt när de är så pass unga. Jag har ett rejält isolerat hönshus och har ett kamrörselement som är igång under vintern. Jag har dock runt +10 inne fortfarande, så det är inte igång ännu för denna vinter.
Det är på tok för litet insåg jag idag, jag köpte det som ett paket med hönorna... Såg så mycket större ut på bilderna och enligt säljaren kunde jag ha 10 höns där. Jag har fyra st. Tanken är att dom skall vara lösa i trädgården när jag är hemma. vilket är ganska ofta pga permittering nu, annars får vi bygga större. Tror inte jag kan sätta in ett element hos dem det tar alldeles för mycket yta, skall sätta in en termometer i morgon som mäter högsta och lägsta temp hos dem, så har jag iallfall lite koll om det är isolerat som dom skrev,

/B
 
Det är på tok för litet insåg jag idag, jag köpte det som ett paket med hönorna... Såg så mycket större ut på bilderna och enligt säljaren kunde jag ha 10 höns där. Jag har fyra st. Tanken är att dom skall vara lösa i trädgården när jag är hemma. vilket är ganska ofta pga permittering nu, annars får vi bygga större. Tror inte jag kan sätta in ett element hos dem det tar alldeles för mycket yta, skall sätta in en termometer i morgon som mäter högsta och lägsta temp hos dem, så har jag iallfall lite koll om det är isolerat som dom skrev,

/B
Spontant tänker jag att det där räcker som "sommarhus" för höns. Jag vet inte vad du har för klimat, men jag skulle aldrig prova ha det som vinterhus. Har du ett sandbad åt hönsen? (Du måste ha det enligt lag) hur ser ventilationen ut? Det är mycket viktigt att det är bra ventilation utan att det blir drag för hönsen. Golvytan är den yta du inte har reden/sandbad/matbehållare på.
 
Det är på tok för litet insåg jag idag, jag köpte det som ett paket med hönorna... Såg så mycket större ut på bilderna och enligt säljaren kunde jag ha 10 höns där. Jag har fyra st. Tanken är att dom skall vara lösa i trädgården när jag är hemma. vilket är ganska ofta pga permittering nu, annars får vi bygga större. Tror inte jag kan sätta in ett element hos dem det tar alldeles för mycket yta, skall sätta in en termometer i morgon som mäter högsta och lägsta temp hos dem, så har jag iallfall lite koll om det är isolerat som dom skrev,

/B
Du kan inte få tag i en lekstuga att ha dem i? Det borde väl finnas folk som vill bli av med sina nu inför vintern
 
Spontant tänker jag att det där räcker som "sommarhus" för höns. Jag vet inte vad du har för klimat, men jag skulle aldrig prova ha det som vinterhus. Har du ett sandbad åt hönsen? (Du måste ha det enligt lag) hur ser ventilationen ut? Det är mycket viktigt att det är bra ventilation utan att det blir drag för hönsen. Golvytan är den yta du inte har reden/sandbad/matbehållare på.
Har sandbad ute, Inser att jag blivit lurad så ni behöver inte sparka på en som redan vet detta. Utan hur gör jag för att det skall bli bra för mina fyra små hönor? Dom har två reden och inomhus upplever jag att dom har gått om utrymme, ventilation finns på båda sidorna av huset, va ute och stängde luckorna nyss då jag inser att det blir minus grader i natt. Huset skall vara isolerat och jag upplevde väggarna som tjocka när jag monterade ihop det, men det glipar i luckorna, det måste jag åtgärda med i morgon. Det är mest utegården jag är oroad för, inomhus finns det gott om plats för fyra höns.

/B
 
Det är isolerat, det är sällan lekstugorna.
/B
Hur kallt blir det på vintern. Första året hade jag mina i en hästtransport. Det var först när det gick ner under -15 som det blev problem för djuren. Innan dess funkade det bra så länge man bytte vatten enligt ordning.
 
Har sandbad ute, Inser att jag blivit lurad så ni behöver inte sparka på en som redan vet detta. Utan hur gör jag för att det skall bli bra för mina fyra små hönor? Dom har två reden och inomhus upplever jag att dom har gått om utrymme, ventilation finns på båda sidorna av huset, va ute och stängde luckorna nyss då jag inser att det blir minus grader i natt. Huset skall vara isolerat och jag upplevde väggarna som tjocka när jag monterade ihop det, men det glipar i luckorna, det måste jag åtgärda med i morgon. Det är mest utegården jag är oroad för, inomhus finns det gott om plats för fyra höns.

/B
Menade det inte som att "sparka" på dig. Sandbad utomhus fungerar inte hos mig, vi har riktig vinter. Jag har ingen aning om var du bor, därför kändes frågan relevant.
 
Jag har fyra st, det borde väl vara ok?

/B

Ja, jisses, jag läste de 10 veckorna som 10 höns.

Det borde vara ok men större är givetvis alltid bÄtter. Tyvärr räknar man ju inte med att de är ute när man räknar på yta men du har ju tänkt rätt Då det såklart blir ännu bättre om de är ute ur den lilla uteburen.

Att handlare är lite för optimistiska när de säljer saker är ju tyvärr ganska vanligt.

Var inte orolig, du löser garanterat detta på bästa sätt för Dina höns och jag vet att @Unafraid inte menar att sparka på någon som ligger. Vi, precis som du, är måna om våra fåglar och Unafraid vill bara tipsa och hjälpa.

Och.......glöm inte.....bygg större än du tror du kommer ha användning för. De flesta av oss började med så många man tror att man vill ha (jag skulle ha sju hönor och en tupp) och slutar med betydligt fler än man tänkte från början. Jag har nu 19 hönor, 2 tuppar och en massa ankor och kalkoner, ja just det, och gäss!
 
Det svåra är att ha bra luft utan att det drar eller blir fuktigt. Höns är generellt ganska tåliga mot kyla men jag vill ha frostfritt vatten till dem så jag har helt enkelt en värmelampa till dem på vintern när jag ser att det börjar bli en tunn ishinna på vattnet. Se även upp för råttor! Jag har märkt att det är väldigt mycket mer råttor i år hos mig jämfört med tidigare.
 
Har sandbad ute, Inser att jag blivit lurad så ni behöver inte sparka på en som redan vet detta. Utan hur gör jag för att det skall bli bra för mina fyra små hönor? Dom har två reden och inomhus upplever jag att dom har gått om utrymme, ventilation finns på båda sidorna av huset, va ute och stängde luckorna nyss då jag inser att det blir minus grader i natt. Huset skall vara isolerat och jag upplevde väggarna som tjocka när jag monterade ihop det, men det glipar i luckorna, det måste jag åtgärda med i morgon. Det är mest utegården jag är oroad för, inomhus finns det gott om plats för fyra höns.

/B
Jag säger samma som @Mia_R ovan. Om det inte blir extremt kallt klarar de flesta raser kyla bra, även långa perioder med flera minus är inget problem för mina. Utan den största problemet i ett litet hönshus är luftkvaliteten, särskilt under perioder med kallt och fuktigt väder kan det bli alldeles för hög luftfuktighet inne i hönshuset och då kommer luftvägsproblem som ett brev på posten nästan och ofta blir de kroniska så att hönsen måste avlivas.

Försök att placera huset på en så torr plats som möjligt är mitt råd och håll koll på luften inne i hönshuset.
 
Det svåra är att ha bra luft utan att det drar eller blir fuktigt. Höns är generellt ganska tåliga mot kyla men jag vill ha frostfritt vatten till dem så jag har helt enkelt en värmelampa till dem på vintern när jag ser att det börjar bli en tunn ishinna på vattnet. Se även upp för råttor! Jag har märkt att det är väldigt mycket mer råttor i år hos mig jämfört med tidigare.
Fyfan för råttor, det är nog det värsta med höns. Jag har lyckats bli av med dem nu men dyker de upp igen är det mycket möjligt jag slutar ha höns.
 
Fyfan för råttor, det är nog det värsta med höns. Jag har lyckats bli av med dem nu men dyker de upp igen är det mycket möjligt jag slutar ha höns.
Idag när jag öppnade skrämde jag ut fyra stycken! Att de sprang som galningar inne tar jag iaf som ett gott tecken, de hittade inte ut de vanliga vägarna utan jag skrämde dem upp efter väggarna, via taket och sen ut genom dörren. :rage:

I vanliga fall har jag tidigare i höst bara hört det rassla till och sett nån försvinna hastigt, i morgon ska jag se om de fortfarande tar sig in via dörren och näta mer. När jag stängde i em så hade jag med mig lite stålull som jag petade igen en möjligt smitväg där nätet inte sitter riktigt bra. Är det inga råttor inne i morgon när jag öppnar så vet jag var de då tog sig in sist. :idea:

I år är det tydligen väldigt mycket mer råttor än normalt, jag ser råttor ibland springa över vägen när jag kör hem på kvällarna och det är skog där de korsar.
 
Idag när jag öppnade skrämde jag ut fyra stycken! Att de sprang som galningar inne tar jag iaf som ett gott tecken, de hittade inte ut de vanliga vägarna utan jag skrämde dem upp efter väggarna, via taket och sen ut genom dörren. :rage:

I vanliga fall har jag tidigare i höst bara hört det rassla till och sett nån försvinna hastigt, i morgon ska jag se om de fortfarande tar sig in via dörren och näta mer. När jag stängde i em så hade jag med mig lite stålull som jag petade igen en möjligt smitväg där nätet inte sitter riktigt bra. Är det inga råttor inne i morgon när jag öppnar så vet jag var de då tog sig in sist. :idea:

I år är det tydligen väldigt mycket mer råttor än normalt, jag ser råttor ibland springa över vägen när jag kör hem på kvällarna och det är skog där de korsar.
Låter inte kul. Råttorna i sig självt är jag inte rädd för men hur de förorenar och förstör är vidrigt.
 
Här kommer inte råttor in. Hönsgård och de utrymmen där hönsen vistas i hönshuset är omgärdat av putsnät. :) Så råttorna får hålla till i grisstallet istället! Möss däremot, är desto fler. Tack och lov så håller hundarna beståndet i kontroll.
 
Vårt största problem med råttorna är att de har loppor - som liftar in med hunden och katterna och biter framförallt sonen :(.

Ska bli skönt när hönsen kan flytta in i det murade hönshuset, där kan råttorna åtminstone inte boa. I hönsgården lär vi nog aldrig bli av med dom helt.
 
Fy fan, jag har också hört hur det krafsar där de vill in och såg enstaka i stallet i fjol, men hos hönsen har de inte visat sig ännu. Försöker täcka över hönsmaten med tättslutande planka och tegelstenar varje kväll men råttjävlarna kanske vill vara där ändå?

Gladdes i alla fall mycket över att ha elektrifierat ihjäl en råtta med den nya inomhusfällan i stallet, skönt att de dör direkt och inte fastnar eller drar runt och är förgiftade. Men finns det ingen annan utväg så tar jag till allt vad som krävs. Hoppas hinna montera nästa fälla med kolsyrepatron utomhus under kommande helg, med en optimistisk plan att bulta ihjäl dem en efter en. Det verkar som ett besvärligt år också på råttfronten men de ska fan få ångra om de önskar att bosätta sig här.
 
Fy fan, jag har också hört hur det krafsar där de vill in och såg enstaka i stallet i fjol, men hos hönsen har de inte visat sig ännu. Försöker täcka över hönsmaten med tättslutande planka och tegelstenar varje kväll men råttjävlarna kanske vill vara där ändå?

Gladdes i alla fall mycket över att ha elektrifierat ihjäl en råtta med den nya inomhusfällan i stallet, skönt att de dör direkt och inte fastnar eller drar runt och är förgiftade. Men finns det ingen annan utväg så tar jag till allt vad som krävs. Hoppas hinna montera nästa fälla med kolsyrepatron utomhus under kommande helg, med en optimistisk plan att bulta ihjäl dem en efter en. Det verkar som ett besvärligt år också på råttfronten men de ska fan få ångra om de önskar att bosätta sig här.
Har du fått fällorna från Aticimex eller du fått betala för dem? Jag tror jag för tillfället lyckats hindra dem komma in iaf.
 
Har du fått fällorna från Aticimex eller du fått betala för dem? Jag tror jag för tillfället lyckats hindra dem komma in iaf.

Jag har själv köpt de här fällorna, inte jättebilliga men verkar bra. Har inte fattat förrän nyligen att Anticimex tydligen också sätter ut den här kolsyrevarianten. Kanske elvarianten också? Samtidigt så kan det vara bra att ha kvar Anticimex som "sista utväg", det ingår ju något besök i gårdsförsäkringen och säsongen har bara börjat... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp